Formatie is begonnen

24-11-2023 17:12 1590 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Verkiezingen achter de rug en de formatie is begonnen.
Gom van Strien van PVV is de verkenner.
De eerste verrassing is al binnen van de VVD die niet in een kabinet willen maar wel willen gedogen.
Daar zijn Wilders, Omzicht en van der Plas niet zo blij mee.

Kan ik me wel wat bij voorstellen maar ik snap de VVD ook wel.
Kortom spannende tijden.
Ik ben in ieder benieuwd hoe dit gaat lopen.
Jullie ook?
SadSloth schreef:
24-11-2023 23:25
Wat denk je dat er gebeurt als niemand een coalitie wil vormen? Gaan we dan weer naar de stembus? Ik denk dat de stemmen voor de PVV juist meer zullen zijn dan

Dit is precies waarom er wel een rechtse coalitie moet komen. Zodat mensen gaan zien dat de oplossingen voor hun problemen niet van rechts gaan komen, en hopelijk bij de volgende verkiezingen verstandiger zijn.
Rondstruiner1 schreef:
24-11-2023 21:44
Dit lijkt me (als linkse kiezer) echt rampzalig. Dan wordt Wilders bij de volgende verkiezingen misschien wel nog groter, en de polarisatie en woede bij al zijn kiezers ook. Kijk bijvoorbeeld naar wat er in Barendrecht gebeurde bij de gemeenteraadsverkiezingen, toen werd een lokale partij veruit de grootste, maar de andere partijen vormden samen een coalitie en sloten hem buiten. Bij de verkiezingen daarna haalde die lokale partij een absolute meerderheid.

Ik vind echt dat Wilders het nu ook maar moet gaan doen.
Ik ook, samen met NSC en BBB
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterflesje schreef:
25-11-2023 00:13
Ik begrijp heel goed dat de VVD even achterover gaat leunen. Wilders heeft ze het leven heel zuur gemaakt toen de PVV zou gedogen in het paars kabinet in 2010? Ik weet niet meer precies wanneer dat was. Wilders maakte afspraken met het regerende kabinet, om er vervolgens in de 2e kamer een volledige poppenkast van te maken voor de de gunst van zijn achterban. Ik geloof dat Rutte hem dat nooit heeft vergeven. Wilders blijkt onbetrouwbaar en houdt deze milde versie van zichzelf nooit vol.

Laat het hem maar gaan doen. En laat de VVD maar meestemmen met de punten waar ze het mee eens zijn en afschieten waar ze het niet mee eens zijn.

En dan hebben we hopelijk over een jaar weer verkiezingen waarbij we in ieder geval ook gaan inzetten op klimaat en dierenwelzijn.
Niet paars, Rutte 2. Paars was het kabinet van Kok.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
En niet te vergeten: Rutte moet nu beschermd worden omdat hij Stoltenberg wil opvolgen. Binnen Europa zou de steun behoorlijk kunnen afbrokkelen voor hem als VVD met Wilders samen in het kabinet gaat zitten. Eerst moet de functie elders voor Mark zeker zijn….
Joppie schreef:
25-11-2023 00:34
Hoezo? Er was toch ook ooit een paars kabinet. Toen zaten vvd,PvdA en cda bij elkaar.
Nee juist niet CDA, Paars 1 en2 waren de eerste kabinetten zonder de centrale rol van CDA
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
25-11-2023 08:36
Nee juist niet CDA, Paars 1 en2 waren de eerste kabinetten zonder de centrale rol van CDA
Je hebt gelijk moest natuurlijk D66 zijn.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
dalmuti schreef:
24-11-2023 22:53
Het moment waarop duidelijk wordt dat ook extreem rechts de mensen niet gaat geven wat ze willen.
Ik ben bang dat dat nog best eens lang kan gaan duren. Al sinds de jaren 80 volgen we een neoliberale koers die onze verzorgingsstaat heeft uitgekleed en grote bedrijven de hand boven het hoofd houdt. Maar in plaats van in te zien dat dat dus het resultaat is van dit jarenlange beleid schuiven we nu de schuld in de schoenen van buitenlanders/immigranten. Het geheugen van mensen is blijkbaar nogal kort en het lijkt aan ieder inzicht te ontbreken.
PVV gaat niks oplossen voor deze mensen en alleen maar polariseren.

Ja ik ben somber gestemd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rondstruiner1 schreef:
25-11-2023 08:07
Dat vind ik Calimerogedrag. Nederland is een van de grootste exporteurs in de landbouwsector ter wereld, het is een van de rijkste en meest welvarende landen ter wereld, en in de EU hebben wij echt wel wat in de melk te brokkelen. Dus ja, wij kunnen daar zéker invloed op hebben.
Juist als wij in de EU iets in de melk te brokkelen hebben kunnen we (naar de woorden van Omtzigt) in Brussel met de vuist op tafel slaan betreffende immigratie.
Je ziet aan beide recente verkiezingen dat partijen die niet in de vergaande klimaatmaatregelen mee willen gaan het grootst worden. De BBB eerst toen stikstof de verkiezingen beheerste en nu de PVV.

Was het nu Finland of Zweden die bij Brussel heeft aangekondigd niet meer mee te doen en vol in te gaan zetten op kernenergie?
Ik hoop echt dat Nederland ook op dat gebied spijkers met koppen gaat slaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
ruma1999 schreef:
25-11-2023 08:31
En niet te vergeten: Rutte moet nu beschermd worden omdat hij Stoltenberg wil opvolgen. Binnen Europa zou de steun behoorlijk kunnen afbrokkelen voor hem als VVD met Wilders samen in het kabinet gaat zitten. Eerst moet de functie elders voor Mark zeker zijn….
Ik hoop dat hij die functie niet krijgt. Waarom zouden ze op zo'n functie iemand willen die vaak liegt en nergens actieve herinnering aan heeft als het fout gaat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Stientje schreef:
25-11-2023 08:14
Dit is precies waarom er wel een rechtse coalitie moet komen. Zodat mensen gaan zien dat de oplossingen voor hun problemen niet van rechts gaan komen, en hopelijk bij de volgende verkiezingen verstandiger zijn.
De oplossingen komen in elk geval niet van Wilders lijkt me. Heel erg veel van zijn plannen zijn domweg niet mogelijk omdat ze indruisen tegen (grond)wetten of verdragen die Nederland heeft ondertekend. Ik vraag me af of alle PVV-stemmers zich dat realiseren?

Maar goed, nog een lange weg te gaan voordat er überhaupt een coalitie is. En eentje met Wilders/PVV erin - hoe logisch dat ook is gezien de verkiezingsuitslag - lijkt mij heel erg lastig worden. Wilders is nooit van het samen geweest, maar juist van het anderen uitsluiten en polariseren. Maar misschien gaan we wel een heel andere kant van hem zien? Misschien heeft hij wel een dubbele persoonlijkheid. ;-D
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
25-11-2023 08:42
Ik hoop dat hij die functie niet krijgt. Waarom zouden ze op zo'n functie iemand willen die vaak liegt en nergens actieve herinnering aan heeft als het fout gaat?

En die zelfs liegt over het niet willen van die functie.
https://www.businessinsider.nl/rutte-di ... oltenberg/
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
25-11-2023 08:51
En die zelfs liegt over het niet willen van die functie.
https://www.businessinsider.nl/rutte-di ... oltenberg/
Dat heb ik geen enkele seconde gelooft toen hij zei de politiek uit te willen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
25-11-2023 09:12
Dat heb ik geen enkele seconde gelooft toen hij zei de politiek uit te willen.

Nee, ik ook niet.
Je moet ook wel onder een enorme steen liggen om te geloven dat hij fulltime wilde gaan lesgeven.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
25-11-2023 08:51
En die zelfs liegt over het niet willen van die functie.
https://www.businessinsider.nl/rutte-di ... oltenberg/

Iedereen liegt. Wilders riep ook dat er nooit meer een kabinet met de VVD moet komen. Riep dat er nooit Marrokaanse of Turkse bewindslieden moeten komen.
En nu teleurgesteld zijn dat de VVD een stap terug zet?
Alsjemenou!
Alle reacties Link kopieren Quote
ruma1999 schreef:
25-11-2023 08:31
En niet te vergeten: Rutte moet nu beschermd worden omdat hij Stoltenberg wil opvolgen. Binnen Europa zou de steun behoorlijk kunnen afbrokkelen voor hem als VVD met Wilders samen in het kabinet gaat zitten. Eerst moet de functie elders voor Mark zeker zijn….
Maar hij kan pas weg als er een nieuw kabinet is. Zolang blijft hij nog demissionair. Dus als Rutte snel elders wat kan krijgen, dan moet de formatie ook snel vanuit de VVD gezien.
Alle reacties Link kopieren Quote
patsy--stone schreef:
25-11-2023 04:10
Hoe wou je dat doen dan? Muren bouwen? Vliegtuigen en treinen tegenhouden? Alle arbeidskrachten in de kassen en de schoonmaak en de bouw terugsturen naar het oosten van Europa? Wie gaat dan dat werk doen en onze huizen bouwen?

Oh en als het hier ooit oorlog wordt, dan ga jij dus niet naar een ander land vluchten? Dan blijf je lekker zitten wachten totdat Poetin met zijn tanks bij je huis is of een bom op je gooit?
Muren bouwen en alles tegenhouden is geen optie natuurlijk. Maar ik vind het ook te makkelijk om alles maar op asiel af te geven. Ik ben wel tegen de huidige procedure van nareizigers. Asielimmigranten zouden veel sneller duidelijkheid moeten krijgen en niet keer op keer om beroep moeten kunnen gaan. Arbeidsmigranten mag ook wel minder. Die distributiecentra bijv, waarom moeten wij dat in NL faciliteren voor heel Europa. Daarnaast de arbeidskorting afschaffen voor die groep.
Studiemigranten zou wat mij betreft ook wel wat minder, maar goed ik weet niet precies hoe dat is vastgelegd wettelijk Europees. Zijn er dezelfde regels van studenten buiten EU?
Alle reacties Link kopieren Quote
Rondstruiner1 schreef:
25-11-2023 06:11
Omtzigt ziet dat natuurlijk helemaal niet zitten, in zijn eentje met Wilders. Met de vvd erbij zijn nsc en vvd samen groter dan pvv en kunnen ze Wilders misschien in toom houden. Maar zonder de vvd kan het voor hem heel slecht uitpakken.

En daarbij: ook een deel van de NSC-fractie wil niet met de pvv samen werken hoorde ik, dus dan wordt het heel instabiel. Het zou zomaar kunnen dat die mensen zich dan afsplitsen. Dan wordt het wel een heel klein minderheidskabinet.

Als er een kabinet komt, verwacht ik LPF-toestanden. Ik denk dat we misschien best wel eens snel weer naar de stembus mogen :fortune: .

Dit dus. Omtzigt is echt niet zo gek om in een minderheidskabinet te stappen met PVV en BBB. Dat wordt een ramp. Alleen al omdat je dan 3 partijen in het kabinet hebt zonder enige ervaring. Een minderheidskabinet werkt bovendien misschien als je dat met middenpartijen doet, maar niet met een rechtse coalitie.
The impossible just takes a little longer.
Alle reacties Link kopieren Quote
O, en sinds wanneer heet een coalitie met PvdA, D66, NSC en VVD 'over links'? En sinds wanneer heet PVV, VVD, NSC en BBB centrumrechts? Dat eerste is door het midden en dat tweede is gewoon hartstikke rechts...
The impossible just takes a little longer.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsDuck schreef:
24-11-2023 23:31
Over links is geen optie. Maar een minderheidskabinet zonder gedoogconstructie is dat wel. Qua migratiebeleid kunnen ze over rechts wel een meerderheid vinden. Maar in het sociaal beleid van de PVV en NSC zitten ook punten die over links te halen zijn. Zo kan de gevestigde orde hun wonden likken en de nieuwe orde ook daadwerkelijk nieuwe politiek en hun beleid doorvoeren. Zeker als ze vakministers, zoals NSC voorstelde, inzetten, geeft dat ook een bepaald gezag. En in NSC en BBB zitten genoeg oud CDA'rs met bestuurlijke ervaring en kennis. Ik zie dat nog wel kunnen.

Ze zouden gek zijn bij NSC... En ik zie qua sociaal beleid erg weinig mogelijkheden over links. Want zo links is de PVV niet op sociaal-economisch terrein, dat is nogal een misvatting. Ze willen de AOW-leeftijd terug naar 65, maar daar gaan ze op links weinig steun voor vinden. Verder willen ze het eigen risico in de zorg afschaffen, maar ik denk niet dat ze eruit gaan komen wat de dekking betreft. Een erg dure grap.

En aan een zakenkabinet met vakministers heeft de PVV niks, want dan verliezen ze hun extreemrechtse signatuur bijna compleet. Dus dat gaan zij niet doen. En nee, er zitten bij NSC en BBB niet genoeg oud-CDA'ers met bestuurlijke ervaring. Ze hebben Mona Keijzer, that's it. En dat is nou niet bepaald iemand met gezag en statuur.

Dus ik geloof er helemaal niks van dat er een minderheidskabinet met NSC, PVV en BBB wordt gevormd. Na veel vijven en zessen stapt de VVD straks gewoon weer aan boord.
The impossible just takes a little longer.
Avena schreef:
25-11-2023 11:00
Dit dus. Omtzigt is echt niet zo gek om in een minderheidskabinet te stappen met PVV en BBB.
Ik denk het wel hoor, hij is rete ambitieus. Het zou ook gewoon moeten want die 3 partijen hebben het hoogste woord gehad wat de gevestigde regeringspartijen allemaal fout gedaan hebben.
Laat maar zien hoe je het beter doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
25-11-2023 12:40
Ik denk het wel hoor, hij is rete ambitieus. Het zou ook gewoon moeten want die 3 partijen hebben het hoogste woord gehad wat de gevestigde regeringspartijen allemaal fout gedaan hebben.
Laat maar zien hoe je het beter doet.

Vergeet niet dat de VVD alleen maar tijdelijk is afgehaakt. Dit is gewoon onderdeel van het spel. In Nieuwsuur ontweek Yesilgöz handig de vraag of dit betekende dat de VVD definitief niet in een kabinet ging zitten. Sowieso zegt ze elke week wat anders. Eerst lonkt ze naar de PVV, dan zegt ze dat ze niet in een kabinet-Wilders gaat zitten, na de uitslag zegt ze dat er 'een nieuwe situatie' is ontstaan en dan zegt ze dat ze toch maar 'een rondje overslaat'.

Let maar op, de PVV gaat haar nu van alles bieden (inclusief het premierschap) en dan is er over een paar weken alweer 'een nieuwe situatie' ontstaan en dan gaan ze met hangen en wurgen toch overstag. Dan 'nemen ze hun verantwoordelijkheid' want 'het land moet bestuurd' en 'we kunnen de kiezer niet negeren en die wil over rechts' blabla.
The impossible just takes a little longer.
Als VVD wel mee doet dan worden afgezeken want ze hebben 13 jaar alles verprutst en dik verloren en alles was hun schuld, en als ze niet mee doen (wat dus de norm is bij groot zetelverlies) worden ze ook afgezeken. Ik vind dat echt hypocriet
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
25-11-2023 12:54
Als VVD wel mee doet dan worden afgezeken want ze hebben 13 jaar alles verprutst en dik verloren en alles was hun schuld, en als ze niet mee doen (wat dus de norm is bij groot zetelverlies) worden ze ook afgezeken. Ik vind dat echt hypocriet

Maar jij doet nu alsof ze vanwege nobele motieven ('de kiezer wil dat wij een rondje overslaan') afhaken. Terwijl het alleen maar een strategische zet is. De overgrote meerderheid van hun eigen achterban wil nota bene dat ze met de PVV gaan regeren. Het is een van de redenen waarom er zoveel kiezers overgestapt zijn van de VVD naar de PVV, om dat rechtse kabinet af te dwingen.

Alleen ja, de VVD snapt ook wel dat dit voor hen natuurlijk een enorm electoraal risico is. Dus blijven ze voorlopig nog een tijdje tegenstribbelen om zoveel mogelijk scherpe PVV-randjes eraf te kunnen slijpen. Maar uiteindelijk moeten ze wel overstag, want het onmogelijk maken van een rechts kabinet gaat hun kiezers ze ook niet in dank afnemen.

En Omtzigt zou heel dom zijn als hij de VVD deze chicken game laat winnen.
The impossible just takes a little longer.
Avena schreef:
25-11-2023 13:06
Maar jij doet nu alsof ze vanwege nobele motieven ('de kiezer wil dat wij een rondje overslaan') afhaken. Terwijl het alleen maar een strategische zet is. De overgrote meerderheid van hun eigen achterban wil nota bene dat ze met de PVV gaan regeren. Het is een van de redenen waarom er zoveel kiezers overgestapt zijn van de VVD naar de PVV, om dat rechtse kabinet af te dwingen.

Alleen ja, de VVD snapt ook wel dat dit voor hen natuurlijk een enorm electoraal risico is. Dus blijven ze voorlopig nog een tijdje tegenstribbelen om zoveel mogelijk scherpe PVV-randjes eraf te kunnen slijpen. Maar uiteindelijk moeten ze wel overstag, want het onmogelijk maken van een rechts kabinet gaat hun kiezers ze ook niet in dank afnemen.

En Omtzigt zou heel dom zijn als hij de VVD deze chicken game laat winnen.
Ik zeg niks over hun motieven, ze hebben zwaar verloren dus niet meeregeren is volstrekt normaal gevolg. Ik zou het ook goed vinden als Dilan zou aftreden.
Alle reacties Link kopieren Quote
ruma1999 schreef:
25-11-2023 08:31
En niet te vergeten: Rutte moet nu beschermd worden omdat hij Stoltenberg wil opvolgen. Binnen Europa zou de steun behoorlijk kunnen afbrokkelen voor hem als VVD met Wilders samen in het kabinet gaat zitten. Eerst moet de functie elders voor Mark zeker zijn….

Dit. Het is voor mij zonneklaar dat dit dé primaire reden is voor het terugtrekken van de VVD. En niet dat walgelijke "het siert ons om een stapje terug te doen".
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven