Formatie is begonnen

24-11-2023 17:12 1590 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Verkiezingen achter de rug en de formatie is begonnen.
Gom van Strien van PVV is de verkenner.
De eerste verrassing is al binnen van de VVD die niet in een kabinet willen maar wel willen gedogen.
Daar zijn Wilders, Omzicht en van der Plas niet zo blij mee.

Kan ik me wel wat bij voorstellen maar ik snap de VVD ook wel.
Kortom spannende tijden.
Ik ben in ieder benieuwd hoe dit gaat lopen.
Jullie ook?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik vreemd vind is dat na de vorige rampzalig verlopen formatie het advies van alle kanten èn ook de wens van de Tweede Kamer was om iemand als verkenner aan te stellen die afstand heeft tot de politiek. En wat doen ze: een PVV-er uit de eerste kamer aanstellen.

Waarom nou niet eens leren van fouten uit het verleden...
Alle reacties Link kopieren Quote
Avena schreef:
24-11-2023 18:04
Welnee, dat is het verhaal naar buiten. Is pure strategie dit.

1. De VVD heeft niets te winnen bij een brokkenpilotencoalitie met de PVV. Grote kans dat dit op zijn LPF's gaat eindigen en dan worden ze bij de volgende verkiezingen misschien weer afgestraft. Is veel aantrekkelijker om vanaf de zijlijn een rechts kabinet te steunen wanneer het ze uitkomt, zonder verantwoordelijkheid te hoeven nemen.
2. Het kan ook hard to get spelen zijn. De PVV wil de VVD er natuurlijk heel graag bij, dus die gaan nu wellicht allerlei inhoudelijke concessies doen. Misschien bieden ze Yesilgöz zelfs wel het premierschap aan. Komt Wilders ook niet slecht uit, want dan kan hij zich concentreren op 36 kikkers in de kruiwagen houden in de fractie.

De VVD zit in een kutpositie: óf ze moeten in een kabinet met een extreemrechtse partij zonder ervaren bestuurders, óf ze moeten in een kabinet met GL/PvdA (en NSC en D66) onder Timmermans. Dus dit is vanuit hen bekeken waarschijnlijk de slimste eerste zet die konden doen. Zogenaamd vanuit bescheidenheid.
Dit denk ik ook ja. Omtzigt zit hierdoor nu in een nog lastiger positie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor het eerst sinds lange tijd dat ik de formatie weer ga volgen. Vroeger onder Rutte was het een inside job, en iedereen hield af ("wij zijn in gesprek"), maar voor het eerst sinds vele jaren hoor je weer een onparlementaire kritische toon. Ik hoorde dat eigenlijk alle drie, Wilders, Caroline en Omtzigt zich in ontstemde bewoordingen uitten over de VVD.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gok dat poging 1 faalt, daarna poging 2 over links, die faalt uiteraard ook en daarna poging 3 met voldoende water bij de wijn om NSC en VVD over de streep te trekken. Het is een rituele dans.
It won't stop until you wise up
Alle reacties Link kopieren Quote
Een poging over links gaat er echt niet komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rondstruiner1 schreef:
24-11-2023 18:39
Dit denk ik ook ja. Omtzigt zit hierdoor nu in een nog lastiger positie.

Ja, die zit nu in de kutpositie. Als hij gaat onderhandelen, dan krijgt hij het zwaar te verduren (onder meer binnen zijn eigen fractie). En een minderheidskabinet met de PVV is natuurlijk gedoemd. Maar als hij niet wil onderhandelen, dan heeft hij het besturen van de PVV onmogelijk gemaakt. Yesilgöz heeft de vlucht naar voren gekozen.
avena wijzigde dit bericht op 24-11-2023 19:08
0.31% gewijzigd
The impossible just takes a little longer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Campanula schreef:
24-11-2023 18:46
Ik gok dat poging 1 faalt, daarna poging 2 over links, die faalt uiteraard ook en daarna poging 3 met voldoende water bij de wijn om NSC en VVD over de streep te trekken. Het is een rituele dans.

Ja, heel goed mogelijk. Al is het zeer ongebruikelijk dat je na een falende poging 1 en een falende poging 2 weer terugkeert bij poging 1. Maar goed, dat kun je dan ook verkopen als poging 3, omdat dit keer wel de VVD aan boord stapt 'vanwege het landsbelang'. :pukey:
The impossible just takes a little longer.
Wat ik ervan vind? Ik vind het een teken van zwakte van de VVD. Maar als ik lees hier wat de redenen zouden kunnen zijn is dat misschien niet eens zo verkeerd. Het zijn natuurlijk geen pannenkoeken bij de VVD.

Ik hoop gewoon dat het land bestuurbaar wordt. Dat andere partijen niet per definitie alles afschieten omdat de ideeën van Wilders, Omtzigt of Van der Plas gaan komen maar wel de goede ideeën steunen en luisteren naar wat de kiezer wil. Dat is wat ik hoop. Dat iedereen over zijn eigen ego kan stappen en aan de slag gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avena schreef:
24-11-2023 19:07
Ja, heel goed mogelijk. Al is het zeer ongebruikelijk dat je na een falende poging 1 en een falende poging 2 weer terugkeert bij poging 1. Maar goed, dat kun je dan ook verkopen als poging 3, omdat dit keer wel de VVD aan boord stapt 'vanwege het landsbelang'. :pukey:

Stemmen is meer democratie. Formeren is meer politiek. Hoe krijg je het verkocht is de clou. NSC en VVD willen er het maximale uithalen bij de heer Wilders. (O)
It won't stop until you wise up
Alle reacties Link kopieren Quote
Campanula schreef:
24-11-2023 17:51
Kaag is jarenlang een heks genoemd. Dan is een verwijzing naar zijn kleurspoeling vrij mild.
Er is niets mis met heksen.
Van een kleine vonk komt vaak een groot vuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vuur schreef:
24-11-2023 19:54
Er is niets mis met heksen.

En al helemaal niet met blonderen :blond:
It won't stop until you wise up
Alle reacties Link kopieren Quote
Campanula schreef:
24-11-2023 19:56
En al helemaal niet met blonderen :blond:
Waterstofperoxide is wel heel slecht voor je ( haar) :mrgreen:
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Avena schreef:
24-11-2023 18:04
Welnee, dat is het verhaal naar buiten. Is pure strategie dit.

1. De VVD heeft niets te winnen bij een brokkenpilotencoalitie met de PVV. Grote kans dat dit op zijn LPF's gaat eindigen en dan worden ze bij de volgende verkiezingen misschien weer afgestraft. Is veel aantrekkelijker om vanaf de zijlijn een rechts kabinet te steunen wanneer het ze uitkomt, zonder verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Het verschil met de LPF is dat die partij in korte tijd van niets naar groot ging na de dood van Fortuin. Als die niet was vermoord, had zijn partij echt de verkiezingen niet gewonnen. Maar ja, toen moest er in korte tijd een hele hoop worden opgetuigd. De PVV bestaat al langer, Wilders is geen Fortuin, en de PVV geen LPF.
2. Het kan ook hard to get spelen zijn. De PVV wil de VVD er natuurlijk heel graag bij, dus die gaan nu wellicht allerlei inhoudelijke concessies doen. Misschien bieden ze Yesilgöz zelfs wel het premierschap aan. Komt Wilders ook niet slecht uit, want dan kan hij zich concentreren op 36 kikkers in de kruiwagen houden in de fractie. Wilders geeft echt het premierschap niet uit handen. En al helemaal niet aan Yesilgöz. Voor die kikkers heeft hij Agema (zijn woorden).

De VVD zit in een kutpositie: óf ze moeten in een kabinet met een extreemrechtse partij zonder ervaren bestuurders, óf ze moeten in een kabinet met GL/PvdA (en NSC en D66) onder Timmermans. Dus dit is vanuit hen bekeken waarschijnlijk de slimste eerste zet die konden doen. Zogenaamd vanuit bescheidenheid.

Met die valse bescheidenheid ben ik het wel eens. Daar prik je zo doorheen.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Vuur schreef:
24-11-2023 19:54
Er is niets mis met heksen.

Ook niet met tuinkabouters.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Honolulu schreef:
24-11-2023 20:25
Ook niet met tuinkabouters.
Of Michelinmannetjes
Alle reacties Link kopieren Quote
Joppie schreef:
24-11-2023 20:19
Waterstofperoxide is wel heel slecht voor je ( haar) :mrgreen:

Mijn hond knapte er wel goed van op. :peep:
It won't stop until you wise up
Campanula schreef:
24-11-2023 20:26
Mijn hond knapte er wel goed van op. :peep:
Ik gebruikte het vroeger tegen hoefrot bij een paard. Werkte ook als een tierelier.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
24-11-2023 20:34
Ik gebruikte het vroeger tegen hoefrot bij een paard. Werkte ook als een tierelier.

Peerd Wilders? :-?
It won't stop until you wise up
Campanula schreef:
24-11-2023 20:37
Peerd Wilders? :-?
Spuit die het ook in zijn hoeven dan? :huh:
Avena schreef:
24-11-2023 18:04
Welnee, dat is het verhaal naar buiten. Is pure strategie dit.

1. De VVD heeft niets te winnen bij een brokkenpilotencoalitie met de PVV. Grote kans dat dit op zijn LPF's gaat eindigen en dan worden ze bij de volgende verkiezingen misschien weer afgestraft. Is veel aantrekkelijker om vanaf de zijlijn een rechts kabinet te steunen wanneer het ze uitkomt, zonder verantwoordelijkheid te hoeven nemen.
2. Het kan ook hard to get spelen zijn. De PVV wil de VVD er natuurlijk heel graag bij, dus die gaan nu wellicht allerlei inhoudelijke concessies doen. Misschien bieden ze Yesilgöz zelfs wel het premierschap aan. Komt Wilders ook niet slecht uit, want dan kan hij zich concentreren op 36 kikkers in de kruiwagen houden in de fractie.

De VVD zit in een kutpositie: óf ze moeten in een kabinet met een extreemrechtse partij zonder ervaren bestuurders, óf ze moeten in een kabinet met GL/PvdA (en NSC en D66) onder Timmermans. Dus dit is vanuit hen bekeken waarschijnlijk de slimste eerste zet die konden doen. Zogenaamd vanuit bescheidenheid.
Ik denk inderdaad dat dit ook relevante overwegingen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
24-11-2023 20:38
Spuit die het ook in zijn hoeven dan? :huh:

Ik weet niet precies hoeveel liter hij eroverheen kapt. Maar goed. Strategisch formeren. Ik denk dat Wilders I er wel komt uiteindelijk. Yeşilgöz koopt nu wat tijd en zet Omtzigt voor het blok. Hij kan nu wel meer lospeuteren bij Wilders want zonder NSC schiet dat minderheidskabinet al helemaal niet op.
It won't stop until you wise up
Alle reacties Link kopieren Quote
@Honolulu, Wilders is al begonnen met het premierschap uit handen te geven. Vandaag zei hij zoiets als 'ik ben bereid om premier te worden, maar ik weet niet of ik het ook word'. Hij snapt prima dat hij erg veel water bij de wijn zal moeten doen om andere partijen te verleiden om in zo'n riskant avontuur te stappen met een extreemrechtse partij.

En nee, de PVV is geen LPF. Maar de PVV is ook geen partij. Geen interne democratie, geen kweekvijver, geen bestuurservaring. Wilders heeft jaknikkers om zich heen verzameld en degenen die geen ja knikten zijn vertrokken. En nu moet hij opeens een ministersploeg gaan leveren? Zeer riskante onderneming.
The impossible just takes a little longer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Komt mijn mening
Het interesseert me werkelijk niks
Alle reacties Link kopieren Quote
Ok, dus behoudens wellicht NSC en BBB wil niemand met de PVV. Moeten ze dan niet gewoon opgeven en de beurt aan nr.2 laten? Dan krijgen we mooi paars: pvdagl, vvd, d66 en weet ik het.

PVV hoeft helemaal niet aan de macht te komen als iedereen weigert samen te werken toch?
Of werkt dat anders?
Onsjemeer schreef:
24-11-2023 21:17
Ok, dus behoudens wellicht NSC en BBB wil niemand met de PVV. Moeten ze dan niet gewoon opgeven en de beurt aan nr.2 laten? Dan krijgen we mooi paars: pvdagl, vvd, d66 en weet ik het.

PVV hoeft helemaal niet aan de macht te komen als iedereen weigert samen te werken toch?
Of werkt dat anders?

Nee daar heb je gelijk in die kans zit erin. Al denk ik dat je dan juist nog veel meer onrust krijgt onder PVV stemmers.

En dat wanneer de VVD dan wel in een coalitie stapt ze echt alle geloofwaardigheid verliezen en dus heel veel kiezers.

Wat D66 erbij moet doen begrijp ik niet die hebben ontzettend veel verloren. Ik zou dan als ik GL/PvdA was inzetten op de kleine linkse partijen. Ja dan heb je veel partijen in je coalitie maar wel met dezelfde gedachte. En het is nog maar zeer de vraag of NSC met GL/PvdA wil gaan zitten, of met PVV.

Blijft over de BBB. Die zijn bereid hun verantwoordelijkheid te nemen dus die stappen denk ik sowieso in een coalitie eender welke.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven