Geen geld hebben voor je menstruatie.

07-11-2019 00:59 571 berichten
Ik kon er zo gauw geen topic over vinden en als die er wel is dan graag een slotje.

Ik hoorde in het nieuws dat er meisjes/vrouwen zijn in Nederland die geen geld hebben voor tampons, maandverband of een cup etc. En dus maar oude vodden, wc papier gebruiken of de deur niet uit gaan en zelfs tampons hergebruiken (hoe dan?).

Ik vond het echt erg om te lezen maar ik dacht ook meteen van je hoeft toch geen Libresse of OB te kopen? Ben zelf een paar jaar geleden over gestapt op huismerk omdat ik de merken te duur vond worden en koop ik alleen merk als het in de aanbieding goedkoper is dan huismerk. Maar ik begrijp dat dat niet echt een optie is voor iedere vrouw i.v.m. irritaties en allergieën.

Wat vonden jullie van het nieuws dat niet ieder meisje/vrouw geld heeft voor tampons, maandverband en dergelijke?
-jolijn- schreef:
07-11-2019 15:44
Ik menstrueerde heel jong, al vanaf mijn elfde verjaardag. Mijn moeder menstrueerde niet meer dus er lag niets in huis. Ik kreeg twee gulden zakgeld per maand (we hebben het over de jaren '80 trouwens) waarvan ik er één moest sparen. De andere was bedoeld voor zaken zoals cadeautjes voor verjaardagen (2 broers, 2 ouders), schoolspulletjes (gummetje, potlood, nieuwe etui) en dergelijke. En ik moest mijn eigen maandverband kopen. Die kostte toen in elk geval een stuk meer dan 1 gulden per pak - en ik was ook gewoon elke maand opnieuw ongesteld. Dat gaf best wel problemen en dat in een tijd dat mijn klasgenoten nog niet zo ver waren. Het was ook niet iets dat ik met anderen wilde bespreken, ik schaamde me kapot.
Misschien gaat het om zo'n situatie?
Wist je moeder ervan en vond ze daadwerkelijk dat je het zelf moest kopen of had ze het zogenaamd niet door?! Zoiets merk je toch op een gegeven moment?! Vind het belachelijk dat je het zelf moest kopen. Je zit al niet op die ellende te wachten iedere maand en dan wordt je nog 'gestraft' ook voor iets waar je niks aan kan doen en volkomen normaal is. Maandverband en/of tampons zie ik echt als een basisbehoefte wat je als ouder voor je kind koopt. Ik neem aan dat je voor een jongen ook wel een keer een scheermesje koopt?! Hoewel ik wel regelmatig jongeren zie die het een paar dagen/weken laten staan. Geen idee of dat gewoon is omdat men het mooi vind of uit bezuiniging. Maarja op maandverband enzo kun je niet echt bezuinigen, dat heb je gewoon nodig iedere maand, die baard laten staan is een keuze.
TsumTsum schreef:
07-11-2019 16:03
Ik neem aan dat je voor een jongen ook wel een keer een scheermesje koopt?! Hoewel ik wel regelmatig jongeren zie die het een paar dagen/weken laten staan. Geen idee of dat gewoon is omdat men het mooi vind of uit bezuiniging.
Bij mijn zoon is het gemakzucht :D
Alle reacties Link kopieren
dat is toch bullshit, hier in de action kost pak van 8 stuks 0.68 cent. komaan he...je weet dat je elke maand ongesteld wordt dus moet je uw prioriteiten anders leggen en anders mss fulltime pil pakken, voor mij kost pil voor 3 maanden op voorschrift 5 euro dus daar wordt je ook niet arm van he en vooral goedkoper dan een kleine.
Mijn moeder wist het niet alleen, ze schepte zelfs op over haar opvoedmethodes (en kreeg een keer de wind van voren van een vriendin, dat dat niet eerlijk was en dat mijn broers dat immers ook niet hoefden).
Alles went.
ps die vriendin wist dan nog niet eens hoe weinig zakgeld ik kreeg en wat daar allemaal nog meer van moest...
-jolijn- schreef:
07-11-2019 16:22
Mijn moeder wist het niet alleen, ze schepte zelfs op over haar opvoedmethodes (en kreeg een keer de wind van voren van een vriendin, dat dat niet eerlijk was en dat mijn broers dat immers ook niet hoefden).
Alles went.
ps die vriendin wist dan nog niet eens hoe weinig zakgeld ik kreeg en wat daar allemaal nog meer van moest...

Was jij ook niet degene die geen inlegkruisjes mocht gebruiken van je moeder? Zo ja, dan zit er echt een draadje los bij haar, dat blijkt nog maar een keer uit dit verhaal. :purple:
Alle reacties Link kopieren
8 stuks verbruik ik in 6 uur op de eerste dag..
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
07-11-2019 16:22
Mijn moeder wist het niet alleen, ze schepte zelfs op over haar opvoedmethodes (en kreeg een keer de wind van voren van een vriendin, dat dat niet eerlijk was en dat mijn broers dat immers ook niet hoefden).
Alles went.
ps die vriendin wist dan nog niet eens hoe weinig zakgeld ik kreeg en wat daar allemaal nog meer van moest...

Jeetje.. jouw moeder komt over als een harde tante die wel eens even wilde laten zien hoe spartaans ze jou kon opvoeden.
Mijn moeder had daar ook wel een handje van hoor! vooral bij haar dochters, "mijn grietjes worden geen mietjes!"
Maar zoals ik het lees was ze een doetje vergeleken bij jouw moeder.
Ik vind het wel heel schrijnend. Je was nog maar een klein kind.. niet okay. Dit had ze je niet aan mogen doen...
mindervanmij schreef:
07-11-2019 16:25
Was jij ook niet degene die geen inlegkruisjes mocht gebruiken van je moeder? Zo ja, dan zit er echt een draadje los bij haar, dat blijkt nog maar een keer uit dit verhaal. :purple:
nee, ik was niet van de inlegkruisjes.
Maar dat steekje los: ik ben uiteindelijk in een pleeggezin terecht gekomen.
-jolijn- schreef:
07-11-2019 16:42
nee, ik was niet van de inlegkruisjes.
Maar dat steekje los: ik ben uiteindelijk in een pleeggezin terecht gekomen.

Heftig zeg! maar ze was ook wel heel hard als ik het zo lees. In een pleeggezin geplaatst worden doen ze niet zo snel toch?
suish schreef:
07-11-2019 16:28
8 stuks verbruik ik in 6 uur op de eerste dag..

Dan zou ik maar eens naar de huisarts gaan. Dan kun je dus elke maand minstens een dag bijna niet uit huis, niet werken, geen boodschappen doen (of heel snel), etc.
suish schreef:
07-11-2019 16:28
8 stuks verbruik ik in 6 uur op de eerste dag..
Ik dacht dat ik aardig kon menstrueren, maar jij bent de kampioen. Ben je al eens naar de huisarts geweest?
Alle reacties Link kopieren
suish schreef:
07-11-2019 16:28
8 stuks verbruik ik in 6 uur op de eerste dag..
dat is toch ook niet normaal? en hoeveel dagen ben je dan ongesteld?
Lady*Voldemort schreef:
07-11-2019 16:06
Bij mijn zoon is het gemakzucht :D
Dit ;)
Dahlia74 schreef:
07-11-2019 13:36
De voorlichting daarover moet ook vele malen beter. Veel meisjes gaan nu niet aan de pil ivm de negatieve verhalen over het effect van pilgebruik. Ze willen geen hormonen gebruiken om diverse redenen. Als ze de pil dan wel gebruiken dan lijken velen niet te weten hoe je deze daadwerkelijk moet gebruiken. Bijsluiters werken lang niet altijd.

Over geen geld voor tampons en maandverband kan ik mij niets voorstellen. Ik realiseer mij wel dat wij met vele culturen in Nederland zijn, waarbij lang niet overal openlijk over menstrueren wordt verteld. En ook dat er veel gezinnen zijn waar echt elke cent omgedraaid dient te worden en men dus andere keuzes maakt.
Eens de voorlichting mag echt wel stukken beter. Seksuele voorlichting is een keer een uurtje op de middelbare school, maar die voorlichting mag qua pilgebruik e.d. wel wat uitgebreider net als voorlichting over je menstruatie. En dan gelijk alle dames een gratis menstruatiecup geven hoewel ik mij inderdaad niet kan voorstellen dat er echt zoveel mensen zijn die die paar cent voor tampons niet kan betalen.
sneeuwwitje80 schreef:
07-11-2019 17:20
Eens de voorlichting mag echt wel stukken beter. Seksuele voorlichting is een keer een uurtje op de middelbare school, maar die voorlichting mag qua pilgebruik e.d. wel wat uitgebreider net als voorlichting over je menstruatie. En dan gelijk alle dames een gratis menstruatiecup geven hoewel ik mij inderdaad niet kan voorstellen dat er echt zoveel mensen zijn die die paar cent voor tampons niet kan betalen.
Seksuele voorlichting zou hoofdzakelijk bij de ouders moeten liggen.
suish schreef:
07-11-2019 16:28
8 stuks verbruik ik in 6 uur op de eerste dag..
Mijn nicht had dat ook. Heeft moeten bidden en smeken voor serieus onderzoek.
Had met de pil ooit een verandering van cyclus gedaan zodat dit in een weekend viel en was dan een hele zaterdag buiten werking.
Is expres op een dag 3 tijdens een periode naar een onderzoek onder het mom van 'oepsie zomaar ongesteld'.
Die arts schrok zich kapot, noemde het 'weeen' en vooral de klonters en hoeveelheid bloed had ze nog nooit gezien.
Moest toch nog wat alternatieven proberen.
Want ja geen kinderen en anders zo zonde.
Nooit kinderwens gehad.
Uiteindelijk baarmoeder verwijderd, naast mentaal enorm opgeknapt, ineens een liefdesleven ipv verstokte single. Bleek ze helemaal vervormd te zijn en tal van cystes en vleesbomen te hebben.
Hebben ze haar jarenlang mee rond laten lopen onder het mom van 'de ene vrouw heeft er wat meer last van dan de ander'
'je hebt nooit een bevalling meegemaakt, dan zou je kunnen relativeren'
Dit alles uiteraard uitgesproken door mannelijke artsen.
Dus laat je onderzoeken! Dit is niet nodig hoop ik, in ieder geval niet te doen!
sneeuwwitje80 schreef:
07-11-2019 17:20
Eens de voorlichting mag echt wel stukken beter. Seksuele voorlichting is een keer een uurtje op de middelbare school, maar die voorlichting mag qua pilgebruik e.d. wel wat uitgebreider net als voorlichting over je menstruatie. En dan gelijk alle dames een gratis menstruatiecup geven hoewel ik mij inderdaad niet kan voorstellen dat er echt zoveel mensen zijn die die paar cent voor tampons niet kan betalen.

Ja, vind ik ook. En ook op gebied van wat is wel en niet normaal op gebied van menstruatie, qua pijn / bloedverlies etc. Aangezien het toch wel echt heel privé is komen veel vrouwen er pas laat achter dat bepaalde klachten te extreem zijn. Ook qua psychische klachten word vaak gezegd dat het PMS is, terwijl dat nietaltijd het geval is
Sudrì schreef:
07-11-2019 17:22
Seksuele voorlichting zou hoofdzakelijk bij de ouders moeten liggen.
Ja, precies. Je kunt alles wel bij school neerleggen.
Ik vind het juist wel goed dat het op school gebeurt, dan weet je tenminste dat iedereen goede voorlichting krijgt. Kennis is macht. En als eenmaal 1 generatie het goed weet, zullen die het hopelijk ook weer goed kunnen overbrengen op hun kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik er zoveel omdat de huid daar niet goed tegen bloed kan, gaat jeuken en zo. Daarom koop ik ook nooit heel dik maandverband want ik moet veel wisselen. Bloeden jullie het helemaal vol dan?
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
07-11-2019 15:44
Ik menstrueerde heel jong, al vanaf mijn elfde verjaardag. Mijn moeder menstrueerde niet meer dus er lag niets in huis. Ik kreeg twee gulden zakgeld per maand (we hebben het over de jaren '80 trouwens) waarvan ik er één moest sparen. De andere was bedoeld voor zaken zoals cadeautjes voor verjaardagen (2 broers, 2 ouders), schoolspulletjes (gummetje, potlood, nieuwe etui) en dergelijke. En ik moest mijn eigen maandverband kopen. Die kostte toen in elk geval een stuk meer dan 1 gulden per pak - en ik was ook gewoon elke maand opnieuw ongesteld. Dat gaf best wel problemen en dat in een tijd dat mijn klasgenoten nog niet zo ver waren. Het was ook niet iets dat ik met anderen wilde bespreken, ik schaamde me kapot.
Misschien gaat het om zo'n situatie?
Wat ontzettend triest! Ik heb als puber na de scheiding een paar maanden bij mijn vader gewoond door omstandigheden en toen kreeg ik van zijn nieuwe vriendin een, in mijn ogen, hele rare, dikke, kleine maandverbandjes. Bleken soort inlegkruisjes voor incontinentie te zijn, die ze van haar moeder kreeg, (die ze vergoed kreeg bleek) gratis dus. Ik menstrueerde als puber erg heftig en kreeg niks anders dan die kleine rare dingen waar ik het ook snachts mee moest doen. Toen ik vroeg of er een normaal pak maandverband/tampons en nachtverband voor me gekocht kon worden kreeg ik als antwoord dat dat te duur was en dit prima voldeed.
Sudrì schreef:
07-11-2019 17:22
Seksuele voorlichting zou hoofdzakelijk bij de ouders moeten liggen.
Er zijn heel veel ouders die op heel veel punten de opvoeding niet altijd helemaal lekker laten verlopen en zelf ook niet precies weten wat wel of niet normaal is.
En ik denk dat je hier prima een gastdocent voor kan gebruiken die de scholen langsgaat en vanuit de overheid wordt betaald. Mijn kind is nu in groep 2 ook bezocht door de logopedist en haar ogen en oren zijn getest op school. Dan kan er ook vast iemand langskomen in de eerste of tweede klas van de middelbare voor een uurtje of twee aan voorlichting over menstruatie en anticonceptie.
Dat geld gaat zich vast terugverdienen door minder lang doorlopen met bepaalde klachten en minder ongewenste tienerzwangerschappen.
Taralina schreef:
07-11-2019 01:02
Wat een onzin joh, pakje tampons huismerk Kruidvat kost 1 euro.
Geloof hier niks van.
Prioriteiten stellen aan waar je je geld aan uitgeeft, en anders gewoon gaan werken zoals het gros van Nederland,
Dit! En dan heb je er 32! Toen ik mega erg ongesteld was ging er een pakje per maand doorheen. Hier heb je echt wel geld voor toch?
Ikkuz schreef:
07-11-2019 18:39
Dit! En dan heb je er 32! Toen ik mega erg ongesteld was ging er een pakje per maand doorheen. Hier heb je echt wel geld voor toch?
Moet je wel die k*t-tampons erin krijgen.

Is mij nooit gelukt.
(Nu heb ik een spiraal en nergens meer last van.)


Kan je een Mirena-spiraal voor Kerst of aan de Sint vragen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven