Geen geld hebben voor je menstruatie.

07-11-2019 00:59 571 berichten
Ik kon er zo gauw geen topic over vinden en als die er wel is dan graag een slotje.

Ik hoorde in het nieuws dat er meisjes/vrouwen zijn in Nederland die geen geld hebben voor tampons, maandverband of een cup etc. En dus maar oude vodden, wc papier gebruiken of de deur niet uit gaan en zelfs tampons hergebruiken (hoe dan?).

Ik vond het echt erg om te lezen maar ik dacht ook meteen van je hoeft toch geen Libresse of OB te kopen? Ben zelf een paar jaar geleden over gestapt op huismerk omdat ik de merken te duur vond worden en koop ik alleen merk als het in de aanbieding goedkoper is dan huismerk. Maar ik begrijp dat dat niet echt een optie is voor iedere vrouw i.v.m. irritaties en allergieën.

Wat vonden jullie van het nieuws dat niet ieder meisje/vrouw geld heeft voor tampons, maandverband en dergelijke?
Taralina schreef:
07-11-2019 01:26
TO, volgens mij moet je totel zijn ‘Geen geld over hebben voor je menstruatie’
Over of voor over, dat is een wereld van verschil en die termen lijken nu al door elkaar gebruikt te worden.
Niq schreef:
07-11-2019 12:44
Ik had vroeger een vriendin en die had er ook geen geld voor over. Ongesteld zijn was niet iets waar ze om vroeg. Dus jatte zij de tampons.
Ja dat was in krakerskringen ook een tijdje het idee. Nu vind ik het ook suf van vrouwen dat ze zich al die onzinnige producten aan laten smeren.
Nu moeten we ons weer stomen met parels die je in kunt brengen....
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
07-11-2019 13:01
Ze had beter haar haar kunnen laten groeien. Bijpunten kun je namelijk prima zelf (doe ik ook).
Heel kort haar is goedkoper, scheelt shampoo en verzorgings producten. Geen geld hebben voor maandverband/ tampons vind ik echt heel schrijnend. Doet me denken aan de VS, waar vrouwen je soms in drogisterijen aanklampen voor tampons of maandverband. Minima krijgen daar voedselbonnen, maar geen bonnen voor maandverband.
wij slapen nooit.
Als ik gestresst ben ga ik een dagje naar de sauna of ik laat eens eten bezorgen. Mensen met weinig geld hebben die luxe niet, dus die zullen wellicht dan eerder kiezen voor iets als roken of een huisdier hebben voor hun ontspanning. De logica ontbreekt, want een dagje sauna is goedkoper dan elke dag een pakje sigaretten. Maargoed, van €70 weekgeld kun je ook zeker niet (veel) roken volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
07-11-2019 13:07
Over of voor over, dat is een wereld van verschil en die termen lijken nu al door elkaar gebruikt te worden.
Ja, dat is inderdaad iets totaal anders.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
07-11-2019 12:52
Je voorbeeld is wel erg vergezocht. De praktijk is dat het geld toch vaak op de verkeerde manier wordt uitgegeven. Vaak hebben mensen met weinig geld huisdieren die geld kosten of ze roken. Op tv zie ik ook regelmatig vrouwen met een laag inkomen en geldproblemen, maar die dan wel tattoos of hun haar geverfd hebben. Dat kan ik dan weer niet volgen.
Zo vergezocht lijkt me dat niet hoor. 70 euro is echt heel weinig. Ook wij zaten in de schuldsanering, hadden ook maar weinig voor 3 personen, waarvan 2 grote kinderen. Mijn moeder rookte niet, dronk geen alcohol, had geen tattoos oid en kocht haarverf in de aanbieding en deed 2x met een pakje om de kosten te drukken. En ja, we hadden een kat maar daar maar weinig kosten aan. Natuurlijk zijn er situaties waar geld op de verkeerde manier wordt uitgegeven, maar ook genoeg situaties waarbij dat niet zo is.
SilverShadow schreef:
07-11-2019 06:40
Maar wel de nieuwste Iphone hebben. Het gaat allemaal om de buitenkant en dan stel je verkeerde prioriteiten.
Sorry hoor maar hoe kom je hier nou weer bij. Echt weer zo'n hardnekkig gerucht van mensen die geen flauw idee hebben. Mensen die echt in armoede leven hebben ook de nieuwste iPhone niet en geen merkkleding.

Nou vind ik het ook moeilijk voor te stellen dat mensen echt geen geld hebben voor maandverband, maar er is schijnbaar onderzoek naar gedaan. En het zal echt niet bij iedereen een kwestie van verkeerde prioriteiten zijn. Er zijn toch maar weinig ouders die hun kinderen doelbewust met papier in hun onderbroek naar school sturen.. Het idee alleen al. Ik denk dat ik nog liever bij de buurvrouw aan zou bellen voor een euro, dan dat ik mijn dochter zonder maandverband naar school stuur. Wat een akelig idee.
Ik kan me hier niet echt iets bij voorstellen eigenlijk. Maandverband en tampons hoeven helemaal niet veel te kosten. Ik vind ouders in dit geval ook verantwoordelijk, een kind van 13/14 hoeft helemaal niet zelf maandverband of tampons te hoeven kopen. Wat anderen al aangeven, 32 tampons voor 0,79 cent, ik kan me slecht voorstellen dat iemand dat niet kan missen.

Ik weet dat je in Amerika veel dakloze vrouwen hebt die mensen vragen voor dergelijke producten maar ook dit is in Nederland niet aan de orde.

Wel vind ik dat anticonceptie gratis zou moeten zijn en zonder toestemming van ouders verkrijgbaar. Daar gaat helaas nog al eens iets mis.
Als je gewoon je winkelmandje vol kan gooien zonder op de prijzen te letten, dan is 1 euro voor een pakje tampons misschien niet veel. Maar als je elke aankoop moet afwegen, omdat je anders bij de kassa staat met de angst dat je niet genoeg geld bij je hebt, dan kan dat dus anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je moet niet alles geloven ... .
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
07-11-2019 13:31


Wel vind ik dat anticonceptie gratis zou moeten zijn en zonder toestemming van ouders verkrijgbaar. Daar gaat helaas nog al eens iets mis.
De voorlichting daarover moet ook vele malen beter. Veel meisjes gaan nu niet aan de pil ivm de negatieve verhalen over het effect van pilgebruik. Ze willen geen hormonen gebruiken om diverse redenen. Als ze de pil dan wel gebruiken dan lijken velen niet te weten hoe je deze daadwerkelijk moet gebruiken. Bijsluiters werken lang niet altijd.

Over geen geld voor tampons en maandverband kan ik mij niets voorstellen. Ik realiseer mij wel dat wij met vele culturen in Nederland zijn, waarbij lang niet overal openlijk over menstrueren wordt verteld. En ook dat er veel gezinnen zijn waar echt elke cent omgedraaid dient te worden en men dus andere keuzes maakt.
mindervanmij schreef:
07-11-2019 13:35
Als je gewoon je winkelmandje vol kan gooien zonder op de prijzen te letten, dan is 1 euro voor een pakje tampons misschien niet veel. Maar als je elke aankoop moet afwegen, omdat je anders bij de kassa staat met de angst dat je niet genoeg geld bij je hebt, dan kan dat dus anders zijn.

Het hoort toch gewoon bij de basisbehoeften, net als wc-papier, brood, aardappelen, groente, zeep, etc.? Toch heb ik nog nooit gehoord dat mensen geen wc-papier konden kopen.
nerdopviva schreef:
07-11-2019 13:38
Het hoort toch gewoon bij de basisbehoeften, net als wc-papier, brood, aardappelen, groente, zeep, etc.? Toch heb ik nog nooit gehoord dat mensen geen wc-papier konden kopen.

Ik ddenk dat het vaak ook het probleem is dat je het maar eens per 4 weken nodig hebt. Dus schuif je het dan voor je uit om het te kopen, want je hebt ook andere dingen nodig. En als het dan eenmaal die week van de maand is, en er gebeurt toevallig iets onverwachts, dan zit je dus.

De vraag in dat onderzoek was volgens mij ook niet: heb je nooit genoeg geld voor maandverband? Maar: is het wel eens voorgekomen dat je geen maandverband kon kopen? Daar zit natuurlijk ook wel een verschil tussen. Maar elke keer dat dit gebeurt is al triest genoeg, vind ik.
Daarnaast denk ik dat het "probleem" ook is dat mensen dus iets anders gaan gebruiken als oplossing.

Als de bloemkool te duur is, koop je wortels (bij wijze van spreken), want niet eten is geen optie. Dus kies je de goedkoopste oplossing die moigelijk is.
Als je maandverband niet kan bekostigen, gebruik je lappen of blijf je thuis wachten tot het over is. Helaas is dat gewoon een optie, ondanks dat het geen goede optie is.
Alle reacties Link kopieren
Kruidvat, niet eens in de aanbieding maar gewone prijzen: pak maandverband voor 0,85 euro en een doosje tampons van 32 stuks voor 1,19 euro. Dan leg je 3 weken lang iedere week 0,50 apart en dan kun je in de 4e week je maandverband of tampons kopen.

Al zou ik er lege flessen voor langs de weg moeten zoeken!
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
07-11-2019 13:38
Het hoort toch gewoon bij de basisbehoeften, net als wc-papier, brood, aardappelen, groente, zeep, etc.? Toch heb ik nog nooit gehoord dat mensen geen wc-papier konden kopen.
Bij deze. Ik heb in een grote stad gewoond, met als salaris 1100 bruto. 350 euro huur. Zorgverzekering. Auto (had ik nodig anders had ik hem verkocht). Er bleef 200 euro max over om van te leven.

Ik heb echt weleens een dag geen wcpapier gehad. Was op en nog geen salaris gekregen.

En ja, ook ik zocht naar bijbaantjes, maar was lastig combineren naast 36 uur onregelmatig met nachtdiensten.
Ook ik at vaak heel goedkoop.

Het gebeurt.

En als je dan ineens ziek wordt, naar een huisarts moet en medicatie krijgt voor 15 euro... dan is er een groot deel van je boodschappengeld er al doorheen.
Alle reacties Link kopieren
Beetje off topic, maar voorheen keek ik nog wel eens naar steenrijk/straatarm.
Wat ik altijd opmerkelijk vond was hoe de arme gezinnen omgingen met de berg geld die ze dan plots te besteden hadden.
Ik herinner me een moeder die met haar tijdelijke grote budget, echt bergen wc papier, luiers, wasmiddelen, babyvoeding, maandverband etc, ging inslaan. Ik vond dat heel wijs van haar, hier kon ze nog maanden mee vooruit.
Goed besteed geld.

Een andere familie, die een creditcard zonder limiet ter beschikking kregen, gingen los in speelgoed en snoepwinkels, kochten sieraden enz, ik vond echt dat ze het geld aan het verbrassen waren..

Keuzes, keuzes, keuzes..

Niet iedere rijkaard is enkel een
geluksvogel. En niet ieder arm persoon is alleen maar een pechvogel.. lang niet altijd!
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
07-11-2019 13:49
Bij deze. Ik heb in een grote stad gewoond, met als salaris 1100 bruto. 350 euro huur. Zorgverzekering. Auto (had ik nodig anders had ik hem verkocht). Er bleef 200 euro max over om van te leven.

Ik heb echt weleens een dag geen wcpapier gehad. Was op en nog geen salaris gekregen.

En ja, ook ik zocht naar bijbaantjes, maar was lastig combineren naast 36 uur onregelmatig met nachtdiensten.
Ook ik at vaak heel goedkoop.

Het gebeurt.

En als je dan ineens ziek wordt, naar een huisarts moet en medicatie krijgt voor 15 euro... dan is er een groot deel van je boodschappengeld er al doorheen.
Als je mijn dochter, moeder, vriendin of buurvrouw zou zijn, dan had ik het niet meer dan normaal gevonden om je een pak wc-papier of andere boodschappen te geven. Had je dan helemaal niemand waar je bij terecht kon?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
07-11-2019 14:01
Als je mijn dochter, moeder, vriendin of buurvrouw zou zijn, dan had ik het niet meer dan normaal gevonden om je een pak wc-papier of andere boodschappen te geven. Had je dan helemaal niemand waar je bij terecht kon?
Ik kende mijn buren niet echt. Dus geen optie. Familie woonde 140 km verder, evenals vrienden. Dat duurt even voordat je die in een nieuwe woonplaats maakt. Dus moet je het alleen rooien.
Alle reacties Link kopieren
Een erg goede oplossing hiervoor is mensen (en vooral kinderen en pubers) leren hoe je financieel gezond blijft. Als je er helemaal aan onderdoor gaat als je voor 80 cent tampons moet kopen of eenmalig 15-20 euro voor een cup..dan gaat er toch ergens iets mis in je huishoudboekje.

Ik vind het tevens nog altijd raar dat dit niet als les op school wordt gegeven. Want eerlijk; bij lange na niet alle volwassenen hebben inzicht in hun financiële gezondheid, laat staan dat ze hun kinderen goed onderwijzen in het maken van financiële keuzes. Zo blijft het allemaal in een neerwaartse spiraal gaan.

Tevens kan bij zo'n les ook worden geleerd wat je moet doen áls je het niet rond kan breien; hulpinstanties, toeslagen, rechten als werknemer (eerlijke en tijdige betaling voor arbeid), minderen van vaste uitgaven, etc. Jong geleerd = oud gedaan!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n simpel product te duur is.
Ik heb een ruim budget en we zijn niet gebonden.
Toch koop ik huismerk maandverband van AH. Die zitten voor mij persoonlijk het lekkerste.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ik menstrueerde heel jong, al vanaf mijn elfde verjaardag. Mijn moeder menstrueerde niet meer dus er lag niets in huis. Ik kreeg twee gulden zakgeld per maand (we hebben het over de jaren '80 trouwens) waarvan ik er één moest sparen. De andere was bedoeld voor zaken zoals cadeautjes voor verjaardagen (2 broers, 2 ouders), schoolspulletjes (gummetje, potlood, nieuwe etui) en dergelijke. En ik moest mijn eigen maandverband kopen. Die kostte toen in elk geval een stuk meer dan 1 gulden per pak - en ik was ook gewoon elke maand opnieuw ongesteld. Dat gaf best wel problemen en dat in een tijd dat mijn klasgenoten nog niet zo ver waren. Het was ook niet iets dat ik met anderen wilde bespreken, ik schaamde me kapot.
Misschien gaat het om zo'n situatie?
-jolijn- schreef:
07-11-2019 15:44
Ik menstrueerde heel jong, al vanaf mijn elfde verjaardag. Mijn moeder menstrueerde niet meer dus er lag niets in huis. Ik kreeg twee gulden zakgeld per maand (we hebben het over de jaren '80 trouwens) waarvan ik er één moest sparen. De andere was bedoeld voor zaken zoals cadeautjes voor verjaardagen (2 broers, 2 ouders), schoolspulletjes (gummetje, potlood, nieuwe etui) en dergelijke. En ik moest mijn eigen maandverband kopen. Die kostte toen in elk geval een stuk meer dan 1 gulden per pak - en ik was ook gewoon elke maand opnieuw ongesteld. Dat gaf best wel problemen en dat in een tijd dat mijn klasgenoten nog niet zo ver waren. Het was ook niet iets dat ik met anderen wilde bespreken, ik schaamde me kapot.
Misschien gaat het om zo'n situatie?
:O

Waren jullie zo arm of waren je ouders gewoon horken?
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
07-11-2019 15:44
Ik menstrueerde heel jong, al vanaf mijn elfde verjaardag. Mijn moeder menstrueerde niet meer dus er lag niets in huis. Ik kreeg twee gulden zakgeld per maand (we hebben het over de jaren '80 trouwens) waarvan ik er één moest sparen. De andere was bedoeld voor zaken zoals cadeautjes voor verjaardagen (2 broers, 2 ouders), schoolspulletjes (gummetje, potlood, nieuwe etui) en dergelijke. En ik moest mijn eigen maandverband kopen. Die kostte toen in elk geval een stuk meer dan 1 gulden per pak - en ik was ook gewoon elke maand opnieuw ongesteld. Dat gaf best wel problemen en dat in een tijd dat mijn klasgenoten nog niet zo ver waren. Het was ook niet iets dat ik met anderen wilde bespreken, ik schaamde me kapot.
Misschien gaat het om zo'n situatie?
Wat schandalig van je moeder. Daar had ze ook de kinderbijslag voor kunnen gebruiken.
-jolijn- schreef:
07-11-2019 15:44
Ik menstrueerde heel jong, al vanaf mijn elfde verjaardag. Mijn moeder menstrueerde niet meer dus er lag niets in huis. Ik kreeg twee gulden zakgeld per maand (we hebben het over de jaren '80 trouwens) waarvan ik er één moest sparen. De andere was bedoeld voor zaken zoals cadeautjes voor verjaardagen (2 broers, 2 ouders), schoolspulletjes (gummetje, potlood, nieuwe etui) en dergelijke. En ik moest mijn eigen maandverband kopen. Die kostte toen in elk geval een stuk meer dan 1 gulden per pak - en ik was ook gewoon elke maand opnieuw ongesteld. Dat gaf best wel problemen en dat in een tijd dat mijn klasgenoten nog niet zo ver waren. Het was ook niet iets dat ik met anderen wilde bespreken, ik schaamde me kapot.
Misschien gaat het om zo'n situatie?
ik vind dit zo sneu voor je.
Ik was piepklein en heel mager dus het was nog een heel gepuzzel om het juiste product te vinden, dat je het niet zag.
mijn moeder met uitkering maakte daar een heel punt van, ze had een rijkere vriendin die ook weer haar niet gebruikte spullen doneerde en zo konden we dan proberen wat het beste zat.
Bleek niet het duurste te zijn en gewoon vaak verwisselen, daar lette ze ook op (ik was 12 of 13 ofzo).
Verschillende merken uitproberen vonden we ook heel normaal, dus afwisselen als er iets nieuws op de markt kwam (daar zat dan ook vaak een korting op)
En zelfs dan was het inderdaad nog genant, laat staan als je het zelf zo bij elkaar moet rommelen.
En ik kan me herrinneren dat je ook gratis dingen kon laten opsturen, zo kwam ik aan mijn eerste ini mini tampons.
Met ook daarbij de dringende boodschap te verwisselen en niet te zuinig ermee te zijn.
nu kun je trouwens nog heel veel gratis krijgen, ik leg het vaak op mijn werk.
via internet krijg ik nogal eens wat gratis of het bedrag teruggestort ofzo.

Ik denk ook dat die houding, dus het belang dat mijn moeder eraan hechtte, ervoor zorgt dat je hierin ook gewoon goed voor jezelf zorgt.
Ik denk dat wat er wordt gezegd van: domme kinderen die liever een iphone kopen vaak niet opgaat.
Men krijgt het idee dat het iets viezigs of geheims is, en daarom hebben meiden niet het idee dat je het gewoon verdient er comfortabel bij te lopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven