Geen tbs voor Benno L

26-04-2010 19:48 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
De kans dat de van ontucht verdachte zwemschoolhouder Benno L. zich na een eventuele vrijlating nog aan meisjes vergrijpt is volgens een psycholoog en psychiater niet heel erg groot. Tbs met dwangverpleging achten zij na onderzoeken volgens de advocaat van L. dan ook niet nodig.

Justitie bevestigt dat de rapportages zijn afgerond, maar gaat niet in op de inhoud. De verdachte is het niet volledig eens met de uitkomsten van de onderzoeken maar een eerder aangekondigde contra-expertise in opdracht van de verdediging is niet meer nodig, vertelde raadsman Pieter van der Kruijs maandag. Een zitting bij de rechtbank over de rapporten, die voor komende woensdag op de agenda staat, gaat toch door omdat justitie nog vragen aan de rechtbank heeft, aldus een woordvoerster van het Openbaar Ministerie.

De advocaat van L., Van der Kruijs, bekijkt woensdag voor het eerst met zijn cliënt de beelden die voor justitie het bewijs vormen voor het misbruik van 57 zwemschoolleerlingen.

Vanaf 31 mei begint de inhoudelijke behandeling van de rechtszaak. Justitie maakte de ouders van de slachtoffers eerder bekend dat de maximumstraf voor Benno L. twaalf jaar is.

Denken jullie dat iemand die meerdere keren kinderen heeft misbruikt, dat zal laten na 12 jaar (minus aftrek) in de bajes zitten?
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Maleficent schreef op 26 april 2010 @ 19:48:

Denken jullie dat iemand die meerdere keren kinderen heeft misbruikt, dat zal laten na 12 jaar (minus aftrek) in de bajes zitten?Ik denk dat we daar eigenlijk niet zoveel over kunnen zeggen, omdat je daarvoor echt meer moet weten van zijn persoonlijkheid en karakterstructuur (en dus eventueel persoonlijkheids- psychische stoornissen). Natuurlijk kan ik nu heel hard roepen dat iemand die dit soort dingen heeft gedaan dat wéér zal doen, maar daarvoor weten we volgens onvoldoende. Er is tenslotte niet voor niets onderzoek gedaan....
Peas on earth!
Zo iemand is naar mijn mening ziek, en moet náást zijn celstraf, bij dit soort delicten áltijd TBS opgelegd krijgen.

Voor het misbruiken, aanranden en verkrachten van een weerloos kind, moet er wel een steekje bij je los zitten.
Zeer zeker niet, dat zit in zijn aard en dat zal nooit veranderen.
Nou ja, hij heeft eerder in de rechtbank verklaard dat hij al jaren vecht tegen zijn pedofiele gevoelens. Daarom verbaast het me zo dat hij geen TBS zou krijgen.
Geen TBS betekent dat hij bij zijn volle verstand is.

Grote kans op herhaling dus.
Het raakt mij extra omdat ik zelf een kind heb met verstandelijke handicap. Die mij niet zou kunnen vertellen dat zoiets gebeurt is met hem. Daarom vind ik het zo slecht; want zo'n kind is dubbel weerloos.
quote:Maleficent schreef op 26 april 2010 @ 19:53:

Het raakt mij extra omdat ik zelf een kind heb met verstandelijke handicap. Die mij niet zou kunnen vertellen dat zoiets gebeurt is met hem. Daarom vind ik het zo slecht; want zo'n kind is dubbel weerloos.Dan is het voor Benno L maar goed dat wij de strafmaat niet bepalen...
Twaalf jaar met aftrek.... is dat wel een passende straf voor een pedo ?

Anyway... ik denk dat las meneer Benno L weer buiten komt er vast wel een vader/broer/oom/vriend/kennis hem ervan weet te overtuigen dat ie het maar beter niet meer kan doen......
Aliquando et insanire lucundum est
quote:Zamirah schreef op 26 april 2010 @ 19:53:

Geen TBS betekent dat hij bij zijn volle verstand is.

Grote kans op herhaling dus.Even los van Benno L, maar dat kun je niet zo gechargeerd stellen. Dan zou iederéén toch recidiveren?
Peas on earth!
quote:Jorina schreef op 26 april 2010 @ 19:56:

[...]

Dan is het voor Benno L maar goed dat wij de strafmaat niet bepalen...Tja, als het mijn kind was dan is het maar goed dat die man veilig opgeborgen is. Ik zou niet voor mezelf instaan namelijk. Maar goed, dat is een andere discussie.
Volslagen onbegrijpelijk dat iemand dit durft te beweren. Ik zou graag weten waarop de 'deskundigen' van de advocaat van Benno L. die de onderzoeksrapporten hebben ingezien dit baseren.
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 26 april 2010 @ 19:59:

[...]

Even los van Benno L, maar dat kun je niet zo gechargeerd stellen. Dan zou iederéén toch recidiveren?Voor pedo's heb ik geen hoop, hoor...sorry.
Justitie verdenkt de Bossche zwemleraar Benno L. van ernstig ontuchtige handelingen met zeker twaalf meisjes. Op beeldmateriaal is te zien dat L. in het zwembad hun bikinibroekjes naar beneden trekt en hen betast.

Volgens het OM hebben de meisjes, van wie sommige geestelijk gehandicapt zijn, daar zeker iets van gemerkt. Het is niet terloops gebeurd, zoals Benno L. zelf beweert.

'De meisjes wilden wegkomen. Ze stribbelden duidelijk tegen', aldus de officier van Justitie. De rechtbank verwerpt het verzoek van L's advocaat om het proces stop te zetten. Benno L. zelf heeft tijdens zijn verhoren geklaagd dat hij al sinds zijn 25ste levensjaar seksueel gericht is op kinderen. 'Ik heb er mijn leven lang tegen gevochten. Mijn geaardheid wint het telkens van mijn geweten. Ik wil niemand pijn doen.'

Advocaat Pieter van der Kruis eiste eerder op de dag dat het proces tegen Benno L. onmiddellijk zou worden stopgezet, omdat de zwemleraar volgens hem geen kans op een eerlijk proces kan krijgen. De verdachte zou door jusitie bij voorbaat al schuldig zijn bevonden aan de ontucht met 98 kinderen.

Doordat justitie de afgelopen maanden steeds sprak van 'in elk geval' 98 gevallen, is volgens de advocaat naar buiten toe de indruk gewekt dat die gevallen vaststaan, en dat er nog veel meer is gebeurd. Justitie is er volgens Van der Kruis schuldig aan dat Benno L. in de pers werd omschreven als 'het Bossche zwembadmonster'. Van der Kruis: 'Heeft een monster nog kans op een eerlijk proces?'

Benno L. zelf zei in een verklaring dat justitie onnodig veel onrust heeft gecreëerd doordat zij de ouders via de media informeerde zonder details bekend te maken. 'Met de jongetjes is niets gebeurd. Ook niet in één van de drie zwembaden, waar de meeste kinderen zwommen.'

Op de publieke tribune werd emotioneel gereageerd. Ouders riepen 'lul' en 'smeerlap' tegen Benno L. Daarop bood de verdachte zijn excuses aan. 'Ik schaam me voor wat er is gebeurd.' Maar evenals zijn advocaat vindt hij dat hij bij voorbaat is veroordeeld. Hij denkt dat hij niet meer in Nederland kan leven. 'Ik moet dadelijk het land uit.'

Het Openbaar Ministerie ontkent Benno L. bij voorbaat schuldig te hebben veklaard. De publiciteit was nodig om zo snel mogelijk alle betrokken ouders te bereiken en hulpverlening te regelen voor de slachtoffers. Het OM zegt met het gevonden filmmateriaal 'onomstotelijk bewijs' tegen Benno L. in handen te hebben.

Justitie verdacht Benno L. aanvankelijk van verkrachting van een meisje met het syndroom van Down en ontucht met 98 meisjes. De zaak ging rollen in juni toen de recherche tienduizenden seksueel getinte afbeeldingen van meisjes tussen de zes en zestien jaar vond op vijf computers, acht harde schijven, tien camera's en zestien geheugenkaarten van de verdachte.

Denken jullie dat iemand die meerdere keren kinderen heeft misbruikt, dat zal laten na 12 jaar (minus aftrek) in de bajes zitten?

Zouden pedofielen niet per definitie tbs moeten krijgen?

Ik kan me eigenlijk niet echt voorstellen dat een pedofiel ooit spontaan ophoudt een seksuele voorkeur voor kinderen te hebben. Ja, ik zie het als een seksuele voorkeur, die kan je niet veranderen. Alleen is dit een seksuele voorkeur die ten koste gaat van kinderen, en daarom zou je er nooit meer wat mee mogen doen. Ik probeer me voor te stellen dat ik nooit meer iets met mijn seksuele voorkeur mag doen. Dat is lastig. Daar heb je volgens mij hulp bij nodig. TBS dus. Want vrijwillige behandeling, dat risico zou ik niet wilen nemen.
quote:Jorina schreef op 26 april 2010 @ 19:50:

Voor het misbruiken, aanranden en verkrachten van een weerloos kind, moet er wel een steekje bij je los zitten.Er kan heel goed een steekje bij je los zitten, terwijl je toch volledig toerekeningsvatbaar bent. Het is niet automatisch zo dat "steekje los" = tbs.
quote:Shada schreef op 26 april 2010 @ 20:11:

TBS dus. Want vrijwillige behandeling, dat risico zou ik niet wilen nemen.Er zijn andere mogelijkheden om een behandeling verplicht te stellen bij een straf: als voorwaarde bij een (deels) voorwaardelijke gevangenisstraf.
quote:Shada schreef op 26 april 2010 @ 20:11:

[...]

Zouden pedofielen niet per definitie tbs moeten krijgen?

Wellicht muggezifterig, maar:

Pedofilie ís niet strafbaar. Een pedofiel brengt zijn seksuele voorkeur (inderdaad, een seksuele voorkeur) niet in de praktijk, maar fantaseert/kijkt (niet meer ranzig, maar niet schadelijk voor het kind).

Pedoseksualiteit is wél strafbaar. Een pedoseksueel is namelijk iemand die die seksuele voorkeur wél in de praktijk brengt.
Peas on earth!
Dan zou hij dus in deze periode het besef moeten hebben gekregen dat het echt niet kan, wat hij heeft gedaan?
Ik vrees dat het 'gewoon' een strategie is van de advocaat van Benno L. om de beeldvorming rondom zijn cliënt bij te sturen. En als ik heel eerlijk ben draait mijn maag daar van om.

Vanaf 31 mei begint de inhoudelijke behandeling van de rechtszaak. Justitie maakte de ouders van de slachtoffers eerder bekend dat de maximumstraf voor Benno L. twaalf jaar is.

Volgens mij zou dat trouwens 15 jaar moeten zijn, ivm de samenloopregeling. Als er vervolgd wordt voor méér dan 1 feit, is de maximumstraf het totaal van de daarop gestelde straffen, tot ten hoogste de hoogste straf + éénderde. Oftewel: éénderde hoger dan de 12 jaar die er op verkrachting staat (ervan uitgaande op basis van de berichtgeving dat er vervolgd wordt voor verkrachting wordt verweten, ken de details niet)
quote:Maleficent schreef op 26 april 2010 @ 20:14:

Dan zou hij dus in deze periode het besef moeten hebben gekregen dat het echt niet kan, wat hij heeft gedaan?Ik denk dat hij heel goed weet dat hetgeen hij heeft gedaan niet mag.
Peas on earth!
quote:twinkeling schreef op 26 april 2010 @ 20:15:

Ik vrees dat het 'gewoon' een strategie is van de advocaat van Benno L. om de beeldvorming rondom zijn cliënt bij te sturen. En als ik heel eerlijk ben draait mijn maag daar van om.Dat wát precies een strategie is?
Peas on earth!
quote:Maleficent schreef op 26 april 2010 @ 20:14:

Dan zou hij dus in deze periode het besef moeten hebben gekregen dat het echt niet kan, wat hij heeft gedaan?Nee. Het gaat om de beoordeling van zijn geestestoestand op het moment van het plegen van de feiten. Kort door de bocht: als hij wist dat het fout was, maar hij deed het tóch, dan kan het hem volledig worden toegerekend en wordt geen tbs opgelegd. Tbs kan namelijk alleen als je het iemand niet (volledig) kan toerekenen omdat hij door een stoornis niet (helemaal) zelf in staat was om zijn handelen te sturen.
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 26 april 2010 @ 20:19:

[...]

Dat wát precies een strategie is?Nou ja, er staat al in dat Benno L het er zelf al niet eens mee is. Maar geen TBS betekent eerder vrij, en dat is dan de insteek van zijn raadsman.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven