Gemengde relaties nemen toe

20-01-2017 12:06 115 berichten
Het afgelopen jaar waren er volgens het CBS zo’n 467.000 gemengde huwelijken in Nederland. In totaal zijn er meer dan 650.000 geregistreerde gemengde relaties, zo’n 32 procent meer dan in 2001. Door het stijgende aantal is nu één op de zes van de 4,2 miljoen relaties in Nederland gemengd.



Hoofddemograaf Jan Latten van het CBS verklaart het nauwelijks gestegen aantal gemengde huwelijken met een algemene trend.



“In het algemeen is samenwonen populairder geworden. De nieuwe stellen zijn vaak jonge mensen, en onder hen neemt het aantal dat trouwt af en het aantal dat gaat samenwonen toe. Tegenwoordig hebben samenwonenden ook praktisch dezelfde rechten als gehuwden”.



Turkse en Marokkaanse Nederlanders blijven achter

De meeste gemengde relaties zijn met Nederlanders met een Indonesische achtergrond; zo’n 160.000 relaties. Daarna volgen Duits-Nederlandse (154.000) en Belgisch-Nederlandse paren (44.000).



Bij de grootste etnische groep woonachtig in Nederland, Nederlanders van Turkse of Marokkaanse afkomst, is het aantal gemengde relaties relatief klein. Slechts 2,5 procent van de Turkse Nederlanders heeft een gemengde relatie; bij Marokkaanse Nederlanders is het 2,3 procent. In absolute aantallen zijn ongeveer tienduizend Nederlanders met een Turkse achtergrond en circa negenduizend Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond samen met een Nederlandse man of vrouw. Aangezien Nederlanders van Marokkaanse of Turkse afkomst volgens het CBS traditioneler zijn ingesteld komt het onder die etnische groepen wel relatief vaak voor dat paren gehuwd zijn. Ongehuwd samenwonen komt bij hen nauwelijks voor.



Volgens Latten is een aantal jaar geleden Nederlands-Turkse en Nederlands-Marokkaanse jongeren gevraagd wat zij belangrijk vinden bij het vinden van de juiste partner. Lakken:



“De eerste eis bleek geloof te zijn, de tweede je herkomst. En er zijn nu eenmaal weinig moslims zonder immigratieachtergrond.”



Dat het aantal gemengde huwelijken binnen deze etnische groepen achterblijft, heeft ook gevolgen voor de integratie voor de nieuwe generatie van Nederlanders van Turkse en Marokkaanse afkomst. Uit onderzoek van het CBS van vorig jaar bleek dat kinderen met ouders die allebei van niet-westerse afkomst zijn minder goed presteren op de Citotoets, de centrale eindtoets voor basisscholieren in groep 8, dan hun klasgenootjes die voortkomen uit een gemengd huwelijk of van Nederlandse ouders zijn.

bron: nrc



Leek me wel een leuk artikel voor op het forum. Hoe is dat in jullie omgeving? Hebben jullie een gemengde relatie? Waar loop je dan tegen aan? Of heb je bewust gekozen voor een partner uit eigen kring? En zegt dat dan iets over integratie volgens jullie?
quote:DreamTheater schreef op 20 januari 2017 @ 12:39:

Ik ben getrouwd met een in Frankrijk geboren man. Het grootste probleem waar we tegenaan lopen is de uitspraak van het woord 'croissant'.
quote:julius schreef op 20 januari 2017 @ 12:32:

Ben ik de enige die een relatie tussen een Nederlander en iemand uit west -Europa echt niet als een gemengde relatie zie?Nee hoor, dat vind ik ook.
quote:Maccaron schreef op 20 januari 2017 @ 12:28:

Wat is trouwens een 'Nederlandse' opvoeding?Mijn man heeft een Nederlandse opvoeding gehad, ik ook. Toch was er tussen onze gezinnen en enorm cultuurverschil. Zonder etnische basis dat wel.
quote:julius schreef op 20 januari 2017 @ 12:32:

Ben ik de enige die een relatie tussen een Nederlander en iemand uit west -Europa echt niet als een gemengde relatie zie?Waarom niet? Het zijn toch 2 verschillende nationaliteiten.
quote:sssssst schreef op 20 januari 2017 @ 12:42:

[...]



Mijn man heeft een Nederlandse opvoeding gehad, ik ook. Toch was er tussen onze gezinnen en enorm cultuur verschil. Zonder etnische basis dat wel.



Precies.

Lastig om te definiëren. Want wat maakt je een Nederlander? Het feit dat je hier geboren bent? Wat er in je paspoort staat of wat je voelt?

Of alles bij elkaar..?
quote:parbleumondieu schreef op 20 januari 2017 @ 12:36:

Een eeuw geleden was een huwelijk al 'gemengd' als je met iemand uit een ander dorp trouwde.Juist, ik zou bij gemengd huwelijk eerder denken aan een huwelijk met iets dat geen mens is. Echt twee soorten wezens oid.
quote:DreamTheater schreef op 20 januari 2017 @ 12:39:

Ik ben getrouwd met een in Frankrijk geboren man. Het grootste probleem waar we tegenaan lopen is de uitspraak van het woord 'croissant'.
Ik ben Nederlandse. Getrouwd met een Spanjaard.

Ons probleem: hij walgt van stamppot...
quote:sssssst schreef op 20 januari 2017 @ 12:44:

[...]



Juist, ik zou bij gemengd huwelijk eerder denken aan een huwelijk met iets dat geen mens is. Echt twee soorten wezens oid.Dit! Ik vind het zo naar klinken 'gemengd' alsof het bijzonder moet zijn.
quote:Ttass30 schreef op 20 januari 2017 @ 12:36:

Waarom moet alles zo geclassificeerd worden in Nederland. Who cares.

Statistieken .

Altijd handig voor als je een spreekbeurt gaat houden over gemengde huwelijken in Nederland. Hoef je het alleen maar op te zoeken op wikipedia. Ideaal.
quote:sinnombre schreef op 20 januari 2017 @ 12:46:

Ik ben Nederlandse. Getrouwd met een Spanjaard.

Ons probleem: hij walgt van stamppot...



mijn vader ook!

Maar zo'n cocido prutje vinden ze dan weer niet te versmaden...
Alle reacties Link kopieren
quote:DreamTheater schreef op 20 januari 2017 @ 12:39:

Ik ben getrouwd met een in Frankrijk geboren man. Het grootste probleem waar we tegenaan lopen is de uitspraak van het woord 'croissant'.



Doe als mijn zoontje: mama, mag ik een kwartzand?



Verder heb ik geen idee. Ik werd verliefd op een persoon, niet op een soort, ras, kleur etc... Ik kijk er zo ook niet naar...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 20 januari 2017 @ 12:46:

[...]

Dit! Ik vind het zo naar klinken 'gemengd' alsof het bijzonder moet zijn.



Bij relaties tuusen blank en niet-blank, krijgen de kinderen een huidskleur die een mengeling is van beide ouders. Daarom vind ik in die gevallen de term 'gemengd huwelijk' ergens wel te verklaren.



Bij een huwelijk tussen twee mensen van dezelfde huidskleur maar met een verschillende nationaliteit heb ik dat zelf een stuk minder.
Telt katholiek en protestant ook? Ik bedoel, die gooiden elkaar op brandstapels en meer van dat soort ellende.
Ik heb een vriend uit Irak. Hij is Nederlander, al 23 jaar inmiddels.

Er zijn veel verschillen maar geen problemen met die verschillen tot nu toe.

Van zijn religie merk ik niks, van zijn cultuur merk ik van alles maar dat vind ik vooral fijne dingen.



Als we al ruzie hebben dan heeft dat nooit iets met religie of cultuur te maken.
quote:Ttass30 schreef op 20 januari 2017 @ 12:36:

Waarom moet alles zo geclassificeerd worden in Nederland. Who cares.Wrs zegt het ook wat over de wijze van integreren.
quote:Rhae schreef op 20 januari 2017 @ 12:52:

Telt katholiek en protestant ook? Ik bedoel, die gooiden elkaar op brandstapels en meer van dat soort ellende.



Ja maar dat telt niet.

Intern, als Hollanders, ben je niet gemengd waarschijnlijk, volgens het CBS.
quote:Rhae schreef op 20 januari 2017 @ 12:52:

Telt katholiek en protestant ook? Ik bedoel, die gooiden elkaar op brandstapels en meer van dat soort ellende.Vroeger was dat zo ongeveer een doodzonde, nu niet meer zo want dan ben je gelukkig beide christelijk. Als we onszelf en anderen nu allemaal kunnen gaan zien als mens zijn we eruit. Zal helaas nog heel lang duren.
quote:Maccaron schreef op 20 januari 2017 @ 12:48:

[...]





mijn vader ook!

Maar zo'n cocido prutje vinden ze dan weer niet te versmaden... Ik ben dol op zijn tortilla de patatas (nou ja, eigenlijk is het het recept gejat van zijn moeder), maar pulpo heb ik daarentegen niet altijd trek in en daar is mijn man wel dol op.
quote:Rhae schreef op 20 januari 2017 @ 12:52:

Telt katholiek en protestant ook? Ik bedoel, die gooiden elkaar op brandstapels en meer van dat soort ellende.Dat moorden uit naam van God zou echt heel snel moeten stoppen, ik geloof nooit dat God, zo die al bestaat, het zo bedoeld heeft.
quote:Eleonora-1 schreef op 20 januari 2017 @ 12:55:

[...]





Ja maar dat telt niet.

Intern, als Hollanders, ben je niet gemengd waarschijnlijk, volgens het CBS.Maar Turkse voorouders geldt dan weer wel.
quote:sssssst schreef op 20 januari 2017 @ 12:57:

[...]



Dat moorden uit naam van God zou echt heel snel moeten stoppen, ik geloof nooit dat God, zo die al bestaat, het zo bedoeld heeft.Dan moorden mensen wel weer uit naam van een politieke overtuiging, een voetbalclub, een land of een kleurtje.
quote:Phaedra_ schreef op 20 januari 2017 @ 12:58:

[...]



Maar Turkse voorouders geldt dan weer wel.Ja, dûh, dat zijn bui-ten-lan-ders.
quote:Eleonora-1 schreef op 20 januari 2017 @ 12:59:

[...]





Ja, dûh, dat zijn bui-ten-lan-ders.

Nee, want in Nederland geboren.



Het zal allemaal wel.

Viva de ontzuiling!
Alle reacties Link kopieren
quote:julius schreef op 20 januari 2017 @ 12:51:

[...]





Bij relaties tuusen blank en niet-blank, krijgen de kinderen een huidskleur die een mengeling is van beide ouders. Daarom vind ik in die gevallen de term 'gemengd huwelijk' ergens wel te verklaren.



Bij een huwelijk tussen twee mensen van dezelfde huidskleur maar met een verschillende nationaliteit heb ik dat zelf een stuk minder.

Ik heb een andere huidskleur dan mijn vriend, maar we zijn allebei Nederlanders, allebei Brabanders zelfs, ik vind ons niet gemengd. Mijn broer met donkere huidskleur heeft een blond dochtertje met blauwe ogen, maar zij is wel gemengd vind ik, want haar moeder is van het kamp en dat is toch een heel andere cultuur en mentaliteit.





Ik vind gemengd eigenlijk een heel nare bijsmaak hebben, ik denk omdat het de verschillen zo benadrukt terwijl ik liever kijk naar overeenkomsten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven