Gemengde relaties nemen toe

20-01-2017 12:06 115 berichten
Het afgelopen jaar waren er volgens het CBS zo’n 467.000 gemengde huwelijken in Nederland. In totaal zijn er meer dan 650.000 geregistreerde gemengde relaties, zo’n 32 procent meer dan in 2001. Door het stijgende aantal is nu één op de zes van de 4,2 miljoen relaties in Nederland gemengd.



Hoofddemograaf Jan Latten van het CBS verklaart het nauwelijks gestegen aantal gemengde huwelijken met een algemene trend.



“In het algemeen is samenwonen populairder geworden. De nieuwe stellen zijn vaak jonge mensen, en onder hen neemt het aantal dat trouwt af en het aantal dat gaat samenwonen toe. Tegenwoordig hebben samenwonenden ook praktisch dezelfde rechten als gehuwden”.



Turkse en Marokkaanse Nederlanders blijven achter

De meeste gemengde relaties zijn met Nederlanders met een Indonesische achtergrond; zo’n 160.000 relaties. Daarna volgen Duits-Nederlandse (154.000) en Belgisch-Nederlandse paren (44.000).



Bij de grootste etnische groep woonachtig in Nederland, Nederlanders van Turkse of Marokkaanse afkomst, is het aantal gemengde relaties relatief klein. Slechts 2,5 procent van de Turkse Nederlanders heeft een gemengde relatie; bij Marokkaanse Nederlanders is het 2,3 procent. In absolute aantallen zijn ongeveer tienduizend Nederlanders met een Turkse achtergrond en circa negenduizend Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond samen met een Nederlandse man of vrouw. Aangezien Nederlanders van Marokkaanse of Turkse afkomst volgens het CBS traditioneler zijn ingesteld komt het onder die etnische groepen wel relatief vaak voor dat paren gehuwd zijn. Ongehuwd samenwonen komt bij hen nauwelijks voor.



Volgens Latten is een aantal jaar geleden Nederlands-Turkse en Nederlands-Marokkaanse jongeren gevraagd wat zij belangrijk vinden bij het vinden van de juiste partner. Lakken:



“De eerste eis bleek geloof te zijn, de tweede je herkomst. En er zijn nu eenmaal weinig moslims zonder immigratieachtergrond.”



Dat het aantal gemengde huwelijken binnen deze etnische groepen achterblijft, heeft ook gevolgen voor de integratie voor de nieuwe generatie van Nederlanders van Turkse en Marokkaanse afkomst. Uit onderzoek van het CBS van vorig jaar bleek dat kinderen met ouders die allebei van niet-westerse afkomst zijn minder goed presteren op de Citotoets, de centrale eindtoets voor basisscholieren in groep 8, dan hun klasgenootjes die voortkomen uit een gemengd huwelijk of van Nederlandse ouders zijn.

bron: nrc



Leek me wel een leuk artikel voor op het forum. Hoe is dat in jullie omgeving? Hebben jullie een gemengde relatie? Waar loop je dan tegen aan? Of heb je bewust gekozen voor een partner uit eigen kring? En zegt dat dan iets over integratie volgens jullie?
quote:Tilo schreef op 21 januari 2017 @ 10:53:

[...]







Was niet serieus hoor.

Mijn dochter kan thuiskomen met wie ze wil.

Als hij maar lief voor haar is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 20 januari 2017 @ 13:40:

[...]



Ik snap ook niet wat iedereen in die Doutzen ziet.



Nee,die Virginia van Peter jan rens ..... dat is pas een lekker wijf

Smaken verschillen gelukkig,het is maar goed dat iedereen een andere smaak heeft.

Bij ons in de omgeving zie je weinig mensen met een gemengde relatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora-1 schreef op 21 januari 2017 @ 13:34:

[...]





Was niet serieus hoor.

Mijn dochter kan thuiskomen met wie ze wil.

Als hij maar lief voor haar is.Hij?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
quote:julius schreef op 20 januari 2017 @ 12:32:

Ben ik de enige die een relatie tussen een Nederlander en iemand uit west -Europa echt niet als een gemengde relatie zie?Er zijn mensen die denken dat de culturen in de verschillende West-Europese landen ongelofelijk verschillend zijn. Maar dat is uiteraard onzin. Zelfs de cultuur in de meeste centraal-Europese landen is niet wezenlijk anders dan de onze. n
quote:MaryCrawley schreef op 21 januari 2017 @ 12:37:

[...]



Ik vind dat wél heel gek.



Wanneer ben je eigenlijk 'echt blank'? En als je kind vanwege voorouders toch met een tintje geboren was? Kan soms generaties overslaan....





Ik vind het niet zo gek. Ik ben nog nooit op een blanke man gevallen. Niet bewust of uit principe, ik voel me gewoon aangetrokken door donkere mannen. Met wie mijn kinderen thuis komen maakt me niet uit. Zolang ze zichzelf maar kunnen en mogen zijn in die relatie. Niet verplicht een geloof oid aannemen of leven volgens regels die niet bij hun eigen normen en waarden horen omdat ze die dan moeten inleveren.



Man is redelijk conservatief en hoopt stiekem wel donkere schoonkinderen te worden. Pest hem vaak dat jongste zoon vast met een blanke man met rood haar thuis komt. Het zou me niets verbazen dat hij homosexueel zou zijn,
Alle reacties Link kopieren
Man en ik zijn beiden het resultaat van een 'gemengde relatie'. Beiden geboren en getogen in Nederland dus amper verschillen. Ik denk dat de meeste mensen toch een relatie aangaan op basis van persoonlijkheid en aantrekkingskracht. Kan mij niet voorstellen dat ik, als ik single zou zijn, een leuke attractieve Aziatische man links zou laten liggen omdat ik normaal gesproken nooit omkijk naar Aziatische mannen.



Ik vind het wel grappig om te zien hoe onvoorspelbaar genen zijn als ik kijk naar de kinderen in onze families.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:feow schreef op 21 januari 2017 @ 15:02:

[...]





Hij?Ja?
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora-1 schreef op 21 januari 2017 @ 18:42:

[...]





Ja?MIsschien is het gewoon een feit dat haar dochter hetero is waardoor het overbodig is om zij te vermelden.
quote:lemoos2 schreef op 21 januari 2017 @ 18:29:

Man en ik zijn beiden het resultaat van een 'gemengde relatie'. Beiden geboren en getogen in Nederland dus amper verschillen. Ik denk dat de meeste mensen toch een relatie aangaan op basis van persoonlijkheid en aantrekkingskracht. Kan mij niet voorstellen dat ik, als ik single zou zijn, een leuke attractieve Aziatische man links zou laten liggen omdat ik normaal gesproken nooit omkijk naar Aziatische mannen.



Ik vind het wel grappig om te zien hoe onvoorspelbaar genen zijn als ik kijk naar de kinderen in onze families.





Ja, dat vind ik ook erg interessant. Mijn kinderen zitten beide aan een ander eind van het spectrum, qua uiterlijk. Je zou niet zeggen dat ze volle zussen zijn.



Voor de rest kan ik me niet voorstellen huidskleur een belemmering te vinden. Dat je dan iemand helemaal perfect vindt, maar dat het niet kan omdat hij/zij wit is. Diegene op wie ik viel, hadden veel meer innerlijke overeenkomsten dan uiterlijke.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is Turks, geboren en getogen in Izmir. Zijn vader komt uit Griekenland, de moeder van zijn vader uit Bulgarije.

Een beetje een Balkan mix dus.

In Izmir zijn ze meer Mediterraans dan Turks dus niet erg conservatief, alcohol en zeer luchtige kleding en veel make up voor de vrouwen zijn eerder regel dan uitzondering. Per saldo merk ik weinig van zijn Turks-zijn behalve dan dat onze zomervakantie bestemming vaststaat (als de situatie in Tr niet erger wordt tenminste) niet dat dat erg is want in Cesme is het erg fijn. Oja en mijn schoonmoeder komt in de winter ook een paar weken naar NL en dan slaapt ze natuurlijk gewoon bij ons en neemt ze m'n hele huishouden over. Ik ben niet zo Nederlands dat ik daar niet tegen kan, sterker nog ik vind het eigenlijk wel makkelijk
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen zijn overigens (donker)blond met blauw-groene ogen. Vooral zoon heeft - afgezien van zijn platte achterhoofd - weinig Turks. Hij is ook sneeuwwit, dochter heeft wat meer pigment en zou in de zomer best bruiner kunnen worden dan gemiddeld als ik de kinderen niet zou achtervolgen met uv pakjes en spf50 that is....



Mijn man is ook geen typsiche Turk, 194cm en een lichte huid. Wel zwart (nouja met grijs inmiddels) haar. Mensen schatten hem ook niet in als Turk, van alles is al voorbij gekomen, Zuid Amerikaans, gewoon Amerikaans (vanwege zijn 'Amerikaanse accent'), Joegoslavisch, Italiaans, etc.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
ik ben van Surinaamse komaf, en mijn vriend is Nederlands



mijn nichten zijn ook allemaal samen met Nederlanders alleen een neef van me is getrouwd met een Surinaamse.

zelf wordt ik echt geschat op alles wat er exotisch is op de wereld lach me iedere keer dood.

veel dingen spreek ik anders uit (vuilniskist in plaats van vuilnisbak) maak regelmatig tjoeries en lach en praat hard.
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is Turks (hier geboren, peuter/kleutertijd in Turkije doorgebracht) en ik ben Nederlands.

Inmiddels bijna 10 jaar samen waarvan er bijna 6 getrouwd. Ook een tijd ongetrouwd samengewoond.



In onze omgeving aardig wat gemengde koppels.

Ook veel Turks/Nederlandse stellen.
quote:Violetsverstandskies schreef op 21 januari 2017 @ 19:18:

[...]





MIsschien is het gewoon een feit dat haar dochter hetero is waardoor het overbodig is om zij te vermelden.



Mijn dochter is hetero inderdaad.

Homo was net zo prima geweest natuurlijk maar ze valt op jongens zegt ze.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 21 januari 2017 @ 16:47:

[...]





Er zijn mensen die denken dat de culturen in de verschillende West-Europese landen ongelofelijk verschillend zijn. Maar dat is uiteraard onzin. Zelfs de cultuur in de meeste centraal-Europese landen is niet wezenlijk anders dan de onze. nHoe kom je aan die wijsheid?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven