Gender neutraal
donderdag 27 juli 2017 om 16:20
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.
Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?
En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?
En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
vrijdag 28 juli 2017 om 18:44
Maar het probleem is dat er eigenlijk altijd door buitenstaanders wordt gezegd dat er al zoveel rekening gehouden wordt met huidskleuren, geaardheden etc maar jij bent de persoon niet waar het om gaat?
Wie kan het best beoordelen of een stad rolstoeltoegankelijk is? De rolstoelgebruiker zelf. Kun je wel zeggen: "ja maar er is al best veel gedaan voor mensen in een rolstoel" maar die hoeven niet dagelijks zichzelf met rolstoel te verplaatsen.
Wie kan het best beoordelen of sommige dingen/uitspraken racistisch zijn? Degenen die het slachtoffer zijn van racisme. Kun je wel zeggen: er is al zoveel toegegeven aan die wensen, nu moet het gezeur afgelopen zijn. Maar jij hebt zelf niet dagelijks te maken met racisme.
En zo dus ook wat betreft het genderissue. Kun je vinden dat het allemaal wel erg ver gaat met aanpassingen etc maar als je zelf niet de persoon bent die hiermee wordt geconfronteerd kun je je bijna niet voorstellen waarom het wél nodig is.
Vooral omdat het vaak voor de niet-benadeelde doelgroep nauwelijks merkbare of pijnlijke gevolgen heeft.
Wie kan het best beoordelen of een stad rolstoeltoegankelijk is? De rolstoelgebruiker zelf. Kun je wel zeggen: "ja maar er is al best veel gedaan voor mensen in een rolstoel" maar die hoeven niet dagelijks zichzelf met rolstoel te verplaatsen.
Wie kan het best beoordelen of sommige dingen/uitspraken racistisch zijn? Degenen die het slachtoffer zijn van racisme. Kun je wel zeggen: er is al zoveel toegegeven aan die wensen, nu moet het gezeur afgelopen zijn. Maar jij hebt zelf niet dagelijks te maken met racisme.
En zo dus ook wat betreft het genderissue. Kun je vinden dat het allemaal wel erg ver gaat met aanpassingen etc maar als je zelf niet de persoon bent die hiermee wordt geconfronteerd kun je je bijna niet voorstellen waarom het wél nodig is.
Vooral omdat het vaak voor de niet-benadeelde doelgroep nauwelijks merkbare of pijnlijke gevolgen heeft.
vrijdag 28 juli 2017 om 18:54
vivamien schreef: ↑28-07-2017 15:55Ja, en andersom vraag ik me wel eens of waarom alles maar bespreekbaar en "opgelost" moet worden. We kunnen ons toch ook beseffen dat het helemaal niet de bedoeling is om te kwetsen. Gender-neutrale toiletten (in plaats van, dus niet ernaast), ik vind het best. En als de NS in plaats van "dames en heren" "beste reizigers" zegt, helemaal goed. Maar het moet niet zo opgelegd worden, vind ik. En dus, als er wel ergens "dames en heren" staat, dat dat dan maar gewoon zo is. Punt. Schouders ophalen en verder gaan. Het hoeft toch allemaal niet zo moeilijk? Hetzelfde geldt voor mij voor negerzoenen, jodenkoeken en zwarte piet (en dat laatste is echt niet bedoeld om nou wéér die discussie aan te zwengelen). Het wordt allemaal soms zo overtrokken. En dat is wat ik bedoel met dat krampachtige. Als ik iemand met een tintje wil benoemen, denk ik wel 3, 4, 5 keer na hoe ik dat zeggen zal. Ik wil niet dat iemand zich door mij gediscrimineerd of gekwetst voelt of dat ik het "verkeerde" zeg. Het ís ook geen discriminatie, dat is het pas als je iemand vanwege ras of uiterlijk anders behandelt of uitsluit. Maar laatst (op een ander forum) zei ik ergens LHBT, kreeg ik weer op mijn kop omdat ik de Q van Questioning vergeten was. Sorry, maar het is soms zó ingewikkeld allemaal. Daar word ik echt wel eens moe van.
ha, ik weet niet beter of Q staat voor Queer, wat dan ook gelijk een aantal letters zou dekken.
Later is nu
vrijdag 28 juli 2017 om 18:56
Mooi gezegd!NYC schreef: ↑28-07-2017 18:44Maar het probleem is dat er eigenlijk altijd door buitenstaanders wordt gezegd dat er al zoveel rekening gehouden wordt met huidskleuren, geaardheden etc maar jij bent de persoon niet waar het om gaat?
(ook de rolstoel is herkenbaar.. )
Later is nu
vrijdag 28 juli 2017 om 19:06
Zit er het een en ander over te lezen en vond de informatie dat in New York 31 genders zijn erkend, en dat gaat dan alleen over genderidentiteit en nog nog niet eens over seksuele identiteit.
1. Bi-Gendered
2. Cross-Dresser
3. Drag-King
4. Drag-Queen
5. Femme Queen
6. Female-to-Male
7. FTM
8. Gender Bender
9. Genderqueer
10. Male-To-Female
11. MTF
12. Non-Op
13. Hijra
14. Pangender
15. Transexual/Transsexual
16. Trans Person
17. Woman
18. Man
19. Butch
20. Two-Spirit
21. Trans
22. Agender
23. Third Sex
24. Gender Fluid
25. Non-Binary Transgender
26. Androgyne
27. Gender-Gifted
28. Gender Bender
29. Femme
30. Person of Transgender Experience
31. Androgynous
1. Bi-Gendered
2. Cross-Dresser
3. Drag-King
4. Drag-Queen
5. Femme Queen
6. Female-to-Male
7. FTM
8. Gender Bender
9. Genderqueer
10. Male-To-Female
11. MTF
12. Non-Op
13. Hijra
14. Pangender
15. Transexual/Transsexual
16. Trans Person
17. Woman
18. Man
19. Butch
20. Two-Spirit
21. Trans
22. Agender
23. Third Sex
24. Gender Fluid
25. Non-Binary Transgender
26. Androgyne
27. Gender-Gifted
28. Gender Bender
29. Femme
30. Person of Transgender Experience
31. Androgynous
vrijdag 28 juli 2017 om 19:11
Ik denk dat aparte heren en dames wc echt nog wel lange tijd zal blijven. Met feesten zoals Carnaval gaan mijn vriendin en ik ook bij de heren als het bij de dames heel erg druk is. Veel mannen vinden dit erg vervelend en voelen zich daar ongemakkelijk bij.
vrijdag 28 juli 2017 om 19:19
vrijdag 28 juli 2017 om 19:22
Dat er maar 1 wc is heb nog nooit mee gemaakt in bv een restaurant. Ik ga wel bij de heren plassen omdat ik anders in mijn broek zou plassen maar eerlijk gezegd zou ik het ook niet leuk vinden als er heren in de dames wc zouden komen. Vind het toch een beetje schending van mijn privacy. Ik voel me ongemakkelijk als ik mijn lippen stift en er mannen staan te kijken.
vrijdag 28 juli 2017 om 19:23
Pientjexxxx schreef: ↑28-07-2017 19:19Waarom moet een heel grote groep die het in openbare gelegenheden niet prettig vindt om een wc te delen met het andere geslacht zich aanpassen aan een héél, héél kleine minderheid? Slaan we niet een beetje door? Een gehandicaptentoilet is sowieso genderneutraal, dus dan kunnen ze die gebruiken.
Inderdaad.
vrijdag 28 juli 2017 om 19:24
Ja, hallo, maar je mag toch gewoon ergens een mening over hebben? Daarbij ben ik, net als iedereen, degene die dan met die dingen rekening moet gaan houden. Dat ik straks dus niet meer "beste dames en heren" zou mogen zeggen.NYC schreef: ↑28-07-2017 18:44Maar het probleem is dat er eigenlijk altijd door buitenstaanders wordt gezegd dat er al zoveel rekening gehouden wordt met huidskleuren, geaardheden etc maar jij bent de persoon niet waar het om gaat?
Maar wat ik al eerder zei; het zou een gezonde wisselwerking moeten zijn. Van beide zijden. En prima dus dat er rekening gehouden wordt met benadeelden, net zo goed dat deze ook eens een keer hun schouders ophalen en denken; jammer dan.
Nou vind ik dat van die rolstoelgebruiker niet zo'n goed voorbeeld; zijn kúnnen niet goed functioneren als er geen speciale aanpassingen zijn gedaan.
Zag trouwens net een transgender op tv die het voorstel van de NS ontzettend jammer vond, zij vond het juist zo leuk om als "dame" aangesproken te worden. En zo is er voor iedereen wel wat.
vrijdag 28 juli 2017 om 19:24
Omdat die kleine minderheid (nogal dubbel) zich nu dus niet prettig voelt om naar de wc te gaan? En van die grote groep, waar jij het over hebt, is ook een grote groep volledig onverschillig. Er wordt maar van uitgegaan dat alle cis mensen (mensen, die man zijn in een mannenlichaam en vrouw in een vrouwenlichaam) er problemen mee zouden hebben, maar dat is lang niet zo.Pientjexxxx schreef: ↑28-07-2017 19:19Waarom moet een heel grote groep die het in openbare gelegenheden niet prettig vindt om een wc te delen met het andere geslacht zich aanpassen aan een héél, héél kleine minderheid? Slaan we niet een beetje door? Een gehandicaptentoilet is sowieso genderneutraal, dus dan kunnen ze die gebruiken.
Dus.. misschien is de groep, die echt problemen heeft met genderneutrale wc's wel net zo groot of klein dan de groep, die nu problemen met de verschillende toiletten heeft. En met wie houd je dan rekening en waarom?
Later is nu
vrijdag 28 juli 2017 om 19:25
Campings waar ik kom zijn de wc's al genderneutraal. EN juist op campings waar dat niet zo is, ben ik al zovaak de 'verkeerde' binnen gelopen.
Later is nu
vrijdag 28 juli 2017 om 19:27
Oh ik eigenlijk al best vaak. Kleinere eetgelegenheden, dat wel.
vrijdag 28 juli 2017 om 19:28
Iedereen die overal maar rekening mee moet houden.. ach..vivamien schreef: ↑28-07-2017 19:24Ja, hallo, maar je mag toch gewoon ergens een mening over hebben? Daarbij ben ik, net als iedereen, degene die dan met die dingen rekening moet gaan houden. Dat ik straks dus niet meer "beste dames en heren" zou mogen zeggen.
Maar wat ik al eerder zei; het zou een gezonde wisselwerking moeten zijn. Van beide zijden. En prima dus dat er rekening gehouden wordt met benadeelden, net zo goed dat deze ook eens een keer hun schouders ophalen en denken; jammer dan.
Nou vind ik dat van die rolstoelgebruiker niet zo'n goed voorbeeld; zijn kúnnen niet goed functioneren als er geen speciale aanpassingen zijn gedaan.
Zag trouwens net een transgender op tv die het voorstel van de NS ontzettend jammer vond, zij vond het juist zo leuk om als "dame" aangesproken te worden. En zo is er voor iedereen wel wat.
Je snapt dat deze mensen al heel lang hun 'schouders moeten ophalen'? Dat ze zich al heel lang aanpassen aan wat 'normaal' gezien wordt?
En dat transgender zijn net zo aangeboren of fysiek is als rolstoelgebonden? Zijn we eindelijk zover dat duidelijk is dat homo/bi zijn aangeboren is, nou is transgender/genderfluid ineens weer 'een keuze'???? Echt??
Later is nu
vrijdag 28 juli 2017 om 19:28
Ik denk dat echt heel veel mensen problemen zouden hebben met alleen genderneutrale toiletten hoor. En dan voelen die zich niet prettig om naar het toilet te gaan.
Waarom niet gewoon als je een penis hebt naar het mannentoilet en heb je een vagina ga je naar het vrouwentoilet, maakt dan niet uit hoe je je voelt, feit blijft dat je man óf vrouw bent. En dan voor de 1% die interseksueel is kan misschien naar het invalidentoilet?
Waarom dingen zo ingewikkeld maken en zo geforceerd doen?
Waarom niet gewoon als je een penis hebt naar het mannentoilet en heb je een vagina ga je naar het vrouwentoilet, maakt dan niet uit hoe je je voelt, feit blijft dat je man óf vrouw bent. En dan voor de 1% die interseksueel is kan misschien naar het invalidentoilet?
vrijdag 28 juli 2017 om 19:29
Nou ik wil toch echt niet naar een camping waar er genderneutrale doucheruimtes zijn hoor. Sorry, maar dan voel ik me echt niet prettig!
vrijdag 28 juli 2017 om 19:30
En vice versa: wat een onbegrip naar mensen met een mening die al dat non-binair gedoe allemaal wat overdreven vinden.Saga_Röversdotter schreef: ↑27-07-2017 19:34Ik vind het raar dat je het gezeur vindt. Wat een onbegrip.
Like it or not, biologisch gezien zijn er twee sexes: m en v en voor zij die zich niet goed voelen in hun eigen vel, zijn operatieve ingrepen mogelijk om je verder te helpen. Wil je per se als een pseudo-vrouw met semi-lul en single-boob, mentale macho en fysiek watje, spirituele man en lichamelijke alien en daarboven een fully randomized mental psycho-attitude door het leven gaan, dan zoek je, if anything, vooral aandacht. Ieder zijn meug uiteraard, whatever rocks your boat, maar om dat heel serieus te nemen.
Wanneer eigenlijk de aanpassing naar "best levende wezens" om ook zij die zich eerder dier dan mens voelen niet voor het hoofd te stoten, "beste entiteiten" om zij die zich eerder non-terresteriëel voelen niet te schofferen, of "beste coderingen" voor zij die zich in de matrix thuis voelen?
vrijdag 28 juli 2017 om 19:31
Ik denk dat de groep die geen gemengde wc's wil veel groter is (kijk alleen maar naar de reacties hier) dan die piepkleine groep voor wie het aangepast gaat worden. Zelfs voor een groot deel van de transgenders hoeven die genderneutrale wc's niet. Ik vind het overdreven symboolpolitiek. Doe liever iets aan de echte problemen waar mensen tegenaan lopen. Zoals het op alle manieren lastig vallen van homo's tot ernstig geweld aan toe.Dreamer schreef: ↑28-07-2017 19:24Omdat die kleine minderheid (nogal dubbel) zich nu dus niet prettig voelt om naar de wc te gaan? En van die grote groep, waar jij het over hebt, is ook een grote groep volledig onverschillig. Er wordt maar van uitgegaan dat alle cis mensen (mensen, die man zijn in een mannenlichaam en vrouw in een vrouwenlichaam) er problemen mee zouden hebben, maar dat is lang niet zo.
Dus.. misschien is de groep, die echt problemen heeft met genderneutrale wc's wel net zo groot of klein dan de groep, die nu problemen met de verschillende toiletten heeft. En met wie houd je dan rekening en waarom?
vrijdag 28 juli 2017 om 19:32
Je hebt verder niet gelezen over mijn dochter, die bijna een damestoilet uitgestuurd is? 'Gewoon als je een vagina hebt naar het damestoilet' is niet altijd zo simpel dus, als je er genderneutraal uitziet.LAgirl82 schreef: ↑28-07-2017 19:28Ik denk dat echt heel veel mensen problemen zouden hebben met alleen genderneutrale toiletten hoor. En dan voelen die zich niet prettig om naar het toilet te gaan.
Later is nu