Gender neutraal

27-07-2017 16:20 2409 berichten
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.

Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?

En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het fijn voor mensen als er aanpassingen komen waardoor ze zich minder 'alleen' of 'apart' voelen.
Echter snap ik het genderneutrale toilet niet zo.
Ik ben nog nooit gecontroleerd aan de deur van het toilet of ik wel echt een V ben hoor :P
Als ik een M was, maar nu een V voel (en er zo uitzie behalve misschien mijn genitalieen) kan ik toch prima gewoon de dameswc in?

Bovendien vind ik het erg onprettig om met mannen een toilet te delen, ipv gescheiden, omdat het altijd zo ontzettend stinkt naar urine op mannentoiletten. Ook zou ik het echt niet fijn vinden dat mannen mee staan te kijken wanneer ik mijn panty goed trek/mijn makeup bij werk/ noem maar op.
Ik zou zeggen: gescheiden toiletten maar iedereen mag naar binnen hoe hij/zij zich voelt.
-
Alle reacties Link kopieren
Cherubijn schreef:
27-07-2017 20:16
Ik snap de gedachte erachter maar ik vind het wel een beetje ongemakkelijk om een man te zien plassen in een urinoir als ik een Wc instap. En dat hij mij vervolgens in het hokje ernaast hoort plassen. Had ik laatst op een genderneutrale Wc. Had dit niet verwacht eigenlijk.

Och in dit soort gevallen gaat de wal het schip keren.
In de stadsschouwburg zal het vast geen probleem zijn, een gecombineerde toilet voor man /vrouw / het
Maar er zullen genoeg horeca gelegenheden zijn waar ongemakkelijke toestanden ontstaan.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik zie nog regelmatig als aanhef boven een brief "Geachte heer/mevrouw" staan. Dat kan dus ook niet meer?

Ik begrijp het nog steeds niet helemaal. Je hebt vrouwen, mannen en mensen met allebei de kenmerken. Dan zit je toch altijd goed met "dames en heren" ? Of je bent of voelt je vrouw, of man, of je bent/voelt je het allebei en dat wordt ook genoemd want dan ben je dame én heer.
Iedereen weet dat verkrachters pas echt losgaan, zodra er geen plaatje van een mannetje of een vrouwtje bij een wc staat. Daarom kennen landen met aparte vrouwenwc's helemaal geen verkrachtingen.

Ik vind dat wel zo'n bijzondere redenering. Dagelijks ervaren heel veel mensen seksueel geweld. Mocht dit je zo aan het hart gaan, dan zou je je beter sterk kunnen maken voor een maatschappij waarin we elkaar in elkaars waarde laten en accepteren dat iedereen anders in elkaar steekt. LGBT'ers nu voor potentiele verkrachters uitmaken, dient geen enkel doel en leidt al helemaal niet tot afname van seksueel geweld.
Ik vind dit ook een intrigerend onderwerp. Want wat is je 'man' of 'vrouw' voelen? Ik ben een vrouw, maar zou niet kunnen zeggen waarom ik me nou precies ook vrouw vóél. Ik hou namelijk ook best van mannendingen, en vind mijzelf niet per se een typische vrouwelijke vrouw. Maar ik heb nou eenmaal een vagina, dus ik weet gewoon dat ik een vrouw bén. Dat is nou eenmaal zo, maar ik weet niet hoe het dan zou zijn om je echt vrouw te voelen: hoe voelt dat? Ik voel me ook geen man: dat ben ik niet, want ik heb geen penis.

Nou vind ik transgender zijn een heel ander verhaal: dan is er door de natuur een foutje gemaakt, en ben je in het verkeerde lijf geboren. Dat snap ik (voor zover dat kan voor iemand die zelf geen transgender is). Ik vind het prachtig dat dit tegenwoordig een onderwerp is waar (in steeds meer culturen) over gepraat kan worden, en waar iets mee gedaan kan worden in de vorm van operaties etc.

Maar je genderneutráál voelen... Ik weet niet, hoor, die penis of vagina heb je toch. Daar kun je dan iets anders van maken, en dan verander je van geslacht, dat begrijp ik, zoals ik hier boven zei, ook nog.
Maar géén geslacht... Dat is toch biologisch gezien volledig onmogelijk?
Ik zie wel een verschil tussen geslacht en gender, bij mezelf. Ik kan niet ontkennen dat ik een vagina heb en die heb ik ook gebruikt voor de uitdrijving van mijn gebroed. Maar tegelijkertijd ben ik geen gendertypische vrouw. Al vind ik zelf dat de maatschappij er beter aan doet te accepteren dat er allerlei verschillende soorten mensen zijn en dat ik net zo goed vrouw ben als de netgekapte dames die wel hun waxinelichtjes bij hun kussenhoezen accessorizen, lekker witte wijntjes drinken met hun dinnetjes op een terras of klagen over hun man zonder met hem te bespreken wat het probleem is. Programma's als "de jongens tegen de meisjes" zeggen mij ook niets, want ik ben, in die beperkte visie, eerder een jongen dan een meisje.
Alle reacties Link kopieren
piera12345 schreef:
27-07-2017 22:42
Tragisch? Heb je je er wel echt in verdiept?
In Canada gaat het zover dat het niet enkel om geslachtsverandering gaat, maar om hoe iemand zich VOELT. Elke verkrachter kan claimen zich vrouw te voelen. En moet op basis daarvan in een vrouwengevangenis of blijf van mijn lijf huis geplaatst worden. Tussen vrouwen.

Datzelfde argument (vrouw voelen) speelde in de VS. En elke oetlul kan dan misbruik maken van de situatie door naar vrouwentoiletten te gaan. Waar ook kwetsbare, jonge meisjes gebruik van maken. Ik snap de ophef wel.
tragisch vind ik een kind op een middelbare school die tegenover een parentboard smeekt om naar een ander toilet te mogen en dan wordt geweigerd, ook al werd diegene in elkaar geslagen op het toilet waar zij dan verplicht heen moest. en dat parentboard wat vervolgens recht in het gezicht van dat kind als argument geeft dat zij hun dochters ging aanranden of verkrachten als ze ook naar het vrouwentoilet zou gaan. want transgender cq pedofiel cq verkrachter

en verkrachters die willen verkrachten die doen dat toch wel, denk je nou echt dat die de lange weg nemen om te doen alsof ze zich vrouw voelen om bij de kwetsbare vrouwen in een blijf van mn lijf huis te komen? of zich iets aantrekken van een gescheiden toilet? (en..dan trekken ze toch een jurk aan, zoveel moeite doen ze er blijkbaar voor?)...vind ik nogal een levendige fantasie, of heb je een nieuwsbericht?
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
27-07-2017 22:53
Iedereen weet dat verkrachters pas echt losgaan, zodra er geen plaatje van een mannetje of een vrouwtje bij een wc staat. Daarom kennen landen met aparte vrouwenwc's helemaal geen verkrachtingen.

Ik vind dat wel zo'n bijzondere redenering. Dagelijks ervaren heel veel mensen seksueel geweld. Mocht dit je zo aan het hart gaan, dan zou je je beter sterk kunnen maken voor een maatschappij waarin we elkaar in elkaars waarde laten en accepteren dat iedereen anders in elkaar steekt. LGBT'ers nu voor potentiele verkrachters uitmaken, dient geen enkel doel en leidt al helemaal niet tot afname van seksueel geweld.
dat zeg je heel mooi, ik reageer alweer veel te emotioneel erop
Pinda-Kaas schreef:
27-07-2017 21:53
jawel hoor, er wordt toch niet vervelend gereageerd?
Vind ik wel.
Je mag het er mee eens zijn of het toejuichen.
Het apart vinden of het nut niet direct begrijpen niet.
Nou dan voel ik me vervolgens ook niet geroepen heel begripvol te zijn.
Succes ermee dan maar.
Jammer dat er geen discussie mag zijn.
Alle reacties Link kopieren
Starshine-2 schreef:
27-07-2017 23:46

Jammer dat er geen discussie mag zijn.
lijkt me juist het hele idee achter dit topic, maar goed
Alle reacties Link kopieren
ik vind het juist interessant om te lezen waarom mensen er moeite mee hebben of het niet begrijpen
ook al raakt me dat soms, ik wil dat wel weten
Pinda-Kaas schreef:
27-07-2017 23:53
ik vind het juist interessant om te lezen waarom mensen er moeite mee hebben of het niet begrijpen
ook al raakt me dat soms, ik wil dat wel weten
Ik begrijp het hele probleem niet, ook niet die van de toiletten. Je bent toch man, vrouw of in zeldzame gevallen beide? Je kunt toch zelf kiezen van welk toilet je gebruik maakt? En waarom zou je op allerlei manieren de aanhef dames en heten moeten omzeilen?
Pientjexxxx schreef:
28-07-2017 00:05
Ik begrijp het hele probleem niet, ook niet die van de toiletten. Je bent toch man, vrouw of in zeldzame gevallen beide? Je kunt toch zelf kiezen van welk toilet je gebruik maakt? En waarom zou je op allerlei manieren de aanhef dames en heten moeten omzeilen?
Nou ik kwam laatst uit een mannentoilet omdat er een lange rij bij de dames stond en toen kreeg ik me toch een commentaar. Zo makkelijk is het niet hoor.
Ik vind de gemeente Amsterdam sowieso nogal hypocriet. Doe eerst eens wat aan het geweld tegen LHTB'ers i.p.v. salafismelessen subsidiëren waar bij kinderen haat tegen homo's met de paplepel wordt ingegoten.
Saga_Röversdotter schreef:
28-07-2017 00:07
Nou ik kwam laatst uit een mannentoilet omdat er een lange rij bij de dames stond en toen kreeg ik me toch een commentaar. Zo makkelijk is het niet hoor.
Tuurlijk willen die mannen dat niet, want als alle vrouwen dat doen, staat er bij het mannentoilet ook een lange rij.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
28-07-2017 00:10
Ik vind de gemeente Amsterdam sowieso nogal hypocriet. Doe eerst eens wat aan het geweld tegen LHTB'ers
ben het hier helemaal mee eens en dat geldt natuurlijk niet alleen voor amsterdam
Pinda-Kaas schreef:
27-07-2017 21:24
even dit opgerakeld: https://www.nrc.nl/nieuws/2013/01/08/wa ... 69-a614260

maar ik vraag me af hoe vroegere volkeren dit deden, bijvoorbeeld de indianen die voordat wij kwamen evangeliseren 5 genders erkenden

Nog nooit van gehoord. Waar haal je die 5 genders vandaan dan?
Alle reacties Link kopieren
Wat de toiletten betreft; prima. Snapte sowieso al nooit waarom deze gescheiden waren. En doe eventueel de urinoirs ook achter een deur, dan hebben mensen die dat niet willen zien, er geen last van.
Dat gender-neutraal aanroepen, daar heb ik niet zoveel mee, beetje overdreven. Als je je bijvoorbeeld als man meer vrouw voelt, dan "luister" je toch gewoon naar "beste dames"? En als je je echt "niets" voelt, helaas, het is niet anders.
Het wordt allemaal zo krampachtig... overal bij na moeten denken wat je zegt.
Ik vind het veel te ver gaan. Mensen die er moeite mee hebben dat men dames en heren zegt krijgen een heel moeilijk leven. Die kunnen beter naar een psycholoog gaan.
Alle reacties Link kopieren
Fijn nieuws voor mijn transgender vrienden, en ook voor mij. Ik erger me er zo vaak aan dat ik in de rij "moet" staan terwijl er bij de mannen gewoon toiletten vrij zijn. Lijkt me wel een goed idee om ook gescheiden toiletten aan te bieden voor mensen die zich er niet prettig bij voelen. Iedereen blij.

Het valt me in dit soort discussies vaak op dat mensen fel reageren: waarom moet dit, raar gedoe, gezeur, de meeste mensen zijn toch gewoon vrouw of man? Ik was zelf vroeger ook zo maar mijn mening is wel veranderd sinds ik mensen heb leren kennen die transgender zijn of anderszins niet helemaal in het hokje man of vrouw passen. IK snap best dat je dit "raar" vindt als je er weinig vanaf weet maar doe eens gek en verdiep je erin, dan kom je erachter dat het gewoon mensen zijn. Je hoeft ze niet aardig te vinden, je hoeft ze niet toe te juichen, maar je kunt wel wat doen aan je eigen vooroordelen.
Ik vind het eerlijk gezegd toch wel prettig hoor, aparte mannen en vrouwen toiletten. Zeker ook wel op campings, waar je niet alleen toiletten hebt maar ook doucheruimtes en wasbakken om je haren te doen of je make-up op te doen.
Thuis is natuurlijk een hele andere zaak. Maar in scholen en openbare ruimten vind ik gescheiden toiletten best wel fijn eerlijk gezegd. En ipv dat op te heven kunnen ze beter naast dames en heren, ook een genderneutraal toilet maken, net zoals er ook een invalidentoilet is. Of maak dat genderneutraal.
Je hebt natuurlijk ook aparte omkleedruimtes voor mannen en vrouwen, en ik begrijp voor een deel de ophef wel. Zeker op scholen.

Al dat andere genderneutrale gedoe met omroepen en aanspreektitels vind ik een beetje overdreven. Waarom al dat krampachtige en politiek correcte gedoe? Waarom passen we alles aan voor een paar mensen die zich niet aangesproken voelen?
Moeten we straks bij alles wat we zeggen nadenken in de hoop dat we niemands gevoel kwetsen? Slaan we niet een béétje door?
cerulli schreef:
28-07-2017 08:41
Fijn nieuws voor mijn transgender vrienden, en ook voor mij. Ik erger me er zo vaak aan dat ik in de rij "moet" staan terwijl er bij de mannen gewoon toiletten vrij zijn. Lijkt me wel een goed idee om ook gescheiden toiletten aan te bieden voor mensen die zich er niet prettig bij voelen. Iedereen blij.

Het valt me in dit soort discussies vaak op dat mensen fel reageren: waarom moet dit, raar gedoe, gezeur, de meeste mensen zijn toch gewoon vrouw of man? Ik was zelf vroeger ook zo maar mijn mening is wel veranderd sinds ik mensen heb leren kennen die transgender zijn of anderszins niet helemaal in het hokje man of vrouw passen. IK snap best dat je dit "raar" vindt als je er weinig vanaf weet maar doe eens gek en verdiep je erin, dan kom je erachter dat het gewoon mensen zijn. Je hoeft ze niet aardig te vinden, je hoeft ze niet toe te juichen, maar je kunt wel wat doen aan je eigen vooroordelen.

Maar een transgender is toch ook iemand die zich of man of vrouw voelt?
Ben je een transgender man dan ga je toch naar het mannentoilet? Ze zien er dan toch ook als man uit en vaak valt het ook nog niet eens op.
Ze willen dan toch man zijn en hebben vaak ook hun naam en geslacht aangepast op hun paspoort. Dus waarom dan een genderneutraal toilet? En waarom alles aanpassen voor die paar procent?
Om nog even op de toiletten terug te komen.

Toen ik 6 was ging ik voor het eerst op schoolreis, naar de dierentuin. En daar hadden ze toch ráre WC's! :-$
Het was nog een heel gedoe om er op te klimmen! Dat móet dus een pisbak geweest zijn..... jakkes ..... :facepalm:

En tijdens een vakantie in Canada werd ik op het toilet aangesproken door een dikke dame die vroeg : which is which over here?
En ik zei : This is the ladies. What are you doing here then? I AM a lady. (maar lang, slank en kort haar.)
LAgirl82 schreef:
28-07-2017 08:19
Nog nooit van gehoord. Waar haal je die 5 genders vandaan dan?
Google maar eens: https://indiancountrymedianetwork.com/n ... e-genders/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven