Gender neutraal

27-07-2017 16:20 2409 berichten
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.

Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?

En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
28-07-2017 08:45
Maar een transgender is toch ook iemand die zich of man of vrouw voelt?
Ben je een transgender man dan ga je toch naar het mannentoilet? Ze zien er dan toch ook als man uit en vaak valt het ook nog niet eens op.
Ze willen dan toch man zijn en hebben vaak ook hun naam en geslacht aangepast op hun paspoort. Dus waarom dan een genderneutraal toilet? En waarom alles aanpassen voor die paar procent?
Een vriendin van me zit middenin het transitieproces, ze heeft dus nog een mannenlichaam maar voelt zich vrouw en heeft ook een vrouwennaam aangenomen. Hoewel ze lang haar heeft, make-up draagt en vrouwenkleding draagt zie je wel dat ze "iets" heeft: de hormonen doen hun werk wel maar het proces is nog lang niet klaar. Dat zorgt voor verwarring: als ze naar een vrouwentoilet gaat krijgt ze rare blikken van vrouwen ("wat doet die vent hier?") en als ze naar een herentoilet gaat vragen mannen zich af wat die kerel in een jurk daar doet. Je kunt je vast wel voorstellen dat het niet leuk is om je zo ongemakkelijk te voelen als je alleen even wilt plassen, wat voor de meeste mensen een handeling is waar ze niet eens over nadenken. Voor die groep, al is ze maar klein, lijkt het me heel fijn om een gender neutraal toilet te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb helemaal niets tegen LGBTQ mensen, en als er iets gedaan kan worden om deze mensen met meer gemak en acceptatie door het leven te laten gaan, moet dat zeker gedaan worden.

Alleen in het geval van de Gemeente Amsterdam kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat het voor een groot deel ook ''Kijk mij eens'' gedrag is, waarmee ze (ook) een wit voetje / aandacht over zich proberen te halen in de buitenlandse media. Amsterdam weet heel goed dat het internationaal bekend staat als een progressieve stad, zelfs een voorbeeldstad in enkele opzichten, maar dit hele verhaal vind ik toch wel een beetje het zwaartepunt op de verkeerde plekken leggen.

Ook schatten we onszelf mijns inziens echt totaal verkeerd in wat betreft hoe progressief wij zelf als mens/maatschappij zijn, we zijn denk ik nog een stuk conservatiever dan wij zelf denken, hoe graag we onszelf (ook in Amsterdam) zo'n beetje als meest vooruitstrevende mens ter wereld zien ; Het valt echt allemaal enorm tegen in de praktijk. Per saldo denk ik ook dat genderneutrale toiletten uiteindelijk meer ongemak gaat opleveren voor de mensen dan dat het voor een relatief kleine groep winst / verbetering gaat bieden. Ik heb al van genoeg vrouwen gehoord dat ze zich ongemakkelijk op het toilet zullen voelen met mannen in dezelfde ruimte. Maar ook voor mannen lijkt me dit te gelden.
Ik vind het prima als er hier en daar een gendertoilet komt, net zoals een gehandicaptentoilet. Van mij hoeven niet direct alle wc's genderneutraal te worden. Want wat is dan het volgende? Ook genderneutrale pashokjes? Genderneutrale kleedkamers op de sportschool en in het zwembad?

Maar eigenlijk zie ik deze social justice warrior-ontwikkeling ook wel aan met enige interesse, want de redenering dat biologisch geslacht er niet meer toe doet gaat onherroepelijk tot een meltdown leiden wanneer deze wordt geconfronteerd met andere linkse ideologische standpunten, bijvoorbeeld dat ultraconservatieve religieuze ideologie bescherming behoeft, als het islam is ten minste.
Xaiandra schreef:
28-07-2017 09:28
Ik vind het prima als er hier en daar een gendertoilet komt, net zoals een gehandicaptentoilet. Van mij hoeven niet direct alle wc's genderneutraal te worden. Want wat is dan het volgende? Ook genderneutrale pashokjes? Genderneutrale kleedkamers op de sportschool en in het zwembad?

Maar eigenlijk zie ik deze social justice warrior-ontwikkeling ook wel aan met enige interesse, want de redenering dat biologisch geslacht er niet meer toe doet gaat onherroepelijk tot een meltdown leiden wanneer deze wordt geconfronteerd met andere linkse ideologische standpunten, bijvoorbeeld dat ultraconservatieve religieuze ideologie bescherming behoeft, als het islam is ten minste.

Niet alleen de Islam, ook veel (zeer) conservatieve Christelijke groeperingen en kerken.
Alle reacties Link kopieren
Die toiletten, dat lijkt me niet bepaald ingewikkeld.
Leer iedereen om zittend de behoefte te doen en het geslacht maakt niets meer uit.

Het hele genderverhaal is lastiger bijvoorbeeld wanneer het gaat om medewerkers die moeten fouilleren. Vrouwen fouilleren vrouwen, mannen fouilleren mannen. Wanneer het paspoort zegt: M, maar je identificeert je en leeft als een V, dan beland je in de rij met V's. De vrouw die je fouilleert, krijgt dan onverhoeds toch te maken met iemand met een penis.

Er zijn vast nog wel meer van dat soort situaties te bedenken, waarin het lastiger is dan wel of niet staand plassen.
Alle reacties Link kopieren
"Welk gender noteren ze dan bij de burgerlijke stand?"

Zoals het mij uitgelegd is:
Je hebt geslacht en gender.
Geslacht is, zoals je lichaam gemaakt, met de X en Y chromosoom, piemel of vagina of beide. Er zijn er dus dan 3. (geen idee of er ook een 'geen' is, eigenlijk)
Gender is hoe je je voelt. En dat is niet zo makkelijk M of V. Was het maar zo aanwijsbaar.

Mijn oudste is gender fluid of non-binary. Voelt zich geen man en geen vrouw of soms het één, soms het ander.
Hier in dit topic is ze al voor freak en meer rare dingen uitgemaakt. Zoals een zeur. Je zult je maar zo voelen. Het gaat een stuk beter met haar, sinds ze zich 'geout' heeft als wat ze is en hoe ze zich voelt.

Het damestoilet is ze irl al een keer bijna uitgestuurd, want 'ieuw.. een vent in het toilet' (maar zij heeft ook geen zin langs pisbakken te moeten lopen). Door er op deze manier aandacht aan te besteden, komt hier meer bekendheid over, waar mijn kind heel blij mee is. En of het voor Amsterdam nou een 'kijk ons nou progressief zijn' dingetje is, of dat ze het 'echt' menen, dat maakt in de uitkomst voor mijn kind niet zoveel uit.

Bekendheid met dit fenomeen (zij wist ook niet wat het was hoe ze zich voelde, totdat ze het een keer tegenkwam op internet en alles op z'n plaats viel) helpt met begrip. Zoals met alles. Daarom is het toch mooi dat er aandacht aan besteed wordt?

Over een paar weken weer Pride Amsterdam. Daar past dit mooi in.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
WestCovina schreef:
28-07-2017 08:56
Google maar eens: https://indiancountrymedianetwork.com/n ... e-genders/
Dank je!

Gelijk is duidelijk dat het niet 'iets nieuws' is, maar juist al heel oud.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Case-je schreef:
28-07-2017 10:06
Die toiletten, dat lijkt me niet bepaald ingewikkeld.
Leer iedereen om zittend de behoefte te doen en het geslacht maakt niets meer uit.

Ik vind dat je hier best wel kort door de bocht gaat.

In theorie is zittend plassen voor mannen niet lastig, maar het is wel in zekere zin natuurlijk gedrag onder mannen, dat er in de loop van (tien) duizenden jaren is ingesleten. Ik weet dat veel mannen het niet prettig vinden om zittend te plassen. En ja, als je ze om een duidelijke verklaring daarover vraagt, zullen ze misschien niet een pasklaar antwoord hebben, maar dat betekent niet meteen dat hun gedrag op dat gebied ''dus'' meteen onzin is.

Tegenwoordig doen we net alsof de ''natuur'' minderwaardig is, alsof wat onze natuur ons influistert totaal niet belangrijk is en meteen van tafel geveegd moet worden, want ''wij ontwikkelde mensen kunnen het wel voor onszelf bepalen hoe we ons gedragen'', en dus krijg je mensen zoals jij die doodleuk even zeggen dat (in dit geval mannen) ''gewoon'' even hun natuurlijke gedrag af moeten leren.

Nogmaals, ik vind dat de LGBTQ-gemeenschap (hoe klein ook) zo veel mogelijk op de door hun gewenste manier moet kunnen leven. Maar om nu alle mannen te bevelen om zittend te plassen, voor die uitzondering op de regel (want dat blijft het wel), dat vind ik echt veel te ver gaan.
Dreamer schreef:
28-07-2017 11:01
"Welk gender noteren ze dan bij de burgerlijke stand?"

Zoals het mij uitgelegd is:
Je hebt geslacht en gender.
Geslacht is, zoals je lichaam gemaakt, met de X en Y chromosoom, piemel of vagina of beide. Er zijn er dus dan 3. (geen idee of er ook een 'geen' is, eigenlijk)
Gender is hoe je je voelt. En dat is niet zo makkelijk M of V. Was het maar zo aanwijsbaar.

Mijn oudste is gender fluid of non-binary. Voelt zich geen man en geen vrouw of soms het één, soms het ander.
Hier in dit topic is ze al voor freak en meer rare dingen uitgemaakt. Zoals een zeur. Je zult je maar zo voelen. Het gaat een stuk beter met haar, sinds ze zich 'geout' heeft als wat ze is en hoe ze zich voelt.

Het damestoilet is ze irl al een keer bijna uitgestuurd, want 'ieuw.. een vent in het toilet' (maar zij heeft ook geen zin langs pisbakken te moeten lopen). Door er op deze manier aandacht aan te besteden, komt hier meer bekendheid over, waar mijn kind heel blij mee is. En of het voor Amsterdam nou een 'kijk ons nou progressief zijn' dingetje is, of dat ze het 'echt' menen, dat maakt in de uitkomst voor mijn kind niet zoveel uit.

Bekendheid met dit fenomeen (zij wist ook niet wat het was hoe ze zich voelde, totdat ze het een keer tegenkwam op internet en alles op z'n plaats viel) helpt met begrip. Zoals met alles. Daarom is het toch mooi dat er aandacht aan besteed wordt?

Over een paar weken weer Pride Amsterdam. Daar past dit mooi in.
Waarom refereer jij als moeder van een non-binaire genderfluid aan je kind met 'ze' en 'haar'? Daar steun je het toch ook niet mee?



God, wat ben ik blij dat ik in de provincie woon.
daantje24 schreef:
28-07-2017 13:03
Ik vind dat je hier best wel kort door de bocht gaat.

In theorie is zittend plassen voor mannen niet lastig, maar het is wel in zekere zin natuurlijk gedrag onder mannen, dat er in de loop van (tien) duizenden jaren is ingesleten. Ik weet dat veel mannen het niet prettig vinden om zittend te plassen. En ja, als je ze om een duidelijke verklaring daarover vraagt, zullen ze misschien niet een pasklaar antwoord hebben, maar dat betekent niet meteen dat hun gedrag op dat gebied ''dus'' meteen onzin is.

Tegenwoordig doen we net alsof de ''natuur'' minderwaardig is, alsof wat onze natuur ons influistert totaal niet belangrijk is en meteen van tafel geveegd moet worden, want ''wij ontwikkelde mensen kunnen het wel voor onszelf bepalen hoe we ons gedragen'', en dus krijg je mensen zoals jij die doodleuk even zeggen dat (in dit geval mannen) ''gewoon'' even hun natuurlijke gedrag af moeten leren.

Nogmaals, ik vind dat de LGBTQ-gemeenschap (hoe klein ook) zo veel mogelijk op de door hun gewenste manier moet kunnen leven. Maar om nu alle mannen te bevelen om zittend te plassen, voor die uitzondering op de regel (want dat blijft het wel), dat vind ik echt veel te ver gaan.
Ik heb het daar eens over gehad met mannen toen er bij een feestje weer eens flink naast de pot gepist was ( nee ze gingen niet vreemd). Op 1 of andere manier voelen ze zich toch aangetast in hun mannelijkheid als je het hebt over zittend plassen.
Alle reacties Link kopieren
ThunderassMan schreef:
28-07-2017 13:09
Waarom refereer jij als moeder van een non-binaire genderfluid aan je kind met 'ze' en 'haar'? Daar steun je het toch ook niet mee?



God, wat ben ik blij dat ik in de provincie woon.
Ja daar heb je die gekkigheid niet hè :sarcastic:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
ThunderassMan schreef:
28-07-2017 13:09
Waarom refereer jij als moeder van een non-binaire genderfluid aan je kind met 'ze' en 'haar'? Daar steun je het toch ook niet mee?



God, wat ben ik blij dat ik in de provincie woon.
Ik woon ook in 'de provincie'. Het is echt niet iets van 'de grote stad'.

En omdat spreken over 'het' me nou net iets te ver gaat. Mijn kind snapt dat.. in het Nederlands is daar nog geen goede vervanging voor. Ik begrijp dat ze in het Engels over them spreken, maar dat zou hier vertalen als 'hen' of 'hun' en dat klinkt voor mij weer als meervoud. Ze heeft inmiddels wel haar naam veranderd naar een meer genderneutrale naam en zo noem ik haar ook.

We zitten nog echt in een overgangsperiode, dus ik vergis me nog wel eens.
Later is nu
Nouschi schreef:
28-07-2017 13:14
Ja daar heb je die gekkigheid niet hè :sarcastic:
Beduidend minder dan in het A10-getto.
Wij hebben dan weer meer last van xtc-labjes in woonwijken.
Alle reacties Link kopieren
WestCovina postte een link over Indianen (native Americans) die het al over 5 genders hadden. Ik heb wel eens ergens gelezen dat het ook bij de Grieken en Romeinen vrij normaal was om meer genders te hebben, alleen.. daar wilde de kerk natuurlijk niet aan. Dus tijdens de opkomst van de kerk, werd dit de kop in gedrukt.
Later is nu
Blondie456 schreef:
28-07-2017 13:13
Ik heb het daar eens over gehad met mannen toen er bij een feestje weer eens flink naast de pot gepist was ( nee ze gingen niet vreemd). Op 1 of andere manier voelen ze zich toch aangetast in hun mannelijkheid als je het hebt over zittend plassen.
Zouden de meeste mannen dan staand plassen? Ook als ergens een wc is in plaats van een urinoir? Een wc heeft toch helemaal geen handige hoogte om staand te gaan plassen (te laag) lijkt mij? En als je dan daarna toch ook nog moet poepen dan is het handig als je al zit. Het kan best handig zijn hoor, dat je staand kúnt plassen als je ergens buiten bent en er is geen wc in de buurt of als je ergens bent waar het toiletpot onder de stront zit, maar als je gewoon op een normaal schoon toilet kunt zitten is dat toch handiger?
Dreamer schreef:
28-07-2017 11:01
"Welk gender noteren ze dan bij de burgerlijke stand?"

Zoals het mij uitgelegd is:
Je hebt geslacht en gender.
Geslacht is, zoals je lichaam gemaakt, met de X en Y chromosoom, piemel of vagina of beide. Er zijn er dus dan 3. (geen idee of er ook een 'geen' is, eigenlijk)
Gender is hoe je je voelt. En dat is niet zo makkelijk M of V. Was het maar zo aanwijsbaar.

Mijn oudste is gender fluid of non-binary. Voelt zich geen man en geen vrouw of soms het één, soms het ander.
Hier in dit topic is ze al voor freak en meer rare dingen uitgemaakt. Zoals een zeur. Je zult je maar zo voelen. Het gaat een stuk beter met haar, sinds ze zich 'geout' heeft als wat ze is en hoe ze zich voelt.

Het damestoilet is ze irl al een keer bijna uitgestuurd, want 'ieuw.. een vent in het toilet' (maar zij heeft ook geen zin langs pisbakken te moeten lopen). Door er op deze manier aandacht aan te besteden, komt hier meer bekendheid over, waar mijn kind heel blij mee is. En of het voor Amsterdam nou een 'kijk ons nou progressief zijn' dingetje is, of dat ze het 'echt' menen, dat maakt in de uitkomst voor mijn kind niet zoveel uit.

Bekendheid met dit fenomeen (zij wist ook niet wat het was hoe ze zich voelde, totdat ze het een keer tegenkwam op internet en alles op z'n plaats viel) helpt met begrip. Zoals met alles. Daarom is het toch mooi dat er aandacht aan besteed wordt?

Over een paar weken weer Pride Amsterdam. Daar past dit mooi in.

Wat erg dat je kind zo behandeld wordt... :hug:
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
28-07-2017 13:48
Zouden de meeste mannen dan staand plassen? Ook als ergens een wc is in plaats van een urinoir? Een wc heeft toch helemaal geen handige hoogte om staand te gaan plassen (te laag) lijkt mij? En als je dan daarna toch ook nog moet poepen dan is het handig als je al zit. Het kan best handig zijn hoor, dat je staand kúnt plassen als je ergens buiten bent en er is geen wc in de buurt of als je ergens bent waar het toiletpot onder de stront zit, maar als je gewoon op een normaal schoon toilet kunt zitten is dat toch handiger?
Volgens mij plassen de meeste mannen inderdaad staand. Ook bij een gewone toilet.
Mijn man plast zittend. Automatisch hebben we het onze zoon dus ook zo geleerd (geen idee hoe het komt dat man zittend plast, maar hij heeft 6 broers, ik verdenk z'n moeder ervan dit zo aangeleerd te hebben ;-) ) Mijn zoon plast volgens mij nu wel af en toe staand. Hij is 18, dus ik weet het niet zeker, maar volgens mij klinkt het anders :)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
28-07-2017 13:52
Wat erg dat je kind zo behandeld wordt... :hug:
In de omgeving valt het wel mee, gelukkig. IK zou bijna zeggen "ze is gewoon wie hij is" Klinkt wel mooi :mrgreen:
De meeste mensen doen hun best haar bij haar nieuwe naam te noemen.

In onze wijk zijn verschillende transgender jongeren, waar wij toevallig de ouders van kennen. Er zullen er vast meer zijn. Non-binary is dan weer net wat anders. Maar voor zover ik zie: vriendinnen blijven gewoon vriendinnen. Vrienden ook.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Verder sta ik er qua mijn eigen gender een beetje in zoals MevrouwJagersma, denk ik. Ik voel me vrouw, maar ben er niet de hele tijd mee bezig. Zit me niet de hele dag vrouw te voelen ofzo. Ben in heel veel dingen juist heel mannelijk.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
28-07-2017 13:48
Zouden de meeste mannen dan staand plassen? Ook als ergens een wc is in plaats van een urinoir? Een wc heeft toch helemaal geen handige hoogte om staand te gaan plassen (te laag) lijkt mij? En als je dan daarna toch ook nog moet poepen dan is het handig als je al zit. Het kan best handig zijn hoor, dat je staand kúnt plassen als je ergens buiten bent en er is geen wc in de buurt of als je ergens bent waar het toiletpot onder de stront zit, maar als je gewoon op een normaal schoon toilet kunt zitten is dat toch handiger?
Of overal urinoirs en vrouwen een plastuitje en enkel wcpotten om genderneutraal te poepen?

Want waarom zou je wc scheiden op basis van gender als het ook kan op basis van uitwerpselen?
Alle reacties Link kopieren
dreamer legde het al uit, het verschil tussen gender en geslacht. Deze talk doet dat ook heel mooi: http://www.universiteitvannederland.nl/ ... -nagellak/

Het is niet alleen iets van iemand die van geslacht wisselt, het gaat om alle mannen die zich niet 100% man voelen en vrouwen die zich niet 100% vrouw voelen.

Ik vind het van kleins af aan al frustrerend om ingedeeld te worden als meisje. Mijn broer mocht stoer met mijn vader mee naar klussen, ik moest stofzuigen en dweilen. Ik wilde ook naar buiten! Vrijgezellenfeesten vind ik ook zo frustrerend, vaak vind ik de activiteiten van de mannen veel leuker. Gaan de dames serviesschilderen en zij karten. Ik wil ook karten! Of laatst had ik een gala en moest ik in jurk, make-up en hakken. Het liefst ging ik in pak en platte schoenen.

Daarom vind ik het fijn dat er over gender wordt nagedacht. Niet iedereen past bij de stereotypen die horen bij zijn geslacht.
Alle reacties Link kopieren
Haha, Luistervink.. bij personeelsuitjes ben ik dus vaak de enige vrouw, die gaat karten. De rest gaat dan bowlen. Karten is zó gaaf! Gelukkig ben ik qua allerlei activiteiten wel redelijk genderneutraal opgevoed. Mede doordat mijn vader een tijdje werkloos thuis was, terwijl mijn moeder werkte. Uiteraard deed hij gewoon alles in huis toen. Ik snap heel vaak scheidingen op geslacht of gender dan ook niet.

Ik word wel een beetje verdrietig over al die ongenuanceerde reacties op twitter. Iedereen roept maar gelijk vanalles, zonder ergens over na te denken of na te vragen wát er nu precies is.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
cerulli schreef:
28-07-2017 08:41
Het valt me in dit soort discussies vaak op dat mensen fel reageren: waarom moet dit, raar gedoe, gezeur, de meeste mensen zijn toch gewoon vrouw of man? Ik was zelf vroeger ook zo maar mijn mening is wel veranderd sinds ik mensen heb leren kennen die transgender zijn of anderszins niet helemaal in het hokje man of vrouw passen. IK snap best dat je dit "raar" vindt als je er weinig vanaf weet maar doe eens gek en verdiep je erin, dan kom je erachter dat het gewoon mensen zijn. Je hoeft ze niet aardig te vinden, je hoeft ze niet toe te juichen, maar je kunt wel wat doen aan je eigen vooroordelen.
Ja, en andersom vraag ik me wel eens of waarom alles maar bespreekbaar en "opgelost" moet worden. We kunnen ons toch ook beseffen dat het helemaal niet de bedoeling is om te kwetsen. Gender-neutrale toiletten (in plaats van, dus niet ernaast), ik vind het best. En als de NS in plaats van "dames en heren" "beste reizigers" zegt, helemaal goed. Maar het moet niet zo opgelegd worden, vind ik. En dus, als er wel ergens "dames en heren" staat, dat dat dan maar gewoon zo is. Punt. Schouders ophalen en verder gaan. Het hoeft toch allemaal niet zo moeilijk? Hetzelfde geldt voor mij voor negerzoenen, jodenkoeken en zwarte piet (en dat laatste is echt niet bedoeld om nou wéér die discussie aan te zwengelen). Het wordt allemaal soms zo overtrokken. En dat is wat ik bedoel met dat krampachtige. Als ik iemand met een tintje wil benoemen, denk ik wel 3, 4, 5 keer na hoe ik dat zeggen zal. Ik wil niet dat iemand zich door mij gediscrimineerd of gekwetst voelt of dat ik het "verkeerde" zeg. Het ís ook geen discriminatie, dat is het pas als je iemand vanwege ras of uiterlijk anders behandelt of uitsluit. Maar laatst (op een ander forum) zei ik ergens LHBT, kreeg ik weer op mijn kop omdat ik de Q van Questioning vergeten was. Sorry, maar het is soms zó ingewikkeld allemaal. Daar word ik echt wel eens moe van.
Alle reacties Link kopieren
vivamien schreef:
28-07-2017 15:55
Ja, en andersom vraag ik me wel eens of waarom alles maar bespreekbaar en "opgelost" moet worden. We kunnen ons toch ook beseffen dat het helemaal niet de bedoeling is om te kwetsen. Gender-neutrale toiletten (in plaats van, dus niet ernaast), ik vind het best. En als de NS in plaats van "dames en heren" "beste reizigers" zegt, helemaal goed. Maar het moet niet zo opgelegd worden, vind ik. En dus, als er wel ergens "dames en heren" staat, dat dat dan maar gewoon zo is. Punt. Schouders ophalen en verder gaan. Het hoeft toch allemaal niet zo moeilijk? Hetzelfde geldt voor mij voor negerzoenen, jodenkoeken en zwarte piet (en dat laatste is echt niet bedoeld om nou wéér die discussie aan te zwengelen). Het wordt allemaal soms zo overtrokken. En dat is wat ik bedoel met dat krampachtige. Als ik iemand met een tintje wil benoemen, denk ik wel 3, 4, 5 keer na hoe ik dat zeggen zal. Ik wil niet dat iemand zich door mij gediscrimineerd of gekwetst voelt of dat ik het "verkeerde" zeg. Het ís ook geen discriminatie, dat is het pas als je iemand vanwege ras of uiterlijk anders behandelt of uitsluit. Maar laatst (op een ander forum) zei ik ergens LHBT, kreeg ik weer op mijn kop omdat ik de Q van Questioning vergeten was. Sorry, maar het is soms zó ingewikkeld allemaal. Daar word ik echt wel eens moe van.
Haha, ja ingewikkeld allemaal.

Ik denk dat dat opgelegde en krampachtige mooi laat zien dat er een verschuiving is in de maatschappij en dat gaat altijd gepaard met gepiep en gesteun. We moeten een nieuwe vorm gaan vinden.

Waarschijnlijk vind je nu sommige dingen lastig of overdreven, terwijl je over 20 jaar je niet meer kan voorstellen dat het ooit anders was. Denk aan roken, dat was ook zo'n heikel punt. Nu is het een bizar idee dat er werd gerookt in de buurt van baby's, of tijdens vergaderingen.

En wat je zegt over schouders ophalen is natuurlijk een beetje lastig. Als er elke dag mensen per ongeluk een elleboog in je maag planten dan doet dat evengoed pijn. Jij herkent je niet in het probleem, maar dat wil niet zeggen dat het voor anderen geen probleem is.
Alle reacties Link kopieren
Luistervink schreef:
28-07-2017 16:41
Haha, ja ingewikkeld allemaal.

Ik denk dat dat opgelegde en krampachtige mooi laat zien dat er een verschuiving is in de maatschappij en dat gaat altijd gepaard met gepiep en gesteun. We moeten een nieuwe vorm gaan vinden.

Waarschijnlijk vind je nu sommige dingen lastig of overdreven, terwijl je over 20 jaar je niet meer kan voorstellen dat het ooit anders was. Denk aan roken, dat was ook zo'n heikel punt. Nu is het een bizar idee dat er werd gerookt in de buurt van baby's, of tijdens vergaderingen.

En wat je zegt over schouders ophalen is natuurlijk een beetje lastig. Als er elke dag mensen per ongeluk een elleboog in je maag planten dan doet dat evengoed pijn. Jij herkent je niet in het probleem, maar dat wil niet zeggen dat het voor anderen geen probleem is.
Je hebt wel gelijk, hoor. Vooral je voorbeeld over roken. Maar er wordt ook best al heel veel rekening gehouden met allerlei huidskleuren, geaardheden etc. En dat is wat ik bedoel met "ook maar eens de schouders ophalen". Niet altijd. Een samenspel van beide zou het mooiste zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven