Gender neutraal
donderdag 27 juli 2017 om 16:20
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.
Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?
En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?
En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
vrijdag 22 september 2017 om 21:53
Logisch dat je doorgegeven kleding van een meisje niet aantrekt bij jongens. Dat is nou t verschil tussen jongens en meisjes. Of je moet je dochtertje als een jongetje kleden. Maar dan vraag ik mij af of je niet liever een jongetje had gewild want kinderen kleed je als ouder de eerste jaren zelf. En dan vraag ik mij ook af waarom je een meisje als jongetje eruit wil laten zien of andersom?Mevrouw75 schreef: ↑22-09-2017 20:17Ik geef kleren door aan neefje en zijn ouders trekken dat echt echt echt niet bij die jongen aan. Terwijl ze behoorlijk tolerant zijn jegens al dit soort genderneutrale en gendermix fratsen. Ik vind dat gewoon zonde van de grondstoffen. Bovendien vinden zowel dochter, partner als ik roze niet zo mooi, maar zo'n jeans is dan ook nog alleen te vinden met roze knoopjes erop.
Het is ook precies het doel hiervan, meer verkopen, want een meisjesbroek kun je niet aan een jongen doorgeven.
zaterdag 23 september 2017 om 05:19
Meerdere jongetjes fietsen in een jurkje naar school?Het-groepje schreef: ↑22-09-2017 19:55Het is bij de school van mijn kinderen inderdaad not done om andere kinderen uit te lachen om dat soort dingen, en dat is vanuit de kinderen zelf.
Er fietsen meerdere jongens in jurken etc naar school ja. En een paar meisjes met een tondeuzehoofd en no nonsense kleding.
Een jongetje heeft een tijdlang in een fluwelen soort glitter acrobaten outfit incl zweetband rondgelopen. Zag er trouwens heerlijk comfortabel uit, hij had er meerdere.
Anderen lopen altijd in voetbaltenue.
Heerlijk wonen inderdaad..
Waar is dat,in de Efteling ofzo?
Geloof je het zelf allemaal nog?
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
zaterdag 23 september 2017 om 08:05
Rosabella1 schreef: ↑23-09-2017 05:19Meerdere jongetjes fietsen in een jurkje naar school?
Meerdere jongens fietsen in jurkjes naar school. ?? Het staat er inderdaad. In welk land staat die school? Dragen ze tulbanden op het hoofd?
En het is not-done om andere kinderen uit te lachen. Dat is toch overal not-done!
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
zaterdag 23 september 2017 om 08:20
Het-groepje schreef: ↑22-09-2017 19:55Het is bij de school van mijn kinderen inderdaad not done om andere kinderen uit te lachen om dat soort dingen, en dat is vanuit de kinderen zelf.
Er fietsen meerdere jongens in jurken etc naar school ja. En een paar meisjes met een tondeuzehoofd en no nonsense kleding.
Een jongetje heeft een tijdlang in een fluwelen soort glitter acrobaten outfit incl zweetband rondgelopen. Zag er trouwens heerlijk comfortabel uit, hij had er meerdere.
Anderen lopen altijd in voetbaltenue.
Heerlijk wonen inderdaad..
Het is "not-done om andere kinderen uit te lachen om dat soort dingen, en dat is vanuit de kinderen zelf."schrijf je. De kinderen zijn natuurlijk zo wijs en verstandig dat ze weten dat het not-done is om te lachen om "dat soort dingen". Dat hebben zij zelf besloten. Want ze zeggen onderling 'onze ouders leren ons dat we anderen mogen uitlachen maar wij zeggen 'dat doen we niet om dat soort dingen'. We lachen niet om jongens in jurken en niet om meisjes met tondeuse hoofd'.
Om andere 'dingen' mogen ze wel iemand uitlachen????
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
zaterdag 23 september 2017 om 08:48
Ik denk als het al waar is in de republiek Amsterdam waar die genderhype zich vooral afspeelt.Fleurtje_5 schreef: ↑23-09-2017 08:05Meerdere jongens fietsen in jurkjes naar school. ?? Het staat er inderdaad. In welk land staat die school? Dragen ze tulbanden op het hoofd?
En het is not-done om andere kinderen uit te lachen. Dat is toch overal not-done!
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
zaterdag 23 september 2017 om 08:51
Triest dat je dit zo gek vindt.Rosabella1 schreef: ↑23-09-2017 05:19Meerdere jongetjes fietsen in een jurkje naar school?
Nou zal ik wat nuanceren: Eentje komt altijd met de auto.
zaterdag 23 september 2017 om 08:51
Ik vroeg me af wat een tondeuzehoofd is. Je zou denken gemilimeterd, maar het betreft vast sidecuts e.d. En dat is niet zo bijzonder dat het geen uitzonderingen c.q. zonderlingen zijn.
Vraag me nu ook wel af wat voor jurken, gaat dat over Hema en C&A jurkjes of betreft dit eerder een kaftan of djellaba?
Vraag me nu ook wel af wat voor jurken, gaat dat over Hema en C&A jurkjes of betreft dit eerder een kaftan of djellaba?
zaterdag 23 september 2017 om 08:55
Degene op wie je reageert vergelijkt jongetjes in een jurk met efteling bewoners, dus zo not done is dat uitlachen niet.Fleurtje_5 schreef: ↑23-09-2017 08:05Meerdere jongens fietsen in jurkjes naar school. ?? Het staat er inderdaad. In welk land staat die school? Dragen ze tulbanden op het hoofd?
zaterdag 23 september 2017 om 09:06
Degene vergelijkt dat daarmee omdat t natuurlijk onzin is. Ook bij jou zijn er niet zoveel jongetjes in jurkjes. Dat zuig je gewoon uit je dikke duimHet-groepje schreef: ↑23-09-2017 08:55Degene op wie je reageert vergelijkt jongetjes in een jurk met efteling bewoners, dus zo not done is dat uitlachen niet.
zaterdag 23 september 2017 om 09:07
Nee ik denk eerder dat het een eftelingverhaal van jou is,uit de dikke duim gezogen dus.Het-groepje schreef: ↑23-09-2017 08:55Degene op wie je reageert vergelijkt jongetjes in een jurk met efteling bewoners, dus zo not done is dat uitlachen niet.
zaterdag 23 september 2017 om 09:23
Oprechte interesse: Zou het jou dan storen als je inderdaad een stuk of 6 kinderen zo aan kwamen fietsen, op een hele school? Dus wat jurkjes, een opgeschoren meisje, wat meiden in voetbalkleding etc?anoniem23081410 schreef: ↑23-09-2017 09:06Degene vergelijkt dat daarmee omdat t natuurlijk onzin is. Ook bij jou zijn er niet zoveel jongetjes in jurkjes. Dat zuig je gewoon uit je dikke duim
Wat is er zo raar aan en waarom zoveel afweer bij dit beeld?
(ik zie dit inderdaad dagelijks maargoed, het zal de lsd wel zijn die ik in mijn brinta doe
zaterdag 23 september 2017 om 09:25
Huh? Ik vind het helemaal niet logisch dat doorgegeven spijkerbroeken van een meisje niet aangetrokken worden bij een jongen.anoniem23081410 schreef: ↑22-09-2017 21:53Logisch dat je doorgegeven kleding van een meisje niet aantrekt bij jongens. Dat is nou t verschil tussen jongens en meisjes. Of je moet je dochtertje als een jongetje kleden. Maar dan vraag ik mij af of je niet liever een jongetje had gewild want kinderen kleed je als ouder de eerste jaren zelf. En dan vraag ik mij ook af waarom je een meisje als jongetje eruit wil laten zien of andersom?
Mijn dochter heeft een hele grote stapel jurkjes in haar kast en ze mag zelf haar kleren uitzoeken. Daar zit nooit, echt nooit een jurk tussen. Wij krijgen doorgegeven kleding van zowel jongens als meisjes en trekken dat door elkaar aan bij dochter. Als ik kleding uitzoek in de winkel mag ze ook meebeslissen en bij de gewone jongenskleding zegt ze ja en bij de meisjeskleren zegt ze nee.
Ik wil mijn meisje er helemaal niet als een jongetje uit laten zien, maar die jongensbroeken en shirts zitten blijkbaar lekker ofzo
Ik vraag me trouwens af waarom het zo'n probleem is (je zal wel een jongetje gewild hebben) als mijn kind een jongensbroek aanheeft die ze zelf heeft uitgekozen.
zaterdag 23 september 2017 om 10:27
Wel een leuke reactie van opperfeminist Phaedra Werkhoven
http://www.nporadio1.nl/homepage/5896-h ... kom-op-zeg
Maar mijn nekharen gaan overeind. Mogen we straks niet meer zeggen dat we een jongetje of een meisje hebben gekregen als we ouders worden, maar een geboortekaartje met: hoera, een kind? Kom op zeg. Jongens en meisjes, ze zijn nou eenmaal verschillend. Daar is niks mis mee. Dat is juist fijn. Daar hoeven we toch geen Hema-eenheidsworst van te maken?
Misschien wel de volgde stap, een geboortekaartje met "hoera een kind"
Maar mijn nekharen gaan overeind. Mogen we straks niet meer zeggen dat we een jongetje of een meisje hebben gekregen als we ouders worden, maar een geboortekaartje met: hoera, een kind? Kom op zeg. Jongens en meisjes, ze zijn nou eenmaal verschillend. Daar is niks mis mee. Dat is juist fijn. Daar hoeven we toch geen Hema-eenheidsworst van te maken?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
zaterdag 23 september 2017 om 11:02
Mijn dochter krijgt ook alle kleding van haar broer en daar zit veel 'jongensachtige' kleding tussen. Ook wat rokjes trouwens, maar die droeg haar broer vaker dan mijn dochter.Mevrouw75 schreef: ↑23-09-2017 09:25Huh? Ik vind het helemaal niet logisch dat doorgegeven spijkerbroeken van een meisje niet aangetrokken worden bij een jongen.
Mijn dochter heeft een hele grote stapel jurkjes in haar kast en ze mag zelf haar kleren uitzoeken. Daar zit nooit, echt nooit een jurk tussen. Wij krijgen doorgegeven kleding van zowel jongens als meisjes en trekken dat door elkaar aan bij dochter. Als ik kleding uitzoek in de winkel mag ze ook meebeslissen en bij de gewone jongenskleding zegt ze ja en bij de meisjeskleren zegt ze nee.
Ik wil mijn meisje er helemaal niet als een jongetje uit laten zien, maar die jongensbroeken en shirts zitten blijkbaar lekker ofzo
Ik vraag me trouwens af waarom het zo'n probleem is (je zal wel een jongetje gewild hebben) als mijn kind een jongensbroek aanheeft die ze zelf heeft uitgekozen.
zaterdag 23 september 2017 om 11:07
Zo vreemd vind ik dat niet. Mensen mogen op hun eigen kaartjes zetten wat ze willen, maar ik ga echt niet zeggen 'hoera een jongen'. Het boeit mij namelijk niet wat de genetaliën van mijn kind zijn, ik ben gewoon blij met mijn kind dat geboren is. Misschien ligt dat aan mij, maar ik heb dat nooit echt begrepen, die nadruk op de sekse van een kind.hollebollegijs schreef: ↑23-09-2017 10:27Wel een leuke reactie van opperfeminist Phaedra Werkhoven
zaterdag 23 september 2017 om 11:12
O die kaartjes zijn er al hoor,en zoals laatst die actrice 'hij wordt geboren met een penis maar of het een jongen of een meisje wordt dat weet ik niet'hollebollegijs schreef: ↑23-09-2017 10:27Wel een leuke reactie van opperfeminist Phaedra Werkhoven
zaterdag 23 september 2017 om 11:36
Het is ook niet erg om joggingsbroekjes van een jongen bij een meisje aan te geven dat kan allemaal. Maar doorgeef kleding van meisje naar jongen word gewoon lastiger. Ook al heb je een joggingspakje t heeft meestal toch meisjes details. Of op een spijkerbroekje zal eerder een roze etiket staan. Dat is nou gewoon zo en ik heb t niet over jou dat je liever een jongetje had gewild maar in t algemeen. Want je neigt er eerder naar een baby jongetje blauw te kleden dan roze dat is nou eenmaal zo. Ik vond mijn dochtertje heel mooi gekleed in donkerblauw altijd, maar dan wel in een jurkje of van de kleding van de meisjes afdeling.Mevrouw75 schreef: ↑23-09-2017 09:25Huh? Ik vind het helemaal niet logisch dat doorgegeven spijkerbroeken van een meisje niet aangetrokken worden bij een jongen.
zaterdag 23 september 2017 om 11:40
Haha, wat een rare he! Dat bedoelde ik eerder met hype. Van die zweverige figuren die hun kinderen vrij opvoeden om te worden wat ze willen. Is niks mis mee maar je word nu eenmaal geboren zoals je bent. Ze willen zo wijs overkomen maar wat een dombos. Als ze t nou nog binnenshuis zouden houden maar nee ze moeten t zo nodig delen met de buitenwereld om zo intellectuel mogelijk over te komen.Rosabella1 schreef: ↑23-09-2017 11:12O die kaartjes zijn er al hoor,en zoals laatst die actrice 'hij wordt geboren met een penis maar of het een jongen of een meisje wordt dat weet ik niet'![]()
![]()
zaterdag 23 september 2017 om 12:17
Dat is nou eenmaal zo is nou toevallig net niet toevallig eenmaal zo.anoniem23081410 schreef: ↑23-09-2017 11:36Het is ook niet erg om joggingsbroekjes van een jongen bij een meisje aan te geven dat kan allemaal. Maar doorgeef kleding van meisje naar jongen word gewoon lastiger. Ook al heb je een joggingspakje t heeft meestal toch meisjes details. Of op een spijkerbroekje zal eerder een roze etiket staan. Dat is nou gewoon zo en ik heb t niet over jou dat je liever een jongetje had gewild maar in t algemeen. Want je neigt er eerder naar een baby jongetje blauw te kleden dan roze dat is nou eenmaal zo. Ik vond mijn dochtertje heel mooi gekleed in donkerblauw altijd, maar dan wel in een jurkje of van de kleding van de meisjes afdeling.
zaterdag 23 september 2017 om 12:35
wat een ontzettende onzin. Ik weet niet eens waar te beginnen dit te weerleggen, want het is gewoon feitelijk onjuist.anoniem23081410 schreef: ↑23-09-2017 11:36Het is ook niet erg om joggingsbroekjes van een jongen bij een meisje aan te geven dat kan allemaal. Maar doorgeef kleding van meisje naar jongen word gewoon lastiger. Ook al heb je een joggingspakje t heeft meestal toch meisjes details. Of op een spijkerbroekje zal eerder een roze etiket staan. Dat is nou gewoon zo en ik heb t niet over jou dat je liever een jongetje had gewild maar in t algemeen. Want je neigt er eerder naar een baby jongetje blauw te kleden dan roze dat is nou eenmaal zo. Ik vond mijn dochtertje heel mooi gekleed in donkerblauw altijd, maar dan wel in een jurkje of van de kleding van de meisjes afdeling.
zaterdag 23 september 2017 om 12:42
En het lijkt mij altijd dat die jongens/mannen die dat tijdens carnaval doen (vooral de wat beter geklede) dat ook thuis doen en het liefst ook wel buiten de carnaval om buiten zouden doen.Blondie456 schreef: ↑23-09-2017 09:12Behalve met Carnaval lopen er hier geen jongens/mannen in jurken rond.
Of zoals een collega van beneden de rivieren tegen mij zij, een vriend van hem ging tijdens carnaval altijd als vrouw gekleed.
Ikzelf ben van boven de rivieren dus helaas geen carnaval, of alleen maar helaas vanwege het geen verkleed feestje. Zuipfeesten hebben we hier dan weer wel genoeg.
fietsen varen vrouwelijk doen
zaterdag 23 september 2017 om 12:58
Mooie column van Bas Heijne:
Mijn eigen Hema-ahamoment: een aantal jaren geleden liep ik door een geheel verbouwd filiaal in Amsterdam, waar het moderne design van afspatte – alles uitgekiend smaakvol, licht en helder, met de allure van veel duurdere winkels. Zo, dat is erop vooruit gegaan, dacht ik, en net toen ik me vergaapte aan vijf soorten olijfolie die in ranke flessen stonden uitgestald, hoorde ik achter me een doorrookte vrouwenstem op z’n Amsterdams zeggen: ‘Sinds de verbouwing vind ik er niks meer aan.’
Op het moment dat ik dit schrijf is #genderneutraal trending op Twitter – dat gaat over de beslissing van de Hema om kinderkleren voortaan zonder aanduiding van geslacht in de schappen te leggen. Met die beslissing lijkt me niks mis. Wat gepast is voor wie, mag de klant zelf uitmaken.
Maar dat genderneutraal, daar is wel iets mis mee.
Eerst gender – dat woord is vanuit de universiteit in de bloedstroom van de samenleving terechtgekomen, dat wil zeggen, in de bovenste lagen. Het maakt deel uit van een hip jargon. Tegenwoordig behoor ik zelf tot de LHBTQIA-gemeenschap. Begripvolle hetero’s die graag aan de goede kant van de geschiedenis staan, noemen zichzelf cisgenders, omdat ze geen boodschap hebben aan heteronormativiteit. ’s Nachts dromen ze van intersectionaliteit.
Zelf heb ik weinig behoefte aan zo’n energielabel op mijn seksualiteit – een etiket, hoe goed bedoeld ook, blijft een etiket. Verder vind ik het allemaal best. Het is onmiskenbaar dat oude categorieën aan het verschuiven zijn, dat mannen van nu niet lijken op mannen van toen – en bij vrouwen is dat verschil nog veel groter. En het feminisme is weer springlevend, mooi. Dat zorgt voor weerstand en een hoop gescheld, zoals altijd.
Eind negentiende eeuw vlogen mannen massaal tegen het plafond omdat de eerste zelfstandige vrouwen zich aandienden, de zogenaamde New Women. Geen paniek groter dan de paniek van bedreigde mannelijkheid. De huidige wereldpolitiek wordt erdoor beheerst.
Maar dat gender – wat zou die vrouw achter me in de Hema daarvan vinden? Veel hedendaags activisme staat in het teken van bewustwording – van mechanismes, structuren, machtsverhoudingen. Maar gek genoeg wordt de eigen positie zelden benoemd – de sociale positie van waaruit dit soort analyses op de samenleving worden losgelaten. Het is een blinde vlek van nogal wat hoogopgeleide progressieven. Je wil de maatschappij veranderen, maar je draait rond in een klein kringetje van gelijkgestemden. Je zegt van alles over de samenleving, je ziet niet hoe de samenleving naar jou kijkt.
Afgelopen week nam ik deel aan een discussie aan de Amsterdamse VU, waarbij dit soort onderwerpen langskwamen. Een student maakte een opmerking: wij gebruiken hier achteloos woorden als diversiteit en gender, enzovoort, zei zij, maar ik ben een eerstegeneratiestudent en ik moet echt niet met zulke woorden aankomen bij mijn vrienden. Daarna was het even stil.
En dan neutraal. Echt een rotwoord, met associaties van angstvalligheid, iedereen te vriend houden, uit de wind blijven, nergens je vingers aan willen branden. Voor critici die moord en brand schreeuwden toen het besluit van de Hema bekend werd, was het dan ook vrij schieten. Ja, daar was PVV’er Martin Bosma alweer voor de camera van Powned. De man is zichtbaar moe van zijn eigen sarcasme, zo vaak heeft hij voor hetzelfde publiek mogen schamperen dat Nederlands cultuurgoed verkwanseld wordt door een zichzelf progressief wanende elite, neem paaseitjes – de rest weet u. Geen verschil meer tussen jongens en meisjes, maar wel de hoofddoek propageren!
Dat is precies het probleem. Het gaat helemaal niet om neutraliteit, het gaat om diversiteit. Diversiteit is waar de samenleving aan moet wennen, verschillen in smaak, kleur, afkomst, geloof, voorkeur, houding, opvatting – ik zeg, leve de rapper met nagellak. Zo’n samenleving is vaak genoeg een strijdperk en dan krijgt het begrip neutraliteit al snel iets lafs. De Amerikaanse politiek filosoof Michael Sandel: „We zijn het met elkaar oneens. […] We vragen daarom aan burgers om hun ethische en spirituele overtuigingen achter zich te laten wanneer ze de politieke arena betreden. We denken dat dit zal leiden tot een publiek debat zonder al te veel risico’s, want het debat is dan niet zo beladen met meningsverschillen waarvan we weten dat ze er zijn.”
De Hema is geen politieke arena, wel een publieke. Ophef over jumpertjes zonder geslachtsaanduiding, who cares. Maar de cultuurstrijd die erachter schuil gaat is reëel genoeg. Daarbij zou ik zowel gender als neutraal voortaan mijden als de pest. Wie wil er in godsnaam genderneutraal zijn?
Mijn eigen Hema-ahamoment: een aantal jaren geleden liep ik door een geheel verbouwd filiaal in Amsterdam, waar het moderne design van afspatte – alles uitgekiend smaakvol, licht en helder, met de allure van veel duurdere winkels. Zo, dat is erop vooruit gegaan, dacht ik, en net toen ik me vergaapte aan vijf soorten olijfolie die in ranke flessen stonden uitgestald, hoorde ik achter me een doorrookte vrouwenstem op z’n Amsterdams zeggen: ‘Sinds de verbouwing vind ik er niks meer aan.’
Op het moment dat ik dit schrijf is #genderneutraal trending op Twitter – dat gaat over de beslissing van de Hema om kinderkleren voortaan zonder aanduiding van geslacht in de schappen te leggen. Met die beslissing lijkt me niks mis. Wat gepast is voor wie, mag de klant zelf uitmaken.
Maar dat genderneutraal, daar is wel iets mis mee.
Eerst gender – dat woord is vanuit de universiteit in de bloedstroom van de samenleving terechtgekomen, dat wil zeggen, in de bovenste lagen. Het maakt deel uit van een hip jargon. Tegenwoordig behoor ik zelf tot de LHBTQIA-gemeenschap. Begripvolle hetero’s die graag aan de goede kant van de geschiedenis staan, noemen zichzelf cisgenders, omdat ze geen boodschap hebben aan heteronormativiteit. ’s Nachts dromen ze van intersectionaliteit.
Zelf heb ik weinig behoefte aan zo’n energielabel op mijn seksualiteit – een etiket, hoe goed bedoeld ook, blijft een etiket. Verder vind ik het allemaal best. Het is onmiskenbaar dat oude categorieën aan het verschuiven zijn, dat mannen van nu niet lijken op mannen van toen – en bij vrouwen is dat verschil nog veel groter. En het feminisme is weer springlevend, mooi. Dat zorgt voor weerstand en een hoop gescheld, zoals altijd.
Eind negentiende eeuw vlogen mannen massaal tegen het plafond omdat de eerste zelfstandige vrouwen zich aandienden, de zogenaamde New Women. Geen paniek groter dan de paniek van bedreigde mannelijkheid. De huidige wereldpolitiek wordt erdoor beheerst.
Maar dat gender – wat zou die vrouw achter me in de Hema daarvan vinden? Veel hedendaags activisme staat in het teken van bewustwording – van mechanismes, structuren, machtsverhoudingen. Maar gek genoeg wordt de eigen positie zelden benoemd – de sociale positie van waaruit dit soort analyses op de samenleving worden losgelaten. Het is een blinde vlek van nogal wat hoogopgeleide progressieven. Je wil de maatschappij veranderen, maar je draait rond in een klein kringetje van gelijkgestemden. Je zegt van alles over de samenleving, je ziet niet hoe de samenleving naar jou kijkt.
Afgelopen week nam ik deel aan een discussie aan de Amsterdamse VU, waarbij dit soort onderwerpen langskwamen. Een student maakte een opmerking: wij gebruiken hier achteloos woorden als diversiteit en gender, enzovoort, zei zij, maar ik ben een eerstegeneratiestudent en ik moet echt niet met zulke woorden aankomen bij mijn vrienden. Daarna was het even stil.
En dan neutraal. Echt een rotwoord, met associaties van angstvalligheid, iedereen te vriend houden, uit de wind blijven, nergens je vingers aan willen branden. Voor critici die moord en brand schreeuwden toen het besluit van de Hema bekend werd, was het dan ook vrij schieten. Ja, daar was PVV’er Martin Bosma alweer voor de camera van Powned. De man is zichtbaar moe van zijn eigen sarcasme, zo vaak heeft hij voor hetzelfde publiek mogen schamperen dat Nederlands cultuurgoed verkwanseld wordt door een zichzelf progressief wanende elite, neem paaseitjes – de rest weet u. Geen verschil meer tussen jongens en meisjes, maar wel de hoofddoek propageren!
Dat is precies het probleem. Het gaat helemaal niet om neutraliteit, het gaat om diversiteit. Diversiteit is waar de samenleving aan moet wennen, verschillen in smaak, kleur, afkomst, geloof, voorkeur, houding, opvatting – ik zeg, leve de rapper met nagellak. Zo’n samenleving is vaak genoeg een strijdperk en dan krijgt het begrip neutraliteit al snel iets lafs. De Amerikaanse politiek filosoof Michael Sandel: „We zijn het met elkaar oneens. […] We vragen daarom aan burgers om hun ethische en spirituele overtuigingen achter zich te laten wanneer ze de politieke arena betreden. We denken dat dit zal leiden tot een publiek debat zonder al te veel risico’s, want het debat is dan niet zo beladen met meningsverschillen waarvan we weten dat ze er zijn.”
De Hema is geen politieke arena, wel een publieke. Ophef over jumpertjes zonder geslachtsaanduiding, who cares. Maar de cultuurstrijd die erachter schuil gaat is reëel genoeg. Daarbij zou ik zowel gender als neutraal voortaan mijden als de pest. Wie wil er in godsnaam genderneutraal zijn?
zaterdag 23 september 2017 om 12:59
Dat vind jij dat t onzin is il vind van niet. En dat is maar goed ook want als iedereen dezelfde mening zou hebben zouden we hier niks te zeuren hebben natuurlijktiramisuusje schreef: ↑23-09-2017 12:35wat een ontzettende onzin. Ik weet niet eens waar te beginnen dit te weerleggen, want het is gewoon feitelijk onjuist.
zaterdag 23 september 2017 om 14:05
Klopt wel wat je zegt, kleuren wekken emoties en indrukken op, er zal wel een reden zijn waarom we lichtblauw beter bij een jongensbaby vinden passen dan bij een meisjesbaby. Blijken toch wel meer subtiele verschillen te bestaan tussen meisjes en jongens die zich al op jonge leeftijd reveleren. http://www.me-to-we.nl/dit-zijn-de-echt ... n-meisjes/anoniem23081410 schreef: ↑23-09-2017 12:59Dat vind jij dat t onzin is il vind van niet. En dat is maar goed ook want als iedereen dezelfde mening zou hebben zouden we hier niks te zeuren hebben natuurlijk
Opvallend is wel dat meisjes vooral beter zijn.
Zou een verklaring kunnen zijn voor het feit dat het nog steeds overwegend een mannenwereld is.
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake