Gender neutraal
donderdag 27 juli 2017 om 16:20
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.
Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?
En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?
En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
vrijdag 22 september 2017 om 11:37
Je zult toch echt eerst iets vooraf moeten kunnen keuren. Waar heb je gelezen dat voorkeuren a-priori bestaan, dus voor de ervaring?Hetvrijewoord schreef: ↑22-09-2017 10:49Het is een lange tijd populair geweest te denken dat zo ongeveer alles met opvoeding te maken heeft.
Dat is niet zo, er is een heel grote component 'nature' aanwezig bij voorkeuren die we hebben en keuzes die we maken.
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
vrijdag 22 september 2017 om 13:33
tiramisuusje schreef: ↑22-09-2017 03:27Dat uitlachen of pesten omdat een jongen een tutu aanheeft komt niet vanuit kinderen zelf, dat is hen aangeleerd (al dan niet bewust) door volwassenen. Onder andere door opmerkingen zoals die van jou hierboven.
Mijn zoon is nog maar 3 en draagt regelmatig een glitterrok of prinsessenjurk. Kinderen doen daar niet vreemd over, het zijn alleen volwassenen die af en toe vinden dat ze een rotopmerking moeten maken.
Het positieve van het weghalen van de sekselabels is dat volwassenen juist minder houvast krijgen om hun eigen wereldbeeld en normen op te dringen aan anderen. Nu kan een jongetje in een jurkje van de kinderafdeling ageren dat het kledingstuk zowel voor jongens als voor meisjes is volgens de winkel.
Bij een kind van drie is het spelen. Dat mag. Maar zou je hem er mee naar school laten gaan denk ik dat hij je dit later gaat verwijten.
Hier onder een liedje over 'een jongen named Sue'.
https://youtu.be/NIMgEEASoWQ Johnny Cash - A Boy Named Sue
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
vrijdag 22 september 2017 om 16:04
En mijn dochter kiest dan weer standaard de jongensshirts, omdat we die ook in de kast hebben liggen. En haar poppen, dat dan weer wel.sakamanga schreef: ↑22-09-2017 10:07Mijn kinderen zijn opgegroeid in een weeshuis. Kledingkeuze hadden ze niet, ze moesten aan wat er voorradig was. Geen jurkje voor een jongen, maar over een roze kat op een shirt werd niet moeilijk gedaan. En nu mogen ze wel kiezen, en vanaf de eerste dag koos mijn zoon jongenskleding en mijn dochter meisjeskleding. Ik geloof dus niet dat het aan de ouders ligt wat kinderen mooi vinden.
Ik lees hier dat die jongenskleding haar heel lomp maakt, gewoon omdat het jongenskleding op een meisjeslijf is...
vrijdag 22 september 2017 om 17:24
KanFleurtje_5 schreef: ↑21-09-2017 23:46Je schreef wel dat het alles te maken had met hoe wij de kinderen kleden. Als ik mijn kind iets aan zou doen wat ze niet mooi vind dan wil ze dat niet aan. Kinderkleding moet lekker zitten, zodat ze er goed in kunnen bewegen. Daar veranderd een genderneutraal kledingstuk niks aan.
Bij genderneutrale kleren word het geen typische meisjeskleding, maar ook geen typische jongenskleding. Meer een joggingbroek voor meisjes en jongens. Een jasje voor zowel jongens als voor meisjes. Voor de jongen misschien te krap, voor het meisje te plomp.
Wat een jongen goed staat kan bij een meisje plomp uit zien, en anders om ook.
vrijdag 22 september 2017 om 17:26
Goed lezen.
vrijdag 22 september 2017 om 17:26
Wat bij het ene meisje plomp kan staan kan bij het andere meisje helemaal niet plomp staan. Gewoon, bij 2x meisjeskleren. Heeft niks met jongens- en meisjeskleren aan meisjes- en jongenslijven te maken.
vrijdag 22 september 2017 om 18:21
Maar kan iemand me nou eens uitleggen wat "genderneutrale kleding" nou eigenlijk inhoudt? Ik bedoel, er bestaan al sinds jaar en dag kledingstukken die zowel door mannen als door vrouwen gedragen (kunnen) worden. Jeans, andere broeken, gympen, sokken, t-shirts (al dan niet effen), enz. Vrouwen dragen zonder probleem "mannenkostuums" tegenwoordig (een vrouw in een krijtstreep met een mooie blouse eronder en een paar nette schoenen, is in de zakenwereld heel normaal), dus wat is dat nou, die genderneutrale kleding, wat is daar dan anders aan dan wat er al jaren en jaren te koop is in de winkels?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
vrijdag 22 september 2017 om 18:31
Kinderjeans zijn bijvoorbeeld helemaal niet genderneutraal. Kindertshirts ook niet. Vooral meisjeskleding is heel erg tutu-meisjes en met vrouwelijke vormen. Iets dat voor het meisjeslichaam helemaal niet hoeft.pejeka schreef: ↑22-09-2017 18:21Maar kan iemand me nou eens uitleggen wat "genderneutrale kleding" nou eigenlijk inhoudt? Ik bedoel, er bestaan al sinds jaar en dag kledingstukken die zowel door mannen als door vrouwen gedragen (kunnen) worden. Jeans, andere broeken, gympen, sokken, t-shirts (al dan niet effen), enz. Vrouwen dragen zonder probleem "mannenkostuums" tegenwoordig (een vrouw in een krijtstreep met een mooie blouse eronder en een paar nette schoenen, is in de zakenwereld heel normaal), dus wat is dat nou, die genderneutrale kleding, wat is daar dan anders aan dan wat er al jaren en jaren te koop is in de winkels?
Kleding hoeft van mij trouwens helemaal niet volledig genderneutraal te zijn.
vrijdag 22 september 2017 om 18:35
Ik zie toch echt jongens en meiden in dezelfde soorten jeans over straat lopen. En een blauw t-shirt is een blauw t-shirt, of je nou een meid of een jongen bent. En een stel Nikes is een stel Nikes, en ik zie meiden en jongens in dezelfde soort Nikes lopen. Dus waar hebben we het over?Mevrouw75 schreef: ↑22-09-2017 18:31Kinderjeans zijn bijvoorbeeld helemaal niet genderneutraal. Kindertshirts ook niet. Vooral meisjeskleding is heel erg tutu-meisjes en met vrouwelijke vormen. Iets dat voor het meisjeslichaam helemaal niet hoeft.
Kleding hoeft van mij trouwens helemaal niet volledig genderneutraal te zijn.
Ja, logisch dat als kinderen ouder dan 12 worden en het lichaam dus mannelijke of vrouwelijke vormen gaat aannemen, dat de snit en pasvorm van kleding daaraan aangepast wordt, maar dat lijkt me logisch. Maar dan nog is die jeans gewoon een jeans, en dat blauwe t-shirt gewoon een blauw t-shirt, en die gympen gewoon dezelfde gympen, hooguit in een andere maat.
Dus kan iemand me nou eens gewoon een definitie geven van wat nou specifiek anders is aan fenderneutrale kleding, iets dat tot op heden niet bestond?
vrijdag 22 september 2017 om 18:39
Meisjesjeans bij de hema hebben er bijvoorbeeld letterlijk opstaan dat het girls denim is. Korte jeansbroeken van de meisjes zijn bijvoorbeeld ook korter en strakker van snit dan de jongensbroeken. Als je een blauw shirt van de meisjesafdeling koopt dan is die voor een 3-jarige al enigszins getailleerd en heeft een soort korte pofmouwtjes. Gympen van de meisjesafdeling hebben glittertjes, of een roze randje.pejeka schreef: ↑22-09-2017 18:35Ik zie toch echt jongens en meiden in dezelfde soorten jeans over straat lopen. En een blauw t-shirt is een blauw t-shirt, of je nou een meid of een jongen bent. En een stel Nikes is een stel Nikes, en ik zie meiden en jongens in dezelfde soort Nikes lopen. Dus waar hebben we het over?
Ja, logisch dat als kinderen ouder dan 12 worden en het lichaam dus mannelijke of vrouwelijke vormen gaat aannemen, dat de snit en pasvorm van kleding daaraan aangepast wordt, maar dat lijkt me logisch. Maar dan nog is die jeans gewoon een jeans, en dat blauwe t-shirt gewoon een blauw t-shirt, en die gympen gewoon dezelfde gympen, hooguit in een andere maat.
Dus kan iemand me nou eens gewoon een definitie geven van wat nou specifiek anders is aan fenderneutrale kleding, iets dat tot op heden niet bestond?
vrijdag 22 september 2017 om 18:52
Dat kán, maar is geen regel. Als je gewoon een Levi's of een Wrangler koopt, ziet die er voor meisjes en jongens gewoon hetzelfde uit. Als je een paar Nikes koopt, zie je ook uiterlijk geen verschil tussen de sexen. Als je gewoon een blauw t-shirt koopt bij Zeeman of de Hema of de C&A voor een 8-jarige, zie je echt geen verschil tussen een t-shirt voor een jongen of een meisje.Mevrouw75 schreef: ↑22-09-2017 18:39Meisjesjeans bij de hema hebben er bijvoorbeeld letterlijk opstaan dat het girls denim is. Korte jeansbroeken van de meisjes zijn bijvoorbeeld ook korter en strakker van snit dan de jongensbroeken. Als je een blauw shirt van de meisjesafdeling koopt dan is die voor een 3-jarige al enigszins getailleerd en heeft een soort korte pofmouwtjes. Gympen van de meisjesafdeling hebben glittertjes, of een roze randje.
Dus het kopen van kleding met glittertjes of aparte mouwtjes of andere tierlantijnen, is een keuze. Maar volgens mij is genderneutrale kleding ook al tientallen jaren lang te koop als je NIET wilt kiezen voor glittertjes of pofmouwtjes. Dus blijft mijn vraag, wat is er nou zo vernieuwend of anders aan genderneutrale kleding?
vrijdag 22 september 2017 om 18:52
Dat kán, maar is geen regel. Als je gewoon een Levi's of een Wrangler koopt, ziet die er voor meisjes en jongens gewoon hetzelfde uit. Als je een paar Nikes koopt, zie je ook uiterlijk geen verschil tussen de sexen. Als je gewoon een blauw t-shirt koopt bij Zeeman of de Hema of de C&A voor een 8-jarige, zie je echt geen verschil tussen een t-shirt voor een jongen of een meisje.Mevrouw75 schreef: ↑22-09-2017 18:39Meisjesjeans bij de hema hebben er bijvoorbeeld letterlijk opstaan dat het girls denim is. Korte jeansbroeken van de meisjes zijn bijvoorbeeld ook korter en strakker van snit dan de jongensbroeken. Als je een blauw shirt van de meisjesafdeling koopt dan is die voor een 3-jarige al enigszins getailleerd en heeft een soort korte pofmouwtjes. Gympen van de meisjesafdeling hebben glittertjes, of een roze randje.
Dus het kopen van kleding met glittertjes of aparte mouwtjes of andere tierlantijnen, is een keuze. Maar volgens mij is genderneutrale kleding ook al tientallen jaren lang te koop als je NIET wilt kiezen voor glittertjes of pofmouwtjes. Dus blijft mijn vraag, wat is er nou zo vernieuwend of anders aan genderneutrale kleding?
vrijdag 22 september 2017 om 18:53
Ik heb een lange dochter, die jonger is dan de meeste andere kinderen met haar kledingmaat. Korte broeken van de meisjesafdeling zijn in haar maat allemaal hotpantsachtig, je kunt haar onderbroek er onderuit zien piepen. Dat vindt ze niet fijn, ze wil een langere broek zodat ze beter kan spelen/klimmen, zonder zich daar verder om te bekommeren. Die broeken vind ik op de jongensafdeling.
Wat mevrouw75 zegt, dus: kinderkleding is al bij kleinere maten aangepast aan lichaamsvormen die de meeste kinderen van die leeftijd helemaal nog niet hebben. Was het maar neutraler.
Wat mevrouw75 zegt, dus: kinderkleding is al bij kleinere maten aangepast aan lichaamsvormen die de meeste kinderen van die leeftijd helemaal nog niet hebben. Was het maar neutraler.
vrijdag 22 september 2017 om 19:01
Dat is heel lang ook zo geweest. In mijn jongere jaren (jaren '70/begin jaren '80) waren broeken en T-shirts en dergelijk nog niet aangepast aan vormen en maten die een kinderlijf nog lang niet had. Maar goed, toen zag je ook nog geen kinderen van 12 volledig beplamuurd en op hoge hakken door de stad lopen. Maar blijkbaar zijn we ooit een keer gaan vinden dat dat "erbij hoort" en werden tevens de kleren steeds jonger toegesneden op geslacht.vrouwjagersma schreef: ↑22-09-2017 18:53Ik heb een lange dochter, die jonger is dan de meeste andere kinderen met haar kledingmaat. Korte broeken van de meisjesafdeling zijn in haar maat allemaal hotpantsachtig, je kunt haar onderbroek er onderuit zien piepen. Dat vindt ze niet fijn, ze wil een langere broek zodat ze beter kan spelen/klimmen, zonder zich daar verder om te bekommeren. Die broeken vind ik op de jongensafdeling.
Ik weet nog goed toen ik een jaar of 8 was, dat ik bij het ravotten in de tuin van oom en tante een keer in de vijver belandde. Kreeg een paar sokken, een broek en een Noorse trui aan van mijn nichtje (zij is 6 dagen ouder dan ik, dus we hadden dezelfde maat toen we 8 waren) en ik kon gewoon 's-avonds in de bus naar huis stappen, geen mens die raar opkeek of dacht dat ik meisjeskleding aan had. Genderneutraal avant la lettre.
vrijdag 22 september 2017 om 19:05
Precies! Kinderfoto's van mijn man en mij uit de jaren tachtig zijn ook zo. Rode trui, tuinbroek. Op een feestje kreeg ik wel eens een jurk aan, maar voor de rest was het gewoon allemaal fijn spul om in te spelen.
Maar dat is dus niet meer zo, nu. En dat is lastig als je je kind normaal wilt kleden en een meisje van 8 geen shirt met "sexy girl" wilt aantrekken.
vrijdag 22 september 2017 om 19:09
Da's helemaal niet lastig, want er zijn gewoon andere shirts te koop. Effen, of met een neutrale print. Die zijn er al sinds jaar en dag. T-shirts, sweatshirts, hoodies, wat je maar wilt. Dus echt niet dat je tot op heden noodgedwongen je meiske in glittershirtjes of shirts met "sexy girl" prints moest steken, want er is en was altijd al zat andere keuze. Dus blijft mijn vraag wat er dan zo wereldschokkend ánders is aan die genderneutrale collectie...vrouwjagersma schreef: ↑22-09-2017 19:05Precies! Kinderfoto's van mijn man en mij uit de jaren tachtig zijn ook zo. Rode trui, tuinbroek. Op een feestje kreeg ik wel eens een jurk aan, maar voor de rest was het gewoon allemaal fijn spul om in te spelen.
Maar dat is dus niet meer zo, nu. En dat is lastig als je je kind normaal wilt kleden en een meisje van 8 geen shirt met "sexy girl" wilt aantrekken.
vrijdag 22 september 2017 om 19:36
Volgens mij is het ook niet heel vernieuwend, maar HEMA was gewoon een deel van de ouderwetse collectie die voor zowel jongens als meisjes kon vergeten en gaat die nu weer invoeren, met een mooie marketingstunt. In elk geval hebben we het er hier allemaal over, positief of negatief, dus het valt in elk geval op en dat is goede reclame.
vrijdag 22 september 2017 om 19:42
Ik heb neutrale kleding van mijn dochter voor mijn zoon bewaard. De pasvorm is anders, toch vaak stiekem een glimmertje of een roze stikseltje, en het label is vaak iets rozigs of met glitter.pejeka schreef: ↑22-09-2017 18:52Dat kán, maar is geen regel. Als je gewoon een Levi's of een Wrangler koopt, ziet die er voor meisjes en jongens gewoon hetzelfde uit. Als je een paar Nikes koopt, zie je ook uiterlijk geen verschil tussen de sexen. Als je gewoon een blauw t-shirt koopt bij Zeeman of de Hema of de C&A voor een 8-jarige, zie je echt geen verschil tussen een t-shirt voor een jongen of een meisje.
Er is amper echt genderneutrale kleding, zweedse merken bijv wel maar de merken die jij noemt hebben amper effen spullen bijvoorbeeld.
vrijdag 22 september 2017 om 19:42
Hoezo zoeken? Ga naar C&A, Scapino, voor mijn part Zeeman. Koop een effen donkerblauw t-shirt voor een 8-jarige, of een hoodie met de print "College 64", ofzo, of een sweater met een dergelijke nietszeggende print, en voilà, je kan het een meisje aantrekken, je kan het een jongen aantrekken, en ze lopen allebei niet voor gek. Wat is het probleem? En hoezo zijn dergelijke kledingstukken "moeilijk te vinden" of alleen "met een kaarsje te zoeken"? Ik zie eerlijk gezegd rekken vol in de diverse winkels. En dat was al járen zo voordat het hele begrip "genderneutraal" zelfs maar uitgebroed werd.vrouwjagersma schreef: ↑22-09-2017 19:15Fijn dat jij het makkelijk vindt, maar ik moet er echt voor zoeken, voor zulke shirts.
En Hema verandert de collectie niet, maar sloopt alleen het label eruit.