Gender neutraal

27-07-2017 16:20 2409 berichten
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.

Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?

En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Alle reacties Link kopieren
Siofra schreef:
23-09-2017 14:05
Klopt wel wat je zegt, kleuren wekken emoties en indrukken op, er zal wel een reden zijn waarom we lichtblauw beter bij een jongensbaby vinden passen dan bij een meisjesbaby. Blijken toch wel meer subtiele verschillen te bestaan tussen meisjes en jongens die zich al op jonge leeftijd reveleren. http://www.me-to-we.nl/dit-zijn-de-echt ... n-meisjes/

Opvallend is wel dat meisjes vooral beter zijn. :proud:
Zou een verklaring kunnen zijn voor het feit dat het nog steeds overwegend een mannenwereld is.
Toch grappig dat dat blauw is voor jongens en roze voor meisjes pas sinds de jaren 80 bestaat. Daarvoor wekten die kleuren blijkbaar hele andere emoties op: tot zo'n vijftig jaar geleden was het juist precies andersom.

Blauw is voor jongens roze is voor meisjes is ironisch genoeg toen in de jaren 80 bedacht door bedrijven als de Hema om zoveel mogelijk te kunnen verkopen, want dan kun je je roze t-shirt niet meer doorschuiven naar een jonger broertje en moet je dus weer opnieuw alles kopen.
Mevrouw75 schreef:
23-09-2017 14:31
Toch grappig dat dat blauw is voor jongens en roze voor meisjes pas sinds de jaren 80 bestaat. Daarvoor wekten die kleuren blijkbaar hele andere emoties op: tot zo'n vijftig jaar geleden was het juist precies andersom.
Daarvoor zal kleur wel te duur zijn geweest voor 't gemiddelde huishouden. Maar pas sinds de jaren '80 geloof ik niet.
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
http://www.wrmmagazine.nl/waarom-blauw- ... r-meisjes/
Tegenwoordig hoeft niemand met internetverbinding nog onwetend te zijn. ;-)
Het-groepje schreef:
23-09-2017 08:55
Degene op wie je reageert vergelijkt jongetjes in een jurk met efteling bewoners, dus zo not done is dat uitlachen niet.

Degene op wie ik reageerde vergeleek jongens niet met Eftelingbewoners, maar ze vond jouw verhaaltje een Eftelingsprookje.

Je schreef 'We lachen niet om jongens in jurken en niet om meisjes met tondeuse hoofd'. Maar je noemt het 'triest' dat Rosabella dit niet geloofwaardig vind.
Weet je, als jij het in ons landje zo normaal vind dat meerdere jongetjes met jurkjes op de fiets naar schoolgaan (ééntje kon ik nog wel geloven) , en meisjes met kaalgeschoren hoofd of tondeuse hoofd, dan vind je het vast ook doodgewoon dat iemand daar een mening over heeft. Zo'n mening noem je toch zeker niet triest?? Dat doe je niet nee, bij ons hebben jongens en meisjes gewoon een sterke mening. De één fiets in een jurkje naar school en de ander heeft een mening op een forum. En die jongens en meisjes weten uit zich zelf dat 'een mening hebben' helemaal oké is. Niks triest aan.
fleurtje_5 wijzigde dit bericht op 23-09-2017 14:46
8.72% gewijzigd
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Siofra schreef:
23-09-2017 14:40
Tegenwoordig hoeft niemand met internetverbinding nog onwetend te zijn. ;-)
Daarmee bedoel je te zeggen dat ik onwetend ben en maar uit mijn nek klets?
"Onderzoek
Ook als kinderen ouder zijn, hebben meisjes vaker een voorkeur voor roze en jongens voor blauw. Uit een Engels onderzoek onder leiding van Anya Hurlbert in 2007 bleek dat de voorkeur voor roze wijd verspreid is onder vrouwen. Mannen en vrouwen werden achter de computer gezet waarbij ze de opdracht kregen zo snel mogelijk te kiezen tussen twee gekleurde vlekjes. Hieruit bleek dat zowel mannen als vrouwen een voorkeur voor blauw hebben. Vrouwen hebben echter een sterkere voorkeur voor rode tinten en mannen voor groenblauwe tinten. Dit onderzoek is ook uitgevoerd met Chinese proefpersonen, die hun kinderen minder in blauw of roze kleden, en had dezelfde uitkomst. Ook werd dit onderzoek herhaald met baby’s van 4 tot 5 maanden oud. Er werd gekeken naar welke kleur zij langer keken. Hieruit bleek echter geen verschil te zijn tussen jongens en meisjes."

Verder nog vragen? :-D
Siofra schreef:
23-09-2017 14:42
"Onderzoek
Ook als kinderen ouder zijn, hebben meisjes vaker een voorkeur voor roze en jongens voor blauw. Uit een Engels onderzoek onder leiding van Anya Hurlbert in 2007 bleek dat de voorkeur voor roze wijd verspreid is onder vrouwen. Mannen en vrouwen werden achter de computer gezet waarbij ze de opdracht kregen zo snel mogelijk te kiezen tussen twee gekleurde vlekjes. Hieruit bleek dat zowel mannen als vrouwen een voorkeur voor blauw hebben. Vrouwen hebben echter een sterkere voorkeur voor rode tinten en mannen voor groenblauwe tinten. Dit onderzoek is ook uitgevoerd met Chinese proefpersonen, die hun kinderen minder in blauw of roze kleden, en had dezelfde uitkomst. Ook werd dit onderzoek herhaald met baby’s van 4 tot 5 maanden oud. Er werd gekeken naar welke kleur zij langer keken. Hieruit bleek echter geen verschil te zijn tussen jongens en meisjes."

Verder nog vragen? :-D
Dat stuk had je net gelinkt, dus waarom nu nog eens herhalen?
anoniem23081410 schreef:
23-09-2017 09:06
Degene vergelijkt dat daarmee omdat t natuurlijk onzin is. Ook bij jou zijn er niet zoveel jongetjes in jurkjes. Dat zuig je gewoon uit je dikke duim
Dit
Rosabella1 schreef:
23-09-2017 09:07
Nee ik denk eerder dat het een eftelingverhaal van jou is,uit de dikke duim gezogen dus.

'Dat zegt ik'
Mevrouw75 schreef:
23-09-2017 14:42
Daarmee bedoel je te zeggen dat ik onwetend ben en maar uit mijn nek klets?
De vraag is het antwoord en getuigt van veel zelfinzicht. ;-) Kan natuurlijk ook zo zijn dat het een grapje van je was?
anoniem_353404 wijzigde dit bericht op 23-09-2017 14:57
12.08% gewijzigd
Mevrouw75 schreef:
23-09-2017 14:44
Dat stuk had je net gelinkt, dus waarom nu nog eens herhalen?
:HA: Die quote vind ik leuk, daarom.
Het-groepje schreef:
23-09-2017 09:23
Oprechte interesse: Zou het jou dan storen als je inderdaad een stuk of 6 kinderen zo aan kwamen fietsen, op een hele school? Dus wat jurkjes, een opgeschoren meisje, wat meiden in voetbalkleding etc?
Wat is er zo raar aan en waarom zoveel afweer bij dit beeld?
(ik zie dit inderdaad dagelijks maargoed, het zal de lsd wel zijn die ik in mijn brinta doe :rofl: ).

Zie ik jou nou iemand uitlachen?

Kies tussen 1 of 2 wat lachwekkender en/of wat meer ongewoon is:

1: 'jongens op de fiets met jurken aan en meisjes met tondeuse hoofden
2: 'iemand die dat niet geloofwaardig vind.

De kinderen weten volgens jou uit zich zelf dat ze niet in de lach schieten of uitlachen als ze meerdere jongens met jurken op de fiets zien. Maar jij lacht iemand uit om veel minder.
tiramisuusje schreef:
23-09-2017 11:07
Zo vreemd vind ik dat niet. Mensen mogen op hun eigen kaartjes zetten wat ze willen, maar ik ga echt niet zeggen 'hoera een jongen'. Het boeit mij namelijk niet wat de genetaliën van mijn kind zijn, ik ben gewoon blij met mijn kind dat geboren is. Misschien ligt dat aan mij, maar ik heb dat nooit echt begrepen, die nadruk op de sekse van een kind.

Wat een belediging voor je kind. Totaal geen interesse in wie dit kindje is. Geen interesse welke naam het krijgt. Zal wel een genderneutrale naam worden, zo makkelijk bij de aankondiging, geachte ooms en tantes het boeit ons niet wat jullie genetaliën zijn.....dus geachte aanwezigen, we hebben gekozen voor de naam Robin voor ons kind, want we hadden geen zin om een tweede naam uit te kiezen. We zijn natuurlijk alleen blij dat het kind geboren is. Dat gedoe met die genetaliën altijd.

Later komt het kind en zegt:

Paps ik heb een tekening voor je gemaakt. Ach kind dat boeit me niet, ik ben alleen blij dat je geboren bent.

Paps hoe vind je mijn galajurkje? Ach kind laat me met rust met je galajurk ik ben alleen blij dat je geboren bent.

Paps je word opa....o nee...jouw genetaliën boeien me niet, je word niet opa of oma, je krijgt alleen een kleinkind
Het-groepje schreef:
22-09-2017 19:55
Het is bij de school van mijn kinderen inderdaad not done om andere kinderen uit te lachen om dat soort dingen, en dat is vanuit de kinderen zelf.
Er fietsen meerdere jongens in jurken etc naar school ja. En een paar meisjes met een tondeuzehoofd en no nonsense kleding.
Een jongetje heeft een tijdlang in een fluwelen soort glitter acrobaten outfit incl zweetband rondgelopen. Zag er trouwens heerlijk comfortabel uit, hij had er meerdere.
Anderen lopen altijd in voetbaltenue.
Heerlijk wonen inderdaad..
Ben even nieuwsgierig, waar zie jij talloze jongens in jurken naar school fietsen? Ik woon in de buurt van twee middelbare scholen, maar eerlijk gezegd nog nooit jongens in jurken naar school zien fietsen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Mevrouw75 schreef:
23-09-2017 14:31

Blauw is voor jongens roze is voor meisjes is ironisch genoeg toen in de jaren 80 bedacht door bedrijven als de Hema om zoveel mogelijk te kunnen verkopen, want dan kun je je roze t-shirt niet meer doorschuiven naar een jonger broertje en moet je dus weer opnieuw alles kopen.
Hoe kom je erbij dat dat pas sinds de jaren '80 bestaat? Dat was toen ik een kind was, in de jaren '60 al zo, en ik heb alle geboortekaartjes nog van mijn ouders, tantes/ooms en oudtantes/oudooms (dankzij het feit dat mijn oma die allemaal bewaarde) en al minstens sinds 1900 (en waarschijnlijk dus daarvóór ook al) werd blauw geassocieerd met een jongen en roze met een meisje. Ik heb ook nog een zakje met muisjes van mijn geboorte in begin jaren '60 (trouw door mijn oma bewaard) en dat waren blauwe muisjes omdat ik een jongen was. Dus hoe kom je erbij dat dat pas sinds de jaren '80 bestaat?
pejeka schreef:
23-09-2017 15:58
Ben even nieuwsgierig, waar zie jij talloze jongens in jurken naar school fietsen? Ik woon in de buurt van twee middelbare scholen, maar eerlijk gezegd nog nooit jongens in jurken naar school zien fietsen...
Het levert denk ik gewoon niet het spectaculaire schouwspel op waarop sommigen rekenen.
Aan kinderen van de basisschool leeftijd zie je, helemaal tijdens het langsfietsen, helemaal niet precies wat ze zijn.
Een tenger jongetje in een jurk en met lang haar en een diadeem in, ziet eruit zoals hij hoopt: Als een meisje.
Een meisje met heel kort haar en in een joggingpak van die leeftijd ziet er voor buitenstaanders uit als een jongetje.
Het is niet de gay pride in het klein ofzo, met kinderen met baarden en meterhoge pruiken en extreme make up op, op plateauzolen oid.
Kinderen zijn qua uiterlijk nog helemaal niet zo sekse gedefinieerd vaak.
Als je het niet weet zie je het niet eens en ga je uit van wat je op het eerste gezicht ziet.
Het-groepje schreef:
23-09-2017 16:22
Het levert denk ik gewoon niet het spectaculaire schouwspel op waarop sommigen rekenen.
Aan kinderen van de basisschool leeftijd zie je, helemaal tijdens het langsfietsen, helemaal niet precies wat ze zijn.
Een tenger jongetje in een jurk en met lang haar en een diadeem in, ziet eruit zoals hij hoopt: Als een meisje.
Een meisje met heel kort haar en in een joggingpak van die leeftijd ziet er voor buitenstaanders uit als een jongetje.
Het is niet de gay pride in het klein ofzo, met kinderen met baarden en meterhoge pruiken en extreme make up op, op plateauzolen oid.
Kinderen zijn qua uiterlijk nog helemaal niet zo sekse gedefinieerd vaak.
Als je het niet weet zie je het niet eens en ga je uit van wat je op het eerste gezicht ziet.
Dan nog zie ik bijzonder weinig jongetjes in jurken naar school gaan, kan aan mij liggen, maar ben dan toch echt benieuwd.

Overigens was dat 100 tot 150 jaar geleden wél anders. Jongens droegen toen standaard tot hun 4e/5e jaar... jurken. Heb nog veel foto's van betovergrootvaders/overgrootvaders en ook mijn opa (begin 1900) in jurk als kind, dat was toen de standaard, pas op hun 5e kregen ze de korte broek aan...
pejeka schreef:
23-09-2017 16:04
Hoe kom je erbij dat dat pas sinds de jaren '80 bestaat? Dat was toen ik een kind was, in de jaren '60 al zo, en ik heb alle geboortekaartjes nog van mijn ouders, tantes/ooms en oudtantes/oudooms (dankzij het feit dat mijn oma die allemaal bewaarde) en al minstens sinds 1900 (en waarschijnlijk dus daarvóór ook al) werd blauw geassocieerd met een jongen en roze met een meisje. Ik heb ook nog een zakje met muisjes van mijn geboorte in begin jaren '60 (trouw door mijn oma bewaard) en dat waren blauwe muisjes omdat ik een jongen was. Dus hoe kom je erbij dat dat pas sinds de jaren '80 bestaat?
Klopt ik ben ook rond die tijd geboren en op mijn geboortekaartje stond hoera een meisje met een roze linnen strikje. Mijn broer had een geboortekaartje met blauwe ballonnen en stond een zoon op.
pejeka schreef:
23-09-2017 16:44
Dan nog zie ik bijzonder weinig jongetjes in jurken naar school gaan, kan aan mij liggen, maar ben dan toch echt benieuwd.

Overigens was dat 100 tot 150 jaar geleden wél anders. Jongens droegen toen standaard tot hun 4e/5e jaar... jurken. Heb nog veel foto's van betovergrootvaders/overgrootvaders en ook mijn opa (begin 1900) in jurk als kind, dat was toen de standaard, pas op hun 5e kregen ze de korte broek aan...
En dan zie je toch ook niet precies wat het zijn als je het kind verder niet kent? Ik zie werkelijk waar het issue of het bijzondere niet.
Het-groepje schreef:
23-09-2017 17:06
En dan zie je toch ook niet precies wat het zijn als je het kind verder niet kent? Ik zie werkelijk waar het issue of het bijzondere niet.
Ik ook niet. Maar blijkbaar is genderneutraal opeens, binnen een paar maanden tijd, heel belangrijk, en moeten kinderen vooral genderneutraal gekleed gaan, al snap ik nog steeds niet wat dat dan is en wat dat verandert aan het aanbod aan kinderkleding... Want ook tot nu toe konden meiden die geen zin hadden in glitter en roze, gewoon andere kleren kopen, enz. Dus wat is het dat dan anders is opeens?
Zijn er hier trouwens echt mensen die graag in een genderneutrale wereld zouden willen leven?
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
pejeka schreef:
23-09-2017 16:44

Grappig dat het beeld nu is ontstaan van meutes cross dressende scholieren.
Die houden we erin.
In werkelijkheid had ik het over 'wat'.
Fleurtje_5 schreef:
23-09-2017 14:55
Zie ik jou nou iemand uitlachen?

Kies tussen 1 of 2 wat lachwekkender en/of wat meer ongewoon is:

1: 'jongens op de fiets met jurken aan en meisjes met tondeuse hoofden
2: 'iemand die dat niet geloofwaardig vind.

De kinderen weten volgens jou uit zich zelf dat ze niet in de lach schieten of uitlachen als ze meerdere jongens met jurken op de fiets zien. Maar jij lacht iemand uit om veel minder.

Ja juf, en recht in je gezicht ook nog.
Wat een toon sla jij aan zeg.
En wat jij wel of niet gelooft interesseert me bij deze geen ene moer meer.
Misschien zijn het helemaal geen jongetjes in jurkjes op de fiets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven