Hebben wij het zo slecht in Nederland?
zaterdag 1 december 2018 om 15:17
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.

zondag 2 december 2018 om 11:08
Ik heb geen moment over mijn situatie gesproken, dus het is niet nodig om persoonlijk te reageren (egostrelerij??)Lucifer2018 schreef: ↑02-12-2018 10:51Dat zeg ik nergens. Beter lezen. Maar ik had op bepaald geen eigen dak meer. Geen eens een eigen kamertje.
Ik heb dus tijdens mijn aanvraag voor urgentie 5 maanden met mijn tas tussen vriendjes en kennissen en vrienden en antikraak gezeten.
En dat was al heel lang geleden. Nu is urgentie al helemaal niet meer te doen op diverse plekken in Nederland.
Daarnaast ging het mij daar helemaal niet om. Ik denk dat de Staat het toen beter voor elkaar had dan nu.
En dat er zat mensen zijn die het wel echt moeilijk hebben en nog gaan hebben als het zo doorgaat. Terwijl er zat geld is.
Beetje minder arrogant en egostrelerij zou een flink aantal van jullie beter staan. Brr.
Ik heb je niet verkeerd begrepen hoor, je had geen eigen dak, je moest hoppen van de één naar de andere tijdelijke onderdak, dat noemde ik kort door de bocht 'op straat slapen'.
Als een minderjarige in die situatie zit, dan ligt het niet direct aan het systeem, dat is alles wat ik schrijf. De vraag die ik daarbij stel (hoe!) ontwijk je wel heel gemakkelijk.

En dat is juist het probleem in dit topic. Mensen verzinnen zelf wat armoede is terwijl dat uitgebreid en wereldwijd is gedefinieërd.Lollypop04 schreef: ↑02-12-2018 10:50Maar is dat armoede? Serieuze vraag. Want dat moeten wij ook. En ik ervaar mezelf absoluut niet als arm. Ik vind het eigenlijk wel logisch. Geen zorgen ergens over hoeven maken en de luxe van financiële ruimte is niet een basisbehoefte of een recht.
Ik ga ook niet ieder jaar met vakantie terwijl de meeste collega’s dat wel doen. Ik kan het financieël niet en wil het eigenlijk ook niet. Ik rij een een hele simpele auto van 5-6 jaar oud. Mijn collega heeft een dure nieuwe bmw. Dus als ik mijzelf vergelijk met hun heb ik wel armoede ondanks het feit dat ik ruim boven modaal verdien.

Het beste hou je gewoon vlakke taks aan van 20% inkomensbelasting voor iedereen. Is dat toeslagen circus ook niet meer nodig.
En maak bijvoorbeeld toegang tot een grafisch rekenmachine (een van de voorbeelden) prestatie afhankelijk. Arm kind en begaafd? Krijg jij een rekenmachine als je ouders het niet kunnen betalen. Liever dat dan een kind dat af zakt naar een lager niveau.
En maak bijvoorbeeld toegang tot een grafisch rekenmachine (een van de voorbeelden) prestatie afhankelijk. Arm kind en begaafd? Krijg jij een rekenmachine als je ouders het niet kunnen betalen. Liever dat dan een kind dat af zakt naar een lager niveau.
zondag 2 december 2018 om 11:09
De rente die de overheid betaalt is 5,5 miljard. Dat is over 404 miljard staatsschuld. Die staatsschuld neemt al jaren langzaam af. De begroting heeft een overschot van 10 miljard in 2019.TheMan90 schreef: ↑02-12-2018 10:5440 uur per week werken en dan zonder te bescheiden durven zeggen dat we het in Nederland goed hebben... kom op je bent een slaaf voor de staat. En maar telkens belasting betalen, ondanks er veel belasting gepikt worden zijn de staatschuld nog steeds niet afgelost. Schuld juist neemt toe. Dat komt omdat banken zelf geld creeren uit het niet en dat is dan schuld en daarop komt ook nog rente. Stel je leent 100 euro met een 10% procent rente. Dat is dan in totaal 110 euro. Waar haal je dat 10 euro?? Juist weer van de banken. Dus dit rente systeem klopt voor geen ene meter. Alleen de minderheid profiteren ervan en de meerderheid alleen maar betalen. Belasting is niet maken van wegen, maar meer aflossen van schulden.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
(HL Mencken)
zondag 2 december 2018 om 11:09
Ongeveer 20 % van de Nederlanders zou minder/zwakbegaafd zijn, iq tussen 55 en 80 (of 85). (Opgepikt uit een brandpunt + uitzending).Als je de gausscurve kent, zijn dit ook normale cijfers. Een aantal van die mensen hebben misschien wel een opleiding, maar een opleiding op zich staat toch nog niet garant voor gespaard blijven van ellende, de ene opleiding is de andere ook niet, toch?Ikigai schreef: ↑02-12-2018 10:40Wat ik al zei: 95% heeft een opleiding, maar 5% verlaat tegenwoordig de opleiding zonder startkwalificatie.
Die groep van 5% zal bestaan uit mensen voor wie het te moeilijk is, díe moeten we steunen en steun ik ook erg graag. Helaas heeft niet iedereen de capaciteiten om mee te draaien in onze maatschappij.
Een ander deel zal andere problemen hebben waardoor het niet lukt, die moeten we helpen om toch een opleiding af te ronden. Daar ben ik ook helemaal voor.
Juist als je selectief bent kun je deze groep een stuk beter helpen. Nu gaat een groot deel van het geld naar mensen die prima kunnen werken, maar het gewoon vertikken om iets te doen. Zo zonde vind ik dat.
Van mij mogen de zwakbegaafden, ernstig gehandicapten en zieken juist wel het dubbele krijgen, zodat ze echt een fijn leven hebben en de rest moet harder worden aangepakt, zodat daar niet al het geld blijft hangen dat eigenlijk voor anderen bestemd is.
Alleen maar steun aan jouw 5 %, is je ogen sluiten voor een hoop problemen, waar veel meer mensen mee geconfronteerd worden.
zondag 2 december 2018 om 11:10
We gaan naar een basisinkomen. Dit is onvermijdelijk gezien de steeds verdergaande automatisering en de toename van onzinbanen.strikjemetstippels schreef: ↑02-12-2018 11:08Het beste hou je gewoon vlakke taks aan van 20% inkomensbelasting voor iedereen. Is dat toeslagen circus ook niet meer nodig.
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)

zondag 2 december 2018 om 11:12
kadanz schreef: ↑02-12-2018 11:08Ik heb geen moment over mijn situatie gesproken, dus het is niet nodig om persoonlijk te reageren (egostrelerij??)
Ik heb je niet verkeerd begrepen hoor, je had geen eigen dak, je moest hoppen van de één naar de andere tijdelijke onderdak, dat noemde ik kort door de bocht 'op straat slapen'.
Als een minderjarige in die situatie zit, dan ligt het niet direct aan het systeem, dat is alles wat ik schrijf. De vraag die ik daarbij stel (hoe!) ontwijk je wel heel gemakkelijk.
Mijn eerdere reactie was op Ikigai bijvoorbeeld. Of de TO.
Ook wat ik daar tikte ging over het onvermogen om verder te kijken dan een eigen situatie. Ook al heb je het wel gered betekend dat niet dat anderen dat ook kunnen. Ik heb het gered en mijn zaakjes zelfs nu ik ziek ben redelijk goed op orde. Omdat we niet op vakantie gaan en niet roken en drinken, geen dure spullen willen en goedkoop een huis hebben geregeld ipv mooi en groot te kopen, ook al kon dat toen. En gedeeltelijk afbetaald. Enz enz.
Maar omdat ik dat heb gedaan betekend dat niet dat anderen met startproblemen of ziekte ect dat ook kunnen. Zeker niet meer in deze tijd waarbij het vangnet dunner, amper huizen te krijgen zijn en zorg volledig uitgekleed en onbetaalbaar is voor die mensen.
Dus waarom jij nu denkt dat het allemaal over jou gaat? Of dat ik met mijn voorbeeld iets specifieks over de staat probeerde te zeggen? Geen idee.
Het ging over de kortzichtigheid van mensen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 11:15
8.85% gewijzigd

zondag 2 december 2018 om 11:13

zondag 2 december 2018 om 11:17
Zo werkt dat niet. Als je de groep dat in aanmerking komt gaat uitbreiden dan moet je de pot door meer mensen delen. Er blijft dan minder over voor mensen als bennama bijvoorbeeld. De groep uitbreiden én het bedrag verhogen is mooi maar haast niet haalbaar. En dan nog zal er een nieuwe groep opstaan die pakweg een paar honderd euro per jaar te veel verdient en dus naast de pot moet pissen.Lucifer2018 schreef: ↑02-12-2018 11:06Dat is toch gewoon bij welk inkomen je welk bedrag gaat nivelleren? Juist daarmee kan je die groep helpen.
zondag 2 december 2018 om 11:18
Waarom andere arme landen erbij halen?
Dat het elders slechter is, wil nog niet zeggen dat je geen kritiek kan hebben op wat hier beter kan/zou moeten. Sterker nog: juist als je een leuke en gezonde beschaving wil hebben, is het belangrijk om te proberen het steeds beter te maken en een kritische houding jegens de overheid te hebben.
Dat het elders slechter is, wil nog niet zeggen dat je geen kritiek kan hebben op wat hier beter kan/zou moeten. Sterker nog: juist als je een leuke en gezonde beschaving wil hebben, is het belangrijk om te proberen het steeds beter te maken en een kritische houding jegens de overheid te hebben.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

zondag 2 december 2018 om 11:19
Wat jij benoemt zijn specifieke persoonlijke zaken (of ik moet een post over het hoofd hebben gezien).
Garanderen dat je kind bijvoorbeeld meekan met schoolreisjes is een lapmiddel. Daar mag best aandacht voor zijn, maar áls er armoede is in NL is dat geen oplossing.

zondag 2 december 2018 om 11:19
Ook dat ligt aan de grens die je boven en onder stelt.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑02-12-2018 11:17Zo werkt dat niet. Als je de groep dat in aanmerking komt gaat uitbreiden dan moet je de pot door meer mensen delen. Er blijft dan minder over voor mensen als bennama bijvoorbeeld. De groep uitbreiden én het bedrag verhogen is mooi maar haast niet haalbaar. En dan nog zal er een nieuwe groep opstaan die pakweg een paar honderd euro per jaar te veel verdient en dus naast de pot moet pissen.
Maar eerst zouden er inderdaad een heleboel dingen hervormt moeten worden. Potjes anders ingezet/verdeeld.
zondag 2 december 2018 om 11:20
Op de vele aluhoedjeswebsites zal de staatsschuld wellicht toenemen. Volgens de Rekenkamer (die de Rijksbegroting controleert) neemt die schuld toch echt af.
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)

zondag 2 december 2018 om 11:22
Ik had laatst in mijn les als vraag gesteld aan twintigers, veelal jongens 'wie heeft er ontbeten'.
Er waren er twee die hadden ontbeten, de rest zei dat ze al vanaf kleins af aan niet meer thuis ontbeten omdat hun moeders vonden dat ze teveel aten.
Allemaal anekdotes over geklaag over teveel beleg opmaken (' ik at 7 stiekem boterhammen juf!),
als ze aten waar ze zin in hadden geen eten meer voor broertjes zusjes etc.
Dus zichzelf vroeg aangeleerd om van gewerkte geld buitenshuis te eten.
Dat is ook wat ik van stagebezoeken terughoor: een vast onderdeel van stage is voor veel bedrijven aandacht voor eten en budgetteren, leren dat het goedkoper is om een brood en een ons beleg te halen dan een aantal fancy broodjes van het station.
Ik denk dus dat eten in heel veel gezinnen zeker wel een issue is. Mijn schoonmoeder vertelt nog weleens met plezier hoeveel extra brood, beleg en melk ze kocht voor de opgroeiende jongens.
Liter melk per kind per dag, twee broden per dag wegsmeren etc.
Ik vond het sneu te horen dat opgroeiende jongens als 'te duur' worden gezien qua eten.

Persoonlijk ben ik voor. Ik begin een hekel te krijgen aan dat hele toeslagencircus al besef ik dat mensen het hard nodig hebben. Ik vind het in sommige gevallen ambitie van mensen wegnemen die bewust toch maar een dagje minder gaan werken omdat ze anders niet in aanmerking komen voor de huurtoeslag. Begrijpelijk dat ze dat doen maar niet handig. Ik verwacht echter dat ook met een basisinkomen je armoede niet zal kunnen uitroeien, misschien zal het geen eens afnemen.
Voordat ik met een bron kom vraag eerst jezelf af waarom we zoveel schulden hebben. Denk goed na en doe je onderzoek.Lucifer2018 schreef: ↑02-12-2018 11:17Kom maar door met het echte nieuws dan, waar zijn de juiste cijfers te zien?
anoniem_376937 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 11:23
1.65% gewijzigd

Wat mij angst aanjaagt is dat je totaal alles kunt verliezen doordat je pech hebt met je gezondheid, uitkering en/of niet meer aan 'n baan kunt komen wegens te oud. Heb wel 'ns een reportage op tv gezien van mensen die hun hele leven hadden gewerkt, afbetaald huis, pensioenspaarpotje en alles eerst moesten 'opeten' voor ze ergens recht op kregen. Dat vind ik dus pure armoede, als je je leven lang hebt gespaard ipv je geld over de balk te smijten.
zondag 2 december 2018 om 11:23
Bedrijven met robots dragen geen loonbelasting en loon meer af, dat houden ze in hun zak. Die hogere bedrijfswinsten worden gewoon belast. Inkomstenbelasting neemt dus af, maar vennotschapsbelasting neemt toe.strikjemetstippels schreef: ↑02-12-2018 11:12Robots betalen geen belasting he. Basis inkomen is helemaal niet houdbaar.
Verder hoeft de overheid ook minder kosten te maken als minder mensen werken. Er zijn minder wegen en spoorwegen nodig, er is minder kinderopvang nodig, er is minder ruimte voor werkplekken nodig..
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)

zondag 2 december 2018 om 11:25
Precies dit. Lapmiddel op lapmiddel op lapmiddel. Is dit een oplossing? Ik denk van niet.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑02-12-2018 11:17Zo werkt dat niet. Als je de groep dat in aanmerking komt gaat uitbreiden dan moet je de pot door meer mensen delen. Er blijft dan minder over voor mensen als bennama bijvoorbeeld. De groep uitbreiden én het bedrag verhogen is mooi maar haast niet haalbaar. En dan nog zal er een nieuwe groep opstaan die pakweg een paar honderd euro per jaar te veel verdient en dus naast de pot moet pissen.
Vandaar de vergelijking met andere rijke westerse (koude!) landen waar mensen veel minder krijgen van de staat. Ook daar redt men het op de één of andere manier, maar dan met minder.
Als we volhouden dat er armoede heerst in Nederland dan is het probleem zoveel complexer en onoverkomenlijker dan we realiseren.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 11:26
8.01% gewijzigd
zondag 2 december 2018 om 11:25
In Nederland wordt sparen afgestraft en het maken van schulden gestimuleerd. Denk aan de spaarbelasting en de hypotheekrenteaftrek.redbulletje schreef: ↑02-12-2018 11:22Wat mij angst aanjaagt is dat je totaal alles kunt verliezen doordat je pech hebt met je gezondheid, uitkering en/of niet meer aan 'n baan kunt komen wegens te oud. Heb wel 'ns een reportage op tv gezien van mensen die hun hele leven hadden gewerkt, afbetaald huis, pensioenspaarpotje en alles eerst moesten 'opeten' voor ze ergens recht op kregen. Dat vind ik dus pure armoede, als je je leven lang hebt gespaard ipv je geld over de balk te smijten.
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)