Hebben wij het zo slecht in Nederland?

01-12-2018 15:17 3238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.

Wat is hier zo slecht in Nederland dan?

- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen

Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Zwartvlekje schreef:
03-12-2018 16:46
Ik ben vrijwilliger bij de voedselbank in mijn woonplaats geweest. Alleen bijstand is hier eigenlijk niet voldoende om in aanmerking te komen voor een pakket.
De grootste groep heeft schulden, vaak wsnp maar ook andere problematische schulden in combinatie met een laag inkomen. Ik schat dat bij ons bijna de helft inkomen heeft uit werk. De andere helft zijn mensen in de bijstand maar bijvoorbeeld ook met een WIA of alleen een AOW uitkering.
Ok, duidelijk, bedankt!
*Toos* schreef:
03-12-2018 15:59
Vergrijzing is niet op te lossen door immigratie. Je verschuift het probleem alleen maar wat jaren op.
Dit.
Ze moeten vrijwillig doodgaan wat toegankelijker maken. Denk dat daar best markt voor is. Ik zit er niet op te wachten nog ca. 20 jaar door te moeten.
kadanz schreef:
03-12-2018 16:19
Dat snap ik. Maar wat zegt dat precies? Gaan alle bijstandsgerechtigden? En waarom niet?

Is de bijstand te laag? Kookt men te duur?
Of moeten er juist meer voedselbanken komen?

Of is de voedselbank gewoon onderdeel geworden van het geheel aan voorzieningen, dus een vorm van bijstand?
Nee, sommigen hebben schulden, anderen niet. Sommigen hebben een hoge huur en anderen een lage huur. Sommigen hebben meer pech dan anderen.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
redbulletje schreef:
03-12-2018 16:57
Dit.
Ze moeten vrijwillig doodgaan wat toegankelijker maken. Denk dat daar best markt voor is. Ik zit er niet op te wachten nog ca. 20 jaar door te moeten.
Ik heb echt met je te doen. Dat meen ik :hug: :rose:
Puritanism:
(HL Mencken)
Kukita-Del-Barrio schreef:
03-12-2018 16:00
inderdaad. ik laat me te gemakkelijk afleiden.
de discussie verliep vrij rustig ondanks de meningsverschillen. straks komt dat extreemrechts clubje deze kant op en dan is heel het topic gekaapt door de anti-immigranten brigade. ik houd me hart vast. :nooo:
Maar niet iedereen die kritisch staat tegenover immigratie is extreem rechts. Zelf behoor ik eerder tot de Gutmenschen hier op het forum. Alleen moet je niet met drogredeneringen komen als vergrijzing en zo, dan zit je in hetzelfde groei, groei, groeien totdat je barst idee.
Er is volgens mij maar één reden om vluchtelingen toe te laten en dat is barmhartigheid, ongeacht de kosten en baten.
Puritanism:
(HL Mencken)
kadanz schreef:
03-12-2018 16:23
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Is het naar jouw mening mogelijk dat je structureel in aanmerking komt voor de voedselbank? Dus dat je ondanks alle bijstand en sanering toch niet voldoende overhoudt om te eten?
Hoe dat zit met de duur van gebruik mogen maken van de voedselbank weet ik niet.

Mijn mening.
Voedselbank zou in principe een tijdelijke ondersteuning moeten zijn.

De meeste gebruikers komen daar volgens mij ook omdat ze in de schuldsanering zitten. Daar zit je een jaar of 3 in en dan heb je weer meer te besteden.

Ik kom met alleen bijstand niet in aanmerking. Dan zou ik bv nog een flink bedrag aan schuld af moeten dragen.

Vaak kunnen gebruikers ook hulp krijgen van bv een budgrtcoach. Om bv administrate op orde te krijgen. Niet iedereen kan dit of heeft dit geleerd.

Met bijstand kom je, meestal, niet structureel te kort. Het is altijd passen en meten en er zijn zeker maanden dat ik niet uit kom. Dec bv.
Maar mijn vaste lasten zijn niet te hoog.
Het te kort komen ligt aan onverwachte uitgaven. Zoals de fiets van mijn zoon bij mij nu.

Zijn je vaste lasten structureel te hoog dan zul je moeten snijden.
In een huis blijven wonen boven de huurtoeslag grens kan niet. Hoe zuur ook.
Althans als je echt langdurig gebruik moet maken van bijstand.

Ik ben dus zeker niet voor altijd, zonder kritische blik, psmperen van iedereen die in de bijstand zit.

Zit je er langdurig of eindeloos in, zonder dat je daar iets aan kunt doen dan zou het iets ruimer mogen.

Een jaar geen of minder kleding kopen is jammer maar niet erg. Een jaar niet op vakantie ook niet. En op je uitgaven letten is ook niet erg.
Maar na een x aantal jaren kom je in de knel. En is het pittig.
Niet onmogelijk, maar echt niet fijn meer.
julius schreef:
03-12-2018 15:48
Wanneer is voor jou wel de grens bereikt? Als er geen huizen meer zijn? Want dat punt zijn we al voorbij.
En huizen bijbouwen gaat ook niet een, twee, drie. Ten eerste is er op veel plekken geen ruimte, of we moeten de groene gebieden gaan opofferen en het hele Westen van ons land tot één grote Vinexwijk ombouwen. Ten tweede zijn er niet genoeg aannemers en vaklui. Je moet nu al een jaar of langer wachten. Ten derde zijn ook bouwmaterialen schaars aan het worden.
Puritanism:
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
03-12-2018 17:01
Ik heb echt met je te doen. Dat meen ik :hug: :rose:
Dat is aardig van je maar ik ben het met RB eens. Doorstroming van huizen, werk en ook van leven. Wat voor zin heeft het leven nog als je oud bent en niet meer zelfstandig? Waarom moet je door tot het lichaam op is, ipv je geest?

Verder ben ik zeker voor een basisinkomen (werk en vrije tijd eerlijker verdelen!) maar als ik dan lees dat er meerdere personen uit 1 gezin niet meer of zelfs nooit gaan werken.. Hoe moet dat dan betaald worden? Stel, 3 mensen huidige uitkering 1000, 1 persoon salaris 2000. toekomstig basisinkomen pp ook 1000 euro. Dan worden de kosten voor de overheid dus 4000 (4xBI) en de inkomsten zijn nog maar de loonheffingen over 1000 salaris ipv 2000.
Klaar mee
Solomio schreef:
03-12-2018 16:46
Helemaal niet onbetaalbaar, maar dan moet je wel in staat zijn om ver buiten de box te denken.
Hoe ver ik ook buiten de box denk, geld wordt nooit gratis. Iedere inwoner gratis geld geven zonder dat daar iets tegenover staat is dan ook volstrekt onmogelijk.

Maar als jij me kan wijzen in de richting van een geslaagd expirement met het basisinkomen en een financiele onderbouwing ervan, ben ik uiteraard erg geinterresseerd. Ik ben totaal niet tegen een basisinkomen namelijk, integendeel.
Studie: basisinkomen zorgt juist voor meer armoede

Gelijkheid
Een basisinkomen voor iedereen zou in Nederland averechts werken. De meeste werkende burgers gaan er dan op achteruit.

‘Knettergek’
Onderzoeker Ive Marx in een telefonische toelichting: „De resultaten van onze berekeningen zijn nog sterker dan ik vooraf had verwacht. Jullie Nederlanders zouden knettergek zijn om het basisinkomen in te voeren en het stelsel voor sociale zekerheid af te schaffen.” Zelfs na de besparing door afschaffing van alle uitkeringen resteert een gat van 44 miljard euro dat gefinancierd moet worden.

De ‘wetenschappelijke verkenning’ benadrukt dat Nederland in internationale vergelijkingen hoog scoort qua arbeidsmarkt en sociaal stelsel. Marx: „Jullie hebben wel veel discussie over zzp’ers en flexibele banen, maar het grote plaatje is goed. Er is een hoge tewerkstelling, een laag armoedepeil en weinig inkomensongelijkheid.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/12/st ... e-a1606357
julius schreef:
03-12-2018 18:10
Hoe ver ik ook buiten de box denk, geld wordt nooit gratis. Iedere inwoner gratis geld geven zonder dat daar iets tegenover staat is dan ook volstrekt onmogelijk.

Maar als jij me kan wijzen in de richting van een geslaagd expirement met het basisinkomen en een financiele onderbouwing ervan, ben ik uiteraard erg geinterresseerd. Ik ben totaal niet tegen een basisinkomen namelijk, integendeel.
Ik ga ervan uit dat mensen 'gewoon' blijven werken, ook als er een basisinkomen is.
Mss wat minder uren, zodat er meer mensen kunnen werken, of weet ik wat.
Ik ben ervan overtuigd dat het zou moeten kunnen, als de wil er is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
03-12-2018 18:28
Ik ga ervan uit dat mensen 'gewoon' blijven werken, ook als er een basisinkomen is.
In de link die ik gepost heb spreekt men over een bedrag van 702 euro pp en 165 voor kinderen.
kan jij daarvan rondkomen denk je? Let wel, alle toeslagen verdwijnen als er basisinkomen word ingevoerd.
julius schreef:
03-12-2018 18:10

Er is al zat gratis geld. Geld is anno 2018 ongedekt en bestaat uit ilussies. Er is al meer geld in omloop dan wat er aan producten en diensten tegenover staat. De huizenprijzen zijn op lucht gebaseerd en worden gefinancierd door er geld bij te verzinnen dat vervolgens hypothecair wordt uitgeleend. Het is geld dat door niemand is verdiend en waarschijnlijk ook door niemand terugbetaald gaat worden. Tel daarbij op de vele nepbanen die toch betaald worden. Ons huidige geldsysteem is nep.

Een beetje herschikken van deze illussies levert genoeg op voor een basisinkomen.

Hoe hoog een basisinkomen zou moeten zijn, en hoe het fiscale systeem er uit moet zien is het volgende verhaal. Ik denk dat het gecontroleerd leeg laten lopen van de ballon, gecombineerd met een gecontroleerde krimp en verduurzaming, een stuk ontspannener maatschappij gaat opleveren. En dat alles kan gewoon binnen het kapitalistische systeem plaatsvinden.
Puritanism:
(HL Mencken)
03-12-2018 18:24
Studie: basisinkomen zorgt juist voor meer armoede

Gelijkheid
Een basisinkomen voor iedereen zou in Nederland averechts werken. De meeste werkende burgers gaan er dan op achteruit.

‘Knettergek’
Onderzoeker Ive Marx in een telefonische toelichting: „De resultaten van onze berekeningen zijn nog sterker dan ik vooraf had verwacht. Jullie Nederlanders zouden knettergek zijn om het basisinkomen in te voeren en het stelsel voor sociale zekerheid af te schaffen.” Zelfs na de besparing door afschaffing van alle uitkeringen resteert een gat van 44 miljard euro dat gefinancierd moet worden.

De ‘wetenschappelijke verkenning’ benadrukt dat Nederland in internationale vergelijkingen hoog scoort qua arbeidsmarkt en sociaal stelsel. Marx: „Jullie hebben wel veel discussie over zzp’ers en flexibele banen, maar het grote plaatje is goed. Er is een hoge tewerkstelling, een laag armoedepeil en weinig inkomensongelijkheid.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/12/st ... e-a1606357
Als je niet meet dan weet je het ook niet. Er komen steeds meer geluiden dat er allemaal groepen mensen zijn die overal buiten vallen en daarom arm zijn.
Dus dan kun je wel alle bijstandsgerechtigden gaan tellen maar dan tel je misschien niet degenen mee die niet eens bijstand krijgen vanwege 1 of andere rare regel.
Zo zijn er vele daklozen compleet buiten beeld. Ik heb een hele tijd met die groep gewerkt en die lopen echt tegen bureaucratische idioterie aan.
de voorzieningen zien er op papier leuk uit maar voldoen totaal niet meer, en gezien wat we hier lezen interesseert het niemand ook ene ruk en blijven we de 'errors' als individuele problemen zien.
03-12-2018 18:33
In de link die ik gepost heb spreekt men over een bedrag van 702 euro pp en 165 voor kinderen.
kan jij daarvan rondkomen denk je? Let wel, alle toeslagen verdwijnen als er basisinkomen word ingevoerd.
Het betekent wel dat je met een klein baantje er bij boven hetminimum uit kunt komen. Nu is het alles (32-40 uur buffelen) of niets.
Puritanism:
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
03-12-2018 18:36
Het betekent wel dat je met een klein baantje er bij boven hetminimum uit kunt komen. Nu is het alles (32-40 uur buffelen) of niets.
Het probleem is dat men ook niet goed kan inschatten wat een basisinkomen gaat doen met inflatie. Dat het invloed zal hebben staat vast maar in welke mate is onduidelijk.
In de link hierboven lees je dat er 44 miljard euro extra rondgepompt moet worden als je een basisinkomen invoert van 702 euro pp.
dus als inflatie uit de klauwen loopt vanwege zo’n basisinkomen dan heb je welliswaar meer geld maar dan nog zal je alsnog 32+ uur moeten werken om nog maar net rond te komen. En wat dacht je van de mensen die helemaal niet kunnen werken? Die gaan helemaal creperen vrees ik.
Het-groepje schreef:
03-12-2018 18:35
Als je niet meet dan weet je het ook niet. Er komen steeds meer geluiden dat er allemaal groepen mensen zijn die overal buiten vallen en daarom arm zijn.
Dus dan kun je wel alle bijstandsgerechtigden gaan tellen maar dan tel je misschien niet degenen mee die niet eens bijstand krijgen vanwege 1 of andere rare regel.
Zo zijn er vele daklozen compleet buiten beeld. Ik heb een hele tijd met die groep gewerkt en die lopen echt tegen bureaucratische idioterie aan.
de voorzieningen zien er op papier leuk uit maar voldoen totaal niet meer, en gezien wat we hier lezen interesseert het niemand ook ene ruk en blijven we de 'errors' als individuele problemen zien.
Helaas is er geen waterdicht systeem om iedereen op te vangen. Ik ben er nog niet over uit of een basisinkomen daar wel toe in staat is. Zoals ik schreef zal de groep die niet kan werken vanwege ziekte oid waarschijnlijk niet genoeg hebben aan zo’n basisinkomen.
Daarnaast gaat er ook heel veel geld naar mensen toe die het helemaal niet nodig hebben zoals Koning Bea of John de Mol bijvoorbeeld.
oudebaas schreef:
03-12-2018 18:34
Er is al zat gratis geld. Geld is anno 2018 ongedekt en bestaat uit ilussies. Er is al meer geld in omloop dan wat er aan producten en diensten tegenover staat. De huizenprijzen zijn op lucht gebaseerd en worden gefinancierd door er geld bij te verzinnen dat vervolgens hypothecair wordt uitgeleend. Het is geld dat door niemand is verdiend en waarschijnlijk ook door niemand terugbetaald gaat worden. Tel daarbij op de vele nepbanen die toch betaald worden. Ons huidige geldsysteem is nep.

Een beetje herschikken van deze illussies levert genoeg op voor een basisinkomen.
En met herschrikken bedoel je miljarden uit het niets creeren?

Dat mag alleen de ecb. Lang leve de Euro.
Hoe hoog een basisinkomen zou moeten zijn, en hoe het fiscale systeem er uit moet zien is het volgende verhaal. Ik denk dat het gecontroleerd leeg laten lopen van de ballon, gecombineerd met een gecontroleerde krimp en verduurzaming, een stuk ontspannener maatschappij gaat opleveren. En dat alles kan gewoon binnen het kapitalistische systeem plaatsvinden.
Nee dat kan niet, aangezien binnen het kapitalistisch systeem krimp wordt gezien als het ergste wat er is en wat ten alle tijden voorkomen moet worden.
Solomio schreef:
03-12-2018 18:28
Er zijn nu al mensen die prima kunnen werken maar daar gewoon geen zin in hebben. De wil ontbreekt, zeg maar.

Daarbij zullen bedrijven hun lonen verlagen, aangezien iedereen al rond de 700 euro per maand krijgt. Met die loonsverlaging kunnen bedrijven dan de belastingverhoging betalen die ongetwijfeld gaat komen, aangezien die miljarden aan basisinkomen door iemand betaald zal moeten worden.

Om diezelfde reden verhoogt de overheid uiteraard de btw en andere belastingen, waardoor de belastingdruk voor iedereen stijgt en per saldo iedereen armer wordt.

Iedereen die vindt dat het bedrijfsleven maar meer moet gaan betalen, vergeet denk ik dat het bedrijfsleven uit mensen bestaat.
oudebaas schreef:
03-12-2018 18:36
Het betekent vooral dat dat kleine baantje een veel slechter loon gaat krijgen en je dus alsnog 40 uur per week mag gaan buffelen.
julius schreef:
03-12-2018 19:07
En met herschrikken bedoel je miljarden uit het niets creeren?

Dat mag alleen de ecb. Lang leve de Euro.

Nee dat kan niet, aangezien binnen het kapitalistisch systeem krimp wordt gezien als het ergste wat er is en wat ten alle tijden voorkomen moet worden.
De eerste klassiekeeconomen zagen groei niet als basivoorwaarde. Kapitalisme betekent privé eigendom en vrijwillige transacties.

De ECB staat toe dat banken op de pof lenen. Verder zijn er ook andere fictieve vermogens. Denk aan figuren als Bill Gates die de meeste van zijn miljarden nooit zal kunnen verzilveren. Het betreft een papieren boekwaarde, meer niet.

In elk geval draait een groot deel van de economie nu al op gratis geld. Het gratis geld is er dus al.
Puritanism:
(HL Mencken)
julius schreef:
03-12-2018 19:21
Het betekent vooral dat dat kleine baantje een veel slechter loon gaat krijgen en je dus alsnog 40 uur per week mag gaan buffelen.
Het ligt er aan. Het aanbod van gewerkte werkuren kan afnemenwaardoor de marktprijs gaat stijgen. Zeker bij nuttig werk zal het loon omhooggaan. Nepbanen verdwijnen wellicht.
Puritanism:
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
03-12-2018 12:16
Wil je een baby dan al een basisinkomen geven? Of een kersverse immigrant?
Als je 18 bent, ben je meerderjarig.

Wat moeten de voorwaarden voor een basisinkomen dan zijn?
Minimaal 21 jaar en/of afgeronde beroepsopleiding en/of minimaal .. jaren/maanden gewerkt?

Wat is de basis voor een basisinkomen?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
03-12-2018 18:33
Ik ben juist bang voor basisinkomen om deze reden.
Wat als je niet bij kunt verdienen?
Ik heb dan een serieus probleem.

Buiten dat. Ik weet het gewoon niet of het zal werken.
Heb wel mijn twijfels. Maar ben ook niet pertinent tegen.
Ik ben mordicus tegen het basisinkomen. Ga er met zo'n rotgang op achteruit dat ik niet weet wat me overkomt. Zomaar de schrijnende armoede in zeg, moet er niet aan denken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven