Hebben wij het zo slecht in Nederland?

01-12-2018 15:17 3238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.

Wat is hier zo slecht in Nederland dan?

- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen

Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
oudebaas schreef:
03-12-2018 19:23
De eerste klassiekeeconomen zagen groei niet als basivoorwaarde. Kapitalisme betekent privé eigendom en vrijwillige transacties.

De ECB staat toe dat banken op de pof lenen. Verder zijn er ook andere fictieve vermogens. Denk aan figuren als Bill Gates die de meeste van zijn miljarden nooit zal kunnen verzilveren. Het betreft een papieren boekwaarde, meer niet.

In elk geval draait een groot deel van de economie nu al op gratis geld. Het gratis geld is er dus al.
Bill Gates heeft vooral aandelen die erg makkelijk te verzilveren zijn. Doet ie ook in grote mate aangezien hij 99% van zn vermogen bij leven gaat weggeven.

Uiteraard is er al gratis geld. De overheid kan dat echter nooit toegeven en er zeker geen beleid op baseren.

Dat mogen ze alleen als er anders banken omvallen of de golfmaatjes van de politici anders de gevangenis in moeten.

Toch is het opblazen van het systeem absoluut geen optie, aangezien we dan per direct allemaal even arm zijn.

We kunnen de rit dus alleen maar uitzitten. 2040, max.
julius schreef:
03-12-2018 19:17
Er zijn nu al mensen die prima kunnen werken maar daar gewoon geen zin in hebben. De wil ontbreekt, zeg maar.
En ik geloof dat dat er maar heel weinig zijn.
Maar met een basisinkomen maakt dat ook niet meer uit.
Wil je niet werken? Prima, je hebt een basisinkomen.
Wil je meer? Moet je gaan werken.
Bijna net zoals nu eigenlijk.
Met dit verschil dat je voor dat basisinkomen niet je hele hebben en houwen hoeft prijs te geven aan de staat, maar dat je dat gewoon krijgt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Cateautje schreef:
03-12-2018 19:35
Ik ben mordicus tegen het basisinkomen. Ga er met zo'n rotgang op achteruit dat ik niet weet wat me overkomt. Zomaar de schrijnende armoede in zeg, moet er niet aan denken.
Alsof je nu al weet hoe hoog dat basisinkomen gaat zijn.

David Dunning
Solomio schreef:
03-12-2018 19:46
En ik geloof dat dat er maar heel weinig zijn.
Maar met een basisinkomen maakt dat ook niet meer uit.
Wil je niet werken? Prima, je hebt een basisinkomen.
Wil je meer? Moet je gaan werken.
Bijna net zoals nu eigenlijk.
Met dit verschil dat je voor dat basisinkomen niet je hele hebben en houwen hoeft prijs te geven aan de staat, maar dat je dat gewoon krijgt.
Maar als dat basisinkomen maar 700 netto bedraagt dan móet je wel bijwerken of je nu kan of niet. Lijkt me voor mensen die wegens gezondheidsproblemen niet werken dus niet realistisch. En als die 700 euro dan ook nog veel minder waard wordt als nu, kun je het helemaal wel vergeten.
benmamma schreef:
03-12-2018 19:33
Ik ben juist bang voor basisinkomen om deze reden.
Wat als je niet bij kunt verdienen?
Ik heb dan een serieus probleem.

Buiten dat. Ik weet het gewoon niet of het zal werken.
Heb wel mijn twijfels. Maar ben ook niet pertinent tegen.
Er zullen heus weer regelingen blijven voor mensen die niet kunnen bijverdienen.
Of er komen verschillende soorten 'basis'inkomen.
Als je van de huidige situatie uitgaat en daar een basisinkomen in probeert te vlechten, dan gaat het idd niet werken. Maar ons hele inkomensstelsel moet dan op de schop en dan krijg je dus heel andere situaties dan nu.

David Dunning
julius schreef:
03-12-2018 19:35
Bill Gates heeft vooral aandelen die erg makkelijk te verzilveren zijn. Doet ie ook in grote mate aangezien hij 99% van zn vermogen bij leven gaat weggeven.
Als Bill Gates al zijn aandelen op de markt gooit dan daalt dat aandeel naar een fractie van de huidige waarde. De beurswaarde is bij dergelijke aandelenpakketten puur fictief.
Uiteraard is er al gratis geld. De overheid kan dat echter nooit toegeven en er zeker geen beleid op baseren.

Dat mogen ze alleen als er anders banken omvallen of de golfmaatjes van de politici anders de gevangenis in moeten.

Toch is het opblazen van het systeem absoluut geen optie, aangezien we dan per direct allemaal even arm zijn.

We kunnen de rit dus alleen maar uitzitten. 2040, max.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
redbulletje schreef:
03-12-2018 19:49
Maar als dat basisinkomen maar 700 netto bedraagt dan móet je wel bijwerken of je nu kan of niet. Lijkt me voor mensen die wegens gezondheidsproblemen niet werken dus niet realistisch. En als die 700 euro dan ook nog veel minder waard wordt als nu, kun je het helemaal wel vergeten.
Maar als het basisinkomen lager is dan het bestaansminimum gaat dat dus niet werken en hou je daarnaast al die regelingen nodig die er nu ook zijn.
Waar komt toch dat bedrag van 700 euro vandaan?

Dit is toch geen discussie.

Een basisinkomen lijkt mij een inkomen waarvan je iig rond kunt komen, anders heeft het hele idee geen zin natuurlijk.

David Dunning
Solomio schreef:
03-12-2018 19:50
Er zullen heus weer regelingen blijven voor mensen die niet kunnen bijverdienen.
Of er komen verschillende soorten 'basis'inkomen.
Als je van de huidige situatie uitgaat en daar een basisinkomen in probeert te vlechten, dan gaat het idd niet werken. Maar ons hele inkomensstelsel moet dan op de schop en dan krijg je dus heel andere situaties dan nu.
Het ministelsel komt dan weer in beeld. Je kunt je dan verzekeren voor hogere bedragen, bijvoorbeeld bij ziekte, invaliditeit of werkloosheid. Als basis is er dan het basisinkomen, voor hogere bedragen kun je een verzekering afsluiten of de huidige regeling van WW, WIA etc blijft bestaan in de vorm van een aanvulling.
Puritanism:
(HL Mencken)
Solomio schreef:
03-12-2018 19:48
Alsof je nu al weet hoe hoog dat basisinkomen gaat zijn.
Hooguit 1000 euro en als het al meer wordt, dan zeker niet veel.
Solomio schreef:
03-12-2018 19:51
Maar als het basisinkomen lager is dan het bestaansminimum gaat dat dus niet werken en hou je daarnaast al die regelingen nodig die er nu ook zijn.
Waar komt toch dat bedrag van 700 euro vandaan?

Dit is toch geen discussie.

Een basisinkomen lijkt mij een inkomen waarvan je iig rond kunt komen, anders heeft het hele idee geen zin natuurlijk.
Bijstand voor een alleenstaande is dacht ik 750 Euro. Die 700 Euro zal daar wel op gebaseerd zijn.
In een vroeger model werd de studiefinanciering, toen 640 Gulden, als basis gebruikt. Dit omdat de Studiefinanciering toen er leek op het basisinkomen omdat studenten bij konden lenen en er tot een bepaald maximum, en dat maximum lag behoorlijk hoog, bij mochten verdienen. De meeste studenten redden het prima met die regeling.
(Bijstand was toen iets meer dan 1200 Gulden)
oudebaas wijzigde dit bericht op 03-12-2018 19:59
2.64% gewijzigd
Puritanism:
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
03-12-2018 19:54
Het ministelsel komt dan weer in beeld. Je kunt je dan verzekeren voor hogere bedragen, bijvoorbeeld bij ziekte, invaliditeit of werkloosheid. Als basis is er dan het basisinkomen, voor hogere bedragen kun je een verzekering afsluiten of de huidige regeling van WW, WIA etc blijft bestaan in de vorm van een aanvulling.
Ja, zoiets dus.
Ik laat de exacte uitwerking graag over aan mensen die daar meer verstand van hebben, maar mijn boerenverstand zegt dat het moet kunnen.
Als we het willen.
Maar ik lees vooral mensen die als de dood zijn dat ze er door een basisinkomen op achteruit zullen gaan, terwijl ik denk dat uiteindelijk iedereen erop vooruitgaat, maar mss niet financieel, wel qua gelijk(waardig)heid.

David Dunning
Cateautje schreef:
03-12-2018 19:57
Hooguit 1000 euro en als het al meer wordt, dan zeker niet veel.
En nu zit jij blijkbaar (ruim) boven die 1000 euro?
Dan heb je dus ofwel een uitkering, of een goed pensioen, of weet ik wat. Dat verandert dan toch niet?

David Dunning
Kukita-Del-Barrio schreef:
03-12-2018 16:00
inderdaad. ik laat me te gemakkelijk afleiden.
de discussie verliep vrij rustig ondanks de meningsverschillen. straks komt dat extreemrechts clubje deze kant op en dan is heel het topic gekaapt door de anti-immigranten brigade. ik houd me hart vast. :nooo:
Hoezo houd jjje hart vast? Jij was toch de eerste die zei dat “ uiteraard het basisinkomen niet geldt voor mensen met een buitenlandse nationaliteit?”
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Solomio schreef:
03-12-2018 20:00
Dan heb je dus ofwel een uitkering, of een goed pensioen, of weet ik wat. Dat verandert dan toch niet?
Of je bent een alleenstaande moeder in de bijstand. Je kan toch moeilijk beweren dat die er niet op achteruit gaan als ze naar 1000 euro oer maand gaan.

Maar dan komen er ongetwijfeld speciale regelingen, waarbij mensen hun hele hebben en houden aan de overheid moeten prijsgeven. Tel uit je winst.
Solomio schreef:
03-12-2018 19:58
Ja, zoiets dus.
Ik laat de exacte uitwerking graag over aan mensen die daar meer verstand van hebben, maar mijn boerenverstand zegt dat het moet kunnen.
Als we het willen.
Maar ik lees vooral mensen die als de dood zijn dat ze er door een basisinkomen op achteruit zullen gaan, terwijl ik denk dat uiteindelijk iedereen erop vooruitgaat, maar mss niet financieel, wel qua gelijk(waardig)heid.
Aha. Dus mensen die nu teveel hebben, mogen een deel inleveren om te betalen voor de gelijk(waardig)heid van anderen?

Dat is per definitie niet gelijkwaardig natuurlijk.
Het mooie is dat je met het basisinkomen wel legaal mag bijverdienen. Ik denk dat vrijwel iedereen wel íets kan en wil doen. Als ik zie hoeveel mensen hier schrijven op het forum, dan kunnen die misschien ook wel de social media van bedrijven op zich nemen, vanuit huis?

En anderen zijn heel creatief en knappen meubels op, of maken armbanden en verkopen die via internet. Daarmee mag je dan openlijk wat bijverdienen.

Als je dan 1000 euro krijgt, zit je al snel op een mooi bedrag.
Solomio schreef:
Ik heb WIA en ik vrees dat als het basisinkomen zou komen, dat dat ook wordt opgedoekt.
Ikigai schreef:
03-12-2018 20:20
Het mooie is dat je met het basisinkomen wel legaal mag bijverdienen. Ik denk dat vrijwel iedereen wel íets kan en wil doen. Als ik zie hoeveel mensen hier schrijven op het forum, dan kunnen die misschien ook wel de social media van bedrijven op zich nemen, vanuit huis?

En anderen zijn heel creatief en knappen meubels op, of maken armbanden en verkopen die via internet. Daarmee mag je dan openlijk wat bijverdienen.

Als je dan 1000 euro krijgt, zit je al snel op een mooi bedrag.
Is het dan niet handiger als we afspreken dat je in de bijstand max 1000 oid mag bijverdienen?
julius schreef:
03-12-2018 20:25
Is het dan niet handiger als we afspreken dat je in de bijstand max 1000 oid mag bijverdienen?
Nee, want het basisinkomen is juist zo mooi, omdat het voor iedereen is. Dus geen gedoe meer met wie wel of niet en hoeveel dan precies.
Als al het werk is geautomatiseerd en daarmee vrijwel oedereen boventallig is geworden is het basisinkomen de enige manier om de boel draaiende te houden.

We komen dan in een situatie als in het oude Rome. Daar werkten Romeinen niet meer. De armeren kregen gratis geld, brood en spelen. De rijkeren leefden van hun vermogens. Het werk, van ongeschoold zwaar werk tot managementfuncties, werd door slaven gedaan. Straks zijn het geen slaven meer van vlees en bloed, maar van ijzer.
Puritanism:
(HL Mencken)
Solomio schreef:
Nu nog toeslagen erbij. En ik las net 720 euro. En 165 voor een kind.
Ik kan van dat geld precies de huur, energie en zorgverzekering betalen.

NU staan er nog wel een paar, toch echt noodzakelijke dingen op mijn maandelijkse lijstje. Oa eten.
Ikigai schreef:
03-12-2018 20:29
Nee, want het basisinkomen is juist zo mooi, omdat het voor iedereen is. Dus geen gedoe meer met wie wel of niet en hoeveel dan precies.
Nee, maar dan krijg je voor mensen die niet bij kunnen of willen verdienen weer speciale regelingen.

Of worden bij een basisinkomen alle subsidies direct ook afgeschaft? In dat geval zou je moeten denken aan een basisinkomen van rond de 2.000 euro.

Als de inflatie dan laag blijft, denk jij dat er dan nog iemand te vinden is die, zeg, wcs schoon gaat staan maken?
julius schreef:
03-12-2018 21:23
Nee, maar dan krijg je voor mensen die niet bij kunnen of willen verdienen weer speciale regelingen.

Of worden bij een basisinkomen alle subsidies direct ook afgeschaft? In dat geval zou je moeten denken aan een basisinkomen van rond de 2.000 euro.

Als de inflatie dan laag blijft, denk jij dat er dan nog iemand te vinden is die, zeg, wcs schoon gaat staan maken?
WC’s kunnen prima door een robot worden schoongemaakt. Sneller en beter ook.
Puritanism:
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
03-12-2018 19:54
Het doel van een basisinkomen is dat alle andere regelingen, uitkeringen en toeslagencircus verdwijnen. Juist omdat die hele bureaucratie eromheen ontzettend duur is en gevoelig voor fraude. Als je dat niet kan afschaffen dan heeft zo’n basisinkomen geen nut natuurlijk.
julius schreef:
03-12-2018 21:23

Onmogelijk om inflatie laag te houden met een basisinkomen boven de 1,000 euro.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven