Hebben wij het zo slecht in Nederland?
zaterdag 1 december 2018 om 15:17
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
maandag 3 december 2018 om 22:23
Automatisering komt niet uit de lucht vallen. En ik geloof niet dat de komende 100 jaar mensen onnodig worden door robotisering.oudebaas schreef: ↑03-12-2018 20:30Als al het werk is geautomatiseerd en daarmee vrijwel oedereen boventallig is geworden is het basisinkomen de enige manier om de boel draaiende te houden.
We komen dan in een situatie als in het oude Rome. Daar werkten Romeinen niet meer. De armeren kregen gratis geld, brood en spelen. De rijkeren leefden van hun vermogens. Het werk, van ongeschoold zwaar werk tot managementfuncties, werd door slaven gedaan. Straks zijn het geen slaven meer van vlees en bloed, maar van ijzer.
Wat ik wel een eng scenario vind is: wat als het geld systeem inklapt. Als de gebakken lucht in ons gezicht ontploft. Als de supermarkten leeg zijn en de mensen honger krijgen. Dan gaat het recht van de sterkste weer gelden en zal er complete mayhem ontstaan.

dinsdag 4 december 2018 om 00:07
Helemaal mee eens.oudebaas schreef: ↑03-12-2018 18:34Er is al zat gratis geld. Geld is anno 2018 ongedekt en bestaat uit ilussies. Er is al meer geld in omloop dan wat er aan producten en diensten tegenover staat. De huizenprijzen zijn op lucht gebaseerd en worden gefinancierd door er geld bij te verzinnen dat vervolgens hypothecair wordt uitgeleend. Het is geld dat door niemand is verdiend en waarschijnlijk ook door niemand terugbetaald gaat worden. Tel daarbij op de vele nepbanen die toch betaald worden. Ons huidige geldsysteem is nep.
Een beetje herschikken van deze illussies levert genoeg op voor een basisinkomen.
Hoe hoog een basisinkomen zou moeten zijn, en hoe het fiscale systeem er uit moet zien is het volgende verhaal. Ik denk dat het gecontroleerd leeg laten lopen van de ballon, gecombineerd met een gecontroleerde krimp en verduurzaming, een stuk ontspannener maatschappij gaat opleveren. En dat alles kan gewoon binnen het kapitalistische systeem plaatsvinden.

dinsdag 4 december 2018 om 07:49
Hoe bedoel je de eerste alinea?Zalmsnipper schreef: ↑03-12-2018 22:23Automatisering komt niet uit de lucht vallen. En ik geloof niet dat de komende 100 jaar mensen onnodig worden door robotisering.
Wat ik wel een eng scenario vind is: wat als het geld systeem inklapt. Als de gebakken lucht in ons gezicht ontploft. Als de supermarkten leeg zijn en de mensen honger krijgen. Dan gaat het recht van de sterkste weer gelden en zal er complete mayhem ontstaan.
Ik denk nl dat men heel intensief bezig is nu met automatisering en robotisering. Met als doel menskracht te vervangen en zo een bezuiniging voor bedrijven te bewerkstelligen.
Waardoor meteen jouw tweede alinea klopt met mijn idee.
dinsdag 4 december 2018 om 08:07
Volgens mij wordt dit doemscenario al beschreven vanaf de allereerste machine die menskracht kon vervangen en is er tot nu toe nog steeds een ontwikkeling geweest waarbij er nieuwe vormen van werk ontstonden en mensen dus helemaal niet overbodig werden.parbleumondieu schreef: ↑04-12-2018 07:49Hoe bedoel je de eerste alinea?
Ik denk nl dat men heel intensief bezig is nu met automatisering en robotisering. Met als doel menskracht te vervangen en zo een bezuiniging voor bedrijven te bewerkstelligen.
Waardoor meteen jouw tweede alinea klopt met mijn idee.
Ik hoor tenminste al zo lang ik me kan herinneren dat machines het werk van mensen gaan overnemen en tot op heden blijft het bij een voorspelling die maar zeer ten dele uitkomt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

dinsdag 4 december 2018 om 08:33
Het is gedeeltelijk waar. Maar om die machines te maken en bedienen heb je weer mensen nodig. De productiviteit stijgt maar je zal altijd mensen nodig hebben. Altijd.Solomio schreef: ↑04-12-2018 08:07Volgens mij wordt dit doemscenario al beschreven vanaf de allereerste machine die menskracht kon vervangen en is er tot nu toe nog steeds een ontwikkeling geweest waarbij er nieuwe vormen van werk ontstonden en mensen dus helemaal niet overbodig werden.
Ik hoor tenminste al zo lang ik me kan herinneren dat machines het werk van mensen gaan overnemen en tot op heden blijft het bij een voorspelling die maar zeer ten dele uitkomt.

dinsdag 4 december 2018 om 08:34
julius schreef: ↑03-12-2018 21:23Nee, maar dan krijg je voor mensen die niet bij kunnen of willen verdienen weer speciale regelingen.
Of worden bij een basisinkomen alle subsidies direct ook afgeschaft? In dat geval zou je moeten denken aan een basisinkomen van rond de 2.000 euro.
Als de inflatie dan laag blijft, denk jij dat er dan nog iemand te vinden is die, zeg, wcs schoon gaat staan maken?
Juist wel denk ik. Mensen zullen dan eerder denken, ik ga lekker twee of drie dagen poetsen om een extraatje bij te verdienen. Eigenlijk zoals dat nu al veel zwart gebeurt omdat het anders niets extra's oplevert.

dinsdag 4 december 2018 om 08:38
Maar dat zullen ze dan ook massaal zwart blijven doen, want als werken dan nog zwaarder belast wordt is de stimulans wel weg.Ikzegookwat schreef: ↑04-12-2018 08:34Juist wel denk ik. Mensen zullen dan eerder denken, ik ga lekker twee of drie dagen poetsen om een extraatje bij te verdienen. Eigenlijk zoals dat nu al veel zwart gebeurt omdat het anders niets extra's oplevert.
En ik denk dat dure -minstens tweemaal modaal- onzinbaantjes ook wel in leven worden gehouden omdat die voor de mensen met de juiste kruiwagens bij de golfclub zijn.
dinsdag 4 december 2018 om 09:58
Vergeet niet dat zwart werken voor werkgevers nog veel rendabeler is dan voor werknemers, zeker als arbied hoger wordt belast.Ikzegookwat schreef: ↑04-12-2018 08:34Juist wel denk ik. Mensen zullen dan eerder denken, ik ga lekker twee of drie dagen poetsen om een extraatje bij te verdienen. Eigenlijk zoals dat nu al veel zwart gebeurt omdat het anders niets extra's oplevert.

dinsdag 4 december 2018 om 10:07
Voor de werkegever is het meer rendabel maar voor de werknemer niet.
Als een werknemer verder niet gekort wordt waarom zouden ze zwart willen werken? Ze zijn dan immers nergens meer voor verzekerd op het moment dat er iets misgaat. Ik denk dat als er 1 ding is wat een basisinkomen zal doen, dan is het de motivatie wegnemen van werknemers om zwart te werken. netto houden ze meestal toch net zo veel over als wanneer ze wit werken.
dinsdag 4 december 2018 om 10:58
Mwoah. Ik zal mn klusjesman eens vragen hoeveel hij netto over zou houden als ie belasting zou betalen over het zwarte inkomen wat hij in de weekends bij elkaar beunt.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑04-12-2018 10:07Voor de werkegever is het meer rendabel maar voor de werknemer niet.
Als een werknemer verder niet gekort wordt waarom zouden ze zwart willen werken? Ze zijn dan immers nergens meer voor verzekerd op het moment dat er iets misgaat. Ik denk dat als er 1 ding is wat een basisinkomen zal doen, dan is het de motivatie wegnemen van werknemers om zwart te werken. netto houden ze meestal toch net zo veel over als wanneer ze wit werken.

dinsdag 4 december 2018 om 11:16
Als hij het wit zou doen zou hij meer vragen natuurlijk, om op hetzelfde uit te komen als wat hij nu zwart krijgt.

dinsdag 4 december 2018 om 11:23
En daarmee onbetaalbaar wordt. Want een echt Living Wage vereist pakweg 100 euro per uur. Plus BTW. Veel succes met het vervangen van je c.v. ketel dan.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑04-12-2018 11:16Als hij het wit zou doen zou hij meer vragen natuurlijk, om op hetzelfde uit te komen als wat hij nu zwart krijgt.
dinsdag 4 december 2018 om 11:34
Basisinkomen en de (on)mogelijkheid daarvan.DuchessMeganMarkle schreef: ↑04-12-2018 10:11Ik heb heel wat pagina’s gemist zo te zien. Heeft iemand een korte samenvatting voor mij?
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
(HL Mencken)

dinsdag 4 december 2018 om 11:35

dinsdag 4 december 2018 om 11:36
Maar dan zou hij simpelweg niet ingehuurd worden door de mensen die nu wél gebruik van hem maken. Dan is ie namelijk te duur.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑04-12-2018 11:16Als hij het wit zou doen zou hij meer vragen natuurlijk, om op hetzelfde uit te komen als wat hij nu zwart krijgt.
Ik huur ook wel 'ns een tuinman in voor het snoeien van mijn heg, wit zou ik het dubbele kwijt zijn en dat kan ik niet betalen.

dinsdag 4 december 2018 om 11:36
DuchessMeganMarkle schreef: ↑04-12-2018 10:11Ik heb heel wat pagina’s gemist zo te zien. Heeft iemand een korte samenvatting voor mij?
Lijkt me toch dat als je een topic opent, je de beleefdheid hebt om op zijn minst te lezen wat anderen schrijven op je vraag.
dinsdag 4 december 2018 om 11:41
Robotisering moet je niet als doemscenario zien maar als een nastrevenswaardige ontwikkeling. De mens wordt bevrijd van arbeid en kan echt aan ontplooiing gaan doen.Solomio schreef: ↑04-12-2018 08:07Volgens mij wordt dit doemscenario al beschreven vanaf de allereerste machine die menskracht kon vervangen en is er tot nu toe nog steeds een ontwikkeling geweest waarbij er nieuwe vormen van werk ontstonden en mensen dus helemaal niet overbodig werden.
Er is al heel wat werk overgenomen door machines, we werken allemaal een stuk korter dan 100 jaar geleden terwijl er veel, en veel meer wordt geproduceerd. Het is nu zelfs zo ver doorgevoerd dat veel werk totaal overbodig is geworden. Als iedereen 15 uur per week zou werken zou de huidige productie in stand kunnen blijven.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b335bd33/
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/s ... aeber.html
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)

dinsdag 4 december 2018 om 11:42
maar wat is te duur? als iedereen wit zou werken wil dat niet zeggen dat de prijzen gaan verdubbelen. er komt meer aanbod op de markt waardoor bedrijven mogelijk hun tarieven moeten verlagen om te kunnen concurreren..redbulletje schreef: ↑04-12-2018 11:36Maar dan zou hij simpelweg niet ingehuurd worden door de mensen die nu wél gebruik van hem maken. Dan is ie namelijk te duur.
Ik huur ook wel 'ns een tuinman in voor het snoeien van mijn heg, wit zou ik het dubbele kwijt zijn en dat kan ik niet betalen.
kijk maar naar de tarieven van tandartsen bijvoorbeelden. ik vind ze absurd hoog - rontgonfoto's 20 euro per stuk??

dinsdag 4 december 2018 om 11:47
Er komt niet meer aanbod, want voor het dubbele bedrag zou ik simpelweg m'n heg niet meer laten snoeien, of 1 keer in de 2 jaar, of toch zelf af en toe 'n stukje proberen te doen. Witte bedrijven hanteren voor 'n particulier schrikbarende uurtarieven.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑04-12-2018 11:42maar wat is te duur? als iedereen wit zou werken wil dat niet zeggen dat de prijzen gaan verdubbelen. er komt meer aanbod op de markt waardoor bedrijven mogelijk hun tarieven moeten verlagen om te kunnen concurreren..
kijk maar naar de tarieven van tandartsen bijvoorbeelden. ik vind ze absurd hoog - rontgonfoto's 20 euro per stuk??maar het aanbod van goede tandartsen is vrij laag in nederland waardoor zij die prijzen kunnen blijven hanteren.
dinsdag 4 december 2018 om 11:47
De tandarts hanteert tarieven die vooraf bepaald worden door de overheid. De tandarts mag niet meer vragen dan dat.
Neemt niet weg dat de tandarts erg veel pijn kan doen in je portemonnee.
Ik begrijp niet genoeg van de economie om mee te praten, maar vind het een interessante discussie.
Ik begrijp niet genoeg van de economie om mee te praten, maar vind het een interessante discussie.
Geeft niet, het droogt wel weer op.

dinsdag 4 december 2018 om 11:51
ik bedoel natuurlijk dat er meer aanbod komt aan de zijde van bedrijven op het moment dat het voor een zwartwerken niet meer uitmaakt hoeveel hij/zij erbij verdient. dan zullen ze sneller wit werken en dus concurerren met die bedrijven.redbulletje schreef: ↑04-12-2018 11:47Er komt niet meer aanbod, want voor het dubbele bedrag zou ik simpelweg m'n heg niet meer laten snoeien, of 1 keer in de 2 jaar, of toch zelf af en toe 'n stukje proberen te doen. Witte bedrijven hanteren voor 'n particulier schrikbarende uurtarieven.

dinsdag 4 december 2018 om 11:52
dat weet ik maar tandartsen gaan liever het hoogst mogelijke tarief vragen. als er meer concurrentie zou zijn zouden ze dat misschien niet doen.Zireael schreef: ↑04-12-2018 11:47De tandarts hanteert tarieven die vooraf bepaald worden door de overheid. De tandarts mag niet meer vragen dan dat.