Hebben wij het zo slecht in Nederland?

01-12-2018 15:17 3238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.

Wat is hier zo slecht in Nederland dan?

- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen

Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
oudebaas schreef:
06-12-2018 13:52
Aan de andere kant, als je niks hebt hoef je ook niks te betalen. Sommige zwervers zijn vrije mensen. Als je al het materiele kunt loslaten heb je ook geen verplichtingen meer.
Ja, takkenhutje in het bos en zelf visjes vangen is dat alles wat je nodig hebt. :roll:
benmamma schreef:
06-12-2018 14:30
Iemand vinden lijkt mij geen mission impossible.

Het komt op mij nu over, correct me if I'm wrong, Als.. Ik kan er ook niks aan doen want ik heb deze mensen niet in mijn sociale kring.

Je bent niks verplicht. Het komt op mij over als gemakkelijk en het eigenlijk wel best vinden.

En zo komt de VVD vaak op mij over dus ik projecteer misschien dit wel onterecht op jou.

En vanuit een comfortabele positie is die behoefte ook minder groot. Behalve een goed gevoel levert het niks op.
Ik heb me er eerlijk gezegd nooit zo in verdiept. Een paar jaren terug stonden er in de decembermaand mensen van de voedselbank bij de Jumbo. Dan schonk ik altijd best wel veel. Nu staan ze er nooit meer en ik heb geen zin om het zelf daar naar toe te brengen. Ik weet niet eens of ze hier nog zitten.
benmamma schreef:
06-12-2018 13:08
En daar is niks mis mee!
Ik zal om dezelfde reden dat jij wel stemt juist niet op VVD stemmen.

Met veel mensen gaat het goed. Dat is mooi en houden zo.
Wat met de rest?
Ben jij bereid iets in te leveren ten gunste van de rest?

Voor de duidelijkheid.. Ik bedoel dit niet als persoonlijke aanval. Ik ben wel nieuwsgierig naar hoe jij dat ziet.
Ik denk dat als er anders belast word en anders geschoven word met het geld 'van' de Staat er heel veel al kan. Dan hoeven de meeste mensen geen enkele euro meer voor inleveren.
Lucifer2018 schreef:
06-12-2018 14:45
Ik denk dat als er anders belast word en anders geschoven word met het geld 'van' de Staat er heel veel al kan. Dan hoeven de meeste mensen geen enkele euro meer voor inleveren.
Weet ik maar Ik was benieuwd of ze zou willen inleveren.
benmamma schreef:
06-12-2018 07:50
Gezien, beide afleveringen.

De toeslagen lijken vooral het probleem te zijn.
Dan weer wel dan weer niet recht erop.
Paar maanden te veel verdient, hele jaar terug betalen.

En wat 1 vrouw ook zei. Niet werken is voor mij gunstiger.
Financieel gezien iig.
Dat is absurd toch?

Toeslagen zou anders georganiseerd moeten worden. Recht erop per maand

En trapsgewijs. Niet 100 euro te veel verdiend op jaarbasis en niks meer.
Dat gat is onredelijk groot.

Ik ben niet blij dat ik nooit meer kan werken maar dit soort gezeik, dat je steeds onzeker bent en weer een blauwe envelop krijgt..
Dat mis ik niet!
Gun werkenden ook echt meer inkomsten dan dat ze met uitkering zouden krijgen!
toeslagen worden voor zover ik weet progressief verhoogd/verlaagd. het is geen alles of niets.
Blondie456 schreef:
06-12-2018 14:39
Ik heb me er eerlijk gezegd nooit zo in verdiept. Een paar jaren terug stonden er in de decembermaand mensen van de voedselbank bij de Jumbo. Dan schonk ik altijd best wel veel. Nu staan ze er nooit meer en ik heb geen zin om het zelf daar naar toe te brengen. Ik weet niet eens of ze hier nog zitten.
Maar wat doet het met je als je hier verhalen leest van forumers.

Als ik situatie van Solomio lees dan raakt mij dat.
Het is zwaar, krom, oneerlijk.
Ze komt op mij over als een sterke vrouw, in die zin niet zielig maar de struggle die zij elke maand moet leveren.. Ik vind dat oprecht sneu.

Maar ik vind het ook oprecht sneu als mensen in hun eigen land geen idee hebben over hoe het verdeeld is.
Of er nog een voedselbank is, en geen zin hebben om daar eventueel helemaal naartoe te rijden. Meen ik echt.

Heeft het je kijk op bijstand of mensen die wel werken maar het niet beter hebben veranderd?

En hoe dan? Of waarom niet?
Kukita-Del-Barrio schreef:
06-12-2018 14:57
toeslagen worden voor zover ik weet progressief verhoogd/verlaagd. het is geen alles of niets.
Dus niet, blijkbaar.
En dat levert nogal eens problemen op.
Vooral als je uren niet vaststaan.
benmamma schreef:
06-12-2018 14:51
maar wie zou er meer moeten inleveren, en bij wie zal dat extra geld moeten belanden?
ik vind niet dat ik nog meer in zou moeten leveren? :-(
ik krijg geen enkele toeslag en woon vrij simpel. een derde van mijn loon gaat rechtstreeks naar de staat. prima hoor maar dat vind ik eigenlijk wel genoeg zo.
mensen die meer verdienen en dus ook meer inleveren zullen precies zo denken.
Misschien zouden ze de wachtgeldregelingen voor politici 'ns kunnen afschaffen zodat zij ook gewoon in de standaard WW terecht komen als ze stoppen.
redbulletje schreef:
06-12-2018 15:07
Misschien zouden ze de wachtgeldregelingen voor politici 'ns kunnen afschaffen zodat zij ook gewoon in de standaard WW terecht komen als ze stoppen.
eens, maar dat zet geen zoden aan de dijk.
alleen d.m.v. belastingverhogingen kan er serieus geld verdiend worden.
06-12-2018 15:11
Het zet geen zoden aan de dijk qua besparing, maar wél dat die politici zich bewust worden hoe kut het is als je van 'n hoog salaris naar een lage uitkering keldert.
06-12-2018 15:11
Maar is dat nodig dat nog meer serieus geld verdienen. Kan er met goede hervormingen en andere manier van belasting heffen niet al veel opgelost worden? Dat lijkt me de eerste vraag.
06-12-2018 15:02
maar wie zou er meer moeten inleveren, en bij wie zal dat extra geld moeten belanden?
ik vind niet dat ik nog meer in zou moeten leveren? :-(
ik krijg geen enkele toeslag en woon vrij simpel. een derde van mijn loon gaat rechtstreeks naar de staat. prima hoor maar dat vind ik eigenlijk wel genoeg zo.
mensen die meer verdienen en dus ook meer inleveren zullen precies zo denken.
Inleveren is zelden iets wat mensen vol enthousiasme zullen doen.
Het zal dus niet snel veranderen.
De groep die meer heeft gunt de armen wellicht iets meer maar niet ten koste van zichzelf.

Kortom.. Het blijft zoals het blijft.
Het is sneu voor de mensen die het minder hebben maar is niet anders.

Op vrijwillige basis zal het niet veranderen. Iedereen weet altijd wel iemand anders waar het eerder weggehaald kan of moet worden.
benmamma schreef:
06-12-2018 14:51
Ik zou liever zien dat ze eens wat andere keuzes zouden maken en met de middelen schuiven. Dat moet volgens mij wel mogelijk zijn. Het is de hoogste tijd dat de vvd eens niet meer de grootste partij is en er wat ander beleid komt. Minder gericht op rijke mensen en bedrijven, maar ook eens oog hebben voor degenen die het niet goed hebben.

Hoogste tijd ook dat mensen eens uit hun eigen bubbel komen en zien dat het echt niet meer zo goed gaat in Nederland.
redbulletje schreef:
06-12-2018 15:17
Het zet geen zoden aan de dijk qua besparing, maar wél dat die politici zich bewust worden hoe kut het is als je van 'n hoog salaris naar een lage uitkering keldert.
Ja, alleen jammer dat ze er dan net mee gestopt zijn dus ze zullen hooguit het eens benoemen op een partijcongres.
En dan knikken ze begripvol. En meer verandert er niet denk ik.
benmamma schreef:
06-12-2018 13:08
En daar is niks mis mee!
Ik zal om dezelfde reden dat jij wel stemt juist niet op VVD stemmen.

Met veel mensen gaat het goed. Dat is mooi en houden zo.
Wat met de rest?
Ben jij bereid iets in te leveren ten gunste van de rest?

Voor de duidelijkheid.. Ik bedoel dit niet als persoonlijke aanval. Ik ben wel nieuwsgierig naar hoe jij dat ziet.
Dit vind ik wel een mooie vraag. Waar houdt die solidariteit op? Bij onze landsgrenzen? Bij de grenzen van de EU? Of stopt die pas bij de allerarmsten van de wereld? Ik denk namelijk dat als je alle rijkdom op de hele wereld eerlijk zou verdelen en iedereen hetzelfde inkomen en bezit zou hebben, wij er als Nederlanders flink op achteruit zouden gaan. Ik weet niet hoeveel Nederlanders dat willen.
Lucifer2018 schreef:
06-12-2018 15:20
Maar is dat nodig dat nog meer serieus geld verdienen. Kan er met goede hervormingen en andere manier van belasting heffen niet al veel opgelost worden? Dat lijkt me de eerste vraag.
geef eens een voorbeeld van hoe een hervorming eruit zou moeten zien. linksom of rechtsom gaat het ten koste van iemand, meestal het middensegment. ik ben geen voorstander van alles overhoop gooien want zoals ik eerder zei is het in NL aardig goed geregeld. je kan niet iedereen behoeden van de penarie.
iemand anders had eerder geopperd dat er wellicht meer ruimte moet zijn voor maatwerk om kwetsbare mensen meer gericht te assisteren. dat vind ik een goede toevoeging op het huidige stelsel.
Ninanoname, ik voel mee met de inwoners in Nederland en ben bereid in te leveren. Voor de EU en de rest van de wereld voel ik me absoluut niet verantwoordelijk. Doorgaans staan er corrupte, incompetente leiders aan het roer die verantwoordelijk zijn voor de armoede in de landen en ik bied dan ook geen enkele vorm van hulp aan.
benmamma schreef:
06-12-2018 15:31
Inleveren is zelden iets wat mensen vol enthousiasme zullen doen.
Het zal dus niet snel veranderen.
De groep die meer heeft gunt de armen wellicht iets meer maar niet ten koste van zichzelf.

Kortom.. Het blijft zoals het blijft.
Het is sneu voor de mensen die het minder hebben maar is niet anders.

Op vrijwillige basis zal het niet veranderen. Iedereen weet altijd wel iemand anders waar het eerder weggehaald kan of moet worden.
klopt. maar jij gunt mij ook niet om iets minder dan 30% belasting te betalen als het betekent dat jij bijvoorbeeld volgend jaar i.p.v. een verlaging op hetzelfde zal blijven.
vorig jaar toen de VVD werkende ouders had gematst (omdat werken moest lonen) vonden de niet werkenden het niet helemaal eerlijk dat zij ook niet mee mochten liften. maar ja, hoe meer stukjes je uit een taart wil halen hoe kleiner de stukjes zullen worden dus niet iedereen kan er een stuk krijgen.
ninanoname schreef:
06-12-2018 15:40
Dit vind ik wel een mooie vraag. Waar houdt die solidariteit op? Bij onze landsgrenzen? Bij de grenzen van de EU? Of stopt die pas bij de allerarmsten van de wereld? Ik denk namelijk dat als je alle rijkdom op de hele wereld eerlijk zou verdelen en iedereen hetzelfde inkomen en bezit zou hebben, wij er als Nederlanders flink op achteruit zouden gaan. Ik weet niet hoeveel Nederlanders dat willen.
Dat zal zeer beperkt zijn ben ik bang.
Ik ondersteun een paar goede doelen /projecten.

Ik zou 25 euro per maand in willen leveren in de situatie zoals die nu is.
Niet veel meer want dan heb ik een probleem en dan kies ik voor mijn zoon en mezelf.

Mondiaal alles op de schop gaat hem niet worden ben ik bang gezien de reactie van de wat beter bemiddelden hier.

Dus ook ik wil maar beperkt inleveren.
06-12-2018 15:48
klopt. maar jij gunt mij ook niet om iets minder dan 30% belasting te betalen als het betekent dat jij bijvoorbeeld volgend jaar i.p.v. een verlaging op hetzelfde zal blijven.
vorig jaar toen de VVD werkende ouders had gematst (omdat werken moest lonen) vonden de niet werkenden het niet helemaal eerlijk dat zij ook niet mee mochten liften. maar ja, hoe meer stukjes je uit een taart wil halen hoe kleiner de stukjes zullen worden dus niet iedereen kan er een stuk krijgen.
Maar er kan wel 4 miljard naar het bedrijfsleven, dat stuk taart moeten we allemaal maar geweldig vinden.
06-12-2018 15:48
Nou.. Ik ga er op achteruit volgend jaar. En niet een beetje ook.
Dus nog meer puzzelen dus nee ik ben niet bereid om nog meer in te leveren. 7-8% vind ik zat als je al in bijstand zit.

Zou je eens moeten voorstellen bij de topinkomens.. 7% inleveren..
benmamma schreef:
06-12-2018 16:04
Nou.. Ik ga er op achteruit volgend jaar. En niet een beetje ook.
Dus nog meer puzzelen dus nee ik ben niet bereid om nog meer in te leveren. 7-8% vind ik zat als je al in bijstand zit.

Zou je eens moeten voorstellen bij de topinkomens.. 7% inleveren..
Hoe kom je bij die 7-8%?
Alle reacties Link kopieren
benmamma schreef:
06-12-2018 14:59
Maar wat doet het met je als je hier verhalen leest van forumers.

Als ik situatie van Solomio lees dan raakt mij dat.
Het is zwaar, krom, oneerlijk.
Ze komt op mij over als een sterke vrouw, in die zin niet zielig maar de struggle die zij elke maand moet leveren.. Ik vind dat oprecht sneu.
Maar.......
Gisteren heeft mijn jongste zoon een Wajong-uitkering gekregen. Wat betekent dat hij financieel niet meer bij mij hoeft aan te kloppen.
Wat een opluchting.
Ja, het gaat prima met Nederland. ;-)
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Cateautje schreef:
06-12-2018 16:00
Maar er kan wel 4 miljard naar het bedrijfsleven, dat stuk taart moeten we allemaal maar geweldig vinden.
Want het bedrijfsleven zou volgens jou nooit erop vooruit mogen? Of hebben ze jaren achterelkaar miljarden gekregen bedoel je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven