Hebben wij het zo slecht in Nederland?

01-12-2018 15:17 3238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.

Wat is hier zo slecht in Nederland dan?

- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen

Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Kukita-Del-Barrio schreef:
06-12-2018 14:57
toeslagen worden voor zover ik weet progressief verhoogd/verlaagd. het is geen alles of niets.
Volgens mij geldt dat niet voor bijv zorgtoeslag, wel voor huurtoeslag.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
06-12-2018 16:13
Maar.......
Gisteren heeft mijn jongste zoon een Wajong-uitkering gekregen. Wat betekent dat hij financieel niet meer bij mij hoeft aan te kloppen.
Wat een opluchting.
Ja, het gaat prima met Nederland. ;-)
Dat is goed nieuws!
benmamma schreef:
06-12-2018 14:59
Maar wat doet het met je als je hier verhalen leest van forumers.

Als ik situatie van Solomio lees dan raakt mij dat.
Het is zwaar, krom, oneerlijk.
Ze komt op mij over als een sterke vrouw, in die zin niet zielig maar de struggle die zij elke maand moet leveren.. Ik vind dat oprecht sneu.

Maar ik vind het ook oprecht sneu als mensen in hun eigen land geen idee hebben over hoe het verdeeld is.
Of er nog een voedselbank is, en geen zin hebben om daar eventueel helemaal naartoe te rijden. Meen ik echt.

Heeft het je kijk op bijstand of mensen die wel werken maar het niet beter hebben veranderd?

En hoe dan? Of waarom niet?
Ik vind het ook sneu voor mensen die nauwelijks rond kunnen komen. Als ik lees dat jij dolblij bent dat jij een fiets voor je zoon kunt kopen voor 85 euro dan besef ik me wel hoe goed ik het heb financieel gezien. Ik paf nu weer voor ongeveer 50 a 60 euro de lucht in per week zonder dat ik er iets voor hoef te laten.

Wat Solomio betreft weet ik niet zo goed wat ik erover moet denken. Zo ver ik weet dacht ik dat ze een BOM vrouw is. Ik weet verder niks van haar situatie behalve dat ze ziek is en niet kan werken maar als ze al in deze situatie zat voordat ze kinderen kreeg dan kan ik daar weer niet zo veel compassie voor opbrengen. Sorry Solomio. Ik ben echt van mening dat wanneer je geen cent te makken hebt je dan ook geen kinderen op de wereld moet willen zetten maar nogmaals ik weet niet op dit zo ook voor Solomio geldt.
06-12-2018 16:14
Want het bedrijfsleven zou volgens jou nooit erop vooruit mogen? Of hebben ze jaren achterelkaar miljarden gekregen bedoel je?
Het bedrijfsleven genereert eigen geld en meer dan genoeg ook. Het is niet voor niets dat ze boos zijn dat er geen enorme bedragen aan cadeautjes meer weggegeven mogen worden.
En die vier miljard is jaarlijks door middel van belastingverlagingen en dat is geld dat het volk bij elkaar heeft gewerkt.
Ik geef zelf wel geld aan bepaalde doelen, niet de grote namen, maar heel specifiek. Crowdfunding voor iets waar ik achter kan staan bijvoorbeeld, of een project in mijn eigen buurt, waarbij ik weet dat het geld echt goed terecht komt.

Dat doe ik liever dan zomaar weer 10% van mijn inkomen extra aan de armen doneren dmv belastingen. Die groep is immers zeer gemêleerd, dus lang niet al mijn geld zal goed terecht komen.

Daarbij vind ik die bijna 50% die we nu al afstaan wel meer dan genoeg. En nee, ik stem geen VVD, maar juist op links. Alleen zitten er wel grenzen aan mijn vrijgevigheid.
Blondie456 schreef:
06-12-2018 16:15
Ik vind het ook sneu voor mensen die nauwelijks rond kunnen komen. Als ik lees dat jij dolblij bent dat jij een fiets voor je zoon kunt kopen voor 85 euro dan besef ik me wel hoe goed ik het heb financieel gezien. Ik paf nu weer voor ongeveer 50 a 60 euro de lucht in per week zonder dat ik er iets voor hoef te laten.

Wat Solomio betreft weet ik niet zo goed wat ik erover moet denken. Zo ver ik weet dacht ik dat ze een BOM vrouw is. Ik weet verder niks van haar situatie behalve dat ze ziek is en niet kan werken maar als ze al in deze situatie zat voordat ze kinderen kreeg dan kan ik daar weer niet zo veel compassie voor opbrengen. Sorry Solomio. Ik ben echt van mening dat wanneer je geen cent te makken hebt je dan ook geen kinderen op de wereld moet willen zetten maar nogmaals ik weet niet op dit zo ook voor Solomio geldt.
Dat vind ik ook een lastige. Als je niet veel te besteden hebt, dan ben je wat mij betreft wel verantwoordelijk voor je eigen uitgavenpatroon.

Geen geld hebben, maar wel in je eentje de keuze maken om kinderen te krijgen, zou ik zelf nooit doen. Kinderen kosten bakken met geld, dat weet je van tevoren. Ik zou het voor mezelf niet kunnen goedpraten dat anderen hier vervolgens voor kunnen opdraaien.
Goed nieuws Solomio!
Denk je wel om je toeslagen nu je meer inkomen hebt, een familielid van mij kwam netto op hetzelfde uit?
06-12-2018 15:43
geef eens een voorbeeld van hoe een hervorming eruit zou moeten zien. linksom of rechtsom gaat het ten koste van iemand, meestal het middensegment. ik ben geen voorstander van alles overhoop gooien want zoals ik eerder zei is het in NL aardig goed geregeld. je kan niet iedereen behoeden van de penarie.
iemand anders had eerder geopperd dat er wellicht meer ruimte moet zijn voor maatwerk om kwetsbare mensen meer gericht te assisteren. dat vind ik een goede toevoeging op het huidige stelsel.

Ik begrijp natuurlijk wel dat het geld ergens vandaan moet komen, maar dat bijvoorbeeld de BTW op levensmiddelen omhoog gaat en de belasting op energie zo hoog is, daar heb ik toch wel vraagtekens bij. Als ze dat eens zouden minderen, dan zouden mensen als benmamma er minder op achteruit gaan. Als ze iets voor het milieu willen doen, dan zouden ze beter het vliegen hoger kunnen belasten, desnoods alleen voor vakantievluchten, want een vakantie naar een ver buitenland is in ieder geval geen eerste levensbehoefte. Mensen die het zich kunnen permitteren, hebben dan de keuze of ze meer belasting willen betalen. Als ze dat niet willen kunnen ze gewoon hier blijven.
Het-groepje schreef:
06-12-2018 16:24
Goed nieuws Solomio!
Denk je wel om je toeslagen nu je meer inkomen hebt, een familielid van mij kwam netto op hetzelfde uit?
Zij heeft toch niet meer inkomen? Haar zoon heeft een uitkering gekregen. Dat staat los van haar inkomen, toch?
Life is short. Eat dessert first.
Blondie456 schreef:

Eigenlijk betekent het dus dat je vindt dat mensen met een laag inkomen minder mogen kiezen.
Je redenering is niet onbekend bij mij, en op Viva al helemaal niet, maar ik vind serieus dat kinderen (willen) krijgen niet met je inkomen te maken heeft.
Als je goed gelezen hebt heb ik hier uit de doeken gedaan wat er gebeurt als je kind 18 wordt en niet naar school kan en niet kan werken.
En dat dat voor iemand met een laag inkomen zeer frustrerend is.

Dit topic gaat erover hoe goed het gaat in Nederland.
En ik vind het feit dat mensen deze redeneringen hebben een teken dat het helemaal niet goed gaat.
Want moet je serieus een bepaald inkomen hebben voordat je kinderen mag krijgen?

Het gebrek aan solidariteit, het overdreven eigen-verantwoordelijkheids-idee, het gemak waarmee anderen worden weggezet, dát maakt dat ik vind dat het niet goed gaat met Nederland.

David Dunning
je kunt natuurlijk ook gewoon eerst aan Solo vragen hoe het zit, voordat je weer een sneer uit gaat delen en gaat veroordelen!

Solo, financieel natuurlijk goed nieuws, maar wat vindt hij er zelf van?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Het-groepje schreef:
Goed nieuws Solomio!
Ik heb niet meer inkomen hoor, ik hoef alleen mijn jongste niet meer te onderhouden.

David Dunning
Ikigai schreef:
Dat vind ik ook een lastige. Als je niet veel te besteden hebt, dan ben je wat mij betreft wel verantwoordelijk voor je eigen uitgavenpatroon.

Geen geld hebben, maar wel in je eentje de keuze maken om kinderen te krijgen, zou ik zelf nooit doen. Kinderen kosten bakken met geld, dat weet je van tevoren. Ik zou het voor mezelf niet kunnen goedpraten dat anderen hier vervolgens voor kunnen opdraaien.

Maar als je kinderen hebt en je ontvangt kinderbijslag en kinderopvangtoeslag, dan draaien anderen daar toch ook voor op? Dat verwijt "ik betaal voor jou" begrijp ik nooit zo (En nee, ik ontvang zelf geen uitkering).
Blondie456 schreef:

Solomio heeft 2 kinderen met een beperking.
Het staat in dit topic. Deze gevolgen kon zij niet voorzien iig.

Ik ben Idd heel blij met de fiets die ik heb gevonden voor 85 euro.
Het is een coole fiets en zoon is blij en daar geniet ik absoluut van.

Wel is het de vraag of ik einde van de maand ga redden. ( er kwam nog een verrassing)
Dus ik heb nu al zorgen en stress. Please geen tegenvaller meer.
Komt die er niet dan moet het lukken.

Dus blij dat ik fiets kon kopen ligt iets genuanceerder. De fiets moest. Gewoon noodzakelijk. Dat het een coole is geworden is Idd iets om van te genieten.

En zoals ik zijn er heel, heel veel.
December is geen leuke maand als je krap zit.

Vandaag ff een baal en stress dag. Vanaf morgen zorgen aan de kant en gewoon doen wat kan en moet.

Ik merk dat er ook een soort van jaloezie is.. Het lijkt me zo lekker, geen geldzorgen.

Sorry als dit te onaardig over kwam.
Geniet van je leven en kijk ook eens buiten je cirkel. Het zal je geen kwaad doen. Echt niet!
Ikzegookwat schreef:
06-12-2018 16:33
Maar als je kinderen hebt en je ontvangt kinderbijslag en kinderopvangtoeslag, dan draaien anderen daar toch ook voor op? Dat verwijt "ik betaal voor jou" begrijp ik nooit zo (En nee, ik ontvang zelf geen uitkering).
dat is anders, je weet tog :angel:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
06-12-2018 16:12
Hoe kom je bij die 7-8%?
Wat ik minder krijg en wat ik meer uit moet geven.

Energie duurder, boodschappen duurder, zorgtoeslag.

Kgb minder.. Precies weet ik dit bedrag nog niet

KBS omhoog.. 11 eoro per maand.
Solomio schreef:
06-12-2018 16:30
Eigenlijk betekent het dus dat je vindt dat mensen met een laag inkomen minder mogen kiezen.
Je redenering is niet onbekend bij mij, en op Viva al helemaal niet, maar ik vind serieus dat kinderen (willen) krijgen niet met je inkomen te maken heeft.
Als je goed gelezen hebt heb ik hier uit de doeken gedaan wat er gebeurt als je kind 18 wordt en niet naar school kan en niet kan werken.

En ik vind het feit dat mensen deze redeneringen hebben een teken dat het helemaal niet goed gaat.
Want moet je serieus een bepaald inkomen hebben voordat je kinderen mag krijgen?

Het gebrek aan solidariteit, het overdreven eigen-verantwoordelijkheids-idee, het gemak waarmee anderen worden weggezet, dát maakt dat ik vind dat het niet goed gaat met Nederland.
Ik denk dat we just al ontzettend solidair zijn in Nederland. In geen enkel ander land is de belasting zo hoog en een groot deel daarvan gaat naar ons sociale stelsel. Het is niet gek dat er wel een grens zit aan deze solidariteit. Hoeveel kun je aan anderen vragen? 50%? 60%? Of nog meer? Net zolang totdat werken niet meer loont? En waar komt dan het geld vandaan?

De verwachting dat alles wel voor je betaald wordt (en voor je kinderen) en dat je daar recht op hebt, vind ik zelf een heel bijzondere.
Solomio schreef:
06-12-2018 16:13
Maar.......
Gisteren heeft mijn jongste zoon een Wajong-uitkering gekregen. Wat betekent dat hij financieel niet meer bij mij hoeft aan te kloppen.
Wat een opluchting.
Ja, het gaat prima met Nederland. ;-)
GEFELICITEERD!!!

Echt blij voor je! Scheelt Idd zorgen! Fijn!!
Ikzegookwat schreef:
De kinderbijslag en kot betalen wij als tweeverdieners indirect zelf. Wat wij krijgen is een lachertje als je het vergelijkt met wat wij afdragen.
Solomio schreef:
06-12-2018 16:30

Ik vind dus dat een kind op de wereld zetten alles met je inkomsten te maken heeft. Er is niks zo duur dan een kind en een kind gaat naar mate het ouder wordt alleen maar meer kosten. Als iemand met weinig geld toch willens en wetens een kind op de wereld zetten en dan financieel moeilijk zitten dan kan ik daar geen medelijden mee hebben nee want daar kiezen ze zelf voor. Je gaat ook geen auto kopen of huisdier nemen als je geen cent te makken hebt. Hard misschien maar ik ben realistisch.
Fijn Solo, nu heb je wat meer adem.
Ikigai schreef:
06-12-2018 16:37
Ik denk dat we just al ontzettend solidair zijn in Nederland. In geen enkel ander land is de belasting zo hoog en een groot deel daarvan gaat naar ons sociale stelsel. Het is niet gek dat er wel een grens zit aan deze solidariteit. Hoeveel kun je aan anderen vragen? 50%? 60%? Of nog meer? Net zolang totdat werken niet meer loont? En waar komt dan het geld vandaan?

De verwachting dat alles wel voor je betaald wordt (en voor je kinderen) en dat je daar recht op hebt, vind ik zelf een heel bijzondere.

Je kunt het ook anders zien, en blij zijn dat we in Nederland met zijn allen zo'n goed functionerend sociaal vangnet hebben. Niet alleen omdat je zelf ook in de omstandigheden kunt komen dat je er gebruik van moet maken, maar ook omdat je, als je het beter hebt getroffen, niet in een gated community hoeft te wonen met hekken eromheen en tralies voor je ramen, omdat een deel van de bevolking zo straatarm is dat criminaliteit de enige uitweg lijkt.
Blondie456 schreef:
06-12-2018 16:40
Ik vind dus dat een kind op de wereld zetten alles met je inkomsten te maken heeft. Er is niks zo duur dan een kind en een kind gaat naar mate het ouder wordt alleen maar meer kosten. Als iemand met weinig geld toch willens en wetens een kind op de wereld zetten en dan financieel moeilijk zitten dan kan ik daar geen medelijden mee hebben nee want daar kiezen ze zelf voor. Je gaat ook geen auto kopen of huisdier nemen als je geen cent te makken hebt. Hard misschien maar ik ben realistisch.

En dan? Kind laten verhongeren?
Ikzegookwat schreef:
06-12-2018 16:43
Je kunt het ook anders zien, en blij zijn dat we in Nederland met zijn allen zo'n goed functionerend sociaal vangnet hebben. Niet alleen omdat je zelf ook in de omstandigheden kunt komen dat je er gebruik van moet maken, maar ook omdat je, als je het beter hebt getroffen, niet in een gated community hoeft te wonen met hekken eromheen en tralies voor je ramen, omdat een deel van de bevolking zo straatarm is dat criminaliteit de enige uitweg lijkt.
Ik ben ook heel blij met hoe het in Nederland geregeld is. Maar die verwijten dat de rijken en middenklasse niet solidair genoeg zou zijn en dat er nóg meer geld naar de armen moet, dat vind ik vrij ver gaan.

Het voelt een beetje als stank voor dank.
benmamma schreef:
Solomio heeft 2 kinderen met een beperking.
Het staat in dit topic. Deze gevolgen kon zij niet voorzien iig.

Ik ben Idd heel blij met de fiets die ik heb gevonden voor 85 euro.
Het is een coole fiets en zoon is blij en daar geniet ik absoluut van.

Wel is het de vraag of ik einde van de maand ga redden. ( er kwam nog een verrassing)
Dus ik heb nu al zorgen en stress. Please geen tegenvaller meer.
Komt die er niet dan moet het lukken.

Dus blij dat ik fiets kon kopen ligt iets genuanceerder. De fiets moest. Gewoon noodzakelijk. Dat het een coole is geworden is Idd iets om van te genieten.

En zoals ik zijn er heel, heel veel.
December is geen leuke maand als je krap zit.

Vandaag ff een baal en stress dag. Vanaf morgen zorgen aan de kant en gewoon doen wat kan en moet.

Ik merk dat er ook een soort van jaloezie is.. Het lijkt me zo lekker, geen geldzorgen.

Sorry als dit te onaardig over kwam.
Geniet van je leven en kijk ook eens buiten je cirkel. Het zal je geen kwaad doen. Echt niet!
Jij komt op mij helemaal niet onaardig over maar juist sympathiek. Ik heb inderdaad geen geldzorgen maar je hoeft op mij niet jaloers te zijn want ik ben niet gelukkig meer sinds ik mijn man heb verloren. Ik zou er al mijn geld voor over hebben om hem terug te kunnen krijgen. Maar ja dat kan niet en ben ik in ieder geval wel blij dat ik financieel kan doen en laten wat ik wil en veel leuke dingen kan doen. Hopelijk slijt het verdriet met de jaren en ik hoop dat ik dan weer echt kan gaan genieten zoals vroeger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven