Het Amerika topic

07-01-2026 19:41 117 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er gebeurt zo verschrikkelijk veel op het wereldtoneel door toedoen van Amerika, dat het misschien tijd is voor een apart Amerika topic. Voor discussies varierend van 'wat heeft hij nu weer gezegd' tot 'waar houdt dit op'. Een topic met ruimte voor ontzetting, teleurstelling, verbijstering en bezorgdheid, en hopelijk met soms wat humor over de complete absurditeit van het gebeuren.

Een korte bloemlezing:
-De bestorming van het Capitool door Trump-aanhangers door mensen die eruit zagen alsof ze een winkel met verkleedkleren hadden beroofd
-De Golf van Mexico omdopen in Golf van Amerika
-De toekenning van een 'FIFA peace price' voor iemand die in strijd met het internationaal recht de dictator van een andere staat afzet en olie eist

Als ik dit zo op een rijtje zet, lijkt het net een absurdistische film. Helaas is het allemaal echt.
elodea wijzigde dit bericht op 07-01-2026 20:55
3.49% gewijzigd
Vanielje schreef:
09-01-2026 00:11
:hihi:

Maar serieus, met een dergelijke argumentatie kun je Angela Merkel, Mackenzie King en Chiang Kai-shek ook wel aan je lijstje toevoegen.
Je hebt het zelf over Bush jr., Kennedy en Reagan.

Daar passen de mensen die ik noem keurig bij. Op basis van jouw eigen argumentatie.

Niet Merkel.

En het ging mij erom dat je zei: wat is dat toch met de VS? Daarom impliceer je dat gekke leiders typisch iets Amerikaans is. En dat is het niet.

Je maakt een rommeltje van je argumentatie.
Paradise schreef:
09-01-2026 13:21
Je hebt het zelf over Bush jr., Kennedy en Reagan.

Daar passen de mensen die ik noem keurig bij. Op basis van jouw eigen argumentatie.

Niet Merkel.

En het ging mij erom dat je zei: wat is dat toch met de VS? Daarom impliceer je dat gekke leiders typisch iets Amerikaans is. En dat is het niet.

Je maakt een rommeltje van je argumentatie.
Met sommige van de door jou benoemde politici ben ik wel eens dat ze minder competent zijn/waren, met andere niet.

Als je de Amerikaanse presidenten van na de oorlog op een rijtje zet dan vind ik daar, vergeleken met andere westerse landen, bovengemiddeld veel minder competente personen tussen zitten.
Vanielje schreef:
09-01-2026 13:19
Waarom maak je op deze wijze stemming hierover?

Dit is geen besluit of standpunt van de gemeenteraad of burgemeester van Amsterdam.

Het is een ingebracht stuk voor een raadscommissie van Jazie Veldhuyzen van politieke partij De Vonk. Dat staat allemaal op de tweede pagina van het document die jij hier bewust achterhoudt.
Zie jij ergens Besluit dan? Het is een Commissievergadering en er staat duidelijk Voordracht en Ter bespreking en kennisneming.
Dit komt inderdaad van die dwaas Veldhuijzen Afbeelding
Pioen00 schreef:
09-01-2026 13:14
De opdracht aan ICE: pak zo veel mogelijk ongedocumenteerden op. Dat kunnen migranten zijn die illegaal de grens overstaken, maar ook migranten van wie het visum is verlopen.

Niet zonder reden dus.
Uit hetzelfde artikel:
Veel Amerikanen kijken dan ook negatief naar wat ICE doet: eerst arresteren, dan pas vragen stellen. Daar hebben agenten overigens wel het mandaat voor. Slechts een vermoeden van ontbrekende papieren is genoeg voor een arrestatie.

ICE informeert familieleden of advocaten van arrestanten niet over hun verblijf op de locatie.
….
Volgens de gegevens van ICE werd bijna 13 procent van de arrestanten tussen januari en juli naar minstens vier verschillende detentiecentra overgebracht. Dat is bijna twee keer zoveel als in dezelfde periode in 2024.

Advocaten en mensenrechtenactivisten vermoeden dat het verplaatsen deel is van de tactiek van ICE: arrestanten worden zo ver mogelijk van familie, advocaten en hulporganisaties gehouden.

Volgens het Detention Watch Network worden de verplaatsingen ingezet als strafmaatregel tegen gedetineerden die te veel verzoeken doen, klagen of bijvoorbeeld in hongerstaking gaan. Het uiteindelijke doel zou zijn om de arrestant te isoleren, en zo onder druk te zetten om 'vrijwillig' het land te verlaten, zoals de immigrant uit Nicaragua deed.
Where is my mind?
SurferRosa schreef:
09-01-2026 13:42
wat ICE doet: eerst arresteren, dan pas vragen stellen.
Klinkt een beetje als het wilde westen: eerst schieten en daarna vragen stellen.
Vanielje schreef:
09-01-2026 13:31
Met sommige van de door jou benoemde politici ben ik wel eens dat ze minder competent zijn/waren, met andere niet.

Als je de Amerikaanse presidenten van na de oorlog op een rijtje zet dan vind ik daar, vergeleken met andere westerse landen, bovengemiddeld veel minder competente personen tussen zitten.
Ik weet het niet.

Frankrijk heeft twee presidenten gehad die zijn veroordeeld. De eerste naoorlogse president van na de Tweede Wereldoorlog was ook omstreden.

Historiek schrijft daarover:

"In de tweede helft van de jaren vijftig raakte de Vierde Republiek steeds meer in crisis – en gingen steeds meer mensen in De Gaulle de oplossing zien. De Gaulle was een autoritaire man die weinig op had met het bestaande politieke stelsel. De Gaulle was in de jaren 1950 net zo omstreden als Donald Trump in 2016."

https://historiek.net/charles-de-gaulle ... uer/66088/

En je noemt zelf ook het rokkenjagen van president Kennedy. Als het over iemands prive-leven gaat dan past Macron ook in het lijstje. Die een relatie begon als middelbare school-scholier.

En je noemt Reagan. Over de vraag of Reagan een goede president was zijn de meningen zeer verdeeld.

Ik weet dus niet of het hard te maken is dat de VS buitengewoon veel na-oorlogse incompetente presidenten heeft gehad. Wel soms heel ander type presidenten dan hier in Europa. Maar dat is ook beetje de aard van het beestje.
Pioen00 schreef:
09-01-2026 13:35
Zie jij ergens Besluit dan? Het is een Commissievergadering en er staat duidelijk Voordracht en Ter bespreking en kennisneming.
Dit komt inderdaad van die dwaas Veldhuijzen Afbeelding
En jij schreef "Amsterdam vindt Trump ook stom" waarmee je even de hele stad, gemeenteraad en al zijn inwoners wegzet door te insinueren dat ze hier achter staan.

En Jazie Veldhuyzen is een gekozen politicus, of je het nu wel of niet met hem eens bent. Post je zijn foto omdat je lid bent van de kledingpolitie of ben je stiekem verliefd op hem?
Paradise schreef:
09-01-2026 13:49
Ik weet dus niet of het hard te maken is dat de VS buitengewoon veel na-oorlogse incompetente presidenten heeft gehad. Wel soms heel ander type presidenten dan hier in Europa. Maar dat is ook beetje de aard van het beestje.
Sorry, ik las incontinente presidenten :-D
Vanielje schreef:
09-01-2026 13:50
En jij schreef "Amsterdam vindt Trump ook stom" waarmee je even de hele stad, gemeenteraad en al zijn inwoners wegzet door te insinueren dat ze hier achter staan.

En Jazie Veldhuyzen is een gekozen politicus, of je het nu wel of niet met hem eens bent. Post je zijn foto omdat je lid bent van de kledingpolitie of ben je stiekem verliefd op hem?
Haha, moest even lachen en ben het nu wel eens met je.
Pioen00 schreef:
09-01-2026 13:51
De vorige misschien, maar voor de huidige geef ik geen garantie.
Pioen00 schreef:
09-01-2026 13:14
De opdracht aan ICE: pak zo veel mogelijk ongedocumenteerden op. Dat kunnen migranten zijn die illegaal de grens overstaken, maar ook migranten van wie het visum is verlopen.

Niet zonder reden dus.
het is alleen wat jammer dat ze daar niet naar kijken, maar gewoon iedereen oppakken die eruit ziet zoals zij denken dat illegale migranten eruit zien.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Haha

https://speld.nl/2026/01/08/denemarken- ... r-ophoudt/
Haha, grappig! Volgens maakt de redactie van De Speld overuren op het moment met alles wat er speelt.
Er was trouwens nog een BN'er in de VS vandaag, die kwam opdagen om wat vriendjes van Trump bij te staan bij een conferentie.

https://mceagleforum.org/get-involved-i ... ical-islam
https://nos.nl/artikel/2597599-trump-gr ... en-of-niet
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Er worden door ICE nu zelfs native americans opgepakt :nooo:
KatjaSasja schreef:
10-01-2026 08:05
Verrassend, not.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
KatjaSasja schreef:
10-01-2026 08:05
Waarom?
Pioen00 schreef:
10-01-2026 09:36
Waarom?
Omdat ze niet blank zijn, dus ze moeten terug naar hun eigen land!!!1!1
Tja logica ontbreekt sowieso.
Pioen00 schreef:
09-01-2026 13:51
Er gaan verhalen over Trump ………. 😉
Dat Trump de Nobelprijs voor de vrede zou moeten krijgen voor het 'beeindigen van de oorlog in Gaza' - wat een brutaliteit! Gaza is kapot, hulp is niet of nauwelijks aanwezig met dank aan Israël en Palestijnen leven onder een soort apartheidsregime. En Trump wilde van Gaza een luxe vakantieoord maken.
Elodea schreef:
11-01-2026 10:25
Dat Trump de Nobelprijs voor de vrede zou moeten krijgen voor het 'beeindigen van de oorlog in Gaza' - wat een brutaliteit! Gaza is kapot, hulp is niet of nauwelijks aanwezig met dank aan Israël en Palestijnen leven onder een soort apartheidsregime. En Trump wilde van Gaza een luxe vakantieoord maken.
Ja, te belachelijk voor woorden! Daarbij, welke oorlogen hij allemaal opgelost heeft....
Stephen King
Yavanna schreef:
10-01-2026 13:13
Omdat ze niet blank zijn, dus ze moeten terug naar hun eigen land!!!1!1
Tja logica ontbreekt sowieso.

Ik ben toch wel heel benieuwd waar ze de natives dan precies naartoe willen sturen.
huismuis
Milestone schreef:
12-01-2026 10:13
Ik ben toch wel heel benieuwd waar ze de natives dan precies naartoe willen sturen.
Naar India?
Paradise schreef:
12-01-2026 10:36
Naar India?

Oh wow, dat zou echt het alleridiootste idee zijn.
huismuis

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven