Het grote gender gelijkheid topic

27-01-2022 00:38 833 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week heeft veel stof doen opwaaien. Veel discussies las ik over de onveiligheid die veel vrouwen ervaren en de positie en ervaringen van de vrouw. Maatschappelijke verwachtingen.

Vroeger had je het feminisme, dat lijkt een stille dood gestorven. Dat woord dekt misschien niet helemaal de lading. Tegenwoordig is er veel aandacht voor de LHBTQ+ beweging.

Is de tijd nu misschien rijp om te praten over échte gender gelijkheid? Gelijkheid en/of gelijkwaardigheid? Leef je hier uit.
alfea schreef:
17-02-2022 17:03
Er staat nota bene in het rapport zelf letterlijk "Gendergelijkheid kan leiden tot meer onthullingen van geweld tegen vrouwen. Incidenten van geweld tegen vrouwen zullen vaker openlijk worden benoemd en aangepakt in samenlevingen met een grotere gelijkheid", samen met nog 4 andere mogelijke verklaringen voor deze verschillen. Bijvoorbeeld onderrapportage.

Echt hilarisch dat DS je dan probeert te pakken op het feit dat je niet op de link hebt geklikt, want hij leest dan zelf ook nogal slecht.
Hoho, ik heb dat prima gelezen, maar feit is gewoon dat de cijfers op het tegendeel lijken te wijzen. Daar zijn mogelijke verklaringen voor te bedenken, maar dat moet dan nog wel worden vastgesteld.

Laten we wel zijn, de afgelopen maanden hebben uitgewezen dat ook in Nederland sprake is van een forse onderrapportage, want slachtoffers voelen zich ook in Nederland (en overige westerse landen) meestal niet genegen om aangifte te doen (om meerdere redenen).

Redeneren naar gewenste conclusies toe is verleidelijk, maar het leidt nu eenmaal nergens toe.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
17-02-2022 16:27
Die onbewuste boodschap komt toch vanuit hun overtuiging.
En die overtuiging kan dus heel goed onbewust zijn, zeg ik in mijn opmerking. En dan geef je dus onbewust iets mee wat je rationeel gezien liever niet mee zou willen geven. Bijvoorbeeld dat meisjes vast slechter zijn in wiskunde. Dat is namelijk niet waar, maar we doen allerlei onbewuste dingen omdat we onbewuste dingen hebben meegekregen over meisjes en wiskunde vaardigheden.

Of er is sprake van stereotypering.

Als je redeneert vanuit mannen en vrouwen zijn gelijk is iedere afwijking daarvan fout en dient te worden gecorrigeerd.
Als je redeneert vanuit gelijkwaardig, dan accepteert je ook dat er verschillen zijn en dan is het meegeven daarvan weer normaal.
En laten we wel zijn, mannen en vrouwen zijn niet gelijk. Mannen zijn beter in taken waar kracht voor nodig is. Vrouwen zijn van nature beter toegerust in zorgen voor pasgeborenen. Ik beperk mij nu even tot zaken waar geen discussie over kan bestaan, er zijn wel meer voorbeelden.
Natuurlijk is het individu veel belangrijker dan het hokje, maar deze verschillen zijn mede de oorzaak van die opvatting en dus ook de boodschappen die meegegeven worden.

Waar ik heel erg vanuit gelijkwaardigheid denk en de einduitkomst mij niet relevant lijkt, heb ik het gevoel dat jij heel strikt in gelijkheid denkt en die einduitkomst ook wil zien. En daar waar die uitkomst niet is zoals jij denkt dat deze zou moeten zijn je dat ook volledig toe wenst te rekenen aan zaken als foute denkbeelden.

En dat ligt m.i. een heel stuk genuanceerder. Het zal best ook een rol spelen, temeer daar een deel van onze bevolking in een wereld op is gegroeid waar mannen en vrouwen allesbehalve gelijkwaardig waren en dat kost dus altijd tijd om een nieuwe balans te vinden, maar ik geloof anderzijds niet dat alles 50/50 een redelijk te verwachten evenwicht is en ook niet dat dat wenselijk is.
Mannen onderling verschillen op heel veel gebieden meer dan mannen van vrouwen verschillen. Hetzeflde geld voor vrouwen. Ja er zijn dingen waarin ze verschillen en het is heel goed om daar rekening mee te houden. Ik zeg ook helemaal niet dat je daar geen rekening mee moet houden.

Ik zeg dat er veel meer overeenkomsten zijn maar dat we op heel veel gebieden waarop mannen en vrouwen gelijk zijn we toch onbewust (hebben we hem weer he... onbewust) net doen alsof vrouwen minder waardig zijn. Zo doen we per ongeluk alsof vrouwen minder goed zijn in wiskunde, waardoor ze zich zo gaan gedragen en waardoor dat beeld word versterkt.

Idem dito met baankansen. Vrouwen zijn geleerd om bescheiden te zijn en niet veel op de borst te kloppen (nog meer dan mannen). En weet je wie we de neiging hebben om aan te nemen, mensen met veel praatjes, terwijl er andere factoren zijn die veel beter verklaren waarom iemand geschikt is voor een functie. Daar hebben we dus onbewust twee factoren (vrouwen moeten bescheiden zijn, en mensen met veel praatje zijn vast geschikt voor de baan), waardoor indien er geschikte man en een geschikte vrouw zijn qua vaardigheden, er toch eerder voor een man wordt gekozen. En dat kun je misschien ook wel doortrekken naar een minder geschikte man en een meer geschikte vrouw, zeker als de selectiecommissie bestaat uit alleen maar mannen (of bestaat uit Wopke Hoekstra ;))

En daar willen we dus graag iets aan doen. Dat mensen zich dit realiseren en dit dus niet meer doen, waardoor mijn dochter even veel kans heeft om directeur van de shell te worden als mijn buurjongen, op het moment dat over dezelfde vaardigheden beschikken.

N.B. overigens is je punt wel valide hoor, er is natuurlijk een hele grote groep mensen die dit liever niet veranderd wil zien. Witte, heteroseksuele mannen hebben hier ten slotte helemaal geen last van, dus die willen prima dat alles blijft zoals het was......
kaaaaaaaatje wijzigde dit bericht op 17-02-2022 17:32
7.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
alfea schreef:
17-02-2022 17:03
Er staat nota bene in het rapport zelf letterlijk "Gendergelijkheid kan leiden tot meer onthullingen van geweld tegen vrouwen. Incidenten van geweld tegen vrouwen zullen vaker openlijk worden benoemd en aangepakt in samenlevingen met een grotere gelijkheid", samen met nog 4 andere mogelijke verklaringen voor deze verschillen. Bijvoorbeeld onderrapportage.

Echt hilarisch dat DS je dan probeert te pakken op het feit dat je niet op de link hebt geklikt, want hij leest dan zelf ook nogal slecht.
hahahahaha....
Wat fijn dat je dit nog even deelt, dit maakt mijn dag echt helemaal goed.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
17-02-2022 17:15
Hoho, ik heb dat prima gelezen, maar feit is gewoon dat de cijfers op het tegendeel lijken te wijzen. Daar zijn mogelijke verklaringen voor te bedenken, maar dat moet dan nog wel worden vastgesteld.

Laten we wel zijn, de afgelopen maanden hebben uitgewezen dat ook in Nederland sprake is van een forse onderrapportage, want slachtoffers voelen zich ook in Nederland (en overige westerse landen) meestal niet genegen om aangifte te doen (om meerdere redenen).

Redeneren naar gewenste conclusies toe is verleidelijk, maar het leidt nu eenmaal nergens toe.
Flapdrol.
Alle reacties Link kopieren
.
Kaaaaaaaatje schreef:
17-02-2022 17:26

Mannen onderling verschillen op heel veel gebieden meer dan mannen van vrouwen verschillen.
Ja, omdat je dan uitersten met gemiddelden aan het vergelijken bent. Maar dat zegt verder helemaal niets.

En wat een rare opmerking dat alleen blanke mannen eea willen houden zoals het is. Dat is vrij racistisch en bovendien heel raar om te zeggen, aangezien juist de Westerse wereld voorloopt op het gebied van emancipatie. En de Westerse wereld heeft een blanke meerderheid.

Je zit zo vast in je overtuigingen dat je gewoon totaal niet bereid bent om te accepteren dat de wereld toch wat genuanceerder in elkaar steekt dan jij denkt.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
17-02-2022 18:04
Ja, omdat je dan uitersten met gemiddelden aan het vergelijken bent. Maar dat zegt verder helemaal niets.

En wat een rare opmerking dat alleen blanke mannen eea willen houden zoals het is. Dat is vrij racistisch en bovendien heel raar om te zeggen, aangezien juist de Westerse wereld voorloopt op het gebied van emancipatie. En de Westerse wereld heeft een blanke meerderheid.

Je zit zo vast in je overtuigingen dat je gewoon totaal niet bereid bent om te accepteren dat de wereld toch wat genuanceerder in elkaar steekt dan jij denkt.
Dus je gaat in op 1 opmerking en een kwinkslag maar hebt niets te zeggen op de andere argumenten. Goed om te weten. Sowieso goed om te zien dat je elke keer als je duidelijk de oorlog verliest ergens een nieuwe slag probeert te creëren.

Conclusie, als maatschappij vinden we het allemaal belangrijk dat mannen en vrouwen als gelijkwaardig worden gezien, maar het blijkt dat het nog moeilijk is om dat ook echt in de praktijk te brengen vanwege allerlei oorzaken en daar moeten we aandacht aan blijven besteden. Dat is dus het antwoord op het topic: Ja, het is nodig dat we daar aandacht aan blijven besteden. Zodat we alleen nog verschil maken tussen man en vrouw op het moment dat daar wetenschappelijke argumenten voor zijn (veiligheidsgordels, hartziektes opsporen) en niet op de momenten dat het nergens over gaat (mannen aannemen voor een baan omdat je als man een man zoekt die op je lijkt, vrouwen bitchy noemen als ze dominant zijn, alleen maar lieve teksten op meisjes t-shirts printen en noem nog een van de 100 dingen waarin we vrouwen anders benaderen dan mannen waarbij mannen een voorsprong hebben omdat ze dat zo knap geregeld hebben de afgelopen heel veel jaren).
Kaaaaaaaatje schreef:
17-02-2022 18:17
Dus je gaat in op 1 opmerking en een kwinkslag maar hebt niets te zeggen op de andere argumenten. Goed om te weten. Sowieso goed om te zien dat je elke keer als je duidelijk de oorlog verliest ergens een nieuwe slag probeert te creëren.

Conclusie, als maatschappij vinden we het allemaal belangrijk dat mannen en vrouwen als gelijkwaardig worden gezien, maar het blijkt dat het nog moeilijk is om dat ook echt in de praktijk te brengen vanwege allerlei oorzaken en daar moeten we aandacht aan blijven besteden. Dat is dus het antwoord op het topic: Ja, het is nodig dat we daar aandacht aan blijven besteden. Zodat we alleen nog verschil maken tussen man en vrouw op het moment dat daar wetenschappelijke argumenten voor zijn (veiligheidsgordels, hartziektes opsporen) en niet op de momenten dat het nergens over gaat (mannen aannemen voor een baan omdat je als man een man zoekt die op je lijkt, vrouwen bitchy noemen als ze dominant zijn, alleen maar lieve teksten op meisjes t-shirts printen en noem nog een van de 100 dingen waarin we vrouwen anders benaderen dan mannen waarbij mannen een voorsprong hebben omdat ze dat zo knap geregeld hebben de afgelopen heel veel jaren).
De reden waarom ik op de rest niet inga is dat het dan echt alleen maar een herhaling van zetten wordt, temeer daar ik al eerder heb aangegeven dat dat wel een rol speelt, maar steeds minder, omdat we nog steeds onderweg zijn naar een nieuw evenwicht.

Ik ben het ook helemaal eens met dat er aandacht voor moet blijven zijn.

En die opmerking over de oorlog verliezen, daar moet ik dan vooral om lachen. ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven