Het is vandaag 'Divorce Day'

08-01-2018 17:03 52 berichten
"De eerste maandag na de kerstvakantie staat sinds enkele jaren bekend als ‘Divorce Day’, een dag die werd bedacht door het Amerikaanse advocatenbureau Slater & Gordon.
Dat gebeurde na een onderzoek van het Amerikaans advocatenbureau waaruit bleek dat koppels zich eerst nog doorheen de kerst- en nieuwjaarsperiode worstelen om dan toch maar de stap naar een echtscheiding te zetten.

Een van de belangrijkste redenen om een echtscheiding aan te vragen na de kerstvakantie blijkt dat deze periode voor koppels erg enerverend kan zijn: cadeautjes kosten geld, veel geld zelfs, er wordt meer, veel meer gedronken, schoonouders komen langs en er moet na een feestje natuurlijk altijd nog worden opgeruimd. Dat allemaal leidt tot spanningen die uiteindelijk niet langer kunnen worden uitgepraat.

Bovendien, aldus relatietherapeute Ruth Sutherland in januari 2014 op nieuwswebsite Daily Mail: "Nieuwjaar, als begin van een nieuw jaar, is ook het moment om eens na te denken over hoe je leven verloopt." Het eindresultaat kan dan al eens negatief uitvallen.
Goede voornemens kunnen er ook mee te maken hebben. Meer aan jezelf gaan denken ect.

Vaak willen koppels in November en December niet scheiden ivm de aankomende feestdagen, en willen ze dat de kinderen ook niet aandoen.
Bovendien is Kerst een periode van 'vrede op aarde' en romantiek en vergevensgezindheid waarin vele hun huwelijk nog één laatste kans willen geven.

Daarnaast ervaren mensen veel druk. Zo worden ze overspoeld door reclames waarin de ‘perfecte’ familie centraal staat, waardoor ze gaan vergelijken. Als er op dat moment iets niet goed zit in je relatie, kunnen deze factoren ertoe leiden dat onderhuidse spanningen aan de oppervlakte komen en bezoekjes aan de familie als een geforceerd nummertje aanvoelen”, klinkt het."


Meer echtscheidingen in januari dus. Wat vinden jullie ervan? En als je bent gescheiden deed je dat dan ook na de feestdagen? Of na de zomervakantie misschien?
Merken jullie iets van 'Divorce Day' in je omgeving? En wat kan je ertegen doen denk je?
Ik wist dit dus niet en las dit nu voor het eerst.
Sara9876 schreef:
09-01-2018 09:47
Die zijn toch wel verpest als je met een gewapende vrede de feestdagen in gaat...

Je kan ook gewoon proberen er het beste van te maken, zeker voor de kinderen.
Gewoon volwassen doen dus ;)
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
09-01-2018 09:56
Je kan ook gewoon proberen er het beste van te maken, zeker voor de kinderen.
Gewoon volwassen doen dus ;)
Kinderen zijn vaak beter af als ouders niet te lang 'voor de kinderen' bij elkaar blijven.
Gewoon volwassen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
09-01-2018 09:58
Kinderen zijn vaak beter af als ouders niet te lang 'voor de kinderen' bij elkaar blijven.
Gewoon volwassen.

Daar ben ik het niet mee eens. Kinderen willen altijd hun ouders samen zien.
Alleen als er geweld (in welke vorm dan ook) is het beter en veiliger voor de kinderen natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
09-01-2018 10:06
Daar ben ik het niet mee eens. Kinderen willen altijd hun ouders samen zien.
Daar ben ik het dan weer niet mee eens.
Ik denk dat kinderen veel meer last hebben van ouders die bij elkaar blijven voor de kinderen, dan wanneer die ouders veel eerder uit elkaar waren gegaan.
Zijn ook aanwijzingen dat kinderen niet zozeer nadeel ondervinden van een scheiding, maar van de problemen voorafgaand aan de scheiding.

Daarbij: al zouden kinderen dat willen, je geeft ze toch sowieso niet alles wat ze willen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Mijn ouders hebben ook hun ups en downs gehad en hun moeilijke en uitdagende periodes ect. maar ik ben ze zó enorm dankbaar dat ze nog altijd bij elkaar zijn!
En zij zelf ook, ze zeggen nu terugkijkend dat het echt wel het beste was en hun huwelijk is nu echt heel goed!

Scheiden is altijd lijden, niet alleen voor jezelf en je eigen kinderen, ook voor de generatie's daarna. Scheiden leidt ook vaak tot armoede en andere problemen die vaak daarna komen, ook voor de kinderen.
Het beste wat je kan doen voor je kinderen is je best doen en bij elkaar blijven en dingen uitwerken en uitpraten ipv het opgeven, daar wordt echt niemand beter van!
De economie, micro en macro werkt er ook veel en veel beter op als men bij elkaar blijft.

De enige uitzondering is natuurlijk geweld, in welke vorm dan ook.
Solomio schreef:
09-01-2018 10:20

Daarbij: al zouden kinderen dat willen, je geeft ze toch sowieso niet alles wat ze willen?

Really??!! Het gaat om wat het beste voor ze is.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
09-01-2018 10:30
Really??!! Het gaat om wat het beste voor ze is.
En wat het beste voor ze is, is helemaal niet zo eenduidig.
Ik ben mijn moeder nog steeds dankbaar dat ze bij mijn vader is weggegaan. Had ze jaren eerder moeten doen. En er was geen sprake van geweld, maar wel van twee mensen die elkaar niets meer te bieden hadden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
09-01-2018 10:29
Mijn ouders hebben ook hun ups en downs gehad en hun moeilijke en uitdagende periodes ect. maar ik ben ze zó enorm dankbaar dat ze nog altijd bij elkaar zijn!
En zij zelf ook, ze zeggen nu terugkijkend dat het echt wel het beste was en hun huwelijk is nu echt heel goed!

Scheiden is altijd lijden, niet alleen voor jezelf en je eigen kinderen, ook voor de generatie's daarna. Scheiden leidt ook vaak tot armoede en andere problemen die vaak daarna komen, ook voor de kinderen.
Het beste wat je kan doen voor je kinderen is je best doen en bij elkaar blijven en dingen uitwerken en uitpraten ipv het opgeven, daar wordt echt niemand beter van!
De economie, micro en macro werkt er ook veel en veel beter op als men bij elkaar blijft.

De enige uitzondering is natuurlijk geweld, in welke vorm dan ook.
Ik vond als heel jong kind, toen mijn ouders het nog leuk hadden met elkaar, het al onbegrijpelijk dat je ervan uitging dat je je hele leven met één persoon wilt wonen en leven.
Ik begrijp dat nog steeds niet, zeker niet als het zo verl moeite kost.
Ik ben groot voorstander van niet trouwen en scheiden zodra het niet meer lekker loopt. Daarmee voorkom je m.i. veel vechtscheidingen, omdat je dan al uit elkaar gaat als je nog normaal tegen elkaar kunt doen.
Als je wacht tot het echt niet meer gaat wordt het idd een lijdensweg, voor iedereen.
Maar dat voorkom je niet door niet meer te gaan scheiden, maar juist door eerder te gaan scheiden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Tja, ik ben het echt totaal niet met je eens.
Maar goed, ik moet nu weg, ik reageer later wel uitgebreider.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
09-01-2018 10:56
Tja, ik ben het echt totaal niet met je eens.
Maar goed, ik moet nu weg, ik reageer later wel uitgebreider.
Ik weet dat je het niet met me eens bent.
Ik neem aan dat 82 je geboortejaar is, dat zou stroken met het idee dat 'jongeren' weer veel meer waarde hechten aan het huwelijk en traditionelere waarden op dat gebied.
Zal heus niet voor iedereen gelden, maar het viel me even op.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
09-01-2018 10:06
Daar ben ik het niet mee eens. Kinderen willen altijd hun ouders samen zien.
Niet alle kinderen willen dit. Ik was heb nooit begrepen dat mijn ouders pas gingen scheiden toen wij 16, 18 en 22 waren. Ze pasten gewoon niet bij elkaar, dat had ik als kind al door. Ik had ze veel eerder het gelukkigere leven gewenst wat ze na de scheiding wel kregen. Ook geen geweld. Gewoon verkeerde partner 'gekozen'. En ik heb als kind heel vaak juist gewild dat mijn ouders NIET meer samen zouden blijven. Ik wilde ze gelukkig zien.
Alle reacties Link kopieren
Belladonna79 schreef:
09-01-2018 12:32
Niet alle kinderen willen dit. Ik was heb nooit begrepen dat mijn ouders pas gingen scheiden toen wij 16, 18 en 22 waren. Ze pasten gewoon niet bij elkaar, dat had ik als kind al door. Ik had ze veel eerder het gelukkigere leven gewenst wat ze na de scheiding wel kregen. Ook geen geweld. Gewoon verkeerde partner 'gekozen'. En ik heb als kind heel vaak juist gewild dat mijn ouders NIET meer samen zouden blijven. Ik wilde ze gelukkig zien.
Dit.
Dus.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
LAgirl82 schreef:
09-01-2018 10:56
Tja, ik ben het echt totaal niet met je eens.
Maar goed, ik moet nu weg, ik reageer later wel uitgebreider.
Aha ik ken je nog van het topic over de tv uitzending van stiefgezinnen. Ik weet ongeveer hoe je er over denkt.
Alle reacties Link kopieren
Gemiddeld zal het voor de kinderen inderdaad misschien fijner zijn als de ouders wel bij elkaar blijven. Tenzij er natuurlijk sprake is van veel ruzie, geweld, ijselijke stiltes, schelden, kleineren, negeren.. En in veel scheidingssituaties zal er wel sprake zijn van één of meerdere van deze zaken.
Maar goed als je een situatie hebt waarin mensen wel nog harmonieus samenleven maar toch willen scheiden zal het voor de kinderen inderdaad vaak fijner zijn als de ouders nog bij elkaar blijven.
Alleen of je dat dan ook moet doen is een andere vraag. De verhoudingen worden misschien alras minder harmonieus als je weg wil bij de ander en je gedwongen voelt te blijven. En dan is er al zoveel kapot gemaakt waardoor de nu onvermijdelijke scheiding alsnog bitter zal verlopen.
Bovendien kan ik me om eerlijk te zijn niet voorstellen dat ik bij iemand zou blijven waar ik echt niet meer samen mee wil zijn.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
09-01-2018 10:06
Daar ben ik het niet mee eens. Kinderen willen altijd hun ouders samen zien.
Nee hoor, ik ben al wat ouder, maar vond het erg fijn dat mijn ouders gingen scheiden. Ik was toen 16.
Ze hadden geen ruzie, tenminste nietwaar ik en mijn zus bij waren, maar de spanning droop regelmatig van de muren.
Ik vond de rust en zien dat mijn ouders apart gelukkiger waren heerlijk.
Wellicht ligt het dan ook aan je referentiekader? Ik kom uit een intact gezin en heb ook vrijwel geen scheidingen in mijn omgeving gezien. (Niet een zwaar gelovige omgeving trouwens.)

Ik heb juist wel het beeld van gelukkig worden en zijn met een en dezelfde persoon en streef dit zelf ook na.
Alle reacties Link kopieren
ElizabethThatcher schreef:
09-01-2018 18:16
Wellicht ligt het dan ook aan je referentiekader? Ik kom uit een intact gezin en heb ook vrijwel geen scheidingen in mijn omgeving gezien. (Niet een zwaar gelovige omgeving trouwens.)

Ik heb juist wel het beeld van gelukkig worden en zijn met een en dezelfde persoon en streef dit zelf ook na.
Mijn referentiekader is net zo, maar ik heb zelf al heel jong bedacht dat ik het anders wilde.
Al ver voordat mijn ouders uit elkaar gingen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
09-01-2018 18:52
Mijn referentiekader is net zo, maar ik heb zelf al heel jong bedacht dat ik het anders wilde.
Al ver voordat mijn ouders uit elkaar gingen.
Ik had er denk ik even bij moeten zeggen dat mijn ouders een gelukkig huwelijk hadden.
redbulletje schreef:
08-01-2018 17:15
Feestdagen zijn sowieso overrated. Als je tegen heug en meug bij elkaar bent heb je zeker geen leuke dagen. Als de stap is gezet kun je je op andere dingen richten dan verplicht op komen zitten aan de feestdis.
Er zijn mensen die het fijn vinden om bij elkaar te zijn.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
09-01-2018 10:06
Daar ben ik het niet mee eens. Kinderen willen altijd hun ouders samen zien.
Spreek voor jezelf.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
ElizabethThatcher schreef:
09-01-2018 18:54
Ik had er denk ik even bij moeten zeggen dat mijn ouders een gelukkig huwelijk hadden.
Mijn ouders ook tot ongeveer mijn 8e ofzo. 10e mss wel.
Maar ik zie bij alle stellen die ik ken eigenlijk vooral de nadelen van een langdurige relatie.
Ik geloof niet in een gelukkig huwelijk, ik geloof in een niet-zo-slecht huwelijk, dus dan blijven mensen bij elkaar.
Ik vind de term 'gelukkig huwelijk' net zoiets als 'gelukkig leven': je kunt af en toe gelukkig zijn, over het algemeen tevreden, dan is het mooi.
solomio wijzigde dit bericht op 09-01-2018 20:08
44.58% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
1 x is genoeg
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Veel mensen kiezen er denk ik voor om bij elkaar te blijven niet alleen voor de kinderen maar al het gedoe eromheen kost je minimaal 2 jaar van je leven. Verhuizen, alles financieel weer op de rit krijgen, zelfstandig je leven weer oppakken. alles wordt anders en het is mens eigen dat ze diep in hun hart niet van verandering houden, want dat is ook eng.
En wie weet is je leven alleen helemaal niet leuker dan met de hork van een man die verder ook wel goeie kanten had. Ach je hield alleen niet meer van hem, klein detail...
Ja en?
Solomio schreef:
09-01-2018 20:04
Mijn ouders ook tot ongeveer mijn 8e ofzo. 10e mss wel.
Maar ik zie bij alle stellen die ik ken eigenlijk vooral de nadelen van een langdurige relatie.
Ik geloof niet in een gelukkig huwelijk, ik geloof in een niet-zo-slecht huwelijk, dus dan blijven mensen bij elkaar.
Ik vind de term 'gelukkig huwelijk' net zoiets als 'gelukkig leven': je kunt af en toe gelukkig zijn, over het algemeen tevreden, dan is het mooi.
Ook weer heel persoonlijk hoor. Dat ligt vaak ook aan de lat die je zelf ergens legt.

Niet mee eens dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven