Hoe eng is de Islam?

15-05-2014 14:05 1978 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.telegraaf.nl/b ... er_dood_dan_moslim__.html

Kippenvel toen ik dit bericht las... hoe gestoord kan een geloof zijn!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Vrijheid van meningsuiting Crique.

En als een pijler je niet aanstaat, dan ga je toch ergens anders schrijven. Wie of wat houdt jou trouwens tegen om hier een intelligente en genuanceerde reactie te posten.

Jij geeft negatief commentaar op onze kritiek op bepaalde facetten van de islam. Dus zoveel anders dan kritiek geven doe jij ook niet.

En als ik zo vrij mag zijn. de kritiek die je geeft is ook weinig genuanceerd. Heel de pijler wordt direct in het pvv-hokje geduwd.
odi et amo
quote:Crique schreef op 06 juni 2014 @ 15:04:

[...]

Ik denk eigenlijk dat Siva precies verwoordt wat heel veel mensen denken die deze kwaardaardige paranoïa- en propagandapeiler inmiddels mijden als de pest.

Het zou best leuk zijn om hier weer eens een intelligent en genuanceerd gesprek te kunnen voeren, met mensen die de mogelijkheid openhouden dat niet alle moslims/vluchtelingen moordlustige graaiers zijn.

Maar als de moderators het goedvinden dat de PVV hier een dependance heeft geopend, wie ben ik dan om aan hun wijsheid te twijfelen. Het zijn tenslotte niet mijn reclameinkomsten.

Dit is me veel te generaliserend, maar je hebt wel een punt.

(ook) in dit topic zijn sommige reacties erg ongenuanceerd. Ik vind bijvoorbeeld ook al die geplaatste linkjes naar onaardige filmpjes over de islam 10x niks. Maar goed, die negeer ik dan gewoon. Misschien had ik er beter iets van kunnen zeggen. Bij deze: Ik vind ze een waardeloze bijdrage aan dit topic.

Maar als je het niet eens bent met reacties, dan kun je toch de discussie aangaan? Of is dat een hopeloze zaak? Ik kom niet zo vaak op dit deel van het forum, dus misschien heb je bij andere topics op actueel gemerkt dat discussie lastig tot onmogelijk is? Ik vind het reuze meevallen, maar zoals gezegd: ik kom hier niet zo vaak.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Tonkje wat is er zo vervelend aan die linkjes?

Denk je dat de filmpjes en/of nieuwsberichten niet waar zijn.

Of vindt je dat er uberhaupt niets gezegd mag worden over wat er in andere landen gebeurd?

Dat je van de filmpjes niet vrolijker wordt dat snap ik wel.

Moeten we ons hoofd dan maar in het zand steken.?

Misschien beter als je de filmpjes wel zou bekijken. Het zou je kunnen helpen om onze reactie begrijpen.
odi et amo
@ Tonkje:

Hou eens in de gaten welke forummers dominant zijn bij de onderwerpen islam en vluchtelingen, en op welke manier er gereageerd wordt op tegengeluiden.

Dit is een van de grootste fora van Nederland. Denk je echt dat er maar een man of tien geïnteresseerd is in dit onderwerp?

[...]

Ik denk eigenlijk dat Siva precies verwoordt wat heel veel mensen denken die deze kwaardaardige paranoïa- en propagandapeiler inmiddels mijden als de pest.

Het zou best leuk zijn om hier weer eens een intelligent en genuanceerd gesprek te kunnen voeren, met mensen die de mogelijkheid openhouden dat niet alle moslims/vluchtelingen moordlustige graaiers zijn.

Maar als de moderators het goedvinden dat de PVV hier een dependance heeft geopend, wie ben ik dan om aan hun wijsheid te twijfelen. Het zijn tenslotte niet mijn reclameinkomsten.

Alle moslims zijn extremisten? PVV? Propaganda? Er zijn hier verschillende mensen met verschillende meningen, die allemaal de kans krijgen over het onderwerp mee te praten.

Ik denk echt helemaal nergens dat alle moslims extremisten zijn, sterker nog ik denk dat veel moslims in vrede naast hun buurman willen leven in Europa ook al is het een autochtoon. Toch? Ook al doen ze dat niet in de landen waar ze oorspronkelijk vandaan komen omdat daar vaak geen andersgelovigen worden toegestaan zich te vestigen.

Ik stem geen PVV.

Propaganda gaat over onware feiten.

Als mensen het over ernstige ware feiten willen hebben die door andere mensen gedaan worden waar ze zich zorgen over maken is het allesbehalve intelligent om te zeggen dat ze het niet over die feiten mogen hebben want daarmee zouden ze expres alle mensen van een bepaalde groep in een kwaad daglicht willen zetten.

Nuancering is vrij ver te zoeken als er dingen gezegd worden zoals: alle moslims zijn goed want mijn buurvrouw is goed en zij is moslim. Daar wordt het hele topic voortdurend mee ondergespuid en is allesbehalve een daadwerkelijke toevoeging aan een discussietopic als dit het gros van de argumenten zijn waar we het mee moeten doen.
quote:Crique schreef op 06 juni 2014 @ 15:37:

@ Tonkje:

Hou eens in de gaten welke forummers dominant zijn bij de onderwerpen islam en vluchtelingen, en op welke manier er gereageerd wordt op tegengeluiden.

Dit is een van de grootste fora van Nederland. Denk je echt dat er maar een man of tien geïnteresseerd is in dit onderwerp?Er wordt over het algemeen goed genuanceerd gereageerd op tegengeluiden maar die tegengeluiden zijn in een aantal gevallen wel bijzonder drammerig.
verba volant, scripta manent.
Ik vind dat we er in zijn algemeenheid voor moeten waken dat meningen die je niet aanstaan niet geuit mogen worden; mits dit op een fatsoenlijke manier gebeurt. Als er kritiek op de islam komt, zijn er altijd een aantal mensen die liever hebben dat die kritiek niet uitgesproken wordt en zelfs graag een verbod er op willen zien. Gelukkig mag dit nog in Nederland anno 2014 en ik hoop dat dat ook zo blijft in de toekomst. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, ook als die mening niet de jouwe is.

En als je die linkjes irritant vind, dan klik je ze gewoon niet aan. Zo simpel kan het zijn.
Hoe moeten we dan Crique, volgens jou praten over de Syriërganger die nu een aanslag heeft gepleegd op het Joodse Museum? Praten over de buurvrouw die de dochter van een oorspronkelijke bewoner bekritiseert op haar westerse uiterlijk? Op de groepering Sharia4Belgium die nu weliswaar ontbonden maar nog steeds qua invloed duidelijk aanwezig is in bijvoorbeeld zo'n Syriëganger? Allemaal islamgerelateerde problemen waarbij de mensen die deze dingen doen of zeggen, dit doen in naam van hun Islam. Meisjes met een inmiddels Nederlandse Nationaliteit die op vakantie ineens uitgehuwelijkt in hun thuisland achter moeten blijven zonder hun toestemming?

Dingen waar ik me zorgen om maak, omdat dit niet in onze cultuur voorkwam en ik het daadwerkelijk een groot probleem vind.
quote:MarianneDavids schreef op 06 juni 2014 @ 15:42:

[...]

Er wordt over het algemeen goed genuanceerd gereageerd op tegengeluiden maar die tegengeluiden zijn in een aantal gevallen wel bijzonder drammerig.

Ik lees nauwelijks tegengeluiden, maar vooruit.

Jullie zijn gezellig onder elkaar, en kunnen eindeloos dezelfde linkjes, fotootjes, horrorverhalen en strakke staaltjes geschiedvervalsing uitwisselen.

Ik kan me niet voorstellen dat boeiend blijft, maar ieder zijn ding.
quote:malu3 schreef op 06 juni 2014 @ 15:43:

Ik vind dat we er in zijn algemeenheid voor moeten waken dat meningen die je niet aanstaan niet geuit mogen worden; mits dit op een fatsoenlijke manier gebeurt. Als er kritiek op de islam komt, zijn er altijd een aantal mensen die liever hebben dat die kritiek niet uitgesproken wordt en zelfs graag een verbod er op willen zien. Gelukkig mag dit nog in Nederland anno 2014 en ik hoop dat dat ook zo blijft in de toekomst. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, ook als die mening niet de jouwe is.

En als je die linkjes irritant vind, dan klik je ze gewoon niet aan. Zo simpel kan het zijn.
quote:lamaatje schreef op 06 juni 2014 @ 15:17:

Vrijheid van meningsuiting Crique.

En als een pijler je niet aanstaat, dan ga je toch ergens anders schrijven. Wie of wat houdt jou trouwens tegen om hier een intelligente en genuanceerde reactie te posten.

Jij geeft negatief commentaar op onze kritiek op bepaalde facetten van de islam. Dus zoveel anders dan kritiek geven doe jij ook niet.

En als ik zo vrij mag zijn. de kritiek die je geeft is ook weinig genuanceerd. Heel de pijler wordt direct in het pvv-hokje geduwd.En deze ook:
quote:Crique schreef op 06 juni 2014 @ 15:48:

[...]

Ik lees nauwelijks tegengeluiden, maar vooruit.

Jullie zijn gezellig onder elkaar, en kunnen eindeloos dezelfde linkjes, fotootjes, horrorverhalen en strakke staaltjes geschiedvervalsing uitwisselen.

Welke tegengeluiden? Dat de mensen van Sharia4Belgium geen moslims zijn?

Dat is het probleem met dit topic. Mensen willen blijkbaar graag tegengeluiden geven maar kunnen niets verzinnen behalve roepen dat het bashen is. Dat komt omdat het waar is dat er groepen zijn die in naam van de Islam erge dingen willen doen.

Het zou mooi zijn dat mensen vanuit de islamitische gemeenschap zelf zeggen dat zij zelf persoonlijk vrede willen, anderen respecteren, homo's niet willen wegpesten etc. of bepaalde hadiths aanhangen binnen een bepaalde groepering en dan allerlei namen kunnen noemen van tientallen hadithgeleerden die vreedzaam een weg zoeken in hoe je om kan gaan met de westerse wereld en het hebben over innerlijke jihad en zelfbeheersing, maar dat doen ze bijna niet, ze en de mensen die het voor de islam opnemen, spreken dan ineens voor álle moslims, namens de gehele Islam.

En vervolgens mag er daarom niet meer gepraat worden over de gehele Islam qua slechtheid want de gehele islamitische wetgeving, voorschriften etc. is goed. En dat zeg je tegen mensen die allerlei zaken over de jihad lezen in diezelfde koran waarin opgeroepen wordt hen te vernietigen. En nog steeds willen we alleen maar praten, willen wij geen oorlog, martelen we niemand dood, geven we geen doodstraf aan moslims of mensen die moslim worden, zelf niet nadat er hier nu een aanslag is gepleegd op een Joods Museum hier in onze vreedzame met elkaar samenlevende mensen in deze westerse wereld.

Wat is er precies geschiedvervalsing?
quote:Crique schreef op 06 juni 2014 @ 15:48:

[...]

Kennelijk boeit het jou enorm.

Ik neem aan dat je ook niet keer op keer zwangerschaps- of andijvietopics komt binnenvallen om te drammen over meningen die je niet bevallen.

Of te bedelen om censuur.

Niemand houdt je tegen om eens een keer inhoudelijk te posten. Maar dat doe je nooit.

Je hebt kennelijk nogal wat moeite met de vrijheid van meningsuiting en de democratische grondbeginselen. En dat kom je hier steeds etaleren.

[...]

Maar als de moderators het goedvinden dat de PVV hier een dependance heeft geopend, wie ben ik dan om aan hun wijsheid te twijfelen.

Ja joh, maar die moderators zijn nog niet zo gek hoor. Het laten voortbestaan van dit type topic garandeert immers dat de leden van het overijverige fanclubje hier gebundeld hun hartjes kunnen uitstorten. Zo’n bewaakte zandbak houdt de boel overzichtelijk.

Denktrant van het clubje is zo ongeveer: iedere niet-PVV-enthousiast, ieder genuanceerd denkend mens, iedereen die er misschien zelfs wel enkele ‘linkse ideeën’ op nahoudt is tegen óns, en dus automatisch ook vóór alle gruwelijkheden die in naam van de islam worden begaan. Het is zwart, óf wit.

En ze denken dat ze onafgebroken met steeds meer voorbeelden moeten komen aanstampen ... anders blijven de dommerdjes van het VF het maar niet snappen.

“It's vital to our understanding of a complex world, and to our intellectual dexterity, to be able to hold two or more different concepts in our heads at once without assuming that they're mutually exclusive. Of course that can annoy the hell out of some people. But mainly those who enjoy the sensation of being annoyed.”

Zelfs de halve verstaander herkent meteen wie dit gezegd heeft.
Het zou mooi zijn dat mensen vanuit de islamitische gemeenschap zelf zeggen dat zij zelf persoonlijk vrede willen, anderen respecteren, homo's niet willen wegpesten etc. of bepaalde hadiths aanhangen binnen een bepaalde groepering en dan allerlei namen kunnen noemen van tientallen hadithgeleerden die vreedzaam een weg zoeken in hoe je om kan gaan met de westerse wereld en het hebben over innerlijke jihad en zelfbeheersing, maar dat doen ze bijna niet, ze en de mensen die het voor de islam opnemen, spreken dan ineens voor álle moslims, namens de gehele Islam.

Dat gebeurt wel, alleen de extremisten (gelovig en ongelovig) overstemmen de mensen die hun gezond verstand wél gebruiken. Af en toe zie ik een poging tot nuancering voorbij komen, maar dat is nu niet zo interessant. Hetzelfde zie je met nieuwsberichten. Ik ontken de gruwelijkheden die in naam van Allah worden begaan absoluut niet. Wordt er zelf kotsmisselijk van, maar ik zie wat verder dan het labeltje "islam" en realiseer me dat de mens - om het even welk geloof/overtuiging - altijd een reden zal vinden om te moorden, verminken, afslachten.

Dan is een discussie over hoe eng de islam is voor mij persoonlijk niet interessant omdat we met discussiëren niet verder komen. Ik ben geen theoloog, politicus of geschiedkundige. Alles wat er te lezen valt (Koran, Telegraaf, NRC, Bijbel, Thora, Shakespeare, Donald Duck) komt uit het brein van de mens. Waanzinnig of krankzinnig, iedereen vindt iets om in te geloven. In de basis is de mens mega onzeker over het bestaan en die onzekerheid uit zich vaak in geweld.

Mijn persoonlijke ervaring met de islam: ik moet niks van mensen hebben die mij willen opleggen hoe en wat ik MOET geloven. Of mij verbannen omdat ik me niet houd aan de verplichtingen. Die me toesissen dat ik in de hel eindig omdat ik geen hoofddoek draag en lak heb aan de ramadan. Dan kan iemand nog honderd linkjes plaatsen met dat de islam het ware geloof is, het zijn de mensen die het fanatiek aanhangen waar de rest mee moet dealen. Ik ben niet bang voor een boek vol met fantasieverhaaltjes, ik ben bang voor de mensen die het letterlijk nemen en waanideeën gebruiken om terreur te verspreiden.

Ik realiseer me heel goed hoe dankbaar ik mag zijn dat ik niet in een land woon waar ik met mijn ideeën allang opgehangen of gestenigd zou zijn. Er is veel mis met de wereld, maar op dit stukje land waar vrijheid van meningsuiting nog geen misdaad is, voel ik me wél veilig.

Ik begrijp de angst die er bestaat dat de islam de overhand gaat krijgen. Hoeveel er ook genuanceerd wordt, het blijft een gevaar omdat de extremisten de machteloze gediscrimineerde werkloze jochies lokt om zich aan te sluiten bij een geloof Dat Alle Antwoorden Heeft. Inspelen op onzekerheden en angsten om zo uitzichtloze jongeren het gevoel te geven dat ze een doel hebben om voor te leven en te doden. En dat is eng.
quote:noesa schreef op 06 juni 2014 @ 16:04:

[...]

Kennelijk boeit het jou enorm.

Ik neem aan dat je ook niet keer op keer zwangerschaps- of andijvietopics komt binnenvallen om te drammen over meningen die je niet bevallen.

Of te bedelen om censuur.

[img]https://i.imgur.com/WgqXj.jpg[/img]

Niemand houdt je tegen om eens keer inhoudelijk te posten. Maar dat doe je nooit.

Je hebt kennelijk nogal wat moeite met de vrijheid van meningsuiting en de democratische grondbeginselen. En dat kom je hier steeds laten zien.[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-06-2014 12:14
Reden: Off-topic & op de man spelen
% gewijzigd
quote:fjorgyn schreef op 06 juni 2014 @ 16:15:

[...]

Ja joh, maar die moderators zijn nog niet zo gek hoor. Het laten voortbestaan van dit type topic garandeert immers dat de leden van het overijverige fanclubje hier gebundeld hun hartjes kunnen uitstorten. Zo’n bewaakte zandbak houdt de boel overzichtelijk.

Goeie. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt
quote:fjorgyn schreef op 06 juni 2014 @ 16:15:

[...]

Denktrant van het clubje is zo ongeveer: iedere niet-PVV-enthousiast, ieder genuanceerd denkend mens, iedereen die er misschien zelfs wel enkele ‘linkse ideeën’ op nahoudt is tegen óns, en dus automatisch ook vóór alle gruwelijkheden die in naam van de islam worden begaan. Het is zwart, óf wit.

En ze denken dat ze onafgebroken met steeds meer voorbeelden moeten komen aanstampen ... anders blijven de dommerdjes van het VF het maar niet snappen.

“It's vital to our understanding of a complex world, and to our intellectual dexterity, to be able to hold two or more different concepts in our heads at once without assuming that they're mutually exclusive. Of course that can annoy the hell out of some people. But mainly those who enjoy the sensation of being annoyed.”

Zelfs de halve verstaander herkent meteen wie dit gezegd heeft.

Knap dat jij zo paranormaal bent dat je precies weet wat wij denken.

Alleen jammer dat je het verkeerde opgepikt hebt. (of zelf erbij gedacht hebt). Heb je verder ook nog iets inhoudelijks te zeggen over het onderwerp. Dat mag ook een positieve bijdrage zijn. Je hoeft niet perse enge filmpjes te plaatsen.

By the way, ik stem al jaar en dag SP, dus van een beetje links geluid raak ik echt niet direct van de leg.
odi et amo
quote:Crique schreef op 06 juni 2014 @ 16:27:

[...]

Geinig, ik zeg juist dat alleen Sanoma zelf wel uitmaakt wat op hun commerciële forum wel en niet kan. Als zij het goed vinden, prima, ik ga daar niet over. Het zou leuker en interessanter kunnen, maar dat is dan jammer.

En wat die censuur betreft, ik ben hier ook niet degene die aan de stafknop vastgeplakt zit om mensen een ban aan hun broek te smeren. Is mij echt veel te min hoor.Vindt je dat een discussie over wat er in de Koran staat banwaardig is dan? Vindt je dat de filmpjes niet geplaatst mogen worden? Wat gebeurt hier dat volgens jou niet mag?
odi et amo
kritiek op de islam
odi et amo
quote:noesa schreef op 06 juni 2014 @ 16:04:

[...]

Je hebt kennelijk nogal wat moeite met de vrijheid van meningsuiting en de democratische grondbeginselen. En dat kom je hier steeds etaleren. En dat past dan weer uitstekend bij de islam.
quote:Crique schreef op 06 juni 2014 @ 16:27:

[...]

Geinig, ik zeg juist dat alleen Sanoma zelf wel uitmaakt wat op hun commerciële forum wel en niet kan. Als zij het goed vinden, prima, ik ga daar niet over.

Klopt. Jij gaat daar niet over. En dit topic gaat daar ook niet over.

Toch breng jij dit weer (off topic) in de discussie. Kennelijk vind jij dit dus nuttig en/of belangrijk. Anders doe je het niet.

Oh wacht, je maakt natuurlijk écht zorgen om Sanoma's reclame-inkomsten.
quote:Paekzwart schreef op 06 juni 2014 @ 15:56:

[...]

Welke tegengeluiden? Dat de mensen van Sharia4Belgium geen moslims zijn?

Dat is het probleem met dit topic. Mensen willen blijkbaar graag tegengeluiden geven maar kunnen niets verzinnen behalve roepen dat het bashen is. Dat komt omdat het waar is dat er groepen zijn die in naam van de Islam erge dingen willen doen.

En vervolgens mag er daarom niet meer gepraat worden over de gehele Islam qua slechtheid want de gehele islamitische wetgeving, voorschriften etc. is goed. En dat zeg je tegen mensen die allerlei zaken over de jihad lezen in diezelfde koran waarin opgeroepen wordt hen te vernietigen. En nog steeds willen we alleen maar praten, willen wij geen oorlog, martelen we niemand dood, geven we geen doodstraf aan moslims of mensen die moslim worden, zelf niet nadat er hier nu een aanslag is gepleegd op een Joods Museum hier in onze vreedzame met elkaar samenlevende mensen in deze westerse wereld.

Wat is er precies geschiedvervalsing?Mooie genuanceerde post. Vind ik dan hè.
Het probleem zijn niet de linkjes of blogs of artikelen an sich. Het probleem zijn de daaruit voortvloeiende insinuaties dat de Islam slecht is, of de Marokkanen kwaadaardig, of dit zus, en dat zo.

Ik val in herhaling: dat is geen argument. Op basis van een anekdote of van gebeurtenissen kun je niet een generaliserende conclusie trekken. Daar is echt veel meer voor nodig, zoals statistisch onderzoek. Je kan wel over het voorval op zich discussiëren, zonder die insinuaties te maken.
Nederland is, in tegenstelling tot een groot aantal landen waarvan de meeste niet seculier, een land waar de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel staat. Iedere inwoner van dit land kan gebruik maken van dit recht. Je moet het wel bijzonder bont maken wil een rechter je de mond snoeren of een sanctie opleggen. In Nederland mag iedereen protesteren, het komt niet vaak voor dat een protestactie wordt verboden, in tegenstelling tot een groot aantal andere landen waar protesten dikwijls eindigen in een bloedbad. In Nederland heeft de vrouw dezelfde rechten als de man, in tegenstelling tot een groot aantal landen waar de huwelijksakte niet meer is dan een eigendomsbewijs. In Nederland kunnen vrouwen die worden mishandeld of verkracht aangifte doen bij de autoriteiten, zonder dat iemand háár de schuld geeft van die mishandeling of verkrachting zoals in een groot aantal landen het geval is. In Nederland heerst absolute vrijheid van godsdienst, in tegenstelling tot een groot aantal landen waar iedere niet- dan wel anders gelovige het risico loopt een kopje kleiner te worden gemaakt. In Nederland is men tolerant tegenover homoseksuelen, in tegenstelling tot een groot aantal andere landen waar men homoseksuelen bij voorkeur ophangt of van een hoog gebouw wenst te gooien. Zo kan ik nog wel een paar bladzijden vullen maar voorlopig vind ik dit wel genoeg om over na te denken.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven