Huizencrisis in NL

11-04-2024 18:47 1549 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is een groot drama de afgelopen jaren op de huizenmarkt, zowel qua sociale huurwoningen (in sommige steden heb je al ruim 30(!) jaar meettijd nodig), als particulier (3-4x inkomenseis) en als koop waarbij je als alleenstaande al bijna niets meer kunt kopen al heb je een topsalaris.

Inmiddels hebben ze een "nieuwe oplossing", huizensplitsing: https://nos.nl/artikel/2516324-veel-won ... izen-delen
Lijkt haast alsof we teruggaan naar vlak na de 2e w.o. waarbij men (gedwongen) vreemden in huis moest nemen. Ik vind het zorgelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn best wat woningcorporaties die grotere gezinswoningen geplitst hebben of dit nog gaan doen, in twee duplexwoningen. Mocht er ooit weer behoefte zijn aan grotere woningen, dan kunnen ze vrij eenvoudig weer in de oude staat teruggebracht worden. Best een goed idee vind ik.
Verder wonen er echt heel veel mensen in een 'te groot' huis. Mijn moeder bijvoorbeeld gebruikt haar twee bovenverdiepingen eigenlijk niet. Ze is bij 'Vrienden van de fiets' gegaan zodat ze die kamers regelmatig toch van nut kan laten zijn. Of als familie uit het buitenland over is logeren ze bij haar. De drempel om die twee etages blijvend te verhuren is momenteel echter te groot. Wat als de huurders niet bevallen? Bijvoorbeeld te veel herrie maken of onhygiënisch zijn? Krijg ze er dan maar eens uit. Maar het is wel echt zonde, al die ruimte maar deels benut, mijn moeder voelt zich daar ook niet lekker over. Ze zou de bovenverdieping misschien ook aan haar zus kunnen verhuren, maar hoe zit het dan met de AOW, worden ze dan gekort? Dat moet sowieso wat mij betreft direct worden afgeschaft, gewoon een persoonlijke AOW en geen kortingen bij samenwonen. Dat zou wellicht al veel schelen, dan zouden denk ik veel ouderen de stap naar samenwonen en een van de twee woningen opzeggen dan wel verkopen zetten, wat gelijk best wat vrijkomende huizen oplevert.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zolang het bij een vrije keuze blijft vind ik het best. Maar als het opgedrongen gaat worden, zou ik een heel slechte zaak vinden. Wij hebben een "te groot" koophuis en ik emigreer liever dan dat ik mijn huis moet delen met anderen.
In the end, it is what it is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het kabinet moet zorgen voor een goed en betaalbaar onderkomen voor de ouderen. Zodat zij naar een passende woning/bejaardenhuis kunnen en er zo ineens best veel huizen vrij komen. Maar nee, men heeft liever dat men met onbekenden gaan samenwonen.
In the end, it is what it is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begrijp echt dat er iets moet gebeuren, maar ik mag toch hopen dat ik als alleenstaande recht mag houden op 2 slaapkamer voor eventuele logees of kleinkinderen. Of als werkkamer.

Gaan ze dan ook iets aan grote koopwoningen doen waar nu mensen alleen wonen of zijn alleen huurders weer de sjaak??
Alle reacties Link kopieren Quote
Jarenlang zijn er te weinig huizen gebouwd waar nu juist veel behoefte aan is, met name kleine woningen voor een of twee personen (dus ook veel ouderen). Er is gewoon een enorm tekort. Tot er echt heel veel huizen zijn bijgebouwd, zal er toch íets moeten gebeuren. Ik noemde mijn moeder al; zij zou best kleiner willen gaan wonen, maar wil niet naar een appartement. Bovendien zijn appartementen inmiddels bijna net zo duur als haar grote woning. Kleine grondgebonden woningen met bijvoorbeeld twee slaapkamers zijn er maar heel weinig. Daar stropt het op. Bouwen, bouwen, bouwen is vooralsnog de enige oplossing denk ik. Ook leegstaande kantoorpanden en winkelpanden ombouwen naar woningen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterrenstof74 schreef:
11-04-2024 19:49
Ik begrijp echt dat er iets moet gebeuren, maar ik mag toch hopen dat ik als alleenstaande recht mag houden op 2 slaapkamer voor eventuele logees of kleinkinderen. Of als werkkamer.

Gaan ze dan ook iets aan grote koopwoningen doen waar nu mensen alleen wonen of zijn alleen huurders weer de sjaak??
Dat hoop ik dus niet! Net zoals ik dat niet hoop dat het voor huurders verplicht wordt.
In the end, it is what it is.
Alle reacties Link kopieren Quote
‘Gedwongen’. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij koopwoningen zie ik dat echt niet gebeuren hoor. Dat maakt een dusdanig inbreuk op je eigendomsrecht dat dat nooit wetgeving gaat worden. Bij huurwoningen zal het ook niet opgedrongen worden aan zittende huurders lijkt me. Het gebeurt nu kennelijk op vrijwillige basis. Wel lijkt het me prima dat sociale huurwoningen passend worden toegewezen. Dus een alleenstaande hoeft geen woning met 4 slaapkamers te krijgen etc. Al gebeurt dat volgens mij nu al niet super snel…
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
11-04-2024 19:53
‘Gedwongen’. :facepalm:
Je kunt wel lekker sarcastisch doen, maar zo was het wel na de tweede wereldoorlog, ken je geschiedenis.
Zie explainer hier rond 13:00 :
https://nos.nl/op3/collectie/13877/vide ... wooncrisis
o.a. vrijgezellenbelasting en verplicht om vreemden in je huis te nemen als je "te veel kamers" had.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maris_90 schreef:
11-04-2024 20:01
Je kunt wel lekker sarcastisch doen, maar zo was het wel na de tweede wereldoorlog, ken je geschiedenis.
Zie explainer hier rond 13:00 :
https://nos.nl/op3/collectie/13877/vide ... wooncrisis
o.a. vrijgezellenbelasting en verplicht om vreemden in je huis te nemen als je "te veel kamers" had.
Ja, zo ging dat toen.
In the end, it is what it is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterrenstof74 schreef:
11-04-2024 19:49
Ik begrijp echt dat er iets moet gebeuren, maar ik mag toch hopen dat ik als alleenstaande recht mag houden op 2 slaapkamer voor eventuele logees of kleinkinderen. Of als werkkamer.

Gaan ze dan ook iets aan grote koopwoningen doen waar nu mensen alleen wonen of zijn alleen huurders weer de sjaak??
Het lijkt mij sterk dat ze mensen die een huis gekocht hebben kunnen dwingen anderen in huis te nemen, net zo min als dat bij bestaande huurders die gewoon een eigen huurcontract voor het hele huis hebben, zal kunnen zonder ingrijpende wetgeving waar geen kabinet (en al helemaal niet het kabinet dat er waarschijnlijk gaat komen) aan zal willen. Maar wat wellicht wel kan en ook goed zou zijn is om splitsen makkelijker te maken en bijvoorbeeld ook het verhuren van een kamer/deel van het huis. Ik denk dat er best mensen met een koophuis zijn die dat zouden willen doen, maar nu niet doen omdat er nogal obstakels worden opgeworpen door allerlei regels.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maris_90 schreef:
11-04-2024 20:01
Je kunt wel lekker sarcastisch doen, maar zo was het wel na de tweede wereldoorlog, ken je geschiedenis.
Zie explainer hier rond 13:00 :
https://nos.nl/op3/collectie/13877/vide ... wooncrisis
o.a. vrijgezellenbelasting en verplicht om vreemden in je huis te nemen als je "te veel kamers" had.
:facepalm: je bedoelt in de tijd dat de doodstraf nog was ingevoerd en abortus verboden was?
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is weinig aanbod van kleinere huizen. Ik was eigenlijk op zoek naar een studio van iets van 60m2. Maar dan niet in een studentencomplex. Is gewoon niet te vinden.

Mijn moeder hetzelfde... op zoek naar een comfortabel appartement. Ja, dat is nog wel te vinden maar ze zou echt veel meer gaan betalen dan in haar vrijstaande huis.

W.b. nieuwbouw... ik zie voornamelijk grote woningen verschijnen of heel dure appartementen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak me helemaal geen zorgen, want ik woon overbewoond :lol:

Maar kinderen laten we wel wezen: we moeten toch wat he. Mensen met grote koopwoningen dwingen om mensen in huis te nemen kan natuurlijk niet maar grote huurwoningen opdelen in duplexwoningen lijkt me helemaal niet zo gek.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
De woningnood is niet iets van de laatste tijd hoor, dat is al decennia lang een probleem. En met het sluiten van alle bejaardentehuizen blijven ook alle kleinere huisjes bewoond door de “oudjes” die niet doorstromen.

Ik neem aan dat ze huurders die er zitten niet gaan verplichten tot “samenwonen”. Als er mensen uitgaan is er mogelijkheid tot splitsen en zo twee woninkjes te creëren.

Mensen die een koopwoning hebben verplichten tot hun huis opdelen lijkt me natuurlijk niet aan de orde.. hoe zie je dat voor je?? Los van het eigendomsrecht.. daar zouden dan 2 opties zijn: of je krijgt de helft van de waarde van je huis terug (wie gaat dat betalen?) of de huizenmarkt wordt in een klap 2 keer zo duur.. is dus ook geen oplossing.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lijkt me geen fijn idee dat de overheid sociale huurders zou kunnen dwingen om een wildvreemde in huis erbij te proppen. Iedereen heeft recht op een eigen huis, ook als je weinig verdient.

Ik ben wel opgelucht dat ik vrije sector huur en dat daarom deze stomme regel zal voor mij niet gelden, want anders zou ik meteen de lul zijn met mijn slaapkamer extra. Lijkt me echt de hel. Ik woon niet voor niks alleen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Grotere woningen opsplitsen in kleinere woningen is helemaal geen gek idee. Wel zelfstandig uiteraard. En het omzetten van een bestemmingsplan van kantoor/winkel naar wonen zou ook wel wat makkelijker mogen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nog nooit gehuurd gewoond, altijd gekocht.
Ooit het idee gehad om een kamer+badkamer te verhuren.
Want het huis was me te groot toen ex en kinderen vertrokken.
Kreeg ik niet rond met de bank...
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
11-04-2024 21:01
Grotere woningen opsplitsen in kleinere woningen is helemaal geen gek idee. Wel zelfstandig uiteraard. En het omzetten van een bestemmingsplan van kantoor/winkel naar wonen zou ook wel wat makkelijker mogen gaan.
Ja maar dan niet met de sociaal huurders er nog in.
Alle reacties Link kopieren Quote
*Elfje* schreef:
11-04-2024 19:40
Zolang het bij een vrije keuze blijft vind ik het best. Maar als het opgedrongen gaat worden, zou ik een heel slechte zaak vinden. Wij hebben een "te groot" koophuis en ik emigreer liever dan dat ik mijn huis moet delen met anderen.
Dit soort acties beginnen vaak met een vrije keuze en langzaam worden de duimschroeven aangedraaid. Ik vind dat de regering de crisis over de schutting gooit. Mijn moeder woont ook in een relatief groot huis en daar blijft ze wonen zonder enige schuldgevoel. Ik vind dit een hele enge ontwikkeling en ik volg dit op de voet.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
11-04-2024 21:01
Grotere woningen opsplitsen in kleinere woningen is helemaal geen gek idee. Wel zelfstandig uiteraard.
Zie het filmpje in de link uit de OP. Die 2 bewoners delen de keuken en woonkamer. Ze hebben boven allebei een eigen kamer met grote eigen badkamer. En ze zijn er superblij mee.

Ik denk dat dit soort oplossingen gewoon ook nodig zijn. Niet voor mensen die nu een groot huis hebben, dat ze net als na WOII gedwongen kamers moeten afstaan. Maar wel om een deel van de vrijkomende eengezinswoningen meer op alleenstaanden in te richten. Regels over korten op toeslagen e.d. moeten dan denk ik wel ook op de schop, want als je als single samenwoont met een andere single dan vind ik niet dat je als eenheid zou moeten worden gezien door de belastingdienst. Dan rem je dit soort initiatieven af en maak je het financieel onaantrekkelijk.

Het grote punt is dat vroeger 15% van de bevolking alleenstaand was en nu 40%. Er wonen heel veel alleenstaanden in hun eentje in een huis waar vroeger een heel gezin woonde. En dat gun ik ze van harte, maar zorgt er wel voor dat er veel meer woningen nodig zijn en dat er eigenlijk een ander type woningen nodig is dan de woningen die er decennia lang gebouwd zijn. Ik zie in mijn omgeving wel steeds meer appartementen gebouwd worden ook, maar dat trek je voorlopig niet recht.
nicole123 wijzigde dit bericht op 11-04-2024 21:44
3.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Miskotto schreef:
11-04-2024 21:23
Dit soort acties beginnen vaak met een vrije keuze en langzaam worden de duimschroeven aangedraaid.
Dat is een hellend vlak argument. Je moet dingen beoordelen op wat ze zijn, niet op je angst wat het wordt als je het 10x zo ver doortrekt. Elke verandering is slecht als je hem 10x te ver doortrekt.

Wat zou jouw oplossing dan zijn tegen de woningnood? Hoe zou jij omgaan met het feit van 40% alleenstaanden nu tov de 15% alleenstaanden vroeger, maar met wel heel veel woningen die nog op de tijd van vroeger en dus op gezinnen gebouwd zijn? Is het haalbaar als al die alleenstaanden in een huis wonen waar vroeger een heel gezin woonde?

En ik heb ook naaste familieleden die als single in een rijtjeshuis met 2 of 3 slaapkamers wonen en ben ook zeker niet tegen dwang wat betreft verhuizen of huizen delen. Maar ik sta wel positief tegenover initiatieven als het ombouwen van grote vrijgekomen woningen naar twee kleinere, kantoren ombouwen naar kleinere appartementen, minder regels en gedoe bij het splitsen van een koopwoning en het financieel faciliteren ipv het huidige ontmoedigen om huizen te delen. Bijvoorbeeld door iets als afvalstoffenheffing per woning te doen (niet meer kijkend naar de grootte van het huishouden) en toeslagen per persoon (ongeacht of je met anderen in 1 huis woont). Op die manier wordt het financieel gunstig om je huis te delen, zonder dat er enige dwang aan te pas komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
nicole123 schreef:
11-04-2024 21:40
Dat is een hellend vlak argument. Je moet dingen beoordelen op wat ze zijn, niet op je angst wat het wordt als je het 10x zo ver doortrekt. Elke verandering is slecht als je hem 10x te ver doortrekt.

Wat zou jouw oplossing dan zijn tegen de woningnood? Hoe zou jij omgaan met het feit van 40% alleenstaanden nu tov de 15% alleenstaanden vroeger, maar met wel heel veel woningen die nog op de tijd van vroeger en dus op gezinnen gebouwd zijn? Is het haalbaar als al die alleenstaanden in een huis wonen waar vroeger een heel gezin woonde?

En ik heb ook naaste familieleden die als single in een rijtjeshuis met 2 of 3 slaapkamers wonen en ben ook zeker niet tegen dwang wat betreft verhuizen of huizen delen. Maar ik sta wel positief tegenover initiatieven als het ombouwen van grote vrijgekomen woningen naar twee kleinere, kantoren ombouwen naar kleinere appartementen, minder regels en gedoe bij het splitsen van een koopwoning en het financieel faciliteren ipv het huidige ontmoedigen om huizen te delen. Bijvoorbeeld door iets als afvalstoffenheffing per woning te doen (niet meer kijkend naar de grootte van het huishouden) en toeslagen per persoon (ongeacht of je met anderen in 1 huis woont). Op die manier wordt het financieel gunstig om je huis te delen, zonder dat er enige dwang aan te pas komt.
Dat is ook een vorm van dwang.
In the end, it is what it is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, dan kunnen alleen de mensen die het kunnen betalen alleen wonen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven