Huizencrisis in NL

11-04-2024 18:47 1558 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is een groot drama de afgelopen jaren op de huizenmarkt, zowel qua sociale huurwoningen (in sommige steden heb je al ruim 30(!) jaar meettijd nodig), als particulier (3-4x inkomenseis) en als koop waarbij je als alleenstaande al bijna niets meer kunt kopen al heb je een topsalaris.

Inmiddels hebben ze een "nieuwe oplossing", huizensplitsing: https://nos.nl/artikel/2516324-veel-won ... izen-delen
Lijkt haast alsof we teruggaan naar vlak na de 2e w.o. waarbij men (gedwongen) vreemden in huis moest nemen. Ik vind het zorgelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
12-04-2024 09:46
Hoezo ik ben toch niet de enige die dacht dat het evt verplicht kon worden? Alleen maar goed dus dat dat niet zo is. Dan kan iedereen dat lekker zelf weten.
Begrijpend lezen is anno 2024 voor steeds meer mensen moeilijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
muts87 schreef:
12-04-2024 09:50
Begrijpend lezen is anno 2024 voor steeds meer mensen moeilijk.
Dat zal zo zijn. Ben iig blij geen vreemden in ons huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees ook niks over verplichten. Alsof ze zoiets zouden doen in NL waar mensen al gaan steigeren bij de suggestie.
Zelf heb ik een sociaal huurappartement met maar een slaapkamer dus er past hier sowieso niemand bij.

Natuurlijk is er een groot woningtekort en wonen er teveel mensen alleen in huizen waar een heel gezin in kan. Mijn oudtante ook, die is 88, houdt in haar uppie een woning bezet met vier slaapkamer en drie verdiepingen. Ze is slecht ter been, heeft amper hulp en zou daar gewoon niet meer moeten wonen. Ze zou begeleid moeten wonen. Dan is zij onder de pannen en komt er weer een sociale huurwoning vrij voor een gezin dat staat te springen.
En zo ken ik meerdere ouderen die hele huizen bezetten. Maar ja, waar moeten ze anders naar toe?
Mijn moeder word dit jaar zestig en ook zij krijgt al jaren seniorenwoningen toegestuurd van onze woningbouw. Zij houdt namelijk ook in haar eentje een eengezinswoning bezet met vier slaapkamers. Een vriendin van haar die om de hoek woont ook.
Ze zouden best samen in een van die huizen kunnen gaan zitten maar dat willen ze niet. Op zich lijkt het me prima dat die optie er wel komt, zo kunnen meer mensen een woning delen ( en de kosten ) en komen er weer meer huizen vrij.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
12-04-2024 09:48
Ik zeg toch ook niet dat er staat? Ik zeg alleen dat áls het zou gebeuren dat het scenario niet heel tof zou vinden. Ik dacht dat het probleem was dat er in verhouding teveel mensen een woning bezitten met meer kamers dan bewoners. Of zelfs gezegd zou kunnen worden: die kinderen kunnen ook een slaapkamer delen. Is er één slaapkamer vrij waar een heel gezin in past.
Ik ben met meerdere siblings opgegroeid in een rijtjeshuis. Tegenwoordig wordt dan gezegd: we groeien uit ons huis. De standaard is tegenwoordig ook wel echt veel te hoog hoor. Niet dat dat de woningnood per se. Veroorzaakt. Maar we moeten wel eens kritisch kijken naar de ruimte die we hebben in NL
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat moet iemand dan die op de middelbare school keihard heeft geleerd, daarna een studie altijd met het oog op "dat is goed voor later, dat is verstandig". Die heeft zichzelf misschien in de jonge jaren veel ontnomen qua leuke dingen doen. Maar goed later zou het zich uitbetalen. Wat als diegene dan door ongelukkige omstander geen kinderen kan krijgen maar wel goed is gaan verdienen. Een mooi huis kan kopen met een fijne tuin. Moet die daar dan weg omdat het huis veel slaapkamers heeft zodat er een ge, in in kan wonen die toevallig wel kin konden krijgen?

Wanneer mag je dan groot en mooi wonen? Alleen als je kinderen hebt?

Zouden ze kinderen op de basisschool dan later gaan leren zorg dat je indien mogelijk veel kinderen krijgt dan heb jij later een mooi groot huis en hoef je niet op een flat te wonen ipv wat men vroeger zei: ga lang en hard studeren dan kan je later mooi wonen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
12-04-2024 09:46
Hoezo ik ben toch niet de enige die dacht dat het evt verplicht kon worden? Alleen maar goed dus dat dat niet zo is. Dan kan iedereen dat lekker zelf weten.

Klopt. Er zijn hier wel meer wappies blijkbaar. Dit gaat over sociale huurwoningen en dan nog wordt er niets verplicht. Het is echt absurd om het meteen door te trekken naar je eigen koophuis-situatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
12-04-2024 09:58
Wat moet iemand dan die op de middelbare school keihard heeft geleerd, daarna een studie altijd met het oog op "dat is goed voor later, dat is verstandig". Die heeft zichzelf misschien in de jonge jaren veel ontnomen qua leuke dingen doen. Maar goed later zou het zich uitbetalen. Wat als diegene dan door ongelukkige omstander geen kinderen kan krijgen maar wel goed is gaan verdienen. Een mooi huis kan kopen met een fijne tuin. Moet die daar dan weg omdat het huis veel slaapkamers heeft zodat er een ge, in in kan wonen die toevallig wel kin konden krijgen?

Wanneer mag je dan groot en mooi wonen? Alleen als je kinderen hebt?

Zouden ze kinderen op de basisschool dan later gaan leren zorg dat je indien mogelijk veel kinderen krijgt dan heb jij later een mooi groot huis en hoef je niet op een flat te wonen ipv wat men vroeger zei: ga lang en hard studeren dan kan je later mooi wonen.
Het gaat over sociale huurwoningen delen om woningnood te verkleinen.
Niet over mensen die goed verdienen en een huis kunnen kopen
Alle reacties Link kopieren Quote
muts87 schreef:
12-04-2024 09:53
Ik ben met meerdere siblings opgegroeid in een rijtjeshuis. Tegenwoordig wordt dan gezegd: we groeien uit ons huis. De standaard is tegenwoordig ook wel echt veel te hoog hoor. Niet dat dat de woningnood per se. Veroorzaakt. Maar we moeten wel eens kritisch kijken naar de ruimte die we hebben in NL
Klopt ook wel, maar zoals ik al eerder schreef: het verschilt ook enorm per regio. In de randstad en in grote steden zitten veel menen al tamelijk "opgehokt" en is er bijna geen ruimte vrij. In veel andere delen van het land staan én veel grote huizen en zijn er gemeentes waar je makkelijk duizenden huizen erbij zou kunnen bouwen. Alleen wil er niemand wonen, want daar bevindt zich niet het werk, vriendenkring, sociale leven etc.

Maar ik denk dat het wel echt een oplossing zou zijn als niet iederéén in Den Haag, Amsterdam of Utrecht wil gaan wonen/blijven maar dat dorpse gebieden worden verstedelijkt en dat stedelijke gebieden in de periferie verder worden uitgebreid. Het is nou niet bepaald zo dat het hele land al tjokvol gebouwd is, al zou elke volwassene in zijn of haar eentje een huis bewonen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
12-04-2024 09:58
Wat moet iemand dan die op de middelbare school keihard heeft geleerd, daarna een studie altijd met het oog op "dat is goed voor later, dat is verstandig". Die heeft zichzelf misschien in de jonge jaren veel ontnomen qua leuke dingen doen. Maar goed later zou het zich uitbetalen. Wat als diegene dan door ongelukkige omstander geen kinderen kan krijgen maar wel goed is gaan verdienen. Een mooi huis kan kopen met een fijne tuin. Moet die daar dan weg omdat het huis veel slaapkamers heeft zodat er een ge, in in kan wonen die toevallig wel kin konden krijgen?

Wanneer mag je dan groot en mooi wonen? Alleen als je kinderen hebt?

Zouden ze kinderen op de basisschool dan later gaan leren zorg dat je indien mogelijk veel kinderen krijgt dan heb jij later een mooi groot huis en hoef je niet op een flat te wonen ipv wat men vroeger zei: ga lang en hard studeren dan kan je later mooi wonen.

HET GAAT NIET OM KOOPHUIZEN
Alle reacties Link kopieren Quote
muts87 schreef:
12-04-2024 10:00
Het gaat over sociale huurwoningen delen om woningnood te verkleinen.
Niet over mensen die goed verdienen en een huis kunnen kopen
Er wordt toch gepraat over iemand die in haar eentje in een huis woont met bv 5 slaapkamers. Dat zou niet kunnen want daar zou een heel gezin in passen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
12-04-2024 09:58
Wat moet iemand dan die op de middelbare school keihard heeft geleerd, daarna een studie altijd met het oog op "dat is goed voor later, dat is verstandig". Die heeft zichzelf misschien in de jonge jaren veel ontnomen qua leuke dingen doen. Maar goed later zou het zich uitbetalen. Wat als diegene dan door ongelukkige omstander geen kinderen kan krijgen maar wel goed is gaan verdienen. Een mooi huis kan kopen met een fijne tuin. Moet die daar dan weg omdat het huis veel slaapkamers heeft zodat er een ge, in in kan wonen die toevallig wel kin konden krijgen?

Wanneer mag je dan groot en mooi wonen? Alleen als je kinderen hebt?

Zouden ze kinderen op de basisschool dan later gaan leren zorg dat je indien mogelijk veel kinderen krijgt dan heb jij later een mooi groot huis en hoef je niet op een flat te wonen ipv wat men vroeger zei: ga lang en hard studeren dan kan je later mooi wonen.
Relatief veel mensen die groot wonen zijn ouderen waarvan de kinderen al langer uit huis zijn. Van mij mogen die mensen blijven zitten waar ze zitten, alleen zou het gezien de huidige situatie nuttig zijn om doorstroom naar een moderner, gelijkvloers appartement te stimuleren.

Die appartementen moet je daarvoor alleen wel in de buurt bouwen. Om vervolgens daadwerkelijke doorstroom te stimuleren zou je aanvullende (fiscale) maatregelen kunnen treffen. Aankoop van het appartement door de persoon met ruimte over en verkoop van het huis als verblijfswoning/eerste huis van een particulier zou je kunnen stimuleren door geen of minder overdrachtsbelasting te heffen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Charlotta schreef:
12-04-2024 09:25
Ik heb niet alles gelezen maar ik verbaas me echt over het wantrouwen in de eerste reacties. Ik las het nieuws gisteren ook en vind het een onwijs goed idee. Er wordt echt nergens gezegd dat bestaande huurders gedwongen gaan worden om iemand in huis te nemen, of dat (nog idioter) mensen in te grote koophuizen daartoe gedwongen worden.
Het nieuws ging puur over woningcorporaties die het makkelijker gaan maken voor mensen (meestal jongeren) om een woning te delen zodat er minder vaak een te groot huis verhuurd wordt aan een alleenstaande (73% van de alleenstaanden heeft nu blijkbaar een huis met 2 of meer slaapkamers, en 40% zelfs 3 of meer slaapkamers).
Hoe kan je daar nou op tegen zijn? De woningnood is enorm, wees blij dat corporaties nadenken over hoe ze de bestaande woningvoorraad zo efficient mogelijk kunnen gebruiken.
En hoezo zou dat nóg idioter zijn? Want als huurder heb je minder recht op een eigen plek of woongenot??
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon hier vlak naast een 'knarrenhof'. Het is echt prachtig. Midden in de binnenstad met veel groen. Er staan een aantal grote oude panden die opgesplitst zijn in appartementen van verschillende grootte en ook verschillende oude, kleine 'arbeidershuisjes'. Er is een gezamenlijke tuin en sommige appartementen hebben een eigen tuin of een balkon. Het is overigens allemaal huur. Sommige woningen sociaal, sommige woningen vrije sector. Ook is er een gedeelte verzorgingstehuis. En het is superpopulair. Er is een lange wachtlijst en momenteel onmogelijk om daar op te komen. Ik zie hier verder nergens gebouwd worden voor 'senioren'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
12-04-2024 10:02
Er wordt toch gepraat over iemand die in haar eentje in een huis woont met bv 5 slaapkamers. Dat zou niet kunnen want daar zou een heel gezin in passen.
Als je op mijn bijdrage doelt: die was hypothetisch hè?

Maar kwam wel voort uit mijn idee (of vooroordeel) dat er in koopwoningen veel vaker sprake is van zgn. "onderbewoning" dan in huurwoningen. Huurwoningen zijn vaak al kleiner, gehoriger en overbewoond (of op maat bewoond).

Ik ken echt niemand die een kast van een huis bewoont met 3 slaapkamers over en huurt via een woningstichting. Mensen die echt veel ruimte (over) hebben zijn allemaal mensen met koopwoningen.
olea wijzigde dit bericht op 12-04-2024 10:10
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterrenstof74 schreef:
12-04-2024 10:06
En hoezo zou dat nóg idioter zijn? Want als huurder heb je minder recht op een eigen plek of woongenot??
Nee, maar sociale huurwoningen worden specifiek verhuurd onder de daadwerkelijke marktprijs (vandaar de term "sociaal"). In het verleden zijn al maatregelen genomen tegen "scheefwoners" die een behoorlijk hoog inkomen hebben, maar nog steeds in een sociale huurwoning zitten. Afhankelijk van de behoefte zou je dergelijke regels ook op kunnen stellen voor mensen die in hun eentje een complete eengezinswoning in het sociale huur-segment bezetten.

Voor koop en particuliere huur kun je weinig doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
12-04-2024 10:05
Relatief veel mensen die groot wonen zijn ouderen waarvan de kinderen al langer uit huis zijn. Van mij mogen die mensen blijven zitten waar ze zitten, alleen zou het gezien de huidige situatie nuttig zijn om doorstroom naar een moderner, gelijkvloers appartement te stimuleren.

Die appartementen moet je daarvoor alleen wel in de buurt bouwen. Om vervolgens daadwerkelijke doorstroom te stimuleren zou je aanvullende (fiscale) maatregelen kunnen treffen. Aankoop van het appartement door de persoon met ruimte over en verkoop van het huis als verblijfswoning/eerste huis van een particulier zou je kunnen stimuleren door geen of minder overdrachtsbelasting te heffen.
Dus dan ben je op je 28e klaar met studeren bijvoorbeeld, krijgt 2 kinderen die op je 50e weer uit huis zijn. Dan mag je dus tot je 50e in een mooi groot familiehuis wonen en daarna naar een appartement?

Mensen gaan vaak toch studeren niet alleen voor de voldoening van het leren maar ook om daarna een goed financieel en comfortabel leven te hebben? Niks mis met een appartement hoor maar ik zou het wel raar vinden als de meute zou vinden dat als de kinderen het huis uit gaan men maar naar een appartement moeten. Omdat hun huis zoveel kamers heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
12-04-2024 10:02
Er wordt toch gepraat over iemand die in haar eentje in een huis woont met bv 5 slaapkamers. Dat zou niet kunnen want daar zou een heel gezin in passen.
Nogmaals. Het gaat over sociale huurwoningen. Als je het echt goed voor elkaar hebt: doorgeleerd, goed inkomen dan KOOP je en kom je dus niet terecht in een sociale huurwoning.
LEZEN aub.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ok dan is het dus ook geen probleem dat een alleenstaande vrouw van 65 in een mooie vrijstaande woning woont met 6 kamers (koop). Zeggen mensen bij haar dan niet zo wat aso daar kan beter een gezin in wonen met 4 kinderen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
12-04-2024 10:10
Dus dan ben je op je 28e klaar met studeren bijvoorbeeld, krijgt 2 kinderen die op je 50e weer uit huis zijn. Dan mag je dus tot je 50e in een mooi groot familiehuis wonen en daarna naar een appartement?

Mensen gaan vaak toch studeren niet alleen voor de voldoening van het leren maar ook om daarna een goed financieel en comfortabel leven te hebben? Niks mis met een appartement hoor maar ik zou het wel raar vinden als de meute zou vinden dat als de kinderen het huis uit gaan men maar naar een appartement moeten. Omdat hun huis zoveel kamers heeft.
Je bent weer op dezelfde manier aan het discussieren als in bepaalde andere topics. Je leest niet en gaat door met het herhalen van je eigen punten.

Ik heb het over positieve stimuleringsmaatregelen en niet over verplichtingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
muts87 schreef:
12-04-2024 10:11
Nogmaals. Het gaat over sociale huurwoningen. Als je het echt goed voor elkaar hebt: doorgeleerd, goed inkomen dan KOOP je en kom je dus niet terecht in een sociale huurwoning.
LEZEN aub.
Toch voelt dit wel een beetje als:

- Aan de (mensen met een) koopwoning kunnen en mogen we niet sleutelen.
- De politieke regelgeving dwarsboomt het bouwen van meer huizen vanwege de stikstofregeling.

Wat kunnen we dan nog doen?
- We gaan de alleenstaande moeder met kind verplichten het ene leegstaande kamertje van 2 bij 2 in haar huurwoning te laten opvullen door een alleenstaande huurder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
12-04-2024 10:13
Je bent weer op dezelfde manier aan het discussieren als in bepaalde andere topics. Je leest niet en gaat door met het herhalen van je eigen punten.

Ik heb het over positieve stimuleringsmaatregelen en niet over verplichtingen.
Nee maar de opmerkingen worden wel gemaakt. Mijn ouders wonen ook best heel groot. Die hebben ook al vaak gehoord dat het eerlijker zou zijn als daar een jong gezin in zou komen. Dan denk ik waarom. Ze hebben er hard voor gewerkt en zijn er happy.
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
12-04-2024 10:14
Toch voelt dit wel een beetje als:

- Aan de (mensen met een) koopwoning kunnen en mogen we niet sleutelen.
- De politieke regelgeving dwarsboomt het bouwen van meer huizen vanwege de stikstofregeling.

Wat kunnen we dan nog doen?
- We gaan de alleenstaande moeder met kind verplichten het ene leegstaande kamertje van 2 bij 2 in haar huurwoningen te laten opvullen door een alleenstaande huurder.
Dat komt door het verschil tussen eigendomsrecht (koophuis) en een gegunde sociale huurwoning die feitelijk onder de marktprijs verhuurd wordt.

Je kunt ook wel maatregelen in het koopsegment nemen, maar dan op vrijwillige basis. In de praktijk wil de eigenaar daar een bak geld voor hebben. Voor 1000 euro per maand van de overheid, een garantie van de overheid tegen schade en ontheffing van gemeentelijke belastingen is hier een kamer vrij, bij wijze van spreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
muts87 schreef:
12-04-2024 10:11
Nogmaals. Het gaat over sociale huurwoningen. Als je het echt goed voor elkaar hebt: doorgeleerd, goed inkomen dan KOOP je en kom je dus niet terecht in een sociale huurwoning.
LEZEN aub.
Jezus. Wat kort door de bocht en generaliserend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterrenstof74 schreef:
12-04-2024 10:19
Jezus. Wat kort door de bocht en generaliserend.
Het zal niet altijd zo gaan natuurlijk. Maar met "verstandig voor later" wordt wel bedoeld qua studeren ga eerst een aantal jaar leren dan kan je later hopelijk goed leven. De meeste mensen studeren niet puur omdat ze de stof zo leuk vinden. Nee het "voor later" telt echt wel mee. En dat is lang niet altijd leuk want bij mooi weer zit jij binnen te leren etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
12-04-2024 10:14
Toch voelt dit wel een beetje als:

- Aan de (mensen met een) koopwoning kunnen en mogen we niet sleutelen.
- De politieke regelgeving dwarsboomt het bouwen van meer huizen vanwege de stikstofregeling.

Wat kunnen we dan nog doen?
- We gaan de alleenstaande moeder met kind verplichten het ene leegstaande kamertje van 2 bij 2 in haar huurwoning te laten opvullen door een alleenstaande huurder.

Nee, nee en nog eens nee. Ik begrijp echt niet dat mensen hier maar door blijven gaan met het verzinnen van allerlei waanbeelden die totaal niet aan de orde zijn.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven