Huizencrisis in NL

11-04-2024 18:47 1558 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is een groot drama de afgelopen jaren op de huizenmarkt, zowel qua sociale huurwoningen (in sommige steden heb je al ruim 30(!) jaar meettijd nodig), als particulier (3-4x inkomenseis) en als koop waarbij je als alleenstaande al bijna niets meer kunt kopen al heb je een topsalaris.

Inmiddels hebben ze een "nieuwe oplossing", huizensplitsing: https://nos.nl/artikel/2516324-veel-won ... izen-delen
Lijkt haast alsof we teruggaan naar vlak na de 2e w.o. waarbij men (gedwongen) vreemden in huis moest nemen. Ik vind het zorgelijk.
Olea schreef:
12-04-2024 10:14
Toch voelt dit wel een beetje als:

- Aan de (mensen met een) koopwoning kunnen en mogen we niet sleutelen.
- De politieke regelgeving dwarsboomt het bouwen van meer huizen vanwege de stikstofregeling.

Wat kunnen we dan nog doen?
- We gaan de alleenstaande moeder met kind verplichten het ene leegstaande kamertje van 2 bij 2 in haar huurwoning te laten opvullen door een alleenstaande huurder.
We gaan niemand VERPLICHTEN. Koop niet en huur niet,
Dit artikel gaat over een woonvorm die kan bijdragen aan het woningtekort, Waar mensen voor kunnen KIEZEN.

Daarnaast kun je mensen STIMULEREN tot doorstroming. Koop en huur,
Als er geschikte woningen worden gebouwd (huur en koop) waar mensen die best kleiner WILLEN wonen naartoe kunnen verhuizen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
12-04-2024 10:34
We gaan niemand VERPLICHTEN. Koop niet en huur niet,
Dit artikel gaat over een woonvorm die kan bijdragen aan het woningtekort, Waar mensen voor kunnen KIEZEN.

Daarnaast kun je mensen STIMULEREN tot doorstroming. Koop en huur,
Als er geschikte woningen worden gebouwd (huur en koop) waar mensen die best kleiner WILLEN wonen naartoe kunnen verhuizen.
Nou prima toch. Als mensen liever doorstromen naar een appartement dan in een koopwoning te blijven moeten ze dat zelf weten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Charlotta schreef:
12-04-2024 10:27
Nee, nee en nog eens nee. Ik begrijp echt niet dat mensen hier maar door blijven gaan met het verzinnen van allerlei waanbeelden die totaal niet aan de orde zijn.
Hoe dan ook: gedwongen of "in overleg en met toestemming", het lijkt mij een slechte oplossing.
Onderbewoning in huurwoningen. Houd nou toch op en spaar die mensen.

Er is maar 1 oplossing: bouwen bouwen bouwen. Er is ruimte genoeg.

Bij voorkeur wel duurzaam, meer inzetten op tiny houses en gelijkvloerse appartementen voor 1 of 2 personen. Maar de mensen die nu in sociale huurwoningen zitten voor de keuze zetten samen te gaan wonen met vreemden? Echt waanzin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
12-04-2024 10:37
Hoe dan ook: gedwongen of "in overleg en met toestemming", het lijkt mij een slechte oplossing.
Onderbewoning in huurwoningen. Houd nou toch op en spaar die mensen.

Er is maar 1 oplossing: bouwen bouwen bouwen. Er is ruimte genoeg.

Bij voorkeur wel duurzaam, meer inzetten op tiny houses en gelijkvloerse appartementen voor 1 of 2 personen. Maar de mensen die nu in sociale huurwoningen zitten voor de keuze zetten samen te gaan wonen met vreemden? Echt waanzin.
Bouwen is idd een optie of toch eerder naar het buitenland. In landen als zweden, België en Duitsland is er echt veel meer ruimte op de woningmarkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
12-04-2024 10:34
We gaan niemand VERPLICHTEN. Koop niet en huur niet,
Dit artikel gaat over een woonvorm die kan bijdragen aan het woningtekort, Waar mensen voor kunnen KIEZEN.

Daarnaast kun je mensen STIMULEREN tot doorstroming. Koop en huur,
Als er geschikte woningen worden gebouwd (huur en koop) waar mensen die best kleiner WILLEN wonen naartoe kunnen verhuizen.
En daar ben ik het mee eens. In eerste instantie schrok ik en trok ik het door tot in het extreme. Maar nu vind ik het een goed plan voor de mensen die het willen. Ik hoop dat ze de regelgeving wel gaan aanpassen, zodat het makkelijker wordt.
Laatst stond hier een groot huis leeg. Waar 1 huishouden heeft gewoond. Toen die weggingen heeft de gemeente er twee woningen van gemaakt. Ieder met een eigen voordeur en trap.
*elfje* wijzigde dit bericht op 12-04-2024 10:42
0.59% gewijzigd
In the end, it is what it is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
12-04-2024 10:37
Hoe dan ook: gedwongen of "in overleg en met toestemming", het lijkt mij een slechte oplossing.
Onderbewoning in huurwoningen. Houd nou toch op en spaar die mensen.

Er is maar 1 oplossing: bouwen bouwen bouwen. Er is ruimte genoeg.

Bij voorkeur wel duurzaam, meer inzetten op tiny houses en gelijkvloerse appartementen voor 1 of 2 personen. Maar de mensen die nu in sociale huurwoningen zitten voor de keuze zetten samen te gaan wonen met vreemden? Echt waanzin.

Weet je wat waanzin is? Dat jij na 4 pagina's nog steeds niet de moeite hebt genomen om het artikel uit de OP gewoon even te lezen.
Olea schreef:
12-04-2024 10:37
Hoe dan ook: gedwongen of "in overleg en met toestemming", het lijkt mij een slechte oplossing.
Onderbewoning in huurwoningen. Houd nou toch op en spaar die mensen.

Er is maar 1 oplossing: bouwen bouwen bouwen. Er is ruimte genoeg.

Bij voorkeur wel duurzaam, meer inzetten op tiny houses en gelijkvloerse appartementen voor 1 of 2 personen. Maar de mensen die nu in sociale huurwoningen zitten voor de keuze zetten samen te gaan wonen met vreemden? Echt waanzin.
Lees jij echt zo slecht? Dit gaat niet om mensen die in een sociale huurwoning zitten te laten verhuizen. Ook niet in overleg of met toestemming. Dit gaat om mensen die zelf deze woonvorm zien zitten. Net zoals er mensen zijn die in een tiny house willen wonen. Die worden toch ook niet gedwongen/gevraagd?
Alle reacties Link kopieren Quote
Charlotta schreef:
12-04-2024 10:41
Weet je wat waanzin is? Dat jij na 4 pagina's nog steeds niet de moeite hebt genomen om het artikel uit de OP gewoon even te lezen.
Jawel hoor. En daarin staat dat er bij sociale huurwoningen sprake is van onderbewoning en dat dat opgelost kan worden binnen die bestaande huurwoningen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
12-04-2024 10:37
Hoe dan ook: gedwongen of "in overleg en met toestemming", het lijkt mij een slechte oplossing.
Onderbewoning in huurwoningen. Houd nou toch op en spaar die mensen.

Er is maar 1 oplossing: bouwen bouwen bouwen. Er is ruimte genoeg.

Bij voorkeur wel duurzaam, meer inzetten op tiny houses en gelijkvloerse appartementen voor 1 of 2 personen. Maar de mensen die nu in sociale huurwoningen zitten voor de keuze zetten samen te gaan wonen met vreemden? Echt waanzin.
Als de keuze is; bij je ouder blijven wonen tot je 30 of een woning delen met iemand die je zelf uitkiest. Wat is daar waanzin aan?

Ik ben erg blij dat er eindelijk naar maatregelen aan de vraagzijde wordt gekeken. Hier is veel sneller in te sturen dan in de aanbodzijde van de markt.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Bamboetafeltje schreef:
12-04-2024 10:36
Nou prima toch. Als mensen liever doorstromen naar een appartement dan in een koopwoning te blijven moeten ze dat zelf weten.
een appartement kan ook koop zijn. Mijn punt was dat niemand wordt verplicht om zijn grote woning te verlaten. Maar als mensen zelf wel willen, moeten die kleinere woningen er wel zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kleinezon schreef:
12-04-2024 10:44
Als de keuze is; bij je ouder blijven wonen tot je 30 of een woning delen met iemand die je zelf uitkiest. Wat is daar waanzin aan?

Ik ben erg blij dat er eindelijk naar maatregelen aan de vraagzijde wordt gekeken. Hier is veel sneller in te sturen dan in de aanbodzijde van de markt.
Ja of gewoon zorgen dat je zelf een huis hebt op je 30e dan maar naar Zweden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
12-04-2024 10:42
Lees jij echt zo slecht? Dit gaat niet om mensen die in een sociale huurwoning zitten te laten verhuizen. Ook niet in overleg of met toestemming. Dit gaat om mensen die zelf deze woonvorm zien zitten. Net zoals er mensen zijn die in een tiny house willen wonen. Die worden toch ook niet gedwongen/gevraagd?
Ik heb het toch niet over mensen laten verhuizen?

Alleen over dat een BESTAANDE huurwoning die nu door 1 gezin (of alleenstaande of wat dan ook) "getransformeerd" gaat worden tot een huurwoning waarin TWEE gezinnen (of twee alleenstaanden of wat dan ook) gaan wonen.

En dat de énige reden dat dit gebeurt is: woningnood en huizencrisis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een bijkomend voordeel van het samenbrengen van singles in corporatiewoningen is dat het de belastingbetaler geld kan schelen. Want bij deze woonvorm krijg je in principe geen huurtoeslag. ...
Dit kan ik me wel voorstellen.
Het heeft voor en nadelen.
Belangrijk is dat het altijd vanuit een vrijwillige basis moet gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
ManaGes schreef:
12-04-2024 10:47
Dit kan ik me wel voorstellen.
Het heeft voor en nadelen.
Belangrijk is dat het altijd vanuit een vrijwillige basis moet gaan.
Dat zal ook altijd zo zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yella78 schreef:
11-04-2024 19:01
Er zijn best wat woningcorporaties die grotere gezinswoningen geplitst hebben of dit nog gaan doen, in twee duplexwoningen. Mocht er ooit weer behoefte zijn aan grotere woningen, dan kunnen ze vrij eenvoudig weer in de oude staat teruggebracht worden. Best een goed idee vind ik.
Verder wonen er echt heel veel mensen in een 'te groot' huis. Mijn moeder bijvoorbeeld gebruikt haar twee bovenverdiepingen eigenlijk niet. Ze is bij 'Vrienden van de fiets' gegaan zodat ze die kamers regelmatig toch van nut kan laten zijn. Of als familie uit het buitenland over is logeren ze bij haar. De drempel om die twee etages blijvend te verhuren is momenteel echter te groot. Wat als de huurders niet bevallen? Bijvoorbeeld te veel herrie maken of onhygiënisch zijn? Krijg ze er dan maar eens uit. Maar het is wel echt zonde, al die ruimte maar deels benut, mijn moeder voelt zich daar ook niet lekker over. Ze zou de bovenverdieping misschien ook aan haar zus kunnen verhuren, maar hoe zit het dan met de AOW, worden ze dan gekort? Dat moet sowieso wat mij betreft direct worden afgeschaft, gewoon een persoonlijke AOW en geen kortingen bij samenwonen. Dat zou wellicht al veel schelen, dan zouden denk ik veel ouderen de stap naar samenwonen en een van de twee woningen opzeggen dan wel verkopen zetten, wat gelijk best wat vrijkomende huizen oplevert.
Ja, deze zogenaamde duplexwoningen zie ik ook wel vaker.
In principe zijn veel huurwoningen makkelijk in te delen.
Olea schreef:
12-04-2024 10:43
Jawel hoor. En daarin staat dat er bij sociale huurwoningen sprake is van onderbewoning en dat dat opgelost kan worden binnen die bestaande huurwoningen.
En er staat dus ook dat daarvoor een klein deel van de vrijgekomen woningen deelwoningen worden gemaakt. Omdat daar blijkbaar vraag naar is. Niemand wordt verplicht daar in te gaan wonen.

Er zijn blijkbaar genoeg mensen die wel in zo'n deelwoning willen wonen. Met zo'n deelwoning help je 2 woningzoekenden ipv 1.
Maar niet van alle woningen worden deelwoningen gemaakt.
Olea schreef:
12-04-2024 10:46
Ik heb het toch niet over mensen laten verhuizen?

Alleen over dat een BESTAANDE huurwoning die nu door 1 gezin (of alleenstaande of wat dan ook) "getransformeerd" gaat worden tot een huurwoning waarin TWEE gezinnen (of twee alleenstaanden of wat dan ook) gaan wonen.

En dat de énige reden dat dit gebeurt is: woningnood en huizencrisis.
En waarom vind jij dat waanzin?
blijkbaar is er vraag naar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
12-04-2024 10:52
En waarom vind jij dat waanzin?
blijkbaar is er vraag naar.
Er is naar mijn idee alléén maar vraag naar, omdat er geen andere oplossing is. Schijn dus.
Ik vind het heel triest.

Het is een beetje alsof je gaat voorstellen: laten we een vierdaagse schoolweek invoeren (terwijl het eigenlijke probleem is dat er een lerarentekort is)
Olea schreef:
12-04-2024 10:37

Maar de mensen die nu in sociale huurwoningen zitten voor de keuze zetten samen te gaan wonen met vreemden? Echt waanzin.
ze gaan niemand die al in een huurwoning zit voor de keuze zetten.
Ze bieden woningzoekenden een extra optie aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nogmaals: niemand wordt gedwongen een vreemde in huis te nemen, of je nou koop of huur woont.

Wat vermoeiend dit, zeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
biol schreef:
11-04-2024 20:34
De woningnood is niet iets van de laatste tijd hoor, dat is al decennia lang een probleem. En met het sluiten van alle bejaardentehuizen blijven ook alle kleinere huisjes bewoond door de “oudjes” die niet doorstromen.

Ik neem aan dat ze huurders die er zitten niet gaan verplichten tot “samenwonen”. Als er mensen uitgaan is er mogelijkheid tot splitsen en zo twee woninkjes te creëren.

Mensen die een koopwoning hebben verplichten tot hun huis opdelen lijkt me natuurlijk niet aan de orde.. hoe zie je dat voor je?? Los van het eigendomsrecht.. daar zouden dan 2 opties zijn: of je krijgt de helft van de waarde van je huis terug (wie gaat dat betalen?) of de huizenmarkt wordt in een klap 2 keer zo duur.. is dus ook geen oplossing.
Precies dit dus.
Het gaat duidelijk over huurwoningen, op vrijwillige basis en voorafgaand een soort van intake gesprek (zie artikel nos).
( :facepalm: -> om te denken dat het ook om koop gaat.)
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
12-04-2024 10:54
ze gaan niemand die al in een huurwoning zit voor de keuze zetten.
Ze bieden woningzoekenden een extra optie aan.
Ook als een kale bestaande huurwoning zo wordt aangepast en verbouwd dat ie na de aanpassing geschikt is om 2 huishoudens te huisvesten in plaats van één, vind ik het een schijnoplossing.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
12-04-2024 10:54
ze gaan niemand die al in een huurwoning zit voor de keuze zetten.
Ze bieden woningzoekenden een extra optie aan.
Precies.
Olea schreef:
12-04-2024 10:54
Er is naar mijn idee alléén maar vraag naar, omdat er geen andere oplossing is. Schijn dus.
Ik vind het heel triest.

Het is een beetje alsof je gaat voorstellen: laten we een vierdaagse schoolweek invoeren (terwijl het eigenlijke probleem is dat er een lerarentekort is)
je stampt nu eenmaal niet zomaar even kleinere woningen uit de grond. Blijkbaar is er in die regio vooral veel vraag naar kleinere woningen.
Dan kun je woningen hard splitsen, dus door er 2 afzonderlijke woningen van te maken. Of zacht splitsen, door er een deelwoning van te maken.

Ze passen het woningaanbod aan op de vraag. Dat gebeurt continu. Vroeger door woningen samen te voegen. Nu door woningen te splitsen.

En dit is niet de enige oplossing. Dit is een deeloplossing. Daarnaast zal er ook gebouwd moeten worden. En geloof me, woningcorporaties willen wel, maar regelgeving maakt dit heel erg lastig.
Olea schreef:
12-04-2024 10:54
Er is naar mijn idee alléén maar vraag naar, omdat er geen andere oplossing is. Schijn dus.
Ik vind het heel triest.

Het is een beetje alsof je gaat voorstellen: laten we een vierdaagse schoolweek invoeren (terwijl het eigenlijke probleem is dat er een lerarentekort is)
Nee, de behoeften zijn veranderd maar de woningvoorraad is hetzelfde gebleven en daar hebben we last van. Er komen steeds meer singles, alleenstaande ouderen en minder gezinnen. De overheid wil daarop inspelen door relatief goedkoop een deel van de woningvoorraad om te katten in plaats van duur bij te bouwen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven