Actueel
alle pijlers
Ik geloof er niks van..........
zaterdag 29 maart 2008 om 21:26
Stel hé, stel ( hypothetisch gezien) ik word op een morgen wakker en denk: verhip, ik denk dat ik me vandaag maar eens aan ga melden bij een kerk. Altijd leuk.
Ik, die wel in is voor wat nieuws, ga eens gezellig het internet op, om, jawel, kerken in mijn nabije omgeving te googelen.
Maar dan gebeurd het....
Van vrijgemaakt gereformeerd tot de Noorse Broeders en weer terug, al binnen 3 tellen zie je door de bomen Jezus Christus niet meer. Allemaal prediken zo ongeveer hetzelfde en toch zijn ze weer allemaal anders. Ik snap er echt geen jota meer van.
De gereformeerden vinden ( heb ik van horen zeggen) de baptisten maar oelewappers en de jehova's ( weet ik uit eerste hand) vinden sowieso iedereen die niet binnen hun straatje neukt zondaars, dus i do not even go there!
Maar daar tussenin heb je nog de vrijgemaakte en de artikels, de protestantse kerk, en de katholieke etc etc. En voor mijn eigen gemak laat ik dan maar meteen alle Hare Krishna's en Boedisten achterwegen, anders wordt het helemaal zo'n vergaarbak.
Wij kennen alleen binnen Nederland al zo godsklere veel aftakkingen van het Gristendom, dat je er gewoon tureluurs van wordt. Ze vinden, uiteraard, altijd zichzelf het beste. Hun geloof is het enige ware geloof enzo. Maar dat schiet toch helemaal niet op eigenlijk?
Want stel dat ik nu echt ineens in de gloria zou geraken ( ) ( komaan een kind met kanker doet je rare sprongen maken, net zoiets als die kat die in het nauw zat, weet je nog? ) Affijn terug naar het begin. Ik word wakker, zie het licht, etc etc, en wil naar de kerk. Gewoon lekker bidden, wat biechten, gezellig glaasje wijn, meteen maar de hele rambam, welk geloof en welke kerk moet ik dan hebben? Hoe gaat zoiets? Loop je gewoon een willekeurig leuk kerkje binnen op zondag morgen, en ga je doodgewoon tussen de andere mensen zitten? Ja weet ik veel. Of moet je ergens een aanmeldingsformulier ophalen en invullen en eventuele bewijsstukken toevoegen? Bewijs van goedgedrag overhandigen, die dingen?
Ja moet je eens luisteren, die extremisten binnen de reformatorische kerk, die kunnen er ook wat van hé! Met hun infiltraties en geheime onderzoeken voorafgaande aan iemand schooltoelating. ( hij had wél een tv, en las niet het reformatorisch dagblad dus hij had gejokt en dat is heel stout!!) Dag dag school, auf wieder sehen!
Maar hoe zit dat bij andere gemeenschappen. Kom je daartussen omdat je ouders zich er destijds ingeneukt hadden, of kan je dus zelf ergens je binnenwerken? Gaat zoiets van familie op familie en trouw je jezelf naar binnen? Of? Ja ik vraag me dat echt serieus af.
En weet je hoe dat komt?
Door 2 dingen eigenlijk.
Ten eerste omdat mijn opa en oma wel geloven, maar dus de kerk verworpen hebben. Ze beleven hun intieme Jezuschristus momentjes nu gezellig rond de openhaard. Gewoon op maandag avond als het zo uitkomt. En ze dus echt he-le-maal klaar waren met dat geouwehoer en opgelegde moralen en meer van die nonsens. Vragen stellen werd niet gewaardeerd. Meedenken idem. Gewoon doen wat er in de Bijbel staat en verder vooral niet zeiken. Nadenken dát doen wij wel voor je!
Geloof dat mijn opa en oma iets van Katholiek waren ooit.
Affijn, geen idee of dat representatief is hoor. Maar als iemand mij door de maag gaat splitsen dat je een afwijking hebt als je homosexueel bent. En dat dat een keuze is, en je dus ook kunt kiezen, om niet zo ranzig door het leven te gaan, dan heb ik letterlijk al gegeten en gedronken. Voor dit soort flauwekul bedank ik vriendelijk. Dan vraag ik me altijd serieus af of al die gelovigen nu zwakbegaafd zijn of wat? Sommige di-hards sluiten gewoon hun ogen voor de onderzochte en onderbouwde feiten. Moet je vooral mij hebben. Opgelegde regeltjes. Krijg ik meteen bulten in mijn nek. Heel vervelend altijd. Vooral voor mijn omgeving. Enfin, toevallig kwam dit poosje terug ter sprake. En dan denk ik: weet je, geloven zou toch vooral gezellig samenzijn moeten betekenen. Lekker in een kringetje, liedjes zingen, en uit de Bijbel lezen ( dat ding is niet door te komen gewoon, ik zweer het je!). Maar dat is nogal een verkeerd beeld van mij ben ik al achter. Alle geloofsstromingen hebben zo hun eigen interpetaties op de Bijbel. Hun eigen wetten en regelgevingen binnen hun genootschap, en vanzelfsprekend, hebben zij, in tegen stelling tot al die andere geloofjes, de wijsheid in pacht. Uiteraard. Logisch. Tuurlijk. Toch?
Ze hebben, zo apart, allemaal zelf het ware geloof te pakken. Állemaal vinden ze dat zij het beste zijn. En het het beste doen. Zó had God het bedoeld. Echt en heus.
Ja hallo! Hoe weet ík dat nou?
Hoe kom ik er dan achter wat bij míj past?
Wat moet je als hypothetische latente gelovige nou toch doen hier in dit land?
Man wat een gedoe!
Kan er niet gewoon 1 geloof zijn. Gewoon God, de Bijbel, lekker bidden, beetje kerst vieren enzo. En verder iedereen gelijk, geen geouwehoer?!
Of weet je wat?, nog beter, gewoon ál dat gezeik afschaffen. Geen ruzie in de naam van God ( joh, zal ie leuk vinden!) geen: jamaar hij, jamaar zij, jamaar ik, jamaar, jamaar. Geen wijzend vingertje.
Geloven? Dát doe je maar in je éigen tijd!
Nou en in de tweede plaats, omdat ik door de ziekte van mijn oudste dochter ineens in aanraking met dingen ben gekomen waar ik nog nooit eerder mee in aanraking gekomen was. Namelijk het veel te vroeg komen te overlijden van je kind. Op de een of andere manier valt het me telkens weer op hoeveel troost mensen halen uit hun geloof, en hoeveel warmte en medeleven zo'n gemeenschap met zich meebrengt. Ik ben daar soms wel eens jaloers op. Op die hechtheid. En de troostende woorden die een Bijbel en een zondagochtendmis, je brengen kunnen. Ik heb het geprobeerd hoor; geloven in God enzo. Maar ik kán het niet, ik kan het gewoon niet, echt niet. Ik ben daar veel te nuchter voor. Kan er geen ei van bakken.....
Tja, en toen wist deze zwevende kiezer dus nog steeds het verschil niet tussen de Noorse Broeders en de Artikels.
Dus wát nou als ik morgen het licht ineens zie? 'Voel' ik het dan ineens? Zo van: Joh! ik voel me echt een Baptist vandaag, laat ik dáár eens werk van gaan maken maken ofzo, leuk man. Tof!
Ik kan er vast vannacht niet van slapen, wedden?
En dan is het morgen nog Zondag ook. Heb ik dat!
Ik, die wel in is voor wat nieuws, ga eens gezellig het internet op, om, jawel, kerken in mijn nabije omgeving te googelen.
Maar dan gebeurd het....
Van vrijgemaakt gereformeerd tot de Noorse Broeders en weer terug, al binnen 3 tellen zie je door de bomen Jezus Christus niet meer. Allemaal prediken zo ongeveer hetzelfde en toch zijn ze weer allemaal anders. Ik snap er echt geen jota meer van.
De gereformeerden vinden ( heb ik van horen zeggen) de baptisten maar oelewappers en de jehova's ( weet ik uit eerste hand) vinden sowieso iedereen die niet binnen hun straatje neukt zondaars, dus i do not even go there!
Maar daar tussenin heb je nog de vrijgemaakte en de artikels, de protestantse kerk, en de katholieke etc etc. En voor mijn eigen gemak laat ik dan maar meteen alle Hare Krishna's en Boedisten achterwegen, anders wordt het helemaal zo'n vergaarbak.
Wij kennen alleen binnen Nederland al zo godsklere veel aftakkingen van het Gristendom, dat je er gewoon tureluurs van wordt. Ze vinden, uiteraard, altijd zichzelf het beste. Hun geloof is het enige ware geloof enzo. Maar dat schiet toch helemaal niet op eigenlijk?
Want stel dat ik nu echt ineens in de gloria zou geraken ( ) ( komaan een kind met kanker doet je rare sprongen maken, net zoiets als die kat die in het nauw zat, weet je nog? ) Affijn terug naar het begin. Ik word wakker, zie het licht, etc etc, en wil naar de kerk. Gewoon lekker bidden, wat biechten, gezellig glaasje wijn, meteen maar de hele rambam, welk geloof en welke kerk moet ik dan hebben? Hoe gaat zoiets? Loop je gewoon een willekeurig leuk kerkje binnen op zondag morgen, en ga je doodgewoon tussen de andere mensen zitten? Ja weet ik veel. Of moet je ergens een aanmeldingsformulier ophalen en invullen en eventuele bewijsstukken toevoegen? Bewijs van goedgedrag overhandigen, die dingen?
Ja moet je eens luisteren, die extremisten binnen de reformatorische kerk, die kunnen er ook wat van hé! Met hun infiltraties en geheime onderzoeken voorafgaande aan iemand schooltoelating. ( hij had wél een tv, en las niet het reformatorisch dagblad dus hij had gejokt en dat is heel stout!!) Dag dag school, auf wieder sehen!
Maar hoe zit dat bij andere gemeenschappen. Kom je daartussen omdat je ouders zich er destijds ingeneukt hadden, of kan je dus zelf ergens je binnenwerken? Gaat zoiets van familie op familie en trouw je jezelf naar binnen? Of? Ja ik vraag me dat echt serieus af.
En weet je hoe dat komt?
Door 2 dingen eigenlijk.
Ten eerste omdat mijn opa en oma wel geloven, maar dus de kerk verworpen hebben. Ze beleven hun intieme Jezuschristus momentjes nu gezellig rond de openhaard. Gewoon op maandag avond als het zo uitkomt. En ze dus echt he-le-maal klaar waren met dat geouwehoer en opgelegde moralen en meer van die nonsens. Vragen stellen werd niet gewaardeerd. Meedenken idem. Gewoon doen wat er in de Bijbel staat en verder vooral niet zeiken. Nadenken dát doen wij wel voor je!
Geloof dat mijn opa en oma iets van Katholiek waren ooit.
Affijn, geen idee of dat representatief is hoor. Maar als iemand mij door de maag gaat splitsen dat je een afwijking hebt als je homosexueel bent. En dat dat een keuze is, en je dus ook kunt kiezen, om niet zo ranzig door het leven te gaan, dan heb ik letterlijk al gegeten en gedronken. Voor dit soort flauwekul bedank ik vriendelijk. Dan vraag ik me altijd serieus af of al die gelovigen nu zwakbegaafd zijn of wat? Sommige di-hards sluiten gewoon hun ogen voor de onderzochte en onderbouwde feiten. Moet je vooral mij hebben. Opgelegde regeltjes. Krijg ik meteen bulten in mijn nek. Heel vervelend altijd. Vooral voor mijn omgeving. Enfin, toevallig kwam dit poosje terug ter sprake. En dan denk ik: weet je, geloven zou toch vooral gezellig samenzijn moeten betekenen. Lekker in een kringetje, liedjes zingen, en uit de Bijbel lezen ( dat ding is niet door te komen gewoon, ik zweer het je!). Maar dat is nogal een verkeerd beeld van mij ben ik al achter. Alle geloofsstromingen hebben zo hun eigen interpetaties op de Bijbel. Hun eigen wetten en regelgevingen binnen hun genootschap, en vanzelfsprekend, hebben zij, in tegen stelling tot al die andere geloofjes, de wijsheid in pacht. Uiteraard. Logisch. Tuurlijk. Toch?
Ze hebben, zo apart, allemaal zelf het ware geloof te pakken. Állemaal vinden ze dat zij het beste zijn. En het het beste doen. Zó had God het bedoeld. Echt en heus.
Ja hallo! Hoe weet ík dat nou?
Hoe kom ik er dan achter wat bij míj past?
Wat moet je als hypothetische latente gelovige nou toch doen hier in dit land?
Man wat een gedoe!
Kan er niet gewoon 1 geloof zijn. Gewoon God, de Bijbel, lekker bidden, beetje kerst vieren enzo. En verder iedereen gelijk, geen geouwehoer?!
Of weet je wat?, nog beter, gewoon ál dat gezeik afschaffen. Geen ruzie in de naam van God ( joh, zal ie leuk vinden!) geen: jamaar hij, jamaar zij, jamaar ik, jamaar, jamaar. Geen wijzend vingertje.
Geloven? Dát doe je maar in je éigen tijd!
Nou en in de tweede plaats, omdat ik door de ziekte van mijn oudste dochter ineens in aanraking met dingen ben gekomen waar ik nog nooit eerder mee in aanraking gekomen was. Namelijk het veel te vroeg komen te overlijden van je kind. Op de een of andere manier valt het me telkens weer op hoeveel troost mensen halen uit hun geloof, en hoeveel warmte en medeleven zo'n gemeenschap met zich meebrengt. Ik ben daar soms wel eens jaloers op. Op die hechtheid. En de troostende woorden die een Bijbel en een zondagochtendmis, je brengen kunnen. Ik heb het geprobeerd hoor; geloven in God enzo. Maar ik kán het niet, ik kan het gewoon niet, echt niet. Ik ben daar veel te nuchter voor. Kan er geen ei van bakken.....
Tja, en toen wist deze zwevende kiezer dus nog steeds het verschil niet tussen de Noorse Broeders en de Artikels.
Dus wát nou als ik morgen het licht ineens zie? 'Voel' ik het dan ineens? Zo van: Joh! ik voel me echt een Baptist vandaag, laat ik dáár eens werk van gaan maken maken ofzo, leuk man. Tof!
Ik kan er vast vannacht niet van slapen, wedden?
En dan is het morgen nog Zondag ook. Heb ik dat!
zondag 30 maart 2008 om 15:46
Degenen die nu nog twijfelen aan het niet-bestaan van een god, zouden The God Delusion van Dawkins eens moeten lezen. In de beschrijving van de uitgever van de Nederlandse vertaling:
In zijn onnavolgbare, pakkende, soms geestige stijl richt Richard Dawkins zijn scherpzinnige pijlen op het geloof in een bovennatuurlijke god. Dawkins bekritiseert het godsidee in al zijn vormen, van de door seks geobsedeerde tiran van het Oude Testament tot de heel wat minzamere (maar nog altijd onlogische) ‘Grote Klokkenmaker’ van sommige verlichtingsdenkers. Hij laat geen spaan heel van de belangrijkste argumenten voor religie (het bieden van troost, het funderen van ethiek, etc.) en toont de grote onwaarschijnlijkheid van een opperwezen aan. Hij laat zien hoe religie oorlog voedt, onverdraagzaamheid in de hand werkt en aanzet tot kindermishandeling. De auteur maakt overtuigend duidelijk dat geloof in God niet alleen irrationeel is, maar ook potentieel dodelijk.
Dawkins heeft een even gepassioneerde als rigoureuze weerlegging van religieuze aanspraken geformuleerd, die omarmd zal worden door iedereen die zich stoort aan de inconsistenties en wreedheden waarvan de Bijbel – weliswaar van grote literair-historische waarde volgens Dawkins – doorspekt is; door iedereen die niets moet hebben van de oppervlakkigheid van Intelligent Design; door iedereen die zich kwaad maakt over het fundamentalisme in het Midden-Oosten of in de hedendaagse VS. Dawkins’ boek zal een welkome steun in de rug zijn voor ieder die zich met trots atheïst durft te noemen. En een vurig pleidooi voor het ‘uit de kast komen’ van ieder die zich diep in zijn hart al een atheïst weet. Een ongelooflijk boek over het ultieme onderwerp, dat beslist veel stof doet opwaaien.
In zijn onnavolgbare, pakkende, soms geestige stijl richt Richard Dawkins zijn scherpzinnige pijlen op het geloof in een bovennatuurlijke god. Dawkins bekritiseert het godsidee in al zijn vormen, van de door seks geobsedeerde tiran van het Oude Testament tot de heel wat minzamere (maar nog altijd onlogische) ‘Grote Klokkenmaker’ van sommige verlichtingsdenkers. Hij laat geen spaan heel van de belangrijkste argumenten voor religie (het bieden van troost, het funderen van ethiek, etc.) en toont de grote onwaarschijnlijkheid van een opperwezen aan. Hij laat zien hoe religie oorlog voedt, onverdraagzaamheid in de hand werkt en aanzet tot kindermishandeling. De auteur maakt overtuigend duidelijk dat geloof in God niet alleen irrationeel is, maar ook potentieel dodelijk.
Dawkins heeft een even gepassioneerde als rigoureuze weerlegging van religieuze aanspraken geformuleerd, die omarmd zal worden door iedereen die zich stoort aan de inconsistenties en wreedheden waarvan de Bijbel – weliswaar van grote literair-historische waarde volgens Dawkins – doorspekt is; door iedereen die niets moet hebben van de oppervlakkigheid van Intelligent Design; door iedereen die zich kwaad maakt over het fundamentalisme in het Midden-Oosten of in de hedendaagse VS. Dawkins’ boek zal een welkome steun in de rug zijn voor ieder die zich met trots atheïst durft te noemen. En een vurig pleidooi voor het ‘uit de kast komen’ van ieder die zich diep in zijn hart al een atheïst weet. Een ongelooflijk boek over het ultieme onderwerp, dat beslist veel stof doet opwaaien.
zondag 30 maart 2008 om 16:02
Bij discussies over geloof moet ik altijd denken aan het liedje van Maarten van Roozendaal - Red mij niet. Verwoord precies mijn houding tegenover alle geloven.
MAARTEN VAN ROOZENDAAL RED MIJ NIET LYRICS
Leg een steen onder je kussen
Brand voor mijn part een kaars
Slacht een lam
Maar red mij niet
Zet een rare muts op
Duw briefjes in een muur
Voorspel de toekomst
Maar red mij niet
Laat je baard staan
Ach man, laat je baard staan
Red mij niet
Trek een jurk aan
Ach man, trek een mooie paarse jurk aan
Maar red mij niet
Restaureer je kerk
Stuur je kinderen ten oorlog
Lees handen tot je blind bent
Maar red mij niet
Slik vitaminen tegen kanker
Was je handen in vuur
Versier je voorhoofd met een stip
Maar red mij niet
Jouw hemel
is voor mij de hel
Een hemel met jou
Is de hel voor mij
Richt je billen naar het westen
Zeg dagenlang hetzelfde woord
Laat je bevrijden door een UFO
Maar red mij niet
Loop met fakkels door de straten
Zeg dat het lukt als je maar wilt
Ga op je knieën tot ze blauw zien
Maar red mij niet
Laat mij in mijn zeven sloten
Laat mij de draad volslagen kwijt
Aan gezelligheid ten onder
Richting eindeloze tijd
Uit volle borst op weg naar nergens
Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden
En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib
Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel
Maar red mij niet
MAARTEN VAN ROOZENDAAL RED MIJ NIET LYRICS
Leg een steen onder je kussen
Brand voor mijn part een kaars
Slacht een lam
Maar red mij niet
Zet een rare muts op
Duw briefjes in een muur
Voorspel de toekomst
Maar red mij niet
Laat je baard staan
Ach man, laat je baard staan
Red mij niet
Trek een jurk aan
Ach man, trek een mooie paarse jurk aan
Maar red mij niet
Restaureer je kerk
Stuur je kinderen ten oorlog
Lees handen tot je blind bent
Maar red mij niet
Slik vitaminen tegen kanker
Was je handen in vuur
Versier je voorhoofd met een stip
Maar red mij niet
Jouw hemel
is voor mij de hel
Een hemel met jou
Is de hel voor mij
Richt je billen naar het westen
Zeg dagenlang hetzelfde woord
Laat je bevrijden door een UFO
Maar red mij niet
Loop met fakkels door de straten
Zeg dat het lukt als je maar wilt
Ga op je knieën tot ze blauw zien
Maar red mij niet
Laat mij in mijn zeven sloten
Laat mij de draad volslagen kwijt
Aan gezelligheid ten onder
Richting eindeloze tijd
Uit volle borst op weg naar nergens
Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden
En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib
Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel
Maar red mij niet
anoniem_58421 wijzigde dit bericht op 30-03-2008 16:06
Reden: effe de lyrics erbij
Reden: effe de lyrics erbij
% gewijzigd
zondag 30 maart 2008 om 16:05
zondag 30 maart 2008 om 16:12
Overigens, Zoyla, het 'jezelf beter vinden dan de rest en ook anderen daarvan willen overtuigen' is natuurlijk een beetje inherent aan het succes van een godsdients.
Als ik een godsdients verzin waarin ik predik dat ik eigenlijk niet eens zo overtuigd ben van mijn gelijk en het me niet zoveel uitmaakt wat een ander gelooft, daar scoor je geen aanhanger mee. Sterker nog, zo'n opvatting nodigt helemaal niet uit tot het bekeren van een ander in de eerste plaats en het heeft ook niet veel te bieden aan degene die dan bekeert zou moeten worden. Een gematigde, rationele godsdienst, daar win je niet veel zieltjes mee.
Als ik een godsdients verzin waarin ik predik dat ik eigenlijk niet eens zo overtuigd ben van mijn gelijk en het me niet zoveel uitmaakt wat een ander gelooft, daar scoor je geen aanhanger mee. Sterker nog, zo'n opvatting nodigt helemaal niet uit tot het bekeren van een ander in de eerste plaats en het heeft ook niet veel te bieden aan degene die dan bekeert zou moeten worden. Een gematigde, rationele godsdienst, daar win je niet veel zieltjes mee.
zondag 30 maart 2008 om 16:16
Nou, dat is natuurlijk niet alleen voorbehouden aan godsdienst. Wat dacht je van communisme of fascisme? Is niet bedoeld als kritiek hoor, ik ben zelf fijn heiden en daar heel gelukkig mee.
Ik bedoel meer dat in een godsdienst je dezelfde menselijke eigenschappen terug vind als bij andere groepen.
Zo las ik pas een onderzoekje waar bij Apple gebruikers zich eigenlijk ook beter vinden dan PC gebruikers (ben er zelf ook zo een). Dus voor superioriteits gevoel hoef je niet alleen bij een godsdienst aan te kloppen mijns inziens
zondag 30 maart 2008 om 16:26
En wie ben jij om dat te bepalen?
Er zijn kerken waar de leden van de gemeente wel erger taal uitkramen, toch zijn ze even welkom. Het gaat namelijk niet om de bewoordingen waarin iemand zich uit, het gaat om de mens zelf....als het goed is. En is dat bij een kerk niet zo dan klopt er daar iets niet.
zondag 30 maart 2008 om 16:34
Overigens nemen mijn politiek correcte postingen niet weg dat ik het af en toe wel flink irritant vind van die gelovigen die denken dat ze de 'moral highground' hebben (zie het bericht over dat zoyla dus het niet verdient om een kaarsje te mogen branden). .
Maar dat vind ik dus ook voor atheisten die zich beter voelen dan een gelovige. Ik vind dat iedereen elkaar in de eerste plaats als mens zou moeten benaderen. Ik ken hele leuke christenen* en hele vervelende. Such is life.
*) Kan worden vervangen door elke willekeurige andere godsdienst en levensovertuiging.
Maar dat vind ik dus ook voor atheisten die zich beter voelen dan een gelovige. Ik vind dat iedereen elkaar in de eerste plaats als mens zou moeten benaderen. Ik ken hele leuke christenen* en hele vervelende. Such is life.
*) Kan worden vervangen door elke willekeurige andere godsdienst en levensovertuiging.
zondag 30 maart 2008 om 18:04
Meer moslims dan rooms-katholieken
` Voor het eerst zijn er wereldwijd
meer moslims dan katholieken.Dat blijkt
uit een telling die het Vaticaan heeft
gepubliceerd.Volgens de kerk is 19,2
procent van de wereldbevolking moslim
en 17,4 procent rooms-katholiek.
Het Vaticaan zegt dat het zijn eerste
positie op de ranglijst van religies is
kwijtgeraakt doordat moslims meer
kinderen krijgen dan katholieken.
Wel groeit het aantal rooms-katholieken
nog steeds en zijn er volgens de kerk
nog altijd meer christenen in de wereld
dan moslims.Alle christenen bij elkaar
vormen eenderde van de wereldbevolking.
Ik denk dus dat je het beter bij de islam kunt zoeken.
Meer moslims dan rooms-katholieken
` Voor het eerst zijn er wereldwijd
meer moslims dan katholieken.Dat blijkt
uit een telling die het Vaticaan heeft
gepubliceerd.Volgens de kerk is 19,2
procent van de wereldbevolking moslim
en 17,4 procent rooms-katholiek.
Het Vaticaan zegt dat het zijn eerste
positie op de ranglijst van religies is
kwijtgeraakt doordat moslims meer
kinderen krijgen dan katholieken.
Wel groeit het aantal rooms-katholieken
nog steeds en zijn er volgens de kerk
nog altijd meer christenen in de wereld
dan moslims.Alle christenen bij elkaar
vormen eenderde van de wereldbevolking.
Ik denk dus dat je het beter bij de islam kunt zoeken.
zondag 30 maart 2008 om 22:46
[quote]
[...]
Nou, dat is natuurlijk niet alleen voorbehouden aan godsdienst. Wat dacht je van communisme
oei oei, meestal is communisme geen vrije keuze (mag je aan mijn man vragen die opgegroeid is in communistisch Bulgarije) en met communisme MAG je ook niet zelf denken, vooral niet zelf denken en je mening geven, mijn (aangetrouwde) oom aldaar is voor t geven van zijn mening als journalist doodgemarteld daar in de gevangenis, dus hou op schei uit , dit zomaar te vergelijken met iets als geloof.
:[...]
Nou, dat is natuurlijk niet alleen voorbehouden aan godsdienst. Wat dacht je van communisme
oei oei, meestal is communisme geen vrije keuze (mag je aan mijn man vragen die opgegroeid is in communistisch Bulgarije) en met communisme MAG je ook niet zelf denken, vooral niet zelf denken en je mening geven, mijn (aangetrouwde) oom aldaar is voor t geven van zijn mening als journalist doodgemarteld daar in de gevangenis, dus hou op schei uit , dit zomaar te vergelijken met iets als geloof.
zondag 30 maart 2008 om 22:54
Natuurlijk is dit niet hezelfde, daar heb je helemaal gelijk in. Wat ik meer probeerde duidelijk te maken is dat volgens mij mistanden, hypocricie, je beter voelen dan een ander etc. niet alleen het domein zijn van godsdienst. Ik reageerde daarbij op een post waar inderdaad iets instond over zelf niet nadenken, maar ik bedoelde het meer in het algemeen, ik hoop dat dat ook uit mijn andere posts duidelijk is.
Sommige mensen die kritiek hebben op godsdienst omdat er in naam van een god oorlog gevoerd word/werd. Maar er worden en werden ook oorlogen en verschrikkelijke dingen gedaan zonder godsdienst. inderdaad communistische en fascistische regimes ook.
maandag 31 maart 2008 om 13:00
Kweeniehoor. Zelfs bij de Noorse Broeders (wat getalsmatig toch geen grote club is) zijn meningsverschillen over de juiste uitleg van regeltjes.
In het geloof is het net als in de politiek: hoe principiëler hoe meer afscheidingen. Net zoals je op zeker moment verschillende communistische partijen had die allemaal vonden dat de andere het bij het verkeerde eind hadden, hebben de protestanten ook allemaal aftakkingen die het niet eens worden over de juiste interpretatie van Gods Wil.
Natuurlijk vinden ze allemaal dat zij gelijk hebben en de anderen niet, want als de anderen gelijk hadden gingen ze wel bij de anderen zitten. Da's met alle overtuigingen zo: een liberaal vindt zijn overtuiging ook beter dan die van een socialist, anders was hijzelf ook wel socialist geworden.
De katholieken hebben meer eenheid bewaard maar tegen een hoge prijs:dissidente geluiden worden niet op prijs gesteld. De katholieken hebben geen zin in al die afsplitisingen, en daar valt wat voor te zeggen. Maar de consequentie is dan wel dat je je moet voegen naar wat de bazen zeggen.
Alles wat er van buitenaf over deze of gene richting beweerd wordt (of het nou katholiek of artikel 31 is), het zijn toch altijd karikaturen. Ik weet paters die condooms propageren, en dominees die op de mens' eigen verantwoordelijkheid hameren.
Mocht je ooit het licht zien, zoek dan een gemeenschap waarbij de sfeer, de leden en de voorganger je aanstaan. Dát is waarmee je te maken hebt, niet met de theologische fijnslijperij die in de top plaatsvindt.