Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden
vrijdag 22 augustus 2025 om 07:54
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
dinsdag 26 augustus 2025 om 16:55
Dan wordt je lastig gevallen, aangerand en weet ik wat.Yakuzakiko schreef: ↑26-08-2025 16:49Wat een vreemde vraag. Ik heb een paar keer meegemaakt dat een man naast me kwam fietsen en rare dingen begon te zeggen, zelfs eentje die zich zat af te trekken naast me op de fiets. Dat voelt enorm bedreigend, want zo iemand spoort niet, dus ik weet niet hoe gek hij precies is. Met lopen ook meegemaakt, dat de man achter mij ineens naast me liep en aan me vroeg waar ik heen ging. En een keer eentje die mee mijn huis in wilde. Ik heb best wel wat aanrandingen meegemaakt in mijn leven.
Dan ben ik dus de hele tijd aan het proberen om het zo luchtig mogelijk te houden, want ik heb ook meegemaakt dat een man omsloeg en kwaad werd. Ik heb ook een keer een klap in mijn gezicht gehad.
Daar had ik het niet over. De meeste mannen fietsen gewoon van a naar b.
dinsdag 26 augustus 2025 om 16:56
Precies dit.Kaatje_Ka schreef: ↑26-08-2025 16:49Ik ben ook zo’n vrouw die meermaals is lastiggevallen. Betast, op klaarlichte dag aangerand, van de fiets getrokken, zelfs verkracht door een wildvreemde. Een reeks van rotervaringen.
Maar gelukkig heb ik óók vaak meegemaakt dat mannen voor me in de bres sprongen. Wildvreemden die zagen dat ik werd lastiggevallen, betast of achternagezeten, en die ingrepen. Soms met woorden, soms fysiek. Dat verdient gezegd. Ik kan toch niet de enige zijn die dat ervaren heeft? Vorige week nog in Duitsland: een man die opkwam voor een paar vrouwen die werden lastiggevallen, werd in zijn gezicht gestoken. Hij raakte zwaargewond. De dader is spoorloos.
Hebben we een algemeen mannenprobleem? Nee. Het probleem ligt bij bepaalde mannen. Daarom helpt het volgens mij niet om de gruwelijke moord op Lisa te reduceren tot een #metoo-discussie. Dat leidt af van waar het werkelijk om zou moeten gaan: een verdachte die illegaal in een COA verbleef, wiens identiteit onbekend is, en die eerder al andere ernstige misdrijven kon begaan. Het systeem faalt ons, dat is het echte probleem.
dinsdag 26 augustus 2025 om 16:56
Dat het systeem faalt ben ik met je eens. Mannen (alle mannen) die over de schreef gaan moeten keihard aan worden gepakt, maar wel op een consequente manier. Of je nu asielzoeker bent of niet, allemaal dezelfde straf.Kaatje_Ka schreef: ↑26-08-2025 16:49
Hebben we een algemeen mannenprobleem? Nee. Het probleem ligt bij bepaalde mannen. Daarom helpt het volgens mij niet om de gruwelijke moord op Lisa te reduceren tot een #metoo-discussie. Dat leidt af van waar het werkelijk om zou moeten gaan: een verdachte die illegaal in een COA verbleef, wiens identiteit onbekend is, en die eerder al andere ernstige misdrijven kon begaan. Het systeem faalt ons, dat is het echte probleem.
dinsdag 26 augustus 2025 om 16:57
Ik ben een aantal keren lastig gevallen op straat en er is inderdaad nooit iemand voor me in de bres gesprongen. Alle keren op klaarlichte dag. Ik was tussen de 14 en 30 dus het was al ver voor het asielbeleid.Kaatje_Ka schreef: ↑26-08-2025 16:49Ik ben ook zo’n vrouw die meermaals is lastiggevallen. Betast, op klaarlichte dag aangerand, van de fiets getrokken, zelfs verkracht door een wildvreemde. Een reeks van rotervaringen.
Maar gelukkig heb ik óók vaak meegemaakt dat mannen voor me in de bres sprongen. Wildvreemden die zagen dat ik werd lastiggevallen, betast of achternagezeten, en die ingrepen. Soms met woorden, soms fysiek. Dat verdient gezegd. Ik kan toch niet de enige zijn die dat ervaren heeft? Vorige week nog in Duitsland: een man die opkwam voor een paar vrouwen die werden lastiggevallen, werd in zijn gezicht gestoken. Hij raakte zwaargewond. De dader is spoorloos.
dinsdag 26 augustus 2025 om 17:01
dinsdag 26 augustus 2025 om 17:03
Ik dacht dat je vraag was wat ik dacht wat er zou kunnen gebeuren, maar je vraag was wat ik verwacht van een man die achter me fietst.
Nou niet veel, maar in het donker zou het fijn zijn als hij een beetje afremt zodat de afstand groter wordt, of me inhaalt. Dan is mijn stressmoment voorbij. Maar overdag is er geen probleem. Dit gaat voor mij om afgelegen stukken en in het donker.
Ik schrijf mijn ervaringen ook zodat mannen die hier meelezen, zich misschien kunnen indenken hoe naar het voelt om zo bang te zijn. En daar zelfs barstende koppijn van te krijgen na afloop.
dinsdag 26 augustus 2025 om 17:03
Ik geloof heus dat de meeste mannen gewoon van A naar B fietsen. Maar wanneer je nagaat dat er vrijwel geen vrouw is die nooit is lastiggevallen en/of met seksueel geweld te maken hebben gehad, dan zijn er helaas ook een hele hoop mannen die wel kwaad in de zin hebben. Helaas zullen de meeste van die mannen zichzelf niet zo zijn ("alleen maar een hand op de bil", etc.)
dinsdag 26 augustus 2025 om 17:06
Dus we laten het zoals het is.
Al die redders in nood, waar zijn ze dan, al die helden die vrouwen redden van de roofdieren?
In de volle trein toen een kerel mijn billen greep en ik hem vroeg zijn handen thuis te houden, reageerde helemaal niemand.
In een andere trein, toen een kerel mijn voeten begon te strelen en ik hem vroeg zijn handen thuis te houden, reageerde helemaal niemand.
Op mijn werk, toen een collega insinuaties maakte toen ik een banaan at, reageerde helemaal niemand.
Op mijn werk, toen een collega neukbewegingen ging maken tegen de billen van een vrouwelijke collega, reageerde helemaal niemand.
Op straat, toen een vent me lastigviel en ik hem vroeg me met rust te laten, en hij zo agressief werd dat hij dreigde me te vermoorden, reageerde helemaal niemand.
Op straat, toen een vent vlak achter me bleef lopen en me tot aan mijn huisdeur achtervolgde, reageerde helemaal niemand.
Ja, het is wel eens gebeurd hoor, toen een versierder in een kroeg wat opdringerig werd, dat een vriend tussenbeide kwam. Fijn en prima. Maar al die andere keren waren er geen ridderlijke kerels om in te grijpen.
Verwijt ik die mannen dat? Nee hoor, ze kunnen niet overal zijn. Maar die mannen in dit topic die dicht achter vrouwen willen mogen lopen om ze beter te kunnen beschermen, die kleven niet 24/7 aan ons he.
Dus uiteindelijk ligt het toch weer bij ons vrouwen, wij moeten onszelf verdedigen want het hele idee dat je een cultuur zou kunnen veranderen is kennelijk té revolutionair.
Na zevenhonderd jaren
dinsdag 26 augustus 2025 om 17:09
Precies. Ik snap die weerstand ook niet op een klein verzoek: wil je aub afstand houden/maken/ creëren op een donkere/afgelegen plek?Ginevra schreef: ↑26-08-2025 17:06Dus we laten het zoals het is.
Al die redders in nood, waar zijn ze dan, al die helden die vrouwen redden van de roofdieren?
In de volle trein toen een kerel mijn billen greep en ik hem vroeg zijn handen thuis te houden, reageerde helemaal niemand.
In een andere trein, toen een kerel mijn voeten begon te strelen en ik hem vroeg zijn handen thuis te houden, reageerde helemaal niemand.
Op mijn werk, toen een collega insinuaties maakte toen ik een banaan at, reageerde helemaal niemand.
Op mijn werk, toen een collega neukbewegingen ging maken tegen de billen van een vrouwelijke collega, reageerde helemaal niemand.
Op straat, toen een vent me lastigviel en ik hem vroeg me met rust te laten, en hij zo agressief werd dat hij dreigde me te vermoorden, reageerde helemaal niemand.
Op straat, toen een vent vlak achter me bleef lopen en me tot aan mijn huisdeur achtervolgde, reageerde helemaal niemand.
Ja, het is wel eens gebeurd hoor, toen een versierder in een kroeg wat opdringerig werd, dat een vriend tussenbeide kwam. Fijn en prima. Maar al die andere keren waren er geen ridderlijke kerels om in te grijpen.
Verwijt ik die mannen dat? Nee hoor, ze kunnen niet overal zijn. Maar die mannen in dit topic die dicht achter vrouwen willen mogen lopen om ze beter te kunnen beschermen, die kleven niet 24/7 aan ons he.
Dus uiteindelijk ligt het toch weer bij ons vrouwen, wij moeten onszelf verdedigen want het hele idee dat je een cultuur zou kunnen veranderen is kennelijk té revolutionair.
Where is my mind?
dinsdag 26 augustus 2025 om 17:12
Volgens mij is het ook gewoon zo simpel als dat je van "ik wil jou beschermen" (hoezo, wie ben jij dan eigenlijk?) je intentie mag ombuigen naar "ik wil dat je je veilig voelt". Die eerste gaat uit van jou, de tweede gaat om de ander. En daar past "in de buurt blijven lopen voor als iemand jou kwaad wil doen" niet lekker bij.
dinsdag 26 augustus 2025 om 17:12
Het wordt nu wel erg toegepspitst op de verkrachter, maar het is natuurlijk veel en veel breder.
De foute blik, de knipoog, nog even omkijken, het opnemen/uitkleden met de ogen, de 'goedbedoelde' maar toch vervelende opmerkingen.
Die dragen allemaal bij tot het gevoel van onveiligheid en de grens is niet altijd duidelijk denk ik.
Mijn partner is nooit verkracht, maar met dit soort zaken heeft ze toch regelmatig te maken gehad en ook in haar werk (zorg) en dat maakt dat ze vaak op haar hoede is in situaties waarin ik dat niet ben en zij dat niet zou moeten zijn.
De foute blik, de knipoog, nog even omkijken, het opnemen/uitkleden met de ogen, de 'goedbedoelde' maar toch vervelende opmerkingen.
Die dragen allemaal bij tot het gevoel van onveiligheid en de grens is niet altijd duidelijk denk ik.
Mijn partner is nooit verkracht, maar met dit soort zaken heeft ze toch regelmatig te maken gehad en ook in haar werk (zorg) en dat maakt dat ze vaak op haar hoede is in situaties waarin ik dat niet ben en zij dat niet zou moeten zijn.
dinsdag 26 augustus 2025 om 17:14
Vrouwen helpen je net zo hard niet. Dus het ligt vooral bij mij. Dus heb ik een taser en pepperspray en nog wat dingen.Ginevra schreef: ↑26-08-2025 17:06Dus we laten het zoals het is.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
dinsdag 26 augustus 2025 om 17:14
Ik had het niet over zo'n situatie, ik hoop dat je dat begrijpt. En natuurlijk snap ik ook de angst.Rooss4.0 schreef: ↑26-08-2025 16:52Hemeltjelief, meen je dit nou?
Er loopt een clubje gozers achter je, te sissen en te miespelen, duidelijk niet veel goeds in de zin. Jij wordt bang, gaat misschien wat harder lopen, steekt op een gegeven moment zelfs over, wat denk je wat voor effect dit heeft? Denk je dan dat je ze afgeschud hebt of is dit koren op de molen van bepaalde predators?
Wat een inlevingsvermogen zeg, bizar.
Maar eigenlijk raakt het wel de kern. Zo'n groep heeft niet veel.goeds in de zin. Dát is het probleem, hoe lossen we dat op?
dinsdag 26 augustus 2025 om 17:17
ik denk ook dat de meesten hier dat ook bedoelen. Het gaat om zoveel meer dan aanranding, verkrachting en moord.huismantom schreef: ↑26-08-2025 17:12Het wordt nu wel erg toegepspitst op de verkrachter, maar het is natuurlijk veel en veel breder.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 26 augustus 2025 om 17:18
Nee, dat begrijp ik niet. Je vindt dat vrouwen maar over moeten steken zonder de situatie erbij te vermelden.
Hoe lossen we dit op? Daar discussiëren we hier over toch?
Erkennen dat er een mannenprobleem is, ook de niet-schuldigen zich laten inzetten richting een veilig gevoel, enz enz.
.
dinsdag 26 augustus 2025 om 17:21
door uit te blijven leggen aan de mannen die wel willen luisteren die het weer duidelijk kunnen maken aan andere mannen.
Helemaal oplossen is een utopie, dat snapt helaas iedereen wel, maar niks doen is iig zeker geen oplossing.
Oh zoals Moi zegt, jezelf te beschermen en ook andere vrouwen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 26 augustus 2025 om 17:21
Het gaat om een voortdurend gevoel van onveiligheid en alertheid. Bijna geen man kent dat en gelukkig ook veel vrouwen niet.
Gun die vrouwen dan iig een beetje fysieke ruimte.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
dinsdag 26 augustus 2025 om 17:30
Ik vind die onwil om te luisteren naar wat vrouwen willen exemplarisch. Het is namelijk precies het (mannen) probleem. Geen rekening willen houden met de ander en de eigen behoefte voorop stellen. Dat uit zich hier in het 'klein' (maar niet onbelangrijk) en bij grensoverschrijdend gedrag in het groot (groter grootst).SurferRosa schreef: ↑26-08-2025 17:09Precies. Ik snap die weerstand ook niet op een klein verzoek: wil je aub afstand houden/maken/ creëren op een donkere/afgelegen plek?
We kunnen roepen wat we willen, maar het doet er niet toe want 'ik ben niet zo'n man dus het is niet mijn probleem', 'het is niet de oplossing ook al vind jij van wel, ik doe er niets mee omdat ik vind van niet', 'het wordt er niet veiliger door ook al voelt dat voor jou wel zo (en met dat gevoel hou ik geen rekening)', 'als jij je onveilig voelt door mijn aanwezigheid is dat jouw probleem en hoef ik er niets mee'.
Ik word er moedeloos van.
dinsdag 26 augustus 2025 om 17:40
Ik vind helemaal niet dat vrouwen zelf over moeten steken. Ik reageerde op Noogleman, die gewoon van a naar b loopt of fietst en niet van plan is om over te steken.Rooss4.0 schreef: ↑26-08-2025 17:18Nee, dat begrijp ik niet. Je vindt dat vrouwen maar over moeten steken zonder de situatie erbij te vermelden.
Hoe lossen we dit op? Daar discussiëren we hier over toch?
Erkennen dat er een mannenprobleem is, ook de niet-schuldigen zich laten inzetten richting een veilig gevoel, enz enz.
Op die situatie reageerde ik. En toen vroeg ik me af, waarom vrouwen dan willen dat de man oversteekt, in plaats van dan zelf niet over te steken.
En nogmaals, ik begrijp echt niet hoe een veilig gevoel kan helpen, het wordt er niet veiliger van. Het aantal vrouwenmoorden wordt daar niet minder van.
Wat wel helpt, de geijkte oplossingen denk ik, meer licht, minder bebossing, meer toezicht op verlaten stations.
En ik denk ook, met name meer toezicht op plekken waar vrouwen al worden lastig gevallen.
dinsdag 26 augustus 2025 om 17:42
Als een man op zo’n plek letterlijk fysiek afstand neemt dan helpt dat toch?Teardrop2 schreef: ↑26-08-2025 17:40Ik vind helemaal niet dat vrouwen zelf over moeten steken. Ik reageerde op Noogleman, die gewoon van a naar b loopt of fietst en niet van plan is om over te steken.
Op die situatie reageerde ik. En toen vroeg ik me af, waarom vrouwen dan willen dat de man oversteekt, in plaats van dan zelf niet over te steken.
En nogmaals, ik begrijp echt niet hoe een veilig gevoel kan helpen, het wordt er niet veiliger van. Het aantal vrouwenmoorden wordt daar niet minder van.
Wat wel helpt, de geijkte oplossingen denk ik, meer licht, minder bebossing, meer toezicht op verlaten stations.
En ik denk ook, met name meer toezicht op plekken waar vrouwen al worden lastig gevallen.
Where is my mind?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in