Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden
vrijdag 22 augustus 2025 om 07:54
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
dinsdag 26 augustus 2025 om 17:47
Teardrop2 schreef: ↑26-08-2025 17:40En toen vroeg ik me af, waarom vrouwen dan willen dat de man oversteekt, in plaats van dan zelf niet over te steken.
Omdat les 1 van zelfverdedigingscursussen is: niet laten zien dat je bang bent, want bang uitzien=prooigedrag
En nogmaals, ik begrijp echt niet hoe een veilig gevoel kan helpen, het wordt er niet veiliger van.
Omdat het misschien leuker voor vrouwen is als ze niet met hartkloppingen lopen? Omdat al die mannen die beweren geen kwaad in de zin te hebben, een vrouw wél bang maken ook al bedoelen ze dat niet. Is het dan niet de moeite waard om vrouwen even iets minder bang te maken? Het helpt niet tegen echte verkrachters, het helpt wel tegen de angst die vrouwen voelen als een onbekende man achter hun loopt.
Na zevenhonderd jaren
dinsdag 26 augustus 2025 om 17:54
-Ook als je het niet begrijpt zou je kunnen overwegen het gewoon aan te nemen als vrouwen aangeven dat het helpt.Teardrop2 schreef: ↑26-08-2025 17:40Ik vind helemaal niet dat vrouwen zelf over moeten steken. Ik reageerde op Noogleman, die gewoon van a naar b loopt of fietst en niet van plan is om over te steken.
Op die situatie reageerde ik. En toen vroeg ik me af, waarom vrouwen dan willen dat de man oversteekt, in plaats van dan zelf niet over te steken.
En nogmaals, ik begrijp echt niet hoe een veilig gevoel kan helpen, het wordt er niet veiliger van. Het aantal vrouwenmoorden wordt daar niet minder van.
Wat wel helpt, de geijkte oplossingen denk ik, meer licht, minder bebossing, meer toezicht op verlaten stations.
En ik denk ook, met name meer toezicht op plekken waar vrouwen al worden lastig gevallen.
-Het gaat niet alleen om het voorkomen van moord maar om het voorkomen van al het grensoverschrijdende gedrag. Elk grensoverschrijdend gedrag vergroot onveiligheid.
-Als oversteken door mannen gebruikelijk wordt, weet je wanneer je echt op je hoede moet zijn.
- Met oversteken geeft een man het signaal af rekening te houden met jou. Dat vergroot het gevoel van veiligheid.
-Zelf oversteken kan het risico op onveilgheid vergroten, ook daarvoor is bij de vrouw alertheid en verschillende afwegingen nodig (die de overstekende man niet hoeft te maken).
-En, het kan bijdragen aan een cultuuromslag waarin alle mannen leren rekening te houden met vrouwen en zich in vrouwen te verplaatsen.
renske wijzigde dit bericht op 26-08-2025 18:06
4.55% gewijzigd
dinsdag 26 augustus 2025 om 17:56
Ik ben wel benieuwd trouwens naar iets wat ik eerder al noemde. Vraag aan de mannen hier. Stel je hebt een eerste date via een datingsite, je hebt alleen nog maar wat gechat met de vrouw in kwestie en je maakt nu een eerste afspraak.
Vind je het dan een goed idee om voor te stellen "zullen we in dat verlaten bos gaan wandelen, ik haal je op met de auto en dan gaan we naar een stil plekje"?
Vind je dan
a) dat is niet zo'n goed idee, want het is begrijpelijk dat een vrouw dat liever niet doet bij een onbekende man ook al weet ik zelf dat ik geen verkrachter ben
b) dat is geen probleem want ik ben geen verkrachter
?
Vind je het dan een goed idee om voor te stellen "zullen we in dat verlaten bos gaan wandelen, ik haal je op met de auto en dan gaan we naar een stil plekje"?
Vind je dan
a) dat is niet zo'n goed idee, want het is begrijpelijk dat een vrouw dat liever niet doet bij een onbekende man ook al weet ik zelf dat ik geen verkrachter ben
?
Na zevenhonderd jaren
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:12
Zo'n date heb ik wel ongeveer gehad. Wel haar auto, zij reed. Wat kletsen via WhatsApp, eerste ontmoeting was van een vrij openbare plek naar een vrij afgelegen plek naar een volledig afgelegen plek. Maar in overleg. Ik weet niet meer wie het voorstelde.Ginevra schreef: ↑26-08-2025 17:56Ik ben wel benieuwd trouwens naar iets wat ik eerder al noemde. Vraag aan de mannen hier. Stel je hebt een eerste date via een datingsite, je hebt alleen nog maar wat gechat met de vrouw in kwestie en je maakt nu een eerste afspraak.
Vind je dan
?
Ik zou het zo concreet niet voorstellen als je schetst.
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:15
Nou nee, iemand die kwaad wil, neemt geen afstand.SurferRosa schreef: ↑26-08-2025 17:42Als een man op zo’n plek letterlijk fysiek afstand neemt dan helpt dat toch?
Als in het donker, op een verlaten station alle mannen oversteken naar een ander perron, dan ben je misschien minder bang. Maar als je lastig gevallen wordt, dan heb je duidelijk meer aan NS-medewerkers die jou te hulp schieten.
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:17
Dat klopt in mijn geval zeker.
Niet dat ik mij nooit ergens onveilig heb gevoeld, maar dat staat niet in verhouding tot wat ik hier lees en van de vrouwen in mijn omgeving hoor.
Het erge vind ik dat het zo lang zó 'normaal' is gevonden dat er weinig over werd gesproken (althans in mijn omgeving).
Zelfs mijn partner heeft jarenlang beweerd dat zij nooit met grensoverschrijdend gedrag te maken heeft gehad, maar als je dan door de jaren heen de verhalen over uitgaan en werk hoort blijkt dat toch bezijden de waarheid.
In hoeverre een actie als "wij eisen de nacht op" gaat bijdragen weet ik niet, maar ik denk wel dat het belangrijk is dat die boodschap gebracht wordt en in ieder geval bewustwording wordt vergroot.
Ik zelf heb voor het lezen van dit topic ook niet stilgestaan bij iet als de straat oversteken, dus ook aan mijn bewustwording kan nog het nodige worden toegevoegd.
Ik wordt dan wel moedeloos als ik besef dat de actie "reclaim the night" al in 1977 begon.
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:19
nou, als reactie hierop zou ik willen zeggen, scroll even terug en kijk naar een artikel dat door Alec of Noogie gepost is gisteren. Daar staat duidelijk in dat dat dus niet de oplossing is.Teardrop2 schreef: ↑26-08-2025 17:40Ik vind helemaal niet dat vrouwen zelf over moeten steken. Ik reageerde op Noogleman, die gewoon van a naar b loopt of fietst en niet van plan is om over te steken.
Op die situatie reageerde ik. En toen vroeg ik me af, waarom vrouwen dan willen dat de man oversteekt, in plaats van dan zelf niet over te steken.
En nogmaals, ik begrijp echt niet hoe een veilig gevoel kan helpen, het wordt er niet veiliger van. Het aantal vrouwenmoorden wordt daar niet minder van.
Wat wel helpt, de geijkte oplossingen denk ik, meer licht, minder bebossing, meer toezicht op verlaten stations.
En ik denk ook, met name meer toezicht op plekken waar vrouwen al worden lastig gevallen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:22
precies, dus als je geen kwaad in de zin hebt, steek je over en weet een vrouw welke man wel en welke niet te vertrouwen.Teardrop2 schreef: ↑26-08-2025 18:15Nou nee, iemand die kwaad wil, neemt geen afstand.
Als in het donker, op een verlaten station alle mannen oversteken naar een ander perron, dan ben je misschien minder bang. Maar als je lastig gevallen wordt, dan heb je duidelijk meer aan NS-medewerkers die jou te hulp schieten.
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:31
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:34
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:34
Ik vind het oversteken netjes, maar ook idioot dat dat nodig is. Ik loop iedere avond met honden en kom mannen tegen. Bekenden en onbekenden, moeten die dan wijken voor mij? Ik vind dat ook weer onnodig.
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:35
Nou, vanaf de overkant van de straat is betasten of verkrachten ed. toch een stuk moeilijker dacht ik zo.
En jij vind de discussie nutteloos? Point proven zal ik maar zeggen dan.
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:38
Ik vind met honden in de avond toch iets anders dan om half 3 's nachts op een stil stuk zonder honden en een man achter je.
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:39
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:40
ja natuurlijk is het idioot dat het nodig is!
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:51
Meer licht en minder bebossing schijnt wel wat te helpen. Maar goed, als zo’n kerel dan nog steeds geen afstand neemt heeft het voor dat doel geen nut.
Where is my mind?
dinsdag 26 augustus 2025 om 19:02
Dat is toch onzin.
Hij kan oversteken en 2 tellen later
Iets verderop alsnog uit de bosjes springen.
Altijd op je hoede blijven.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
dinsdag 26 augustus 2025 om 19:07
https://www.voxweb.nl/nieuws/kleine-ged ... -stukje-om
Nou, steek je lekker niet over, joh.
Kunnen wij domme, weerloze , bange vrouwtjes je dan overhalen om te bellen oid ?
Nou, steek je lekker niet over, joh.
Kunnen wij domme, weerloze , bange vrouwtjes je dan overhalen om te bellen oid ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

dinsdag 26 augustus 2025 om 19:09
Een eikel blijft een eikel.SurferRosa schreef: ↑26-08-2025 18:51Meer licht en minder bebossing schijnt wel wat te helpen. Maar goed, als zo’n kerel dan nog steeds geen afstand neemt heeft het voor dat doel geen nut.
dinsdag 26 augustus 2025 om 19:10
Op het moment dat er twee vrouwen lopen zullen beide vrouwen niet/ minder bang zijn.DronkenAardbei schreef: ↑26-08-2025 19:08Aan de overkant kan ook een vrouw lopen, moet de man dan midden op de weg gaan lopen? Ik steek in de nachtelijke uurtjes altijd zelf over als voetstappen achter me onrustig maken.

dinsdag 26 augustus 2025 om 19:17
Dat hangt van de weg af, kunnen bijv. bosjes tussen zitten op het middenstuk.blijfgewoonbianca schreef: ↑26-08-2025 19:10Op het moment dat er twee vrouwen lopen zullen beide vrouwen niet/ minder bang zijn.
Maar ik bereik er door zelf over te steken ook mee dat ik mijn angst in 1 klap kwijt ben als de man rustig door blijft lopen. Ik verminder in tijdsduur dus mijn angst door zelf het initiatief te nemen.
dinsdag 26 augustus 2025 om 19:27
Ja en als je dat overkomt en je gaat naar hulpinstanties dan word je niet geloofd en ben je maar lastig.Lila-Linda schreef: ↑26-08-2025 19:12En we benadrukken nu de straat, maar de meeste kans dat je iets overkomt is van een bekende
Zo'n leuke vent, die dat nooooit zou doen. En wat niemand dus gelooft
Vriend, kennis, collega, oom, buurman
dinsdag 26 augustus 2025 om 19:30
Lila-Linda schreef: ↑26-08-2025 19:12En we benadrukken nu de straat, maar de meeste kans dat je iets overkomt is van een bekende
Zo'n leuke vent, die dat nooooit zou doen. En wat niemand dus gelooft
Vriend, kennis, collega, oom, buurman
Ik kwam vandaag deze tegen: https://speld.nl/2025/08/25/man-conclud ... misdragen/
Ik ken best wel wat mannen die van zichzelf zullen zeggen dat zij zich nooit zouden misdragen, maar dat hebben gedaan of nog steeds doen. En dat gaat dan van betasten van minderjarigen tot te ver gaan bij een date of ongepaste of vrouwonvriendelijke "grapjes " of opmerkingen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in