Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden
vrijdag 22 augustus 2025 om 07:54
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
vrijdag 29 augustus 2025 om 12:00
Moiren schreef: ↑29-08-2025 10:25Zeg maar gerust niet.
Dit soort dingen kunnen helpen.
https://www.instagram.com/reel/DNoaODvI ... 0zMTUyZWdt
Dit vind ik een stuk beter dan een overheidsspotje. Niet alleen het medium, maar ook de inhoud. Een man die een verhaal vertelt en andere mannen aanspreekt en het meent, in plaats van een slappe slagzin.
Na zevenhonderd jaren
vrijdag 29 augustus 2025 om 12:09
De politie heeft niet de capacitiet om op elke onveilige plek politie te plaatsen. Dat snap ik, maar op andere plekken, is het misschien wel mogelijk. Onze veiligheid mag best wel wat kosten.Vanielje schreef: ↑29-08-2025 11:56De politie heeft de capaciteit niet om op iedere stille plek politie te plaatsen, in uniform of niet. Dat is gewoon niet betaalbaar. Het enige dat mogelijk is is het probleem tijdelijk verplaatsen.
Een alternatief is werken met niet-officiele "burgerwachten" die bij toerbeurt toezicht houden op stille plekken en ingrijpen indien nodig, maar dat voegt ook weer een onaangenaam element toe aan de samenleving.
Wij eisen de nacht toch terug?
vrijdag 29 augustus 2025 om 12:10
Overheidsspotjes worden al regelmatig voor verschillende doeleinden ingezet op social media. Daarbij worden vaak worden populaire influencers ingezet.
Where is my mind?
vrijdag 29 augustus 2025 om 12:13
Ja, wat dan? Dan tekent zich een vollediger beeld af.
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 29 augustus 2025 om 12:16
Miss zou je net als voor reanimatie, een soort app kunnen hebben waarmee je als vrouw een signaal kunt afgeven en dat mensen die in buurt ziin en zich hebben aangemeld voor de app, dan naar je locatie kunnen gaan. Er zit wel zeker risico in want iedereen kan zich aanmelden en dus ook mensen met kwade bedoelingen. Dat was ook een beetje dat ding met dat idee van ga bij een boom staan en dan kunnen mensen met je mee fietsen. Kan er net zo goed een idioot met je mee fietsen.Vanielje schreef: ↑29-08-2025 11:56De politie heeft de capaciteit niet om op iedere stille plek politie te plaatsen, in uniform of niet. Dat is gewoon niet betaalbaar. Het enige dat mogelijk is is het probleem tijdelijk verplaatsen.
Een alternatief is werken met niet-officiele "burgerwachten" die bij toerbeurt toezicht houden op stille plekken en ingrijpen indien nodig, maar dat voegt ook weer een onaangenaam element toe aan de samenleving.
Edit: meer cameratoezicht lijkt me wel een goede optie.
In Groningen is een tijd terug wel een verkrachting voorkomen omdat de dame in kwestie keihard is gaan gillen en er tenminste uit drie huizen mensen naar buiten zijn gekomen en achter de dader aan zijn gaan rennen. Het meisje is opgevangen door mensen in de buurt. Zo kan het ook. Helaas is de dader niet gepakt, maar het had wel erger voor haar kunnen aflopen als er niemand naar buiten was gekomen.
vrijdag 29 augustus 2025 om 12:19
Een idee dat een man wat afstand zou kunnen nemen op verlaten plekken wordt afgeschoten en er moet een écht plan bedacht worden en dan kom je hiermee?
Zelfs al zouden we de capaciteit hebben, dan zou je dat toch mog niet moeten willen? Een samenleving met op elke hoek agenten om vrouwen te beschermen? Dan ben ik bang dat we binnen de kortste keren weer thuis aan het aanrecht staan en zonder chaperone de deur niet meer uit mogen.
Ik denk dat betere inrichting op sommige plekken kan helpen, eventueel extra camerabeveiliging. Verder via social media content verspreiden met thema’s zoals bijvoorbeeld het afstand nemen/oversteken. En andere dingen voor beuwstwording. Elkaar aanspreken op onwenselijk gedrag en hier elkaar in kunnen versterken. Extra training aan agenten die aangiftes moeten opnemen van vrouwen omtrent mishandeling/stalking/lastig vallen zodat er betere dossieropbouw kan worden gedaan en dat er bij de agenten ook een betere bewustwording is van de (mogelijke) impact. Etc. Etc.
Where is my mind?
vrijdag 29 augustus 2025 om 12:33
Die extra training voor agenten is er de laatste jaren al. Er zijn allerlei bijscholingen om in een vroeg stadium signalen te herkennen die uiteindelijk kunnen leiden tot stalking, huiselijk geweld, femicide etc. Daarvan zijn de positieve resultaten heus wel zichtbaar, maar ja, die lees je niet in de krant.
Cameratoezicht - ook aan regels onderhevig overigens - is vooral effectief als er 24/7 kan worden meegekeken én er gelijk actie kan worden ondernomen als er iets gebeurt. Dat laat alweer zien dat dat nogal veel capaciteit vraagt. Dan kan het handig zijn voor bewijs achteraf - als de verdachte niet al een capuchon over z'n hoofd heeft getrokken - maar ja, dan is er wel al iets voorgevallen.
Dat vind ik dus wel lastig aan dit soort discussies. Er is ook vaak veel verontwaardiging over waarom er niet gewoon dit of dat wordt gedaan, zonder dat er verder veel kennis is van de inzet van die middelen. Ik denk zelf dat dit soort middelen maar een zeer beperkte positieve bijdrage kan leveren en dat het veel meer moet worden gezocht in gedragsverandering, aanspreken etc. Zolang sommige dingen in opvoeding of contact tussen mannen en vrouwen nog normaal worden gevonden, denk ik niet dat extra camera's iets tegen zullen doen.
Cameratoezicht - ook aan regels onderhevig overigens - is vooral effectief als er 24/7 kan worden meegekeken én er gelijk actie kan worden ondernomen als er iets gebeurt. Dat laat alweer zien dat dat nogal veel capaciteit vraagt. Dan kan het handig zijn voor bewijs achteraf - als de verdachte niet al een capuchon over z'n hoofd heeft getrokken - maar ja, dan is er wel al iets voorgevallen.
Dat vind ik dus wel lastig aan dit soort discussies. Er is ook vaak veel verontwaardiging over waarom er niet gewoon dit of dat wordt gedaan, zonder dat er verder veel kennis is van de inzet van die middelen. Ik denk zelf dat dit soort middelen maar een zeer beperkte positieve bijdrage kan leveren en dat het veel meer moet worden gezocht in gedragsverandering, aanspreken etc. Zolang sommige dingen in opvoeding of contact tussen mannen en vrouwen nog normaal worden gevonden, denk ik niet dat extra camera's iets tegen zullen doen.
vrijdag 29 augustus 2025 om 12:41
Ik dnel dat vele dingen beperkt invloed hebben, tesamen kan het wel het verschil maken. Verder helemaal met je eens hoor.meisje85 schreef: ↑29-08-2025 12:33Die extra training voor agenten is er de laatste jaren al. Er zijn allerlei bijscholingen om in een vroeg stadium signalen te herkennen die uiteindelijk kunnen leiden tot stalking, huiselijk geweld, femicide etc. Daarvan zijn de positieve resultaten heus wel zichtbaar, maar ja, die lees je niet in de krant.
Overal cameratoezicht zou ik verder ook niet wenselijk vinden, maar op sommige plekken kan het óf afschrikkend werken óf idd bewijslast opleveren en aangezien vrouwen toch nog vaak niet geloofd worden is het niet ter preventie, maar voor bewijslast idd. Denk aan grote treinstations (NS heeft ook monitoring) uitgaansgebieden etc.
Dat meekijken en mogelijk actie ondernemen hoeft tegenwoordig niet per se veel extra mankracht te betekenen. Het Museumplein en het JCK hebben bijvoorbeeld zeer geavanceerde systemen. Dat lijkt me dan alleen weer niet wenselijk op iedere straathoek.
Where is my mind?
vrijdag 29 augustus 2025 om 13:05
De nacht terug eisen betekent meer dan alleen van mannen vragen wat afstand te nemen.SurferRosa schreef: ↑29-08-2025 12:19Een idee dat een man wat afstand zou kunnen nemen op verlaten plekken wordt afgeschoten en er moet een écht plan bedacht worden en dan kom je hiermee?
Zelfs al zouden we de capaciteit hebben, dan zou je dat toch mog niet moeten willen? Een samenleving met op elke hoek agenten om vrouwen te beschermen? Dan ben ik bang dat we binnen de kortste keren weer thuis aan het aanrecht staan en zonder chaperone de deur niet meer uit mogen.
Ik denk dat betere inrichting op sommige plekken kan helpen, eventueel extra camerabeveiliging. Verder via social media content verspreiden met thema’s zoals bijvoorbeeld het afstand nemen/oversteken. En andere dingen voor beuwstwording. Elkaar aanspreken op onwenselijk gedrag en hier elkaar in kunnen versterken. Extra training aan agenten die aangiftes moeten opnemen van vrouwen omtrent mishandeling/stalking/lastig vallen zodat er betere dossieropbouw kan worden gedaan en dat er bij de agenten ook een betere bewustwording is van de (mogelijke) impact. Etc. Etc.
En ik zeg nergens dat er op elke hoek een agent moet staan om ons te beschermen.
vrijdag 29 augustus 2025 om 22:05
Man hier. Getrouwd, geen kids. Woon op boerderij waar mijn vrouw en ik hobbymatig paarden houden. Woon aan straat in buitengebied waar elke ochtend veel schoolkinderen doorheen fietsen. ‘s Avonds en ‘s Nachts in de weekends fietsen er regelmatig groepen jongeren langs van en naar feestjes. Regelmatig komen er jonge meiden bij ons thuis om op de paarden te rijden en te verzorgen. Ik realiseer mij nu pas welke rol ik speel en hoe Ik over kan komen bij de vrouwen die langs fietsen of op ons terrein komen. Regelmatig is mij verzocht terughoudend te zijn in het benaderen van de vrouwen op ons terrein. Ik geloof dat Ik het nu pas snap.
Voel mij betrokken en verantwoordelijk om mij uit te spreken in deze discussie die voornamelijk door vrouwen wordt gevoerd. Wordt tijd dat mannen zich bezinnen en niet blijven zwijgen.
Voel mij betrokken en verantwoordelijk om mij uit te spreken in deze discussie die voornamelijk door vrouwen wordt gevoerd. Wordt tijd dat mannen zich bezinnen en niet blijven zwijgen.
zaterdag 30 augustus 2025 om 03:06
Wat een mooie bijdrage. Dit is exact waar het over gaat wat mij betreft. Bewustwording wat voor invloed je kunt hebben op het gevoel van veilig-zijn door de mannen die geen kwaad in de zin hebben.Ben schreef: ↑29-08-2025 22:05Man hier. Getrouwd, geen kids. Woon op boerderij waar mijn vrouw en ik hobbymatig paarden houden. Woon aan straat in buitengebied waar elke ochtend veel schoolkinderen doorheen fietsen. ‘s Avonds en ‘s Nachts in de weekends fietsen er regelmatig groepen jongeren langs van en naar feestjes. Regelmatig komen er jonge meiden bij ons thuis om op de paarden te rijden en te verzorgen. Ik realiseer mij nu pas welke rol ik speel en hoe Ik over kan komen bij de vrouwen die langs fietsen of op ons terrein komen. Regelmatig is mij verzocht terughoudend te zijn in het benaderen van de vrouwen op ons terrein. Ik geloof dat Ik het nu pas snap.
De onverschilligen en de engnekken verander je niet, maar het scheelt al zoveel als de hele grote groep wél wat doet qua mindset en acties.
Hier kom ik nog op terug
zaterdag 30 augustus 2025 om 11:18
Ooit!
Ooit durfden vrouwen door de nacht. En heel veel durven het nog steeds. Sommigen niet omdat ze zelf iets naars hebben meegemaakt of omdat ze iemand kennen die iets naars heeft meegemaakt.
Iedereen waarschuwt iedereen om in de nacht niet alleen op stap te gaan. Het zou allemaal gewoon moeten kunnen.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
zaterdag 30 augustus 2025 om 11:45
Die verzoeken kreeg je persoonlijk? Mag ik dan zeggen dat ik dat, ook als man zijnde, hoogst opmerkelijk vind? Het is lastig om dit niet aanvallend of oordelend te laten overkomen maar waarom zou dat je überhaupt verzocht moeten worden en dan ook nog meermaals?
Ik geloof dat Ik het nu pas snap.
Echt? Want wat begrijp je dan nu pas? Dat je gedrag tot nu toe als onwenselijk wordt beschouwd door meerdere personen blijkens de uitgesproken verzoeken (waarschuwingen!) zonder dat je kwaad in de zin hebt?
Ik vind het wel vreemd want ik heb in al die jaren dit ‘verzoek’ nog nooit gehad namelijk. En de keren dat ik het zelf heb uitgesproken was dat naar mijn idee nooit zonder aanleiding daartoe.
zaterdag 30 augustus 2025 om 12:15
Nou, ik vind het niet heel opvallend hoor. Ik zie een plek voor me waar dus eigenlijk alleen maar vrouwen en jonge meisjes rondlopen, met Ben als enige man. Als eigenaar, ook nog. Dus die meisjes zijn in zekere zin afhankelijk van hem, plus er zal geen ouderlijk toezicht zijn. Dan snap ik best dat af en toe eens wordt opgemerkt dat dat misschien toch oppassen is, dat je dan extra moet opletten in je contact met die meiden. Beetje in de trant van zoals verpleegkundigen daarin ook aangeleerd krijgen wat handig is en wat niet. En zoals je als leraar ook zorgt dat je voor anderen zichtbaar bent in gesprek met een leerling ofzo. Dat lijkt me heel wat anders dan dat het echt zo bedoeld is als het nu lijkt te worden opgevat.
zaterdag 30 augustus 2025 om 13:08
zaterdag 30 augustus 2025 om 13:14
Die app is er! https://archive.ph/U53zjzwembad84 schreef: ↑29-08-2025 12:16Miss zou je net als voor reanimatie, een soort app kunnen hebben waarmee je als vrouw een signaal kunt afgeven en dat mensen die in buurt ziin en zich hebben aangemeld voor de app, dan naar je locatie kunnen gaan. Er zit wel zeker risico in want iedereen kan zich aanmelden en dus ook mensen met kwade bedoelingen. Dat was ook een beetje dat ding met dat idee van ga bij een boom staan en dan kunnen mensen met je mee fietsen. Kan er net zo goed een idioot met je mee fietsen.
In Groningen is een tijd terug wel een verkrachting voorkomen omdat de dame in kwestie keihard is gaan gillen en er tenminste uit drie huizen mensen naar buiten zijn gekomen en achter de dader aan zijn gaan rennen. Het meisje is opgevangen door mensen in de buurt. Zo kan het ook. Helaas is de dader niet gepakt, maar het had wel erger voor haar kunnen aflopen als er niemand naar buiten was gekomen.
zaterdag 30 augustus 2025 om 13:23
Foxy-mama schreef: ↑30-08-2025 13:08https://www.ad.nl/binnenland/man-40-val ... ~a7e58834/
Toppers!
Zeker toppers. En wellicht waren ze door alle aandacht van nu extra alert, zouden ze voorheen zijn doorgefietst.
Dat gezegd hebbende; ik ben ook meermaals door een omstander gered. Echt super fijn is dat.
•
zaterdag 30 augustus 2025 om 14:32
55 jaar geleden durfde ook niet elke vrouw alleen door de nacht, In wezen is er niets veranderd,Verbena schreef: ↑30-08-2025 11:18Ooit!
Ooit durfden vrouwen door de nacht. En heel veel durven het nog steeds. Sommigen niet omdat ze zelf iets naars hebben meegemaakt of omdat ze iemand kennen die iets naars heeft meegemaakt.
Iedereen waarschuwt iedereen om in de nacht niet alleen op stap te gaan. Het zou allemaal gewoon moeten kunnen.
Maar het is allang tijd dat het veranderd.
Elke vrouw zou op ieder tijdstip alleen naar huis mogen gaan. En dat het dan veilig is voor haar.
zaterdag 30 augustus 2025 om 14:48
Ik heb een paar keer meegemaakt dat moeders van dochters die bij ons kwamen rijden met mij en mijn vrouw een soort kennismakingsgesprek hebben gehad. In 2 gevallen klonk het duidelijk door dat er sprake moest zijn van een veilige omgeving. In 1 geval werd mij verzocht mij niet te veel op te houden in de stalgebouwen.
zaterdag 30 augustus 2025 om 14:58
Klopt, maar 55 jaar geleden zouden we ook nauwelijks over Lisa gehoord hebben, vraag me af of dat hier de krant gehaald zou hebben. Nu moet je oppassen of het nieuws gaat al de wereld over voor de familie het officieel gehoord heeft.
Vroeger werden we ook gewaarschuwd, zonder een reden te geven, geen snoepjes van vreemde mannen aan te nemen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in