Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden

22-08-2025 07:54 1096 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'

Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.

De enige die fout zat was de dader.

https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Vanielje schreef:
07-09-2025 13:21
Volgens mij heeft ze een jaar in Madrid gewoond wegens de concrete bedreigingen en kans op ontvoering in Nederland. Ik had op die leeftijd niet met haar willen ruilen.
Ik had op geen enkele leeftijd met haar willen ruilen.
Paradise schreef:
07-09-2025 11:47
Online wordt er wel van alles over haar gezegd. Maar dat leest ze misschien/waarschijnlijk niet. Maar ze zal het wel weten denk ik.

Ook roddelbladen kunnen er wat van. Ook over haar postuur.

Amalia wordt ook bedreigd. Ook door een oud-militair die haar in de bosjes wilde sleuren en van alles van plan was. Die man heeft daar tbs voor gekregen.

Het zou ook kunnen dat ze er juist meer last van heeft dan de gemiddelde meid. Maar dat wat ik niet zeker.
Ik geloof niet dat Amalia alledaags seksisme meemaakt zoals de 'normale' vrouw dat haar hele leven doet.
Vanielje schreef:
07-09-2025 13:21
Volgens mij heeft ze een jaar in Madrid gewoond wegens de concrete bedreigingen en kans op ontvoering in Nederland. Ik had op die leeftijd niet met haar willen ruilen.
Klopt, en haar ouders hebben het stilgehouden omdat er echt concreet gevaar was.
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
Yakuzakiko schreef:
07-09-2025 13:35
Ik geloof niet dat Amalia alledaags seksisme meemaakt zoals de 'normale' vrouw dat haar hele leven doet.
Hier ben ik het niet mee eens. De enorme kritiek, jarenlang, op haar figuur is ook een vorm van seksisme. Het vergelijk met haar jongere zus, die wel superslank is, en je daar niet tegen kunnen verdedingen want koningshuis, is ook een vorm van seksisme.
Fantasy schreef:
07-09-2025 13:40
Hier ben ik het niet mee eens. De enorme kritiek, jarenlang, op haar figuur is ook een vorm van seksisme. Het vergelijk met haar jongere zus, die wel superslank is, en je daar niet tegen kunnen verdedingen want koningshuis, is ook een vorm van seksisme.
Dat is zeker een vorm van seksisme, waar wij als 'gewone' vrouwen ook mee te maken hebben. Altijd het gezeik over je lichaam. Maar bij ons komen daar ook nog straatintimidatie, handtastelijkheden, machtsmisbruik, niet serieus genomen worden, onderbroken worden bovenop.
Maar goed, laten we stoppen over Amalia. Haar leven lijkt me zeker niet makkelijk!
Yakuzakiko schreef:
07-09-2025 13:47
Dat is zeker een vorm van seksisme, waar wij als 'gewone' vrouwen ook mee te maken hebben. Altijd het gezeik over je lichaam. Maar bij ons komen daar ook nog straatintimidatie, handtastelijkheden, machtsmisbruik, niet serieus genomen worden, onderbroken worden bovenop.
Zeker waar.
Yakuzakiko schreef:
07-09-2025 13:35
Dat is misschien waar.

Maar helemaal uitsluiten dat Amalia er niet mee te maken heeft kan ik ook niet. Want achter de gesloten deuren van koningshuizen komt het ook voor. Ook seksuele wantoestanden.

Er wordt veel onder de pet gehouden, maar de schandalen die zo nu en dan uitkomen spreken boekdelen.

Ik kan ook niet uitsluiten dat ze geen last heeft van machtsmisbruik. Dat ze nooit onderbroken wordt lijkt me ook een aanname.

Amalia is nog steeds vrouw. Weliswaar een vrouw die macht heeft en die beschermd wordt, maar nog altijd een vrouw in een wereld waar mannen ook worden beschermd.
.
thanx wijzigde dit bericht op 08-09-2025 10:41
96.08% gewijzigd
de wereld wacht om ontdekt te worden
Verbena schreef:
22-08-2025 08:07
Tja, waarom zijn die vragen inmiddels logisch? Omdat het regelmatig gebeurt, zouden vrouwen beter niet alleen kunnen fietsen. Dat is toch de wereld op zijn kop?

Jij vindt die vragen logisch omdat zulk nieuws met enige regelmaat over ons wordt uitgestort. Zulk nieuws zou er gewoon niet moeten zijn.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-09-2025 13:27
Reden: Victim blaming en promoten illegale wapens
42.11% gewijzigd
het grote nadeel van wapens, alle wapens (dus ook peperspray is dat het altijd tegen je gebruikt kan worden
Omdat die ander sterker en sneller is.
Het is daarmee ook een schijnveilighed, en dat is link

Wat ECHT wel gaat helpen, is luisteren als vrouwen(en mannen) aangeven dat bepaalde plekken gevaarlijk zijn en er iets aan doen. Zoals die plek waar het Lisa overkwam, daar was al vaker voor gewaarschuwd. de gemeente moet dan ingrijpen

En ook al eerder, bij eerdere vergrijpen WEL ingrijpen, WEL veroordelen.
Niet altijd dat geneuzel over of ze aanleiding gaf, of dronken was, of hij dronken was, of hij heeft zo'n mooie toekomst voor zich
Gewoon wel veroordelen.
Lila-Linda schreef:
08-09-2025 11:06
het grote nadeel van wapens, alle wapens (dus ook peperspray is dat het altijd tegen je gebruikt kan worden
Het is daarmee ook een schijnveilighed, en dat is link

Wat ECHT wel gaat helpen, is luisteren als vrouwen(en mannen) aangeven dat bepaalde plekken gevaarlijk zijn en er iets aan doen. Zoals die plek waar het Lisa overkwam, daar was al vaker voor gewaarschuwd. de gemeente moet dan ingrijpen

En ook al eerder, bij eerdere vergrijpen WEL ingrijpen, WEL veroordelen.
Niet altijd dat geneuzel over of ze aanleiding gaf, of dronken was, of hij dronken was, of hij heeft zo'n mooie toekomst voor zich
Gewoon wel veroordelen.
Ik lees trouwens dat in Duitsland, waar pepperspray veel gebruikelijker is, wordt afgepakt bij de ingang van evenementen en uitgaansgelegenheden door de beveiliging.

Zo heb je er nog niks aan, want dat lijkt me nu net het moment waarop je kwetsbaar bent als je alleen naar huis gaat.

Overigens betwijfel ik of een extra lamp of camera op zo'n plek veel verschil maakt, maar het zal altijd wel iets helpen.
Het zal vast een stuk schijnveiligheid zijn, maar alle beetjes helpen (niet geschoten is altijd mis).
Bij clubs wordt het afgenomen, maar de meesten hebben een mini deo, mondwatertje of haarlakje in de tas. En ook dat doet pijn als je het in je ogen krijgt.

Ik woon in het zuiden en hier zijn heel veel wegen zonder licht, huizen enz. Veel bosjes.
Ik denk niet dat je dit helemaal met camera's kunt beveiligen.
Of je moet al "big brother is watchin you" gaan toestaan.
En dan nog....
Lisa belde met 112, en toch heeft het haar niet geholpen. De politie was vrij snel ter plekke.
Hier is er veeeeel minder politie op de been. En dan moeten die ook nog alle drugshandel bij de grenzen in de gaten houden. (Er is voor gekozen om meer politie bij de randstad in te zetten).
Lila-Linda schreef:
08-09-2025 11:06
Nou dat dus. Je bent meestal toch lichamelijk niet opgewassen tegen een man. Dan nog de pepperspray tevoorschijn halen en goed mikken, ik moet nu al bijna huilen als ik er aan denk.
Pioen00 schreef:
08-09-2025 14:52
Nou dat dus. Je bent meestal toch lichamelijk niet opgewassen tegen een man. Dan nog de pepperspray tevoorschijn halen en goed mikken, ik moet nu al bijna huilen als ik er aan denk.
Of je moet mikken en spuiten zodra iemand die jij dreigend vindt nadert en niet stopt, maar dan ontstaat een ander probleem. We hebben geen stand your ground doctrine.
Pioen00 schreef:
08-09-2025 14:52
en je kunt niet te vroeg spuiten, niet als iemand alleen maar bedreigend overkomt
en als hij je eenmaal vast heeft, ben je te laat
Het liefst zou je gewoon een vork in zo'n sukkel zijn oog willen steken, daar zijn ze lekker een tijdje zoet mee.
Yakuzakiko schreef:
08-09-2025 15:38
Het liefst zou je gewoon een vork in zo'n sukkel zijn oog willen steken, daar zijn ze lekker een tijdje zoet mee.
En ene vork mag je gewoon in je tas hebben ;)
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
:idee:
Yakuzakiko schreef:
08-09-2025 15:38
Schaar. Knipoog!
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
08-09-2025 16:30
Schaar. Knipoog!
Maar agent, ik gaf hem alleen maar een knipoog?!
Afbeelding

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven