'Ik kan niet terug naar Afghanistan, ik ben te verwesterd'

09-03-2018 19:06 734 berichten
Te verwesterd om terug te keren. Dat is het argument dat twee vrouwen uit Afghanistan en een vrouw uit Somalië vandaag gaan aanvoeren bij een zitting van de Raad van State. Ze willen daarmee voorkomen dat ze worden uitgezet naar hun land van herkomst.

Een van de vrouwen wordt bijgestaan door Vluchtelingenwerk Nederland. Doordat de vrouwen naar eigen zeggen 'verwesterd' zijn, zouden ze bij terugkeer in hun land van herkomst gevaar lopen. Vluchtelingenwerk Nederland hoopt dat bij een uitspraak in het voordeel van de vrouwen er meer asielzoekers met soortgelijke zaken naar de rechter kunnen stappen.

Zelfstandig in Nederland
Mohadese Moradi (21) is een van de vrouwen. Ze vluchtte zeven jaar geleden vanuit Herat, haar voormalige woonplaats in Afghanistan. Ze woont nu in een azc in Harderwijk, zonder verblijfsvergunning. "Ik heb mijn leven in Nederland opgebouwd. Hier kan ik zelf bepalen hoe ik me kleed, wat ik wil doen en met wie ik ben. Dat kan niet in Afghanistan."

Mijn eigen familie zal mij, zoals ik nu ben, niet accepteren.
Mohadese Moradi
Mohadese kan zich niet voorstellen hoe het zou zijn om terug te moeten keren. "Ik heb geen man die voor mij zorgt, dat is in Afghanistan ondenkbaar. Mijn eigen familie zal mij, zoals ik nu ben, niet accepteren."

Journaliste en Afghanistan-deskundige Bette Dam herkent het verhaal van Mohadese. "Als je jaren in Nederland hebt gezeten en je van die vrijheid hebt geproefd, is het een gigantische stap terug om weer terug te keren naar Afghanistan", vertelt Dam in het NOS Radio 1 Journaal. "De carrièremogelijkheden zijn daar heel beperkt en de veiligheid is zeer achteruit gegaan."

De vrouwen zullen waarschijnlijk niet gestraft worden als ze terugkomen in Afghanistan, maar het leven zal wel vol beperkingen zitten, zegt Dam.

Bijzondere zaak
Dat een zaak als deze het tot een zitting bij de Raad van State haalt, is bijzonder, vinden deskundigen. Meestal worden die zaken schriftelijk afgedaan. "Dit is een belangrijke zaak", zegt hoogleraar Europees asielrecht Hemme Battjes. "Als je in aanmerking wil komen voor een verblijfsstatus moet je aantonen dat je iets te vrezen hebt dat verband houdt met een eigenschap die je niet kan of wil veranderen."

Zo maken sommige homoseksuele asielzoekers kans op een verblijfsvergunning, omdat het te gevaarlijk is om terug te keren naar het land waar ze vandaan komen. "Hier ligt de vraag hoe dat zit met de verwestersing. Deze vrouwen, met een afwijkende leefstijl, kunnen in hun herkomstland gezien worden als een sociale groep met een aparte status. Dan zouden ze in aanmerking kunnen komen voor een verblijfsvergunning", vertelt Battjes.

Niet voldoende voor asiel
Het ministerie van Justitie en Veiligheid, dat gaat over de terugkeer van asielzoekers, zegt dat verwestersing niet voldoende grond biedt voor een verblijfsvergunning. In een reactie laat het ministerie weten dat "de bescherming die het Vluchtelingenverdrag biedt (...) niet is bedoeld voor deze betrokken vrouwen."

De kern van het vluchtelingenverdrag is juist dat je als mens het leven moet kunnen leiden dat je wil leiden.
Dorine Manson van Vluchtelingenwerk
Volgens het ministerie vormen "beperkingen in de mogelijkheid tot ontwikkeling of ontplooiing niet voldoende grond voor asielrechtelijke bescherming."

Daar is de directeur van Vluchtelingenwerk, Dorine Manson, het niet mee eens. "De interpretatie van deze definitie is nog nooit geconcretiseerd. Er moet meer duidelijkheid komen over deze definitie", zegt Manson in het NOS Radio 1 Journaal. "De kern van het vluchtelingenverdrag is juist dat je als mens het leven moet kunnen leiden dat je wil leiden."

Uitspraak duurt nog even
Het duurt nog minstens zes weken voordat de Raad van State uitspraak doet in de zaak. Die kan ook besluiten om de zaak door te verwijzen naar het Hof van Justitie in Luxemburg. Dan duurt het waarschijnlijk nog maanden voor er duidelijkheid komt.
damesbril schreef:
11-03-2018 06:51
https://www.npo.nl/de-nieuwe-maan/18-02 ... ON_1286086

Link naar programma de nieuwe maan over uitgeprocedeerde asielzoekers Afghanistan.
Ik kan de uitzending niet bekijken omdat ik niet in NL woon. Maar ik vermoed dat het, net zoals andere soortgelijke reportages, gaat over de penibele situatie omtrent jobs en wonen?

Vergeet niet dat er nog een groot verschil kan zijn tussen alleenstaande mannen en alleenstaande vrouwen - alleenstaand niet alleen qua partner, ook wb. familie en andersoortig netwerk.
elein schreef:
10-03-2018 23:23
Ik vermoed dat het ook is omdat je als je lang in vrijheid hebt gewoond, zeker tijdens vormende jaren in de puberteit, dat je uitstraling, je houding en je gedrag daar anders / vrijer van worden. Ik weet uit eigen ervaring dat mijn eigen uitstraling (westers, dus bijvoorbeeld beoordeeld worden op wat je zegt, niet op je geslacht, dat je rechtop loopt, en dat je ervan uitgaat dat je gehoord en gekend wordt als persoon) in sommig buitenland gewoon autoriteit uitstraalt. Dat doe je niet bewust, dat gaat gewoon zo. Bijvoorbeeld dat je een (vreemde) man gewoon recht aankijkt, of je mening geeft in een situatie. Dat zijn simpele dingen die voor vrouwen in sommige delen van de wereld helaas niet vanzelfsprekend zijn.
Dat komt ook door je omgeving en opvoeding. Meisjes uit bijv. Afghanistan die op relatief jonge leeftijd binnen een gezin naar Europa komen, groeien op in een gezin en netwerk waar de etiquette van het land van herkomst dikwijls wordt doorgegeven. Die zitten vaak niet herkenbaar op sociale media, gaan vaak niet buiten zonder broer/familielid, mogen vaak niet met vriendjes afspreken, enz. Je kan jouw achtergrond en opvoeding niet vergelijken met die van hun, daar zit nog veel verschil in.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
10-03-2018 23:37

Of als alternatief zoals Italië het hoger beroep afschaffen.
https://nos.nl/artikel/2126629-italie-s ... re-af.html
Zou dat de oplossing zijn? De rechtstaat ontmantelen? Op de lange duur waarschijnlijk wel want dan is er straks sowieso geen reden meer om naar hier te komen.
óu sont les neiges d'antan

Tsja. We kunnen natuurlijk alle holbewoners die daar de achterlijke regels voorschrijven met kanonnen en bommen verjagen en het land opbouwen volgens westerse waarden, maar dan heb je over 300 jaar Afghaanse Sylvana's die vertellen hoe erg dat is.

Punt is dat we in NL niet 4 miljard mensen kunnen huisvesten en volgens de hier opgebouwde samenlevingsregels kunnen laten leven. Asiel is een tijdelijke oplossing, en het toont eens te meer aan dat opvang hier van vluchtelingen van verre landen een heel slecht idee is. Opvang in de regio dus en anders niet.
MarkSD schreef:
11-03-2018 11:12
Tsja. We kunnen natuurlijk alle holbewoners die daar de achterlijke regels voorschrijven met kanonnen en bommen verjagen en het land opbouwen volgens westerse waarden, maar dan heb je over 300 jaar Afghaanse Sylvana's die vertellen hoe erg dat is.

Punt is dat we in NL niet 4 miljard mensen kunnen huisvesten en volgens de hier opgebouwde samenlevingsregels kunnen laten leven. Asiel is een tijdelijke oplossing, en het toont eens te meer aan dat opvang hier van vluchtelingen van verre landen een heel slecht idee is. Opvang in de regio dus en anders niet.
In Afghanistan zelf zijn er kampen voor interne vluchtelingen. In Pakistan en Iran, de grootste directe buurlanden, zijn ze na bijna 40 jaar conflict ook nietmeer zo happig op de Afghaanse vluchtelingen (om het netjes te zeggen). Ook verre van ideaal dus.
Alle reacties Link kopieren
SRCNN14 schreef:
11-03-2018 11:19
In Afghanistan zelf zijn er kampen voor interne vluchtelingen. In Pakistan en Iran, de grootste directe buurlanden, zijn ze na bijna 40 jaar conflict ook nietmeer zo happig op de Afghaanse vluchtelingen (om het netjes te zeggen). Ook verre van ideaal dus.


Vluchtelingen opvang is nooit ideaal maar moet Europa het dan maar regelen omdat de buurlanden er ook niet op zitten te wachten?
Tijdens grote conflicten is Europa WO1 / WO2 / Burgeroorlog Joegoslavië heeft Europa (voor het grootste deel) zijn "eigen" vluchtelingen opgevangen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
10-03-2018 10:14
.


Dan hebben ze jaren om hier te procederen en als ze (op latere leeftijd) geld verdienen dat terug gaan sturen.

Dat is al de tweede keer dat ik dat lees in dit topic. Waarom is het erg dat er geld nar huis terug gestuurd zou worden? Het lijkt mij dat juist het hebben van een inkomstenbron die onafhankelijk is van de heersende macht / onderdrukkers de emancipatie in het land van herkomst kan bevorderen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
11-03-2018 11:29
Vluchtelingen opvang is nooit ideaal maar moet Europa het dan maar regelen omdat de buurlanden er ook niet op zitten te wachten?
Tijdens grote conflicten is Europa WO1 / WO2 / Burgeroorlog Joegoslavië heeft Europa (voor het grootste deel) zijn "eigen" vluchtelingen opgevangen.
Opgevangen???
https://www.groene.nl/artikel/alle-grenzen-gingen-dicht
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
merano schreef:
11-03-2018 11:30
Dat is al de tweede keer dat ik dat lees in dit topic. Waarom is het erg dat er geld nar huis terug gestuurd zou worden? Het lijkt mij dat juist het hebben van een inkomstenbron die onafhankelijk is van de heersende macht / onderdrukkers de emancipatie in het land van herkomst kan bevorderen.

Erg, erg. Inkomen dat niet hier wordt uitgegeven betekent een welvaartslek. De welvaart wordt er hier kleiner door, en dat is voor degenen die hier leven niet wenselijk.
Alle reacties Link kopieren

Daarom schreef ik ook merendeels omdat ik uiteraard wist dat deze zou komen (voorspelbaar) :-D
De grenzen gingen dicht en na de Kristalnacht in 1938 weer open en weer dicht (maar nooit 100%)

https://www.grenzeloos.org/node/10189?language=en

Nederland ving ongeveer 50.000 Joodse vluchtelingen op (schattingen lopen uiteen)
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 11-03-2018 11:54
3.55% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
11-03-2018 11:29
Vluchtelingen opvang is nooit ideaal maar moet Europa het dan maar regelen omdat de buurlanden er ook niet op zitten te wachten?
Tijdens grote conflicten is Europa WO1 / WO2 / Burgeroorlog Joegoslavië heeft Europa (voor het grootste deel) zijn "eigen" vluchtelingen opgevangen.
Dat heb ik niet gezegd. Ik wil er enkel op wijzen dat opvang in de regio ook niet eenvoudig vol te houden is.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
10-03-2018 19:28
Steden als Kabul hebben universiteiten etc.
Het is niet allemaal kommer en kwel in Afghanistan

Afbeelding
Afghaanse vrouwen tijdens hun afstudeerceremonie bij de Amerikaanse Universiteit in Kaboel.
In de jaren 69 was Afghanistan al verwesterd en gingen vrouwen al modern gekleed en studeren aan universiteiten. Maar toen kwamen de Russen het communisme opdringen aan Afghanistan. Amerika vond dat zo erg, dat zij de russen bestreden hebben, zij aan zij met de Taliban! En toen holde het al snel achteruit voor de vrouwen en mochten zij er niet meer zijn.

In welke kringen zullen de asielzoeksters terecht komen als zij terug gestuurd worden? Afghanistan is een groot land, met drie verschillende soorten volken met culturen.
Alle reacties Link kopieren
SRCNN14 schreef:
11-03-2018 11:53
Dat heb ik niet gezegd. Ik wil er enkel op wijzen dat opvang in de regio ook niet eenvoudig vol te houden is.

Zo'n 80% wordt opgevangen in de regio.
Turkije, Jordanië en Libanon doen fantastisch werk
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
11-03-2018 11:30
Dat is al de tweede keer dat ik dat lees in dit topic. Waarom is het erg dat er geld nar huis terug gestuurd zou worden? Het lijkt mij dat juist het hebben van een inkomstenbron die onafhankelijk is van de heersende macht / onderdrukkers de emancipatie in het land van herkomst kan bevorderen.
Tja, de Turkse immigranten hebben in de loop der jaren heel wat geld naar Turkije gestuurd maar het gaat daar nou niet bepaald de democratische kant op.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
11-03-2018 11:53


Nederland ving ongeveer 50.000 Joodse vluchtelingen op (schattingen lopen uiteen)

Die nou niet bepaald door de bevolking met open armen ontvangen werden. Een beetje net als de immigranten nu.
Alle reacties Link kopieren
Overigens citeert BGB selectief

Wat dat je van deze:

Opvang van 1 miljoen Belgen in 1914

https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/ ... orlog.html

Of deze

https://www.trouw.nl/home/historische-l ... ~a0c5478c/

4.4 Miljoen vluchtelingen tijdens de burgeroorlog in het voormalig Joegoslavië
Ongeveer 1 miljoen vluchtte binnen de eigen landsgrenzen de rest werd voornamelijk in Europa opgevangen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
iones schreef:
11-03-2018 11:56
In de jaren 69 was Afghanistan al verwesterd en gingen vrouwen al modern gekleed en studeren aan universiteiten. Maar toen kwamen de Russen het communisme opdringen aan Afghanistan. Amerika vond dat zo erg, dat zij de russen bestreden hebben, zij aan zij met de Taliban! En toen holde het al snel achteruit voor de vrouwen en mochten zij er niet meer zijn.

In welke kringen zullen de asielzoeksters terecht komen als zij terug gestuurd worden? Afghanistan is een groot land, met drie verschillende soorten volken met culturen.
Moedjahedien. De taliban kwamen daarna pas op.

Toevoeging: de Russen werden er ook min of meer bij getrokken door Amin. Het ging er enkele jaren voor de Russische invasie ook al niet zo heel erg lekker.
anoniem_291569 wijzigde dit bericht op 11-03-2018 12:26
10.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
11-03-2018 12:04
Die nou niet bepaald door de bevolking met open armen ontvangen werden. Een beetje net als de immigranten nu.
Dat is niet relevant.
In Turkije en Libanon zitten ze ook niet te wachten op Syriërs

Het ging over opvang in de regio en niet over het warm welkom dat ze wel of niet kregen / krijgen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
.
hollebollegijs schreef:
11-03-2018 12:00
Zo'n 80% wordt opgevangen in de regio.
Turkije, Jordanië en Libanon doen fantastisch werk
Ik denk niet dat dit getal in die landen voor de Afghanen geldt.
MarkSD schreef:
11-03-2018 11:12
Tsja. We kunnen natuurlijk alle holbewoners die daar de achterlijke regels voorschrijven met kanonnen en bommen verjagen en het land opbouwen volgens westerse waarden, maar dan heb je over 300 jaar Afghaanse Sylvana's die vertellen hoe erg dat is.

Punt is dat we in NL niet 4 miljard mensen kunnen huisvesten en volgens de hier opgebouwde samenlevingsregels kunnen laten leven. Asiel is een tijdelijke oplossing, en het toont eens te meer aan dat opvang hier van vluchtelingen van verre landen een heel slecht idee is. Opvang in de regio dus en anders niet.
Dat gebeurd nu al in bepaalde landen waarbij ook veel onschuldige slachtoffers omkomen waaronder kinderen. Dus dat is inderdaad niet de oplossing.
kopjekoffie70 schreef:
09-03-2018 20:51
Er wordt vaak een beeld geschetst alsof er jaren gewacht moet worden op een beslissing, maar dat is niet zo. Dat het jaren kan duren is omdat er steeds weer in beroep wordt gegaan.
dit dus
closednote schreef:
10-03-2018 18:14
Van mij mogen ze blijven want het lijkt me verschrikkelijk als je terug moet terwijl je hier een heel leven hebt opgebouwd en er alles aan hebt gedaan om goed te integreren.
Ze woont in een AZC zonder verblijfsvergunning.Ze mag dus niet werken o.i.d. Waarom denk jij dat ze goed geintegreerd is en al een heel leven heeft opgebouwd?
Een van de dames gaf ook aan dat haar ouders in Afghanistan haar niet zullen accepteren zoals ze nu is. Het meeste geweld tegen vrouw vind binnenshuis plaats. Ook een zorg om mee te nemen net zoals eerwraak.
Moentje, maar waarom zou dat "ons" probleem zijn? Blijkbaar is deze dame al eerder te verstaan gegeven dat ze weg moest en heeft ze het met ellenlange procedures weten te rekken. En nu wordt ze niet meer geaccepteerd door haar ouders? Daar kan ze zelf wat aan doen.

Persoonlijk vind ik "ik ben te verwesterd" een kulargument. Het overgrote merendeel van de vluchtelingen die hier naar toe komen, komen niet omdat ze de Nederlandse cultuur zo gers vinden.

Natuurlijk is eerwraak in onze ogen slecht, maar we kunnen op die paar vierkante kilometer nou eenmaal niet iedereen herbergen. Daarnaast vind ik dat culturele problemen in het desbetreffende land zelf moeten worden opgelost. Als zij het al als een probleem zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven