Ik wil een permanente wintertijd!

29-03-2019 15:35 1144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu we dit weekend weer de klok moeten verzetten wordt het weer actueel, de discussie van zomer/wintertijd.

Er zijn zoveel goede argumenten om de wintertijd permanent in te voeren, met name voor mens en dier dat ik niet begrijp waarom er geen knopen worden doorgehakt. Ik ben zelf iemand die ook altijd flink last heeft van het verzetten naar de zomertijd maar los daarvan blijven er nog legio argumenten over.

Ook vinden voorstanders van de zomertijd het fijn dat het langer licht blijft en je daardoor dus weer laat naar bed kan. Ga je op vakantie naar zuid- Europa dan klagen ze niet dat het daar ook al om 20 uur donker wordt i.p.v. na 22.00.

Wie wordt er ook zo (letterlijk) moe van dat 2 keer per jaar wisselen van tijd en dan met name de zomertijd?
Licht of donker, als ik geen wekker zet slaap ik sowieso een gat in de dag, opstaan is voor mij altijd moeilijk. Dus mij maakt het niet uit wanneer het ‘s ochtends licht wordt. Ik heb een kantoorbaan, dus dan maakt dat allemaal niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Een half uur vooruit zou ook prima zijn, ja, en dan het hele jaar zo laten.
Wat een aanstelleritus zeg. Last flink last hebben van het verzetten naar de zomertijd, wel twee keer per jaar. Poeh, dat valt niet mee hoor. “Mensen beseffen niet wat ze ons aandoen met een permanente zomertijd” :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
29-03-2019 17:11
Bij het klok verzetten verlies je slechts eenmaal per jaar een uurtje slaap. In het weekend, dus tijd zat om bij te slapen als je dat wilt. Een uurtje eerder naar bed kan ook nog. Bij de andere keer klokverzetten win je zelfs een uur, dus een uur extra uitrusten.

Zeker weten dat de overgrote meerderheid hier weinig of beperkt en heel even last van heeft. Het is juist een kleine minderheid die hier problemen mee heeft en probeert te doen voorkomen alsof zij een hele grote groep vertegenwoordigen.

De geluiden dat klokverzetten problemen oplevert hoor je pas sinds dit ter discussie staat. Sinds een jaar ofzo. Daarvoor hoorde je dit nauwelijks en dat alleen al zegt genoeg.

Mensen met een kwetsbare gezondheid: ik heb echt met ze te doen en heel erg. Maar je kunt niet altijd met iedereen volledig rekening houden. Mensen met een kwetsbare gezondheid zullen van nog veel meer last hebben dan tweemaal per jaar in het weekend klokverzetten.
Je hebt je er niet genoeg in verdiept en hoort dus bij de club mensen die denkt dat slechts 1 uur geen verschil maakt. Heeft dan toch geen zin om dan nog hierover in gesprek te gaan. En niet alleen mensen met een kwetsbare gezondheid leiden eronder maar ook mensen zonder ernstige gezondsheidsproblemen. Ook om deze te voorkomen is het beter voor de standaardtijd te kiezen. Maar goed, sommige mensen vinden een uur langer licht terwijl ze op het terras hun rose achterover klokken belangrijker.
Gatinmijnsok schreef:
29-03-2019 17:16
Alstublieft geen permanente wintertijd, dan wordt het in de zomer om 4 uur 's nachts licht en lig ik wakker. En geen heerlijke lange avonden meer. Ik zou het verschrikkelijk vinden.

Bij een permanente zomertijd is het nog licht als het voor veel mensen tijd is om te gaan slapen. Ook niet echt handig.
Bij altijd de wintertijd is het in de zomer heel vroeg licht. Met kwetterende vogels erbij. Daar zal ook vast wel weer iemand last van hebben.

Ik zeg mooi twee keer per jaar de klok verzetten. Dan maak je optimaal gebruik van het licht. Ook beter voor het milieu.

Voor de mensen die veel last hebben van de klok verzetten heb ik een vraag. Eet en slaap je altijd op hetzelfde tijdstip? Of redelijk op hetzelfde tijdstip?
Alle reacties Link kopieren
Toevoeging voor de mensen die denken dat de klok los staat van gezondheid.

Wintertijd beter voor onze gezondheid

https://www.ad.nl/gezond/wintertijd-bet ... ~ad4675b8/
moonlight schreef:
29-03-2019 17:24
Toevoeging voor de mensen die denken dat de klok los staat van gezondheid.

Wintertijd beter voor onze gezondheid

https://www.ad.nl/gezond/wintertijd-bet ... ~ad4675b8/
Nee hoor.

Zomertijd is beter voor onze gezondheid.

https://www.gezondheidsnet.nl/medisch/z ... gezondheid
miedo schreef:
29-03-2019 17:08
Dan ga je eerst fietsen en dan warm eten?
Nope. Eerst druk met de kinderen. Juist ideaal dat ik in de zomermaanden op pad kan als de jongste al op bed ligt.
Alle reacties Link kopieren
aidem schreef:
29-03-2019 17:33
Nee hoor.

Zomertijd is beter voor onze gezondheid.

https://www.gezondheidsnet.nl/medisch/z ... gezondheid

Nee hoor!

De standaardtijd is echt beter voor onze gezondheid.


https://www.gezondheidsnet.nl/slapen/wa ... gezondheid
moonlight wijzigde dit bericht op 29-03-2019 17:38
8.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gewoon lekker zo laten.
Alecta schreef:
29-03-2019 17:35
Nope. Eerst druk met de kinderen. Juist ideaal dat ik in de zomermaanden op pad kan als de jongste al op bed ligt.

Maar met permanente wintertijd is het in de zomer toch nog steeds tot een uur of tien licht?
pamelacourson schreef:
29-03-2019 17:21
Een half uur vooruit zou ook prima zijn, ja, en dan het hele jaar zo laten.
Ja, of dat ene halfuur het ene jaar wel verzetten en het andere jaar niet, het ultieme polderen ;-D
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
29-03-2019 17:22
Je hebt je er niet genoeg in verdiept en hoort dus bij de club mensen die denkt dat slechts 1 uur geen verschil maakt. Heeft dan toch geen zin om dan nog hierover in gesprek te gaan. En niet alleen mensen met een kwetsbare gezondheid leiden eronder maar ook mensen zonder ernstige gezondsheidsproblemen. Ook om deze te voorkomen is het beter voor de standaardtijd te kiezen. Maar goed, sommige mensen vinden een uur langer licht terwijl ze op het terras hun rose achterover klokken belangrijker.
Zo heeft een discussie voeren natuurlijk geen zin als je mensen die het niet met je eens zijn weg zet als mensen die niet goed nadenken.

Waar wij last van hebben is onze tijdsindeling, en vooral gebrek aan licht in de winter. Dat komt meer door onze manier van leven dan door het uur dat de klok aan wijst.

Maar gelukkig hebben we genoeg mogelijkheden om ons aan te passen. Bij te weinig licht in de wintermaanden zorg dat je gaat lunchwandelen, als dat niet lukt schaf een daglichtlamp aan en gebruik hem regelmatig. Bij te veel licht in de zomermaanden zorg voor goede verduisterende gordijnen. Ik weet alleen nog niet zo goed wat ik moet met de vogeltjes die me veel te vroeg 's ochtends wakker zingen.
nimbus schreef:
29-03-2019 17:42
Zo heeft een discussie voeren natuurlijk geen zin als je mensen die het niet met je eens zijn weg zet als mensen die niet goed nadenken.




Waar wij last van hebben is onze tijdsindeling, en vooral gebrek aan licht in de winter. Dat komt meer door onze manier van leven dan door het uur dat de klok aan wijst.

Maar gelukkig hebben we genoeg mogelijkheden om ons aan te passen. Bij te weinig licht in de wintermaanden zorg dat je gaat lunchwandelen, als dat niet lukt schaf een daglichtlamp aan en gebruik hem regelmatig. Bij te veel licht in de zomermaanden zorg voor goede verduisterende gordijnen. Ik weet alleen nog niet zo goed wat ik moet met de vogeltjes die me veel te vroeg 's ochtends wakker zingen.
Dat vind ik zo'n rustgevend en gezellig geluid dat ik er heerlijk op verder doezel :zzz:
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
29-03-2019 17:22
Je hebt je er niet genoeg in verdiept en hoort dus bij de club mensen die denkt dat slechts 1 uur geen verschil maakt. Heeft dan toch geen zin om dan nog hierover in gesprek te gaan. En niet alleen mensen met een kwetsbare gezondheid leiden eronder maar ook mensen zonder ernstige gezondsheidsproblemen. Ook om deze te voorkomen is het beter voor de standaardtijd te kiezen. Maar goed, sommige mensen vinden een uur langer licht terwijl ze op het terras hun rose achterover klokken belangrijker.
Wat een belachelijke karikatuur: "Maar goed, sommige mensen vinden een uur langer licht terwijl ze op het terras hun rose achterover klokken belangrijker.".

Als er gekozen moet worden, is de wintertijd uiteraard de enige juiste.

Dit onderwerp zou een referendum waard zijn. Ik zet mijn kaarten erop dat een overgrote meerderheid van de bevolking dan voor het huidige systeem zal kiezen.
boogschutter10 wijzigde dit bericht op 29-03-2019 18:17
0.36% gewijzigd
nimbus schreef:
29-03-2019 17:42
Zo heeft een discussie voeren natuurlijk geen zin als je mensen die het niet met je eens zijn weg zet als mensen die niet goed nadenken.




En toch weet het overgrote deel niet waarom altijd zomertijd nadelig zou zijn voor veel mensen. En kletsen ze over een uurtje meer licht ergens of over lange warme avonden in de winter zoals eentje eerder.

Hoe moet je daar anders op reageren? Want links met info en wetenschappelijke onderbouwde meningen van deskundigen worden helemaal niet meegenomen in hun mening/denken.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 29-03-2019 17:54
35.83% gewijzigd
Boogschutter10 schreef:
29-03-2019 17:49
Wat een belachelijke karikatuur: "Maar goed, sommige mensen vinden een uur langer licht terwijl ze op het terras hun rose achterover klokken belangrijker.".

Als er gekozen moet worden, is de wintertijd uiteraard de enige juiste.

Dit onderwerp zou een referendum waard zijn. Ik zet mijn kaarten erop dat een overgrote meerderheid van de bevolking dan voor het huidige systeem zal kiezen.
Lijkt me een heel strak plan. Mensen die bij zomertijd aan de zomerweer of mooier weer in de winter ofzo denken, laten stemmen over dit soort dingen. :roll:
herfstappeltaart schreef:
29-03-2019 17:38
Maar met permanente wintertijd is het in de zomer toch nog steeds tot een uur of tien licht?
Nou ja, het gaat natuurlijk niet alleen om die ene week eind juni. Begin zomertijd betekent voor veel mensen dat ze na het werk weer in het lucht kunnen sporten. Zonder zomertijd zou dat een maand later pas kunnen.
miedo schreef:
29-03-2019 17:02
In de zomer dan om 4 uur opstaan een optie?
Nee, dat past niet bij mijn natuurlijke ritme en er is dan natuurlijk geen reet te doen.
Ik heb zelf ongeveer een week nodig om uit mezelf weer ongeveer op tijd wakker te worden, en op tijd te kunnen slapen. Wat ik de komende weken echt vreselijk vind is dat ik ineens weer in het donker op mijn werk aan kom. En dus ook in het donker op moet staan.

Nu het eindelijk weer vroeger licht wordt gaat de klok terug. In oktober ga ik in het donker weg en dan na het verzetten van de klok met even niet meer.

Voor mijn gevoel duurt de zomertijd te lang, elk half jaar wisselen zou beter werken. Nu is het zeven om vijf maanden.
Power to de Zomertijd én wintertijd!
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
29-03-2019 17:22
Bij een permanente zomertijd is het nog licht als het voor veel mensen tijd is om te gaan slapen. Ook niet echt handig.
Dit inderdaad. Ik zou het heerlijk vinden als het nooit meer pas om 22.00 uur donker wordt. Koelt m'n huis ook eerder af. Niet dat ik super blij wordt van om 4.15 al weer licht 's ochtends. Voor in de winter maakt het me niet zo veel uit, ik vind het prima als het vroeg donker is en heb er geen last van als het pas laat licht wordt. Als het kon, zou ik stemmen voor kortere dagen in de zomer, maar ja zo werkt het niet:P Ik denk toch dat ik dan voor de wintertijd ga.

Een referendum lijkt me een slecht idee. Ik heb al het argument gehoord vóór de zomertijd omdat 'het dan zo lekker weer is en in de winter is het koud'. :nut:
Nectarinepit schreef:
29-03-2019 15:43
Wat een onnozele opmerking.
ok, ok, de volgende keer trek ik de smileydoos weer open... :yawnee:
Lucifer2018 schreef:
29-03-2019 17:52
Lijkt me een heel strak plan. Mensen die bij zomertijd aan de zomerweer of mooier weer in de winter ofzo denken, laten stemmen over dit soort dingen. :roll:
Dat mag toch? Zo’n enorm onderwerp is het nou ook weer niet. Iedereen heeft zo zijn eigen redenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven