Ik wil een permanente wintertijd!

29-03-2019 15:35 1144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu we dit weekend weer de klok moeten verzetten wordt het weer actueel, de discussie van zomer/wintertijd.

Er zijn zoveel goede argumenten om de wintertijd permanent in te voeren, met name voor mens en dier dat ik niet begrijp waarom er geen knopen worden doorgehakt. Ik ben zelf iemand die ook altijd flink last heeft van het verzetten naar de zomertijd maar los daarvan blijven er nog legio argumenten over.

Ook vinden voorstanders van de zomertijd het fijn dat het langer licht blijft en je daardoor dus weer laat naar bed kan. Ga je op vakantie naar zuid- Europa dan klagen ze niet dat het daar ook al om 20 uur donker wordt i.p.v. na 22.00.

Wie wordt er ook zo (letterlijk) moe van dat 2 keer per jaar wisselen van tijd en dan met name de zomertijd?
Moe? Letterlijk nog wel. Joh...

Ik niet, ik laat de klokken in mijn huis gewoon in hun waarde.
Nectarinepit schreef:
29-03-2019 16:53
Precies. Je kunt prima in het donker buiten zitten, zeker als het een warme dag is geweest en de temperatuur niet ver daalt. Maar ja, dat is volgens veel mensen niet gezellig he.
Voor mij niets met gezelligheid, ik vind het gewoon heel erg fijn als het zo lang licht is. Ik voel me lichamelijk en geestelijk beter.
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
29-03-2019 16:53
Precies. Je kunt prima in het donker buiten zitten, zeker als het een warme dag is geweest en de temperatuur niet ver daalt. Maar ja, dat is volgens veel mensen niet gezellig he.
En waarom is dat nodig?
Je kunt lang genoeg buiten zitten als het warmer weer is.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
29-03-2019 16:58
Voor mij niets met gezelligheid, ik vind het gewoon heel erg fijn als het zo lang licht is. Ik voel me lichamelijk en geestelijk beter.
In de zomer dan om 4 uur opstaan een optie?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de daglicht optimalisatie, zonbespaartijd. Of een betere vertaling van daylight saving time er vooral wel inhouden. In de winter van 6/7 tot een uur of 11 in het donker te moeten leven lijkt me niet prettig.

Ik heb zelf flexibel werk dus kan in de winter gewoon later de dag beginnen, maar dat is niet in elk beroep mogelijk (zeker niet voor de beroepen waar toch nog steeds tekorten zijn zoals zorg en onderwijs). Zou het niet verstandig zijn om deze groep te peilen om te zien waar nu het grootste draagvlak voor is?
Druk maken om zoiets zou een teken kunnen zijn van te veel tijd.
Nectarinepit schreef:
29-03-2019 16:53
Precies. Je kunt prima in het donker buiten zitten, zeker als het een warme dag is geweest en de temperatuur niet ver daalt. Maar ja, dat is volgens veel mensen niet gezellig he.
Ik fiets en wandel graag in de avonduren en dat is wel stukken fijner in het licht.

Permanente zomertijd lijkt me trouwens niet fijn: tot 9.45 in het donker. Blehh. Eigenlijk vind ik het gewoon prima zoals het nu is, maar ik heb natuurlijk makkelijk praten met man en kinderen, die ook nergens last van hebben.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 29-03-2019 17:08
25.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
29-03-2019 16:58
Voor mij niets met gezelligheid, ik vind het gewoon heel erg fijn als het zo lang licht is. Ik voel me lichamelijk en geestelijk beter.
Hele volksstammen die in de winter aan zo'n wake-up light zitten anders raken ze depressief.
Alle reacties Link kopieren
Geef mij zomertijd. Ik hou meer van het licht in de avond. In de winter mag het donker zijn in de ochtend. Ook wordt het met wintertijd belachelijk vroeg licht in de ochtend in de zomer. Dit heb ik dan liever in de avond erbij.
Ik vind het juist niet fijn dat het in de zomer zo lang licht is. Ik vind het heerlijk als ik op vakantie ga en het is om 8 uur donker en nog lekker buiten. Ik ben een avond/nachtmens en vind kaarsjes gezellig.
Moire schreef:
29-03-2019 16:58
Voor mij niets met gezelligheid, ik vind het gewoon heel erg fijn als het zo lang licht is. Ik voel me lichamelijk en geestelijk beter.

Ik juist niet.

Maar ja, dat verschil zal er altijd blijven. Ook verder niks mis mee, alleen maar goed dat we niet allemaal hetzelfde zijn.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
29-03-2019 17:04
Ik fiets en wandel graag in de avonduren en dat is wel stukken fijner in het licht.
Dan ga je eerst fietsen en dan warm eten?
Weet iemand wanneer de zon om twaalf uur 's middags op z'n hoogst staat in de zomer/winter? Dat lijkt mij de tijd om aan te houden.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 29-03-2019 17:09
15.97% gewijzigd
Alecta schreef:
29-03-2019 17:04
Ik fiets en wandel graag in de avonduren en dat is wel stukken fijner in het licht.

Permanente zomertijd lijkt me trouwens niet fijn: tot 9.45 in het donker. Blehh. Eigenlijk vind ik het gewoon prima zoals het nu is, maar ik heb natuurlijk makkelijk praten met man en kinderen, die ook nergens last van hebben.

Dat kun je toch gewoon blijven doen? Het wordt gewoon een uurtje (of weet ik hoeveel) eerder donker. Het is niet alsof je het dan ineens niet meer zou kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik stel voor dat we gewoon ophouden met dat hele gezeur met tijdzones. Waarom moet de klok bepalen hoe laat je opstaat en naar bed gaat? Als je zo nodig een uur eerder op wil staan en een uur eerder naar bed wil, dan doe je dat toch, daar hoeft de klok toch niet voor verzet? Gewoon iedereen voortaan aan de UTC, wat maakt het nou uit dat 0:00 uur valt als het donker of licht is, of dat je om 03:00, 13:00 of 23:00 opstaat?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Blondie456 schreef:
29-03-2019 17:06
Ik vind het juist niet fijn dat het in de zomer zo lang licht is. Ik vind het heerlijk als ik op vakantie ga en het is om 8 uur donker en nog lekker buiten. Ik ben een avond/nachtmens en vind kaarsjes gezellig.

Ik ook. Sterker nog, ik vind het heerlijk als het al om 4 uur in de middag donker is/wordt. Ik heb echt niets met dagen waarop het zo vreselijk lang licht is.
Mij maakt het echt helemaal niets uit.
Ik heb nooit last van het verzetten van de klok en ik werk in een onregelmatig rooster, dus wanneer er precies daglicht is maakt mij echt niets uit.

Als het op stemmen aankomt, zou ik niet weten wat te kiezen.
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
29-03-2019 16:45
Juist in de weekenden ga je toch wel later naar bed en kan je de volgende dag uitslapen. Maandag als je moet werken komt de klap.

Mensen met een kwetsbare gezondheid hebben wel degelijk lichamelijke klachten van het invoeren van de zomertijd. Daarbij is de groep mensen die last hebben van het twee keer per jaar verzetten ook groot genoeg. Dat jij er geen last van hebt dat twee keer per jaar de klok wordt verzet is heel fijn voor jou maar een grote groep mensen ondermijn je hier wel mee.


‘Meer depressie, kanker en hart- en vaatziekten bij invoering zomertijd’

https://www.ad.nl/politiek/meer-depress ... ad77dfc3e/

Bij het klok verzetten verlies je slechts eenmaal per jaar een uurtje slaap. In het weekend, dus tijd zat om bij te slapen als je dat wilt. Een uurtje eerder naar bed kan ook nog. Bij de andere keer klokverzetten win je zelfs een uur, dus een uur extra uitrusten.

Zeker weten dat de overgrote meerderheid hier weinig of beperkt en heel even last van heeft. Het is juist een kleine minderheid die hier problemen mee heeft en probeert te doen voorkomen alsof zij een hele grote groep vertegenwoordigen.

De geluiden dat klokverzetten problemen oplevert hoor je pas sinds dit ter discussie staat. Sinds een jaar ofzo. Daarvoor hoorde je dit nauwelijks en dat alleen al zegt genoeg.

Mensen met een kwetsbare gezondheid: ik heb echt met ze te doen en heel erg. Maar je kunt niet altijd met iedereen volledig rekening houden. Mensen met een kwetsbare gezondheid zullen van nog veel meer last hebben dan tweemaal per jaar in het weekend klokverzetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor standaardtijd ('wintertijd'), het hele jaar.
Het is met die hete zomers, waar er de komende jaren veel meer van kunnen komen, een voordeel dat het een uur eerder donker wordt. Dan kan het in huis ietsje meer afkoelen voor je gaat slapen.
Met een permanente 'zomertijd' is het 's winters in de ochtend erg lang donker, ik moet er niet aan denken!
En wat mij betreft ook geen gegoochel met de klok en telkens weer een week aanpassing meer.
nounou
handigmetgeld schreef:
29-03-2019 17:09
Ik stel voor dat we gewoon ophouden met dat hele gezeur met tijdzones. Waarom moet de klok bepalen hoe laat je opstaat en naar bed gaat? Als je zo nodig een uur eerder op wil staan en een uur eerder naar bed wil, dan doe je dat toch, daar hoeft de klok toch niet voor verzet? Gewoon iedereen voortaan aan de UTC, wat maakt het nou uit dat 0:00 uur valt als het donker of licht is, of dat je om 03:00, 13:00 of 23:00 opstaat?
De werkgever bepaalt dat :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
29-03-2019 17:12
De werkgever bepaalt dat :mrgreen:
Dan krijg je de discussie precies waar je hem wil hebben. Levert misschien ook nog wat leuke spreiding van de ochtendspits op.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu tussen half 5 en half 6 wakker ‘s ochtends, dus geef mij maar zomertijd. Dan lig ik tenminste niet op zo’n belachelijk tijdstip naar het plafond te staren. Maar voor de meeste mensen is wintertijd fijner denk ik, ik zou het ook geen ramp vinden als dat het hele jaar zo bleef.
Het maakt mij helemaal niets uit, t zal allemaal wel.
Wat mij betreft permanent gewoon een halfuur vooruit verzetten. dan krijgt iedereen een beetje z'n zin.
of lekker zo laten,
Dat ene uurtje vooruit, bij zomertijd, mis ik niet eens, en het is ook nog in het weekend dat het vooruit wordt gezet, dus ik heb er persoonlijk helemaal geen last van.
Alle reacties Link kopieren
Alstublieft geen permanente wintertijd, dan wordt het in de zomer om 4 uur 's nachts licht en lig ik wakker. En geen heerlijke lange avonden meer. Ik zou het verschrikkelijk vinden.
Alle reacties Link kopieren
WitteWinter schreef:
29-03-2019 17:05
Ook wordt het met wintertijd belachelijk vroeg licht in de ochtend in de zomer. Dit heb ik dan liever in de avond erbij.
En dit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven