Ik wil een permanente wintertijd!

29-03-2019 15:35 1144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu we dit weekend weer de klok moeten verzetten wordt het weer actueel, de discussie van zomer/wintertijd.

Er zijn zoveel goede argumenten om de wintertijd permanent in te voeren, met name voor mens en dier dat ik niet begrijp waarom er geen knopen worden doorgehakt. Ik ben zelf iemand die ook altijd flink last heeft van het verzetten naar de zomertijd maar los daarvan blijven er nog legio argumenten over.

Ook vinden voorstanders van de zomertijd het fijn dat het langer licht blijft en je daardoor dus weer laat naar bed kan. Ga je op vakantie naar zuid- Europa dan klagen ze niet dat het daar ook al om 20 uur donker wordt i.p.v. na 22.00.

Wie wordt er ook zo (letterlijk) moe van dat 2 keer per jaar wisselen van tijd en dan met name de zomertijd?
Alle reacties Link kopieren
TeAmoKiwi schreef:
29-03-2019 16:13
Ik ben dan echt weer van de zomertijd. Heeerlijk die lange zomeravonden. Kan niet wachten :heart: :heart: :heart:
Die zomeravonden duren precies even lang als in de standaardtijd, het is alleen een uur later donker.

Alle reacties Link kopieren
Auditor schreef:
29-03-2019 16:04
Laten we alsjeblieft niet spreken van wintertijd.
Mensen krijgen meteen associaties met sjaals, wanten, kou, loopneuzen etc. en roepen dan meteen dat het altijd zomertijd moet zijn. Zomertijd is niet gelijk aan zomer en wintertijd niet gelijk aan winter,
Zoals al gezegd, er is ooit zomertijd ingevoerd. Dus we hebben standaardtijd en zomertijd.

De klok wordt met zomertijd een uur vooruit gezet, dus de klok geeft een uur later aan dan het is. Als je op zo’n lange zomeravond nog lekker om 22:30 buiten zit, is het eigenlijk 21:30.
Die zon die al de volgende dag om 05:00 schijnt, doet dat eigenlijk om 04:00.

Het gevolg van het alleen hanteren van standaaardtijd zal dus zijn dat het in de ochtend nog vroeger licht is en vroeger donker.
Het ligt echter dichter tegen onze biologische klok.

In principe zou het 12 uur moeten zijn als de zon op het hoogste punt staat.
Dat is niet helemaal zo, bij standaardtijd zal het zo’n 12:30 zijn. Een gevolg van de tijdzones die ooit zijn ingesteld.
Maar bij zomertijd liggen we anderhalf uur uit de pas. Dan zal rond 13:30 de zon op zijn hoogst staan.
Weet nog dat een verslaggever mensen op straat ging vragen of ze zomer of wintertijd wilde en de daar gaven zomertijd aan. De reden; de zomer is lekker warm en licht, ik hou meer van de zomer dan de winter dus doe mij maar de zomertijd :facepalm:
Het type mens dat daar rond liep was nogal ..... :cencored: .... :cencored:
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
29-03-2019 16:19
Daarom lekker zo houden als het is, iedereen een helft van het jaar blij.
Sluit ik me bij aan.
Moire schreef:
29-03-2019 16:19
Daarom lekker zo houden als het is, iedereen een helft van het jaar blij.


Eens, wel zo eerlijk. Een permanente tijd maakt altijd wel iemand ongelukkig.
Alle reacties Link kopieren
.
moonlight wijzigde dit bericht op 29-03-2019 16:31
99.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De gevolgen van alleen wintertijd zijn m.n. in de zomer echt wel groot.

Zie dit schema:

https://nos.nl/artikel/2256676-door-per ... iven.html

In de zomerperiode is het dan echt veel eerder donker.

Met zomer- en wintertijd hebben we juist het beste van allebei! Langer licht in de zomer en eerder licht in de winter. Ideaal.

Klokverzetten is altijd in dezelfde weekenden dus gemakkelijk voor iedereen.
Moire schreef:
29-03-2019 16:19
Daarom lekker zo houden als het is, iedereen een helft van het jaar blij.

Welke helft? Het is fucking zeven maanden zomertijd en maar vijf maanden wintertijd. Dan tenminste de ingangsdatum aanpassen.
Grobbekuiken_ schreef:
29-03-2019 16:27
Die zomeravonden duren precies even lang als in de standaardtijd, het is alleen een uur later donker.

Precies. ;) De term 'zomertijd' is blijkbaar verwarrend voor sommige mensen.
Ik zou het liefst de klok een half uurtje naar voor zetten en he dan permanent zo laten. :P
Andersom schreef:
29-03-2019 16:33
Welke helft? Het is fucking zeven maanden zomertijd en maar vijf maanden wintertijd. Dan tenminste de ingangsdatum aanpassen.
fucking erg zeg.
lisa_ schreef:
29-03-2019 16:36
Ik zou het liefst de klok een half uurtje naar voor zetten en he dan permanent zo laten. :P
Er zijn tijdzones op het halve uur, dus het zou kunnen :proud:
Alle reacties Link kopieren
Maar wat mij betreft laten we het als het is.
Mij boeit dat verzetten niet en we hebben de tijd redelijk aangepast naar het beschikbare licht.
When in doubt, the auditor is always right!
Voor mij graag permanente wintertijd. Lekker geleidelijk aan in de zomer weer langer licht. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het heerlijk vind dat het komend weekend weer een uur langer licht is, maar uur eerder donker in de winter vind ik niks. En als we de zomertijd permanent invoeren is het 's morgens pas om kwart voor tien licht in de winter. Nee dank u.
Om twaalf uur s ' middags de zon op zijn hoogst graag voor mij :sun:
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook niet zo goed wat je er nu precies aan hebt als het rond de langste dagen om 22:45 uur nog licht iis en het in de winter om 10:00 uur s ochtends pas licht wordt. Als je de zomertijd aanhoudt. Ik zie daar geen enkel voordeel in.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
29-03-2019 16:30
De gevolgen van alleen wintertijd zijn m.n. in de zomer echt wel groot.

Zie dit schema:

https://nos.nl/artikel/2256676-door-per ... iven.html

In de zomerperiode is het dan echt veel eerder donker.

Met zomer- en wintertijd hebben we juist het beste van allebei! Langer licht in de zomer en eerder licht in de winter. Ideaal.

Klokverzetten is altijd in dezelfde weekenden dus gemakkelijk voor iedereen.
Juist in de weekenden ga je toch wel later naar bed en kan je de volgende dag uitslapen. Maandag als je moet werken komt de klap.

Mensen met een kwetsbare gezondheid hebben wel degelijk lichamelijke klachten van het invoeren van de zomertijd. Daarbij is de groep mensen die last hebben van het twee keer per jaar verzetten ook groot genoeg. Dat jij er geen last van hebt dat twee keer per jaar de klok wordt verzet is heel fijn voor jou maar een grote groep mensen ondermijn je hier wel mee.


‘Meer depressie, kanker en hart- en vaatziekten bij invoering zomertijd’

https://www.ad.nl/politiek/meer-depress ... ad77dfc3e/
Boogschutter10 schreef:
29-03-2019 16:30
https://nos.nl/artikel/2256676-door-per ... iven.html

In de zomerperiode is het dan echt veel eerder donker.

Veel eerder? Dat valt toch reuze mee, of kijk ik nu verkeerd?
Grobbekuiken_ schreef:
29-03-2019 16:27
Die zomeravonden duren precies even lang als in de standaardtijd, het is alleen een uur later donker.
Ja dat vind ik juist heerlijk.
TeAmoKiwi schreef:
29-03-2019 16:46
Ja dat vind ik juist heerlijk.

Ik snap oprecht niet wat voor verschil dat ene uur maakt.
Alle reacties Link kopieren
Boselfje2 schreef:
29-03-2019 16:30
Eens, wel zo eerlijk. Een permanente tijd maakt altijd wel iemand ongelukkig.
Toen de wintertijd nog de standaardtijd was, was niemand daar anders ongelukkig over.
Alle reacties Link kopieren
TeAmoKiwi schreef:
29-03-2019 16:46
Ja dat vind ik juist heerlijk.
Hmmm....vind er niks an. Moet er 's morgens om 06:15 uur uit en heb toch wel zo'n 8 uurtjes slaap nodig. Fijn hoor, in het licht naar bed :nope:
Bovendien, als de zomertijd standaard wordt, zit je in de winter om 09:30-10:00 nog in de schemer. Dan in de zomer maar iets eerder donker, de avond duurt er niet korter door.
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 29-03-2019 16:51
25.96% gewijzigd

Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
29-03-2019 16:49
Toen de wintertijd nog de standaardtijd was, was niemand daar anders ongelukkig over.
Nee, ik heb er toen ook niets over gelezen op Twitter en Facebook inderdaad ;)
Alle reacties Link kopieren
Als ik moet kiezen: permanente wintertijd. Vind het 's avonds veel te lang licht. Ik vind het juist fijn als het om een uurtje of 8 al donker is. Kaarsjes aan, heerlijk.

Ik heb nooit moeite met opstaan (om 6 uur), of het nou donker of licht is.
Ik vind de lange avonden in de zomertijd echt heel erg fijn. Ik heb heb erg het geluk dat ik binnen een dag geen last meer heb van de tijd verzetten, maar aan het hele jaar wintertijd zal ik ook wel weer wennen. Enige nadeel lijkt me dat het dan in de zomer wel heel vroeg licht is en ik waarschijnlijk nog vroeger wakker ben (net als mijn kinderen).
Grobbekuiken_ schreef:
29-03-2019 16:49
Hmmm....vind er niks an. Moet er 's morgens om 06:15 uur uit en heb toch wel zo'n 8 uurtjes slaap nodig. Fijn hoor, in het licht naar bed :nope:
Bovendien, als de zomertijd standaard wordt, zit je in de winter om 09:30-10:00 nog in de schemer. Dan in de zomer maar iets eerder donker, de avond duurt er niet korter door.

Precies. Je kunt prima in het donker buiten zitten, zeker als het een warme dag is geweest en de temperatuur niet ver daalt. Maar ja, dat is volgens veel mensen niet gezellig he.
Alle reacties Link kopieren
Wintertijd moet permanent worden.
Geen gegoochel meer met die klok.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven