Is de aarde nog te redden?

19-12-2018 21:15 388 berichten
Benieuwd hoe de meningen hier verdeeld zijn. Naar aanleiding van een discussie in het topic over goedkope vliegtickets. Je mag eventueel twee antwoorden aanvinken als je niet kunt kiezen.

Is de aarde zoals wij hem kennen nog te redden?

Totaal aantal stemmen: 171

Ja, door forse investeringen in nieuwe technologie (6%)
Ja, maar alleen met hele drastische maatregelen (22%)
Nee, we consumeren en vervuilen gewoon door, dat is niet meer te stoppen (45%)
De aarde hoeft niet gered, de mens speelt nauwelijks een rol in milieu en klimaat (13%)
Doe niet zo dramatisch, er is niks bijzonders aan de hand (8%)
Ik weet inmiddels niet meer wie ik nog moet geloven (6%)
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
19-12-2018 22:08
Het schijnt dat elk nieuw gekocht kledingstuk gemiddeld maar vier keer gedragen wordt. Men kiest hier zelf voor hoor.

Mee eens, als ik om me heen kijk ook, kopen, kopen, kopen en weg mikken.
Trek eens een la bij een doorsnee gezin open, stapels telefoons, oude tablets etc.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
De aarde blijft wel bestaan hoor. Die was er voor ons en die is er na ons.

Als de zon voorlopig maar niet opbrandt.
@Nitflex, maar als de mensheid vergaat, is dat dan door een natuurverschijnsel of doordat we de aarde voor onszelf onleefbaar hebben gemaakt?
Zolang de mens zich in zulke grote getale blijft voortplanten zal het iig niet beter worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk/hoop dat er misschien nog wel een besef zal komen bij de meeste mensen dat ze niet zo door kunnen gaan met consumeren e.d, (de punten die oudebaas aankaart). Maar dat zou best eens lang kunnen duren. Al ruim 20 jaar eet ik zeer weinig vlees, maar destijds werd je raar aangekeken als vegetariër. Tegenwoordig zijn er gelukkig steeds meer mensen die de overstap maken. Misschien gaat het wel dezelfde kant op met consuminderen en ander milieubewust gedrag. Maar tja, eigenlijk is het nu al 2 voor 12.

Ik heb ergens gelezen dat er binnen nu en 10 jaar echt drastische maatregelen genomen moeten worden, anders is het ‘te laat’ om het tij te keren.

Als je erbij stil staat, dan is veel van wat we doen eigenlijk aangeleerd gedrag imho. Ik heb bijvoorbeeld dit jaar geen nieuwe kleding gekocht en het winkelen daarvoor is helemaal uit mijn systeem verdwenen. Blijkt dat mijn kledingkast nog gevuld genoeg is en ik prima voortkan (zonder er meteen als zwerver bij te lopen ;)), het geeft ook een stukje rust. Ik rijd geen auto en mis het helemaal niet, red me prima met de benenwagen en het OV.
Alle reacties Link kopieren
Jest schreef:
19-12-2018 22:25
@Nitflex, maar als de mensheid vergaat, is dat dan door een natuurverschijnsel of doordat we de aarde voor onszelf onleefbaar hebben gemaakt?
Vooral door ongebreideld voortplanten. De neveneffecten zijn steeds meer vervuiling en minder ruimte voor andere soorten.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
De aarde wel. Wij niet.
@oudebaas, wat mij betreft zit het iets gecompliceerder in elkaar. Qua voortplanten is het 'probleem' eerder dat tegenwoordig verreweg het grootste deel van het nageslacht overleeft. Met dank aan alles wat de mens heeft gecreëerd. Van vaccins tot hygiëne tot medische handelingen. We hebben geen natuurlijke vijanden meer.

Als we ons net zo hard hadden voortgeplant, maar we waren nog steeds een voornamelijk rurale samenleving gebleven, dan was er veel minder een probleem geweest. Dan hadden we nu geen plastic soep in de oceanen en geen vliegtickets voor vijf euro gehad...

Maar dat de mens de oorzaak is van de huidige teringzooi, dat is net zo zeker als dat de aarde rond is.

Natuurlijk bestaat er altijd een kans dat we door een meteoriet aan ons einde komen, maar ik acht de kans dat we onszelf om zeep helpen (en met ons het grootste deel van de biodiversiteit) vele malen groter.
anoniem_336277 wijzigde dit bericht op 19-12-2018 22:48
0.95% gewijzigd
retrostar schreef:
19-12-2018 22:08
Het schijnt dat elk nieuw gekocht kledingstuk gemiddeld maar vier keer gedragen wordt. Men kiest hier zelf voor hoor.
Wow wat zonde! Ik draag mijn kleding echt tot het versleten is en kleding die te klein/groot is bewaar ik, geef ik weg of verkoop ik. En ik heb dus ook basics van Primark waar ik al jaren mee doe en al tig keer zijn gedragen en gewassen.
Alle reacties Link kopieren
Jest schreef:
19-12-2018 22:18
Ik dacht zeven keer. Maar dat vind ik ook al enorm schokkend. Ik was trouwens vandaag in zo'n goedkope kledingwinkel en ik vond het een ontzettend treurig gezicht. Massa's kleren voor weggooiprijzen. Shirtjes en bh's voor 3 euro, truien voor 8 euro... Niemand die de echte prijs voor die kleding betaalt. En dan denken mensen dus blijkbaar dat ze het ook zo weer kunnen inruilen voor iets nieuws, want het heeft toch niks gekost.
De vervuilingskosten zijn kennelijk niet inbegrepen, maar in Nederland zullen die middels de belasting moeten worden betaald.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
De aarde draait wel door, maar we laten hem verrot achter. Een van de redenen dat ik veganistisch leef, is vanwege wat dit voor gevolg heeft op de aarde. Gelukkig word iedereen zich steeds meer bewust wat de veeteelt doet met de aarde.
Daarnaast gebruik ik zo weinig mogelijk plastic, doe ik aan water besparing en rij volgend jaar hopelijk elektrisch.
Zoals Michael jackson het mooi zong: i’m starting with the (wo)man in the mirror.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
19-12-2018 22:48
Wow wat zonde! Ik draag mijn kleding echt tot het versleten is en kleding die te klein/groot is bewaar ik, geef ik weg of verkoop ik. En ik heb dus ook basics van Primark waar ik al jaren mee doe en al tig keer zijn gedragen en gewassen.
Ja ik kan me ook niet zo inleven in al dat kleding kopen. er gaan weken, maanden voorbij dat ik niet op zoek ben naar kleding.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
TheMan90 schreef:
19-12-2018 21:40
Ik geloof niet in klimaat verandering,
Kom dan eens een keer van je zolderkamertje af en kijk om je heen....
Alle reacties Link kopieren
Cafetière schreef:
19-12-2018 22:26
Zolang de mens zich in zulke grote getale blijft voortplanten zal het iig niet beter worden.
De snelheid van de groei gaat afvlakken. Lees het boek van Hans Rosling.
Sara9876 schreef:
19-12-2018 23:00
Kom dan eens een keer van je zolderkamertje af en kijk om je heen....
Kijk maar eens naar de documentaire:


The Uncertainty Has Settled, dé klimaatideologiekritische docu van Marijn Poels

https://www.climategate.nl/2018/09/mari ... k-correct/
Hier wat achtergrond info over Marijn Poels
Alle reacties Link kopieren
Linkse bitch hier!
Ik maak me erg druk om de aarde, klimaat, mensen en dieren.

Er zijn meer dan 7 miljard mensen op de aarde, en dat kan onze planeet niet aan! De bevolking moet zo snel mogelijk ingekrimpt worden. Ik stel voor om een quotum te handhaven wereldwijd, zoals ze ongeveer in China doen. Met name Afrika is een probleem, die mensen krijgen teveel kinderen, net zoals in andere derde wereldlanden het geval is.

We moeten zuiniger gaan leven, consuminderen, en ik zie graag dat de overheid hier beleid voor gaat maken, want de meeste mensen gaan dat niet uit zichzelf doen ben ik bang. We moeten af van plastic en olie. Auto's moeten ontmoedigt worden, alleen gaan rijden voor de absolute basis zoals naar je werk rijden en niets anders. Vlees alleen nog in beperkte hoeveelheid beschikbaar maken. We hoeven niet elke dag vlees te eten, en als dus de vleesbehoefte minder wordt, krijgen de dieren die geslacht worden ook een beter leven.

Er is al te veel natuur verdwenen. Genoeg diersoorten die met uitsterven worden bedreigt, dus ook nieuwbouw mag van mij wereldwijd gestopt worden.

Dan maar iets minder welvaart, het welzijn van de aarde is belangrijker.
Alle reacties Link kopieren
Als je goed nadenkt weet je dat het einde in zicht is en de jongere generaties (waaronder ik) zullen dit meemaken.

Er kan nu voedsel geproduceerd worden voor 9 miljard mensen. In 2050 zijn er 9 miljard mensen, maar kan er veel minder voedsel geproduceerd worden door de enorme verwoestijning die nu al gaande is en dan heel erg is, doordat de zee tegen die tijd uitgestorven zal zijn. Daarnaast zal Europa tegen die tijd overspoeld zijn door Afrikanen en Aziaten die door de enorme droogte naar Europa trekken. Er zullen dus burgeroorlogen ontstaan door te veel mensen op een te klein stukje aarde en te weinig voedsel voor al die mensen.

Tevens zal de aarde als we zo doorgaan (en er is nog steeds NIEMAND die iets doet, behalve praten praten praten) tegen het einde van deze eeuw met 6 graden opgewarmd zijn en dat is een temperatuur waarbij iedereen uitgestorven zal zijn (alle zoogdieren).

Ook is de massa-extinctie nu al bezig.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
https://wetenschap.infonu.nl/natuurvers ... armer.html
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Jest schreef:
19-12-2018 22:47
@oudebaas, wat mij betreft zit het iets gecompliceerder in elkaar. Qua voortplanten is het 'probleem' eerder dat tegenwoordig verreweg het grootste deel van het nageslacht overleeft. Met dank aan alles wat de mens heeft gecreëerd. Van vaccins tot hygiëne tot medische handelingen. We hebben geen natuurlijke vijanden meer.

Als we ons net zo hard hadden voortgeplant, maar we waren nog steeds een voornamelijk rurale samenleving gebleven, dan was er veel minder een probleem geweest. Dan hadden we nu geen plastic soep in de oceanen en geen vliegtickets voor vijf euro gehad...

Maar dat de mens de oorzaak is van de huidige teringzooi, dat is net zo zeker als dat de aarde rond is.

Natuurlijk bestaat er altijd een kans dat we door een meteoriet aan ons einde komen, maar ik acht de kans dat we onszelf om zeep helpen (en met ons het grootste deel van de biodiversiteit) vele malen groter.
De bevolkingsexplosie is pas mogelijk geworden met de Industriële Revolutie. Tot 1800 kon de Aarde maximaal 1 miljard mensen hebben en de mensheid schommelde al eeuwen rond een miljard. Periodieke hongersnoden en epidemieën “corrigeerden” elke groei boven dat miljard. De meesten van die miljard mensen waren arm als de mieren en leefden op de rand van het bestaansminimum.
Pas met de industrialisering, en het gebruik van minerale branstoffen en meststoffen, werd het malthusiaans plafond (de horveelheid mensen die de Aarde kan hebben) sterk verhoogd. Vermoedelijk zal dit plafond rond de 10-15 miljard liggen. Nu zijn het er 7 miljard waarvan er “maar” 500 miljard ondervoed zijn. In die zin een hele verbetering ten opzichte van 1800 toen bijna alle mensen ondervoed waren.

Wel zijn er inmiddels veel soorten verdwenen omdat de mens, en de van de mens afhankelijke dieren, nagenoeg alle ruimte hebben ingenomen. Van de biomassa van zoogdieren is nog maar zo’n 15% wild. 85% bestaat uit tamme dieren zoals runderen, varkens, schapen, honden en katten. Als we naar het aantal katachtigen op Aarde kijken dan zijn nagenoeg alle katachtigen huiskat of verwilderde huiskat. Nog maar een paar procent van alle katten behoort tot de wilde katachtigen, van tijgers tot civetkatten.

Waarschijnlijk is het al 5 over 12. Wie weet kan de klok nog naar 12 uur worden teruggedraaid, maar dan zou de wereld onder dictatuur moeten komen. Dat is ook geen prettig vooruitzicht.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Het zal me jeuken, die hele klimaatverandering. Zolang de TT in Assen, Max Verstappen en de prijsvechters in de lucht nog toegestaan worden, valt het allemaal wel mee met de aarde.
sito1970 schreef:
20-12-2018 08:08
Het zal me jeuken, die hele klimaatverandering. Zolang de TT in Assen, Max Verstappen en de prijsvechters in de lucht nog toegestaan worden, valt het allemaal wel mee met de aarde.
De mens is het grootste probleem dus zolang er nog voortgeplant mag worden is alles dweilen met de kraan open.
retrostar schreef:
19-12-2018 22:59
Ja ik kan me ook niet zo inleven in al dat kleding kopen. er gaan weken, maanden voorbij dat ik niet op zoek ben naar kleding.
Dit inderdaad. Ik snap nooit dat mensen 'een x bedrag per maand aan kleding kopen', alsof je elke maand nieuwe dingen nodig hebt. Op een gegeven moment ben je toch klaar voor een seizoen.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
20-12-2018 08:32
Dit inderdaad. Ik snap nooit dat mensen 'een x bedrag per maand aan kleding kopen', alsof je elke maand nieuwe dingen nodig hebt. Op een gegeven moment ben je toch klaar voor een seizoen.
Kleding is wel een dingetje natuurlijk. Zeker 80% van de winkels in winkelgebieden bestaat uit modezaken waarbij damesmode ook weer massaler aanwezig is dan herenmode.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
CleopatraVII schreef:
20-12-2018 06:54

Tevens zal de aarde als we zo doorgaan (en er is nog steeds NIEMAND die iets doet, behalve praten praten praten) tegen het einde van deze eeuw met 6 graden opgewarmd zijn en dat is een temperatuur waarbij iedereen uitgestorven zal zijn (alle zoogdieren).

Ook is de massa-extinctie nu al bezig.

Waarom zullen alle zoogdieren uitgestorven zijn bij opwarming van 6 graden?
Alle reacties Link kopieren
TheMan90 schreef:
19-12-2018 21:40
Ik geloof niet in klimaat verandering, maar goed dan ben ik weer een komplottheoriest wat “gevaar” is voor de bevolking. Vliegtuig sprayt elke dag ons atmosfeer om zogenaamd ozonlaag te beschermem, ookwel geoengineering genoemd. Dit maakt juist alle mensen, dieren en planten ziek. En alsof dat niet genoeg is worden landbouw ook besproeid met gif. Wie maakt nu meer zorgen om “klimaat” verandering; de staat of “komplotteroristen”. Mijn mening is dat per periode de tempertuur daalt/stijgt. Met periode bedoel ik ook een periode van 10 tot 20 jaar, misschien zelfs langer(zo werkt de natuur).
Grappig. Je bent de eerste die net als ik niet in dat klimaatveranderingsgedoe gelooft.
Het klimaat verschuift, maar dat doet het al sinds begin der tijden.
50 jaar geleden was lloret de mar een overwinter plek voor ouderen, het was daar warm. Nu is het daar echt wel koud in de wintermaanden. Maar dat is niet over de hele wereld zo. Op de ene plek wordt het warmer op de andere kouder. Het bewijs zijn de gletsjer resten die in Nederland gevonden worden. Het is hier koud geweest. Nou misschien word het nu weer warmer.
Op de evenaar is ooit zee geweest, toen was het dus niet zo warm als nu. Bewijs te over lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven