Jeugdarbeid in Nederland.

25-01-2021 15:47 72 berichten
Getriggerd door een ander topic vroeg ik me af hoe normaal jullie de lonen vinden voor jullie tieners.

Als Belg verbaas ik me altijd om de bedragen die hier worden gegeven; drie euro per uur, zes euro voor een student en tot je 21ste op je tandjes bijten.

Ruim twintig jaar geleden verdiende ik als 16 jarige scholier ongeveer 7.5 euro/uur net (omgerekend van frank naar euro, dus geen inflatie). Ruim twintig jaar geleden dus.
Hoe komt het in hemelsnaam dat jullie nog steeds spreken over uurlonen van enkele euro's en dit soort jobs bemoedigen bij jullie eigen kinderen? Hebben jullie zo'n hekel aan jullie kinderen of de werknemers die anders deze job uitoefenen?
Alle reacties Link kopieren
Leeftijd Per maand Per week Per dag Per uur
21 jaar en ouder € 1.684,80 € 388,80 € 77,76 € 9,72
20 jaar € 1.347,85 € 311,05 € 62,21 € 7,78
19 jaar € 1.010,90 € 233,30 € 46,66 € 5,83
18 jaar € 842,40 € 194,40 € 38,88 € 4,86
17 jaar € 665,50 € 153,60 € 30,72 € 3,84
16 jaar € 581,25 € 134,15 € 26,83 € 3,35
15 jaar € 505,45 € 116,65 € 23,33 € 2,92
Ik woon op de grens en weet nog dat de 15-jarige van een vriendin hier 3 euro nog wat bij de Appie kon verdienen en 7,50 bij een bakkertje in Belgie. Snap ook niet dat dat hier in NL zo absurd laag is. En fatsoenlijk zwart werk is er volgens mij ook nauwelijks meer te vinden voor pubers.
Alle reacties Link kopieren
Je mag er van mij een topic over openen en gaan zitten rellen: helemaal prima. Maar we hebben er gewoon afspraken over gemaakt hier. Dat jij ooit een andere afspraak had: tja, kan. Prima. Fijn voor jou.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-01-2021 15:52
Ik woon op de grens en weet nog dat de 15-jarige van een vriendin hier 3 euro nog wat bij de Appie kon verdienen en 7,50 bij een bakkertje in Belgie. Snap ook niet dat dat hier in NL zo absurd laag is. En fatsoenlijk zwart werk is er volgens mij ook nauwelijks meer te vinden voor pubers.
En dat bakkertje betaalt ook door bij ziekte en geeft 5 weken vakantie betaald per jaar?
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 14:28
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja ik denk dat alle Nederlanders een gloeiende hekel hebben aan hun kinderen, en kinderen in het algemeen. Goede conclusie.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
25-01-2021 15:54
Ja ik denk dat alle Nederlanders een gloeiende hekel hebben aan hun kinderen, en kinderen in het algemeen. Goede conclusie.
:yes:
Alle reacties Link kopieren
Ik zie niet in waarom het slecht is om te werken. Voor sommige kinderen is het een eyeopener als het gaat om de waarde van geld, anderen werken omdat thuis geen geld is voor extraatjes of ouders vinden dat je er zelf voor kunt werken.

Het klopt dat een kind van 15 echt maar 3 euro per uur of zo verdiend. Daar gaan eigenlijk geen belastingen meer van af. Maar dat is wel echt het minimumloon, volgens de CAO kan het best meer zijn (supermarkt is bijvoorbeeld 3,60 per uur).
Maar een kind van 15 mag ook echt niet veel. Toen ik nog bij de drogist werkten, mochten ze alleen maar spiegelen en helpen aanvullen. Ze mogen bijvoorbeeld nog niet achter te kassa en ook geen zwaarder werk doen. Dus gezien de werkzaamheden is het best passend. Als je 21/23 bent, krijg je volwaardig loon.

De jeugd wil zelf of werken of dingen kopen en moet dus werken. Voor supermarkten ed ideaal, want goedkope medewerkers die graag in de avonden en weekenden willen werken. Overdag heb je dan vaak de mensen voor wie het echt een baan is.

Wat ik wel storend vind, is dat je al op je 20e klaar kunt zijn met school (mvbo->mbo) en dan gewoon een startkwalificatie hebt. Maar dan krijg je nog wel jeugdloon. Dat is nogal scheef.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
25-01-2021 15:54
Ja ik denk dat alle Nederlanders een gloeiende hekel hebben aan hun kinderen, en kinderen in het algemeen. Goede conclusie.
Dat. En een 16-jarige moet helemaal niet zoveel geld hebben. Die woont als het goed is nog bij zijn ouders, dus heeft ook geen modaal salaris nodig.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde laatst dat je tegenwoordig pas vanaf 16 bij de AH mocht werken. Ik begon er destijds op mijn 14e. En omdat ik lang was, werd ik vanaf mijn 15e al achter de kassa gezet (mocht officieel vanaf 16).

Heb er echt een mooie tijd gehad, had het zeker niet willen missen. Maar voor het geld had het inderdaad niet gehoeven. Uiteindelijk ben ik er niks minder op geworden.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
25-01-2021 15:57
Dat. En een 16-jarige moet helemaal niet zoveel geld hebben. Die woont als het goed is nog bij zijn ouders, dus heeft ook geen modaal salaris nodig.
En misschien ontmoedigingsbeleid zodat ze op school blijven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
makreel schreef:
25-01-2021 15:54
Ja ik denk dat alle Nederlanders een gloeiende hekel hebben aan hun kinderen, en kinderen in het algemeen. Goede conclusie.
Die hele zwangerschap was alleen maar vol verheugen op de tijd die eens zou komen waarin ze uren bij Jumbo zouden zwoegen voor 3 euro en een beetje per uur. Of mooier nog: op een gammele fiets met regen en tegenwind folders bezorgen voor 2 euro 90. Heerlijke avonden waren dat.

Kinderen blijven hier werken, dus blijkbaar vinden zij het wel de moeite waard. Omdat de meeste 15-jarigen geen gezin hoeven te onderhouden, is het wat dat betreft ook niet zo erg.

Het enige wat zorgelijk is, is wanneer ze ingezet worden (tegen dit lage loon) op functies die volwassenen graag zouden willen uitvoeren, omdat er dan sprake is van oneerlijke concurrentie.
Alle reacties Link kopieren
Ritmodelanoche schreef:
25-01-2021 15:59
Ik hoorde laatst dat je tegenwoordig pas vanaf 16 bij de AH mocht werken. Ik begon er destijds op mijn 14e. En omdat ik lang was, werd ik vanaf mijn 15e al achter de kassa gezet (mocht officieel vanaf 16).

Heb er echt een mooie tijd gehad, had het zeker niet willen missen. Maar voor het geld had het inderdaad niet gehoeven. Uiteindelijk ben ik er niks minder op geworden.
Is niet waar. AH is vanaf 15. Dan sta je buiten de karretjes te soppen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Klopt, wij haten onze kinderen. Werken zullen ze! Zweep erover.8
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon leert nu voor 5.39 per uur (dat is incl vakantiegeld en dergelijke) dat je hard moet werken voor je geld en dat je zonder diploma alleen maar saai werk kan krijgen. Lijkt me een zeer waardevolle les.

En niet onbelangrijk, hij verdient met 8 uur werken per week nog altijd meer dan hij aan zakgeld van mij krijgt per maand. Dus hij vindt het best veel geld.

Bijwerken als puber doe je niet alleen voor het geld, ook om andere dingen te leren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen hekel aan mijn kinderen maar wil ze ook niet in lalaland laten opgroeien. Hier zijn de afspraken gewoon zo, ik vind het ook absurd.
Mijn basisschoolkind heeft een soort eigen onderneminkje en heeft al een beter salaris voor zichzelf afgesproken. Die komt echt niet opdraven voor minder dan 2,50 per uur😂.
Maar die heeft (nog) erg veel zin om normaal te gaan werken en had al opgezocht wat je daarvoor krijgt, maar het lijkt haar heel volwassen om zo aan de slag te gaan met een baas enzo.

Studenten laten zich tegenwoordig vaak inhuren als zzp er en dan verdien je veel meer per uur, zelfs netto.
Dan kun je hapjes uitdelen tijdens events enzo, een vriendin haar dochter heeft als minderjarige als een soort uitlokker alcohol moeten gaan kopen bij winkels en in de horeca, ze kreeg dus heel vaak alcohol (wat ze niet op mocht drinken) en verdiende daar goed mee.
Dus ja, ik ben het wel met je eens dat het weinig is, maar b, dat is wat die sectoren verdienen.
Wat bizar is omdat het essentiële beroepen vaak ook nog zijn.
Van mij mag die pyramide wel omgekeerd en uitvoering het meeste.
Maargoed, om kind maar te zeggen dat ze daarom maar op mijn zak moet teren lijkt me ook geen goede boodschap.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 15 en is blij met het salaris wat ze maandelijks van de AH krijgt voor de 3x 2 uur dat per week mag werken.

Elke maand 80 euro is een hooo geld voor die leeftijd. Daarnaast is het gezellig met mensen van je eigen leeftijd en bied het zeker in Coronatijd een fijne sociale afwisseling.
Alle reacties Link kopieren
La*Rubia schreef:
25-01-2021 16:02
Is niet waar. AH is vanaf 15. Dan sta je buiten de karretjes te soppen ;-)
Hoezo niet waar? Je weet toch helemaal niet over welk jaar ritmodelanocha het heeft? Ik stond ook op mijn 15e bij de AH aan een snijmachine te werken. De instructie voor die machine ‘wees zichzelf wel uit, rood is stop’. Genoeg 15-jarigen toen (1997) achter de kassa zien zitten met een 19-jarige oppervakkenvuller als enige ‘volwassen’ eindverantwoordelijke op een koopavond.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Het hangt toch ook van je werkgever af? Ik verdiende op mijn 18e in Nederland € 6,75 per uur in de horeca en dat was exclusief fooi. Heb fantastische jaren gehad daar, had het voor geen goud willen missen.
Twee van onze zoons werken 2 uur per dag ( farmaceutische industrie) en verdienen daarmee 25 euro.
Wit voordat iemand denkt dat het zwart is.
Onze middelste zoon werkt van maart tot en met oktober ook op de golfbaan en dat verdient een tientje per uur netto want seizoenswerk.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
25-01-2021 16:21
Hoezo niet waar? Je weet toch helemaal niet over welk jaar ritmodelanocha het heeft? Ik stond ook op mijn 15e bij de AH aan een snijmachine te werken. De instructie voor die machine ‘wees zichzelf wel uit, rood is stop’. Genoeg 15-jarigen toen (1997) achter de kassa zien zitten met een 19-jarige oppervakkenvuller als enige ‘volwassen’ eindverantwoordelijke op een koopavond.
Ze zegt dat je pas vanaf 16 bij AH mag tegenwoordig. Dat is dus niet zo.
lemoos2 schreef:
25-01-2021 16:21
Hoezo niet waar? Je weet toch helemaal niet over welk jaar ritmodelanocha het heeft? Ik stond ook op mijn 15e bij de AH aan een snijmachine te werken. De instructie voor die machine ‘wees zichzelf wel uit, rood is stop’. Genoeg 15-jarigen toen (1997) achter de kassa zien zitten met een 19-jarige oppervakkenvuller als enige ‘volwassen’ eindverantwoordelijke op een koopavond.
Ook mijn ervaring. Ik zat niet achter de kassa, want "niet representatief genoeg (lees: chagrijnig en alternatief en haat aan de wereld), maar snijmachines, dweilapparaten, ladders, messen, ik heb van alles gedaan. En de heerlijkste avonden waren met inderdaad een jongen van 19 (die deed HEAO, dus die was superslim en verantwoordelijk, had de bedrijfsleider zelf bedacht) aan het hoofd. Muziekje net iets harder dan mocht en klieren in lege gangpaden.
Alle reacties Link kopieren
wat een idiote reakties lees ik hier tussen. Ik vind het een goeie vraag.
Alle reacties Link kopieren
La*Rubia schreef:
25-01-2021 16:23
Ze zegt dat je pas vanaf 16 bij AH mag tegenwoordig. Dat is dus niet zo.
Ah zo. De lokale AH XL neemt ook geen 15-jarigen aan, die mogen te weinig. Alleen de Jumbo heeft zulke ‘jonkies’ rondrennen.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven