Kinderen zijn in vijf jaar minder buiten gaan spelen

17-04-2018 08:10 412 berichten
Wat ik zo typisch vind: de m.i. nummer 1- oorzaak wordt helemaal niet genoemd. Ik heb er natuurlijk geen onderzoek naar gedaan, maar het eerste waar ik aan denk is dat het komt naar het aanbod schermen binnenshuis. In die vijf jaar is de iPad erg in opkomst geraakt. Er staat wel iets vaags als 'meer keuzes', maar niks over schermen. Wat denken jullie?

http://nos.nl/l/2227689
8102 schreef:
17-04-2018 09:24
Ik zag laatst deze nog staan in een woonwijk, dacht dat die niet meer mocht?
Afbeelding
Die zie ik ook nog. Waarom mogen die niet?
Alle reacties Link kopieren
Frox schreef:
17-04-2018 09:21
Ja, dat denk ik. Goede ouders zorgen ervoor dat hun kind àltijd onder supervisie staat zodat er niets kan gebeuren. Buitenspelen kan daarom alleen als er iemand is die toezicht houdt en dat kan vaak niet. En laten we wel wezen: kinderen onbegeleid laten buitenspelen doen tokkies. Goede ouders zórgen voor hun kinderen.

Ik denk dat bovenstaande momenteel de norm is. Altijd supervisie regelen is lastig, ouders moeten immers ook nog andere dingen doen en dus kan er minder buiten gespeeld worden. Ik denk dat we af moeten van die supervisie-norm en kinderen weer gewoon alleen de hort op moeten laten gaan. Dat kunnen ze best :)
Ik denk ook dat dit een beetje de oorzaak is, plus dat het ook gewoon onveiliger is (of voelt..) dan vroeger. Mijn 4-jarige mag wel met haar zus en kindjes 2 huizen verder een beetje hier op de stoep (en meestal rennen ze dan van hun tuin naar onze tuin), maar no way dat ik haar alleen laat spelen op het veld het volgende blok zolang ze nog regelmatig vergeet te kijken als ze oversteekt. De oudste is net 7 en mag dat sinds kort (deze lente voor het eerst). Maar ook nog veel vriendjes mogen dat niet en dan is het natuurlijk best wel saai om buiten te spelen in je eentje. En ja, ik voel me soms bijna een slechte moeder dat ik ze wel (even) alleen thuis laat of alleen laat buiten spelen, want zo lang mogelijk onder toezicht lijkt de norm.
Alle reacties Link kopieren
hebjehaarookweer schreef:
17-04-2018 08:56
Er gebeuren m.i. helemaal niet meer rare dingen dan vroeger, of kan iemand dat onderbouwen met harde cijfers?

Wat wel is veranderd, is het verkeer. Veel meer drukte op straat, meer auto’s en met name meer scooters, die de fietspaden (en soms stoepen) onveilig maken. Dat is mijn belangrijkste reden om mijn bijna vijfjarige niet alleen buiten te laten spelen. Helaas.
Dus vroeger waren er ook 14 jarigen die een oud vrouwtje beroven? Was kopschoppen ook standaard? Dacht het toch echt van niet. De tendens van het harder worden is al een tijdje aan de gang. Het recht van de sterkste geld steeds meer.
Alle reacties Link kopieren
Hysterische ouders die hun kinderen overbeschermen.
Paar meter op de fiets door de wijk naar vriendinnetje? helm op! En dan heb ik het over kinderen van 8.
En dan is het weekend en moet er van alles ondernomen worden. Want stel je voor dat de kinderen even niets te doen hebben; pretparken, zwembaden, ander soort activiteiten.
Ik geloof dus niet dat het per se de schermpjes zijn.
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
17-04-2018 09:16
dat was precies wat ik dacht toen ik het hoorde. "oh, dus zó afhankelijk zijn "we" al geworden dat zelfs dat door de gemeente gedaan moet worden?"

ouders vinden het wel makkelijk gok ik. binnen, overzicht, kleding blijft heel en schoon. vervolgens volgt er een klaagzang dat de kinderen zoveel aandacht vragen en vol energie zitten...

ik zie ook zelden kinderen buitenspelen zondat dat dit van a tot z geregeld is. wat is er gebeurd met 2 bomen zoeken en die als goal/elastiekhouders gebruiken?

gelukkig kan het ook anders. afgelopen zaterdag feestje van mijn schoonzus. ik heb de hele middag 3x de neefjes (4 en 7) en hun visitevriendjes allemaal voorzien van piekhaartjes en roze koppies gezien: 1x voor wat drinken, 1x voor chips/ijs en 1x voor het eten. verder waren ze buiten. fijn!
Nou daar krijg je tegenwoordig een boete voor van handhaving. De bomen beschadigen namelijk (zeggen ze) Het mag dus gewoon niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Laten we niet verzanden in volwassen perspectieven op kinderspel. Kinderen spelen niet meer of leuker in speciaal daarvoor ingerichte ruimtes zoals speeltuinen. Kinderen hebben voor interactief spel maar twee dingen nodig: andere kinderen en vrijheid, ofwel de afwezigheid van volwassenen die de regels van het spel bepalen. De rest is franje. Als we willen dat kinderen meer buitenspelen is er maar één ding dat dat kan bewerkstelligen en dat is ophouden met meekijken.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
17-04-2018 09:46
Dus vroeger waren er ook 14 jarigen die een oud vrouwtje beroven? Was kopschoppen ook standaard? Dacht het toch echt van niet. De tendens van het harder worden is al een tijdje aan de gang. Het recht van de sterkste geld steeds meer.
Zeker gebeurden dat soort dingen vroeger ook.
Alleen daar stond niet iedereen met zijn neus bovenop dus bleef het een beetje in het midden wat en hoe.
nina1966 schreef:
17-04-2018 09:46
Dus vroeger waren er ook 14 jarigen die een oud vrouwtje beroven? Was kopschoppen ook standaard? Dacht het toch echt van niet. De tendens van het harder worden is al een tijdje aan de gang. Het recht van de sterkste geld steeds meer.
Dat ligt dus aan jouw perceptie. Het aantal minderjarige verdachten is gedaald van 42,3 per 1000 12-17 jarigen in 2005 naar 16,4 per 1000 in 2016. (https://www.nji.nl/nl/Databank/Cijfers- ... linquentie)
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 7 is graag buiten. Wij hebben een soort plein achter het huis waar kinderen o.a. mooi kunnen fietsen, met de bal spelen e.d. en daar is ook een speeltuintje bij. Direct achter ons huis. Laatst had ze een meisje uit haar klas te spelen die daar niet naar toe wilde. Want dat mag ik niet van mijn mama. Ze mocht ook niet met stoepkrijt en ze mocht ook niet met water. (1 van favoriete bezigheden hier is 'soep' maken') en ze mocht ook niet in de zandbak. Toen ze opgehaald werd bleek dit ook allemaal te kloppen. Onlangs was er een ander meisje uit haar klas die gebracht werd en waar ik van te voren al een hele waslijst te horen kreeg wat wel en niet mocht. Ze mocht dus niet alleen naar het speeltuintje of het plein, ze mocht niet zonder toezicht fietsen en liever niet met andere buurkinderen spelen (???). Ik ben uiteindelijk even met ze meegegaan naar het plein en op het bankje gaan zitten, en het buurmeisje was er ook. Die komt dus meespelen, komt dat meisje naar me toe, gaat naast me zitten en zegt: ik mag niet met kinderen spelen die ik niet ken, dus ik blijf hier wel even zitten.
Pffff.....
Maar goed, dat waren de twee uitzonderingen. Met het gros van de kinderen wat hier komt spelen kan het wel gewoon!
Alle reacties Link kopieren
Frox schreef:
17-04-2018 09:48
Laten we niet verzanden in volwassen perspectieven op kinderspel. Kinderen spelen niet meer of leuker in speciaal daarvoor ingerichte ruimtes zoals speeltuinen. Kinderen hebben voor interactief spel maar twee dingen nodig: andere kinderen en vrijheid, ofwel de afwezigheid van volwassenen die de regels van het spel bepalen. De rest is franje. Als we willen dat kinderen meer buitenspelen is er maar één ding dat dat kan bewerkstelligen en dat is ophouden met meekijken.
Eens! Loslaten en niet mee bemoeien.
Lekker met een boekje in je tuin gaan zitten en als er iets is komen ze wel.
Kinderen kunne met elkaar trouwens meer oplossen dan je denkt.
Zoontje van 5 was laatst (zonder reden) wat brutaal tegen wat oudere kinderen in het speeltuintje achter ons huis. Die kinderen hebben hem toen aangesproken en gevraagd of hij sorry wilde zeggen. Hij voelde de druk en heeft netjes sorry gezegd. Daarna was alles weer goed en speelden ze verder.
Ik weet dit omdat ik hem kwam halen voor het eten en dit heb gezien/gehoord. ik had mij daar mee kunnen bemoeien, maar heb een stapje terug gedaan en het op een afstandje gadegeslagen. Het was een mooi voorbeeld van de regels van de straat. Ook een belangrijk gedeelte van de opvoeding.

Ik zie ze zo vaak. Ouders op bankjes bij speeltuinen en pleintjes die letterlijk bovenop hun kinderen zitten. Ze niets zelf laten oplossen, er meteen opduiken als er iets van een discussie dreigt te ontstaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een zeer kindervriendelijke buurt en zie nog wel kinderen regelmatig buitenspelen alleen de frequentie, groepsgrootte en leeftijdsgroep is veranderd. Vroeger speelden kinderen hier tot een jaar of 13/14 buiten. Buskruiten, stoepranden, voetballen, verstoppertje, tennissen tegen een muur en skaten werden door de oudere kinderen het meest gedaan. Er waren voor 10 jaar geen echte speeltoestellen alleen 1 laag muurtje waarop je kon balanceren.

Nu spelen alleen kinderen van een jaar of 3 - 6 buiten in de speeltuin (met ouders die toezicht houden) en zie je na voetbal kinderen van 10 -12 nog wel een balletje trappen. Maar het zijn altijd kleine groepjes terwijl we vroeger echt met zo'n 5+ leeftijdsgenootjes gingen spelen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
17-04-2018 09:43
Heb je cijfers die kunnen ondersteunen dat er meer criminaliteit op kinderen gericht is?
Doet je google het niet? Ga alleen maar de enorme groei na van scholen voor gedragsproblematiek. Was er in mijn jeugd niet, nu een aantal per stad.
Een kind dat een ander kind bewust een hersenschudding sloeg was in de jaren 60 70 echt ongehoord. Nu gebeurt dat gewoon.
O_O
Baudolino schreef:
17-04-2018 09:56
Mijn dochter van 7 is graag buiten. Wij hebben een soort plein achter het huis waar kinderen o.a. mooi kunnen fietsen, met de bal spelen e.d. en daar is ook een speeltuintje bij. Direct achter ons huis. Laatst had ze een meisje uit haar klas te spelen die daar niet naar toe wilde. Want dat mag ik niet van mijn mama. Ze mocht ook niet met stoepkrijt en ze mocht ook niet met water. (1 van favoriete bezigheden hier is 'soep' maken') en ze mocht ook niet in de zandbak. Toen ze opgehaald werd bleek dit ook allemaal te kloppen. Onlangs was er een ander meisje uit haar klas die gebracht werd en waar ik van te voren al een hele waslijst te horen kreeg wat wel en niet mocht. Ze mocht dus niet alleen naar het speeltuintje of het plein, ze mocht niet zonder toezicht fietsen en liever niet met andere buurkinderen spelen (???). Ik ben uiteindelijk even met ze meegegaan naar het plein en op het bankje gaan zitten, en het buurmeisje was er ook. Die komt dus meespelen, komt dat meisje naar me toe, gaat naast me zitten en zegt: ik mag niet met kinderen spelen die ik niet ken, dus ik blijf hier wel even zitten.
Pffff.....
Maar goed, dat waren de twee uitzonderingen. Met het gros van de kinderen wat hier komt spelen kan het wel gewoon!
O_O

Wat een droefenis...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk de volle agenda’s van jonge gezinnen tegenwoordig.
Zie het bij mijn kleinkinderen. Geen dag in de week is hetzelfde. 2 BSO dagen, 1 omadag, 1 andere omadag, en een papadag.
En dan moet het maar net aansluiten met de agenda’s van de vriendjes.
De papa en mamadagen zijn vaak vol met clubjes en lessen, dus kind wordt met de auto opgehaald vanaf school om gelijk door te kunnen. BSO is buiten spelen met een hek er om heen. En de oma’s vinden het fijner om de kinderen in de buurt te hebben want vinden het een beetje eng om ze los te laten.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
Baudolino wat zielig!
Hier heeft dochter ook regelmatig een vriendinnetje te spelen dat niet vies mag worden. :-o
Komt dat kind met een witte legging aan. "ik mag niet vies worden"
Dat kun je kinderen niet aandoen vind ik.
nina1966 schreef:
17-04-2018 09:58
Doet je google het niet? Ga alleen maar de enorme groei na van scholen voor gedragsproblematiek. Was er in mijn jeugd niet, nu een aantal per stad.
Een kind dat een ander kind bewust een hersenschudding sloeg was in de jaren 60 70 echt ongehoord. Nu gebeurt dat gewoon.
Ik heb je de getallen net zelf gegeven, muts
Fragolisa schreef:
17-04-2018 09:50
Dat ligt dus aan jouw perceptie. Het aantal minderjarige verdachten is gedaald van 42,3 per 1000 12-17 jarigen in 2005 naar 16,4 per 1000 in 2016. (https://www.nji.nl/nl/Databank/Cijfers- ... linquentie)
nina1966 schreef:
17-04-2018 09:58
Doet je google het niet? Ga alleen maar de enorme groei na van scholen voor gedragsproblematiek. Was er in mijn jeugd niet, nu een aantal per stad.
Een kind dat een ander kind bewust een hersenschudding sloeg was in de jaren 60 70 echt ongehoord. Nu gebeurt dat gewoon.
Nou lekker dan zeg, om de groei van scholen met gedragsproblematiek maar gelijk te stellen aan de groei met criminaliteit... :no: (overigens is die laatste niet aan te tonen volgens mij, maar mijn google doe het niet voor dit soort onzinbeweringen).
Je zou net zo goed kunnen beweren dat het op straat veiliger wordt als er meer kinderen met gedragsproblemen op de juiste plek zitten en een goede behandeling krijgen, in plaats van thuis, op straat maar wat aanmodderen...
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
17-04-2018 09:50
Dat ligt dus aan jouw perceptie. Het aantal minderjarige verdachten is gedaald van 42,3 per 1000 12-17 jarigen in 2005 naar 16,4 per 1000 in 2016. (https://www.nji.nl/nl/Databank/Cijfers- ... linquentie)
2005 is niet zo heel lang geleden en je hebt het nu over crimineel recht. Dat heeft niet zo veel te maken met waar het hier om gaat hé.
Pedofielen had je vroeger, en dan vóór 2005 want dat is nét geleden, ook maar die kregen minder kans.
Voorbeeld.
Mijn opa heeft op de albert cuyp gestaan. Als daar iets gestolen werd dook de hele markt er bovenop, bij een vechtpartij werden er alleen vuisten gebruikt. Tegenwoordig draaien mensen hun hoofd weg als er iets gebeurt omdat het hun niet aangaat en bij vechten worden er steeds vaker messen of vuurwapens gebruikt.
Een kroeggevecht met krukken en vuisten is echt verleden tijd. Nu is het handwapens en messen.
Zie je die tendens nou echt niet?
Alle reacties Link kopieren
marcellav schreef:
17-04-2018 09:59
Ik denk de volle agenda’s van jonge gezinnen tegenwoordig.
Zie het bij mijn kleinkinderen. Geen dag in de week is hetzelfde. 2 BSO dagen, 1 omadag, 1 andere omadag, en een papadag.
En dan moet het maar net aansluiten met de agenda’s van de vriendjes.
De papa en mamadagen zijn vaak vol met clubjes en lessen, dus kind wordt met de auto opgehaald vanaf school om gelijk door te kunnen. BSO is buiten spelen met een hek er om heen. En de oma’s vinden het fijner om de kinderen in de buurt te hebben want vinden het een beetje eng om ze los te laten.
Oh mijn moeder niet hoor.
Maar die was vroeger ook vrij makkelijk met ons.
En inderdaad, die auto's overal. Ook zoiets. Hier gaat alles wat op fietsafstand is met de fiets. regen of niet.
Hoe moet dat toch met die kinderen zodra ze naar de middelbare school gaan, nog steeds elke dag met de auto?
Of worden ze dan ineens wel los gelaten met alle gevolgen van dien (als in; niets gewend)
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
17-04-2018 10:01
Nou lekker dan zeg, om de groei van scholen met gedragsproblematiek maar gelijk te stellen aan de groei met criminaliteit... :no: (overigens is die laatste niet aan te tonen volgens mij, maar mijn google doe het niet voor dit soort onzinbeweringen).
Je zou net zo goed kunnen beweren dat het op straat veiliger wordt als er meer kinderen met gedragsproblemen op de juiste plek zitten en een goede behandeling krijgen, in plaats van thuis, op straat maar wat aanmodderen...
Dat deed ik niet hoor. Een ander haalde er een criminaliteitsonderzoek bij. Ik doelde op interactie tussen kinderen, dat dat steeds minder lief word En ja dat heeft wel degelijk samenhang met de toename van scholen speciaal voor gedragsproblematiek.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
17-04-2018 09:58
Doet je google het niet? Ga alleen maar de enorme groei na van scholen voor gedragsproblematiek. Was er in mijn jeugd niet, nu een aantal per stad.
Een kind dat een ander kind bewust een hersenschudding sloeg was in de jaren 60 70 echt ongehoord. Nu gebeurt dat gewoon.
Die zogenaamde "gedragsproblematiek" die is er ook omdat kinderen tegenwoordig geen kind meer mogen zijn.
nina1966 schreef:
17-04-2018 10:03
2005 is niet zo heel lang geleden en je hebt het nu over crimineel recht. Dat heeft niet zo veel te maken met waar het hier om gaat hé.
Pedofielen had je vroeger, en dan vóór 2005 want dat is nét geleden, ook maar die kregen minder kans.
Voorbeeld.
Mijn opa heeft op de albert cuyp gestaan. Als daar iets gestolen werd dook de hele markt er bovenop, bij een vechtpartij werden er alleen vuisten gebruikt. Tegenwoordig draaien mensen hun hoofd weg als er iets gebeurt omdat het hun niet aangaat en bij vechten worden er steeds vaker messen of vuurwapens gebruikt.
Een kroeggevecht met krukken en vuisten is echt verleden tijd. Nu is het handwapens en messen.
Zie je die tendens nou echt niet?
Het artikel in de OP gaat toch over de afgelopen 5 jaar? Als criminaliteit (ik ga er vanuit dat de politie niet minder hard zijn best is gaan doen) met 75% daalt in 10 jaar vind ik dat toch wel een duidelijke trend.
Ik ben (gelukkig) nog nooit getuige geweest van geweld op straat. Maar blijf jij maar in je angstige Telegraaf bubbel hangen.
Alle reacties Link kopieren
Suy schreef:
17-04-2018 09:48
Hysterische ouders die hun kinderen overbeschermen.
Paar meter op de fiets door de wijk naar vriendinnetje? helm op! En dan heb ik het over kinderen van 8.
En dan is het weekend en moet er van alles ondernomen worden. Want stel je voor dat de kinderen even niets te doen hebben; pretparken, zwembaden, ander soort activiteiten.
Ik geloof dus niet dat het per se de schermpjes zijn.
Dat laatste ook. Het valt mij echt op dat er ontzettend veel ondernomen wordt in de weekenden. Ook heel veel weekendjes weg naar die huisjes op van die parken. Wij gaan 1 x per jaar naar de dierentuin ofzo en dat is nog steeds een feest voor dochter.
Ik heb een vriendin die gaat met haar hele gezin 6 x per jaar ofzo naar de dierentuin. Die kinderen vinden dat helemaal niet meer speciaal. Ik hoorde laatst zelfs haar dochter zeggen of ze niet mocht gaan spelen bij een vriendinnetjes ipv mee te moeten naar de dierentuin. Dan schiet je toch ergens je doel voorbij denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Goede redenen worden hier gegeven. Ook dingen waar ik zelf helemaal niet over na had gedacht.
Hier nog geen kinderen, maar wel oom en tante van een aantal kinderen die hier regelmatig zijn. Wij hebben 2 honden en we nemen ze dan vanuit school meteen mee naar het bos. Kunnen honden en kinderen hun energie kwijt, ideaal.
-
Suy schreef:
17-04-2018 10:03
Oh mijn moeder niet hoor.
Maar die was vroeger ook vrij makkelijk met ons.
En inderdaad, die auto's overal. Ook zoiets. Hier gaat alles wat op fietsafstand is met de fiets. regen of niet.
Hoe moet dat toch met die kinderen zodra ze naar de middelbare school gaan, nog steeds elke dag met de auto?
Of worden ze dan ineens wel los gelaten met alle gevolgen van dien (als in; niets gewend)
Ik zie vaak dat die ineens los worden gelaten inderdaad. Ze worden altijd met de auto gebracht en dan ineens moeten ze alleen op de fiets.
Wij wonen in het buitengebied en gaan bijna altijd fietsen. Het is een kwartier fietsen. Er zijn echt veel vriendinnetjes van mijn oudste (10 jaar) die dit bijna niet volhouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven