Kinderen zijn in vijf jaar minder buiten gaan spelen

17-04-2018 08:10 412 berichten
Wat ik zo typisch vind: de m.i. nummer 1- oorzaak wordt helemaal niet genoemd. Ik heb er natuurlijk geen onderzoek naar gedaan, maar het eerste waar ik aan denk is dat het komt naar het aanbod schermen binnenshuis. In die vijf jaar is de iPad erg in opkomst geraakt. Er staat wel iets vaags als 'meer keuzes', maar niks over schermen. Wat denken jullie?

http://nos.nl/l/2227689
nina1966 schreef:
17-04-2018 08:41
Tja helaas is de wereld niet meer zo lief als 50 jaar geleden waar je je deur nog gewoon van het slot kon laten en een kinderfietsje de volgende dag nog net zo lag als het was achtergelaten op de stoep.
Er gebeuren gewoon steeds meer rare dingen dus ja, ik snap prima dat je een kind niet meer zonder toezicht buiten laat spelen. Times they are a chanchin'
Het zij zo.
Hier kan dat gelukkig nog wel gewoon.
Uvita schreef:
17-04-2018 08:37
Voor een 16jarige is dat toch niet vreemd. Zou het vreemder vinden als hij buiten zou gaan spelen.
Ik vind dat wel vreemd, ik vind het normaler dat ze gewoon buitenkomen of sporten. Gelukkig herken ik het niet. Waarom zou een 16 jarige niet buiten kunnen zijn? tafeltennissen, fietsen etc?
LaFleurNoire schreef:
17-04-2018 08:58
Het joch is 16! Die spelen niet meer buiten en die zitten het allerliefst de hele dag achter de playstation of op hun telefoon en hebben altijd geld nodig en meestal chronisch tekort aan geld. Doodnormaal allemaal. Bovendien is het gros van de pubers die ik buiten zie doelloos aan het rondhangen, staan ze te roken en met een beetje pech slopen ze dingen of vallen jongere kinderen die buiten spelen lastig.

Die van mij spelen ook niet meer buiten. Wat valt er te "spelen" op die leeftijd? Ze trappen wel eens een balletje in het park, gaan eens basketballen in dat zelfde park(als de basket niet gesloopt is tenminste) of proberen dat op het schoolplein, zij het dat er dan meteen boze buurtbewoners het plein opstuiven omdat je herrie maakt met die bal.
Mijn jongste zoon staat gemiddeld drie keer per week op de atletiekbaan, soms wekelijks wedstrijden. Dan is ie dus buiten. De rest van de week is ie dan zo'n playstationhanger, als er tenminste geen schoolwerk is.

Toch vreemd, maar totaal niet herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
17-04-2018 11:23
Ik vind dat wel vreemd, ik vind het normaler dat ze gewoon buitenkomen of sporten. Gelukkig herken ik het niet. Waarom zou een 16 jarige niet buiten kunnen zijn? tafeltennissen, fietsen etc?
omdat 16 jarige jongens óf gamen, óf werken, óf aan een vriendinnetje zitten te frunniken óf de hanggroepjongere uithangen. 16 jarige jongens spelen niet en tafeltennissen alleen op vakantie.

en ja dit is gechargeerd.
En doooooor!
Ik klom vroeger als kind ook op garages om er een bal af te halen. Ladder pakken?! Nee waarom?! Nu vraag ik me wel eens af: Hoe kreeg ik dat ooit zonder ladder voor elkaar :hihi:
hanke321 schreef:
17-04-2018 10:36
Tegenwoordig lees je op nu.nl of wat voor nieuwssite dan ook over dingen die 3 provincies verder zijn gebeurd.
Vroeger kwam dat niet verder dan de regionale katern van de krant. Statistisch gezien komen veel zaken als geweldsdelicten mínder voor, maar lijkt het meer vanwege internet/media. Echt een vertekend beeld.

Mijn indruk is overregulering. Dat wat ik als kind deed (spelen op de zandberg van een bouwterrein/hutten bouwen op braakliggende grond/ met stokjes peuren aan de slootkant) mag allemaal niet meer. We willen alles snel, efficiënt en aangeharkt. Spelende kinderen worden als overlast gezien, en de klagende calculerende burger wil daarin meteen gefaciliteerd worden.

Schermen spelen een rol. Maar ook dat je kind 'onbeheerd' laten spelen niet bon ton meer is.

Er is een soort hysterisch hijgerigheid ontstaan (die ik al langere tijd in de pers waarneem) waarin alle risico's waaraan je blootstaat moet worden ingedamd. Er is een groter schuldgevoel. Vroeger was het God of het lot dat maakte dat je kind iets overkwam, nu ben je als ouder kennelijk degene die alles bepaalt en moet voorzien; een hyperfocus op je verantwoordelijkheid als ouder. Dat nodigt niet uit om dan een risico als buitenspelen aan te gaan.
Ik vind het ook best eng, om kind los te laten buiten.
Als ik bedenk wat ik vroeger allemaal deed... groot bos in, grote wegen oversteken, vuurtje stoken, vreemde bessen eten, sloot springen (en vallen), kikkerdril zoeken, op huizen in aanbouw klimmen.
Best gevaarlijk soms, achteraf gezien.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
17-04-2018 11:23
Ik vind dat wel vreemd, ik vind het normaler dat ze gewoon buitenkomen of sporten. Gelukkig herken ik het niet. Waarom zou een 16 jarige niet buiten kunnen zijn? tafeltennissen, fietsen etc?
Wanneer het in de categorie sport valt, telt het niet meer als buitenspelen.
Alle reacties Link kopieren
Blaadje84 schreef:
17-04-2018 10:29
"Vroeger" als je als tiener contact wilde onderhouden ging je op straat hangen met je vrienden. Bellen (op de huistelefoon) was niet iets wat je deed of mocht. Tegenwoordig hoef je niet meer naar buiten om contacten te onderhouden met je vrienden, je appt of snapt ze immers gewoon. Ik denk dat tieners daarom minder buiten zijn.
Hoezo mocht je niet bellen met de huistelefoon met vrienden? Wij wel hoor. En dan heb ik het over de jaren '70/'80
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
17-04-2018 10:52
Is het belangrijk om die rangorde te leren kennen? Je staande te leren houden in een groep? Is de keuze om deze gewoon niet op te zoeken een goede keuze of is stimulans hierin aan te bevelen? Ik ben sterk geneigd om mijn kind in zijn eigen behoeftes en voorkeuren te volgen maar heb geen idee of dat juist goed voor hem is of dat ik hem juist tekort doe.
Ligt er aan.

Als een kind geen contact zoekt prima maar in alle samenlevingsvormen zal je te maken hebben met een rangorde, je moeten staande houden in een groep al is het maar op je werk.

En nee dat zal niet in alle gevallen belangrijk / noodzakelijk zijn maar het zijn wel handige vaardigheden om te beheersen mocht je het ooit nodig hebben.

Een kind volgens in zijn / haar behoeftes is mooi maar er komt een leeftijd dat dingen voor hem / haar bepaalt gaan worden en ook daar moet een kind klaar voor zijn.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Uvita schreef:
17-04-2018 11:35
Ik vind het ook best eng, om kind los te laten buiten.
Als ik bedenk wat ik vroeger allemaal deed... groot bos in, grote wegen oversteken, vuurtje stoken, vreemde bessen eten, sloot springen (en vallen), kikkerdril zoeken, op huizen in aanbouw klimmen.
Best gevaarlijk soms, achteraf gezien.
Precies ik ook en we leerden er vreselijk veel van.
Je werd "straatwijs" en dat mis ik bij veel kinderen vandaag de dag.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
17-04-2018 10:56
het zou in het ideale geval een combinatie zijn van beiden. rangorde, compromissen, groepsdruk. allemaal zaken die ze straks op school en in de werksituatie tegen gaan komen. lijkt mij goed om dat niet dan pas voor het eerst tegen te komen.

Precies dit.

Als ik het verschil zie tussen mijn jongste en oudste dochter.

* Jongste is een "gladde" en gooit het op school meestal op een akkoordje met de "leidertjes" die iedere klas / groep nu eenmaal heeft en houd zich prima staande.

* Oudste is communicatief wat minder en werd een tijdje gepest en heeft een van haar pesters alle hoeken van de aula laten zien (conciërge heeft haar er af gehaald) probleem ook opgelost, ze steeg in het aanzien en nooit een probleem mee gehad.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Lil0u schreef:
17-04-2018 10:37
Ik snap het niet zo goed. Hier in de buurt is het heel normaal dat kinderen zeker twee of drie dagen naar het kdv gaan, daar spelen ze zeker een paar uur per dag buiten. En op de bso gebeurt dat toch ook?

En als je zelf een paar dagen met je kind thuis bent, dan is het toch haast niet te doen om binnen te blijven? En met opa en oma gaan ze toch ook wel even naar buiten?

Hoe kom je dan ooit aan zo weinig uren?
Toch wel grappig dat praktisch iedereen begrijpt dat dit artikel gaat over buiten OP straat spelen..
Dus ouderwets op speelpleintjes fietsen ouderwets steppen ouderwets met vriendjes in de wijk spelen.
Zonder dat pa en ma overal achter aan hoeven te rennen.
Dit gaat niet over bso opvang opa's en oma's maar over leren buiten spelen met elkaar in een woonwijk.
8102 schreef:
17-04-2018 12:18
Toch wel grappig dat praktisch iedereen begrijpt dat dit artikel gaat over buiten OP straat spelen..
Dus ouderwets op speelpleintjes fietsen ouderwets steppen ouderwets met vriendjes in de wijk spelen.
Zonder dat pa en ma overal achter aan hoeven te rennen.
Dit gaat niet over bso opvang opa's en oma's maar over leren buiten spelen met elkaar in een woonwijk.
Ik zie de meerwaarde niet zo. Hier zit bij het kdv een enorm speelgebied, daar kunnen die kinderen geweldig vrij spelen en leren ze alles wat ze normaal ook zouden doen als ze op straat speelden. Dit zie ik bij de bso hier in de buurt ook gebeuren. Gewoon vrij spelen op een gigantisch terrein waar ze kunnen klimmen en klauteren en fietsen, steppen en verstoppertje spelen zoveel ze maar willen.

Ik zou niet weten waarom dat ondergeschikt is aan ergens op een pleintje in de buurt precies hetzelfde doen?
Lil0u schreef:
17-04-2018 12:26

Ik zou niet weten waarom dat ondergeschikt is aan ergens op een pleintje in de buurt precies hetzelfde doen?
Dat is juist het hele punt, ze moeten ook leren ontwikkelen in de buurt, buurtvriendjes de omgeving leren verkennen leren waar de vriendjes wonen en niet alleen beschermd spelen onder toezicht van kinderopvang.
Alle reacties Link kopieren
Hier in het dorp wordt nog veel buiten gespeeld. Hiervoor woonde ik in de stad in een volkswijk en daar lieten veel ouders hun kinderen niet buiten spelen. Het verschilde wel per straat. Ik heb het idee dat als er eenmaal een buitenspeelgroepje is andere kinderen zich daar dan weer makkelijker bij aansluiten. De ene straat was er ook geschikter voor dan de ander (brede stoep, pleintje aan het einde).
Een ander nadeel was dat ik in een flatgebouw woonde. Daarvoor was wel speelruimte maar je kan de kinderen lastiger in de gaten houden. Dus voor hele kleintjes is dat ook niet geschikt.

Mijn kinderen gingen/gaan ook inderdaad naar de BSO dus daar spelen ze ook buiten. Maar je ziet ze dan dus niet op straat.
Alle reacties Link kopieren
Lil0u schreef:
17-04-2018 12:26


Ik zou niet weten waarom dat ondergeschikt is aan ergens op een pleintje in de buurt precies hetzelfde doen?

Niet ondergeschikt wel anders.

Buiten spelen was ook belletjes trekken, "tuinencros" , stiekem fikkie stoken, op plaatsen komen waarvan je ouders je hadden gezegd NIET te mogen komen, groepjes andere jongeren ontmoeten, een waarschuwing van de dorpsveldwachter etc.

Kortom zaken waar de BSO niet in voorziet.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
17-04-2018 12:48
Niet ondergeschikt wel anders.
Buiten spelen was ook belletjes trekken, "tuinencros" , stiekem fikkie stoken, op plaatsen komen waarvan je ouders je hadden gezegd NIET te mogen komen, groepjes andere jongeren ontmoeten, een waarschuwing van de dorpsveldwachter etc.

Kortom zaken waar de BSO niet in voorziet.
Dat zie ik mijn 2- jarige allemaal nog niet doen :D Maar als ze ouder worden is wat meer vrijheid wel leuk inderdaad.
hollebollegijs schreef:
17-04-2018 12:48
Niet ondergeschikt wel anders.

Buiten spelen was ook belletjes trekken, "tuinencros" , stiekem fikkie stoken, op plaatsen komen waarvan je ouders je hadden gezegd NIET te mogen komen, groepjes andere jongeren ontmoeten, een waarschuwing van de dorpsveldwachter etc.

Kortom zaken waar de BSO niet in voorziet.
Stiekem lekkers kopen van je zakgeld omdat je het thuis niet krijgt. Zit net te denken, nu kijken de ouders na wat ze hebben gepind ook zo jammer.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
17-04-2018 12:48
Niet ondergeschikt wel anders.

Buiten spelen was ook belletjes trekken, "tuinencros" , stiekem fikkie stoken, op plaatsen komen waarvan je ouders je hadden gezegd NIET te mogen komen, groepjes andere jongeren ontmoeten, een waarschuwing van de dorpsveldwachter etc.

Kortom zaken waar de BSO niet in voorziet.
Inderdaad, op de BSO kan er prima gespeeld worden maar er is wel toezicht en ze mogen niet van het terrein af. Dus ze kunnen inderdaad prima voetballen, tikkertje spelen, touwtje springen en dergelijke. Maar het blijft een beschermde omgeving waar bij ruzietjes en gedoe de leiding gelijk aanwezig is. Leren je eigen grenzen te kennen en te bewaken tegenover de groep, experimenteren met regels door stiekem dingen te doen, zelf je problemen oplossen als er iets misgaat, iets doen wat gevaarlijk is en zo je eigen grenzen leren kennen ... dat zijn zaken die je vooral leert en oefent als je zonder ouder toezicht buiten bent.
Lil0u schreef:
17-04-2018 12:50
Dat zie ik mijn 2- jarige allemaal nog niet doen :D Maar als ze ouder worden is wat meer vrijheid wel leuk inderdaad.
Dit artikel ging ook voornamelijk over basisschoolkinderen. ( leuk woord voor galgje)
broadway schreef:
17-04-2018 11:26
omdat 16 jarige jongens óf gamen, óf werken, óf aan een vriendinnetje zitten te frunniken óf de hanggroepjongere uithangen. 16 jarige jongens spelen niet en tafeltennissen alleen op vakantie.

en ja dit is gechargeerd.
:HA:
Lil0u schreef:
17-04-2018 12:26
Ik zie de meerwaarde niet zo. Hier zit bij het kdv een enorm speelgebied, daar kunnen die kinderen geweldig vrij spelen en leren ze alles wat ze normaal ook zouden doen als ze op straat speelden. Dit zie ik bij de bso hier in de buurt ook gebeuren. Gewoon vrij spelen op een gigantisch terrein waar ze kunnen klimmen en klauteren en fietsen, steppen en verstoppertje spelen zoveel ze maar willen.

Ik zou niet weten waarom dat ondergeschikt is aan ergens op een pleintje in de buurt precies hetzelfde doen?
Ten eerste ken ik echt geen een BSO in onze stad waar het buitenspelgebied zo groot is dat er ergens een plek is waar de leiding je niet kan zien.
Ten tweede heb ik op onze BSO gehoord dat dat ene hoekje op het terrein waar de kinderen bijna helemaal buiten het zicht van de leiding is, altijd het populairste hoekje van het hele terrein is.

Ik zie een hele grote meerwaarde in buitenspelen zonder toezicht. Je eigen tijd in de gaten houden, zelf leren wat wel en niet kan en mag, zowel sociaal als fysiek. Zelf je grenzen ontdekken (zonder dat iemand net voordat je die grens bereikt hebt al roept 'stop hou op!!!').
Blijkbaar zien steeds minder mensen die meerwaarde en dat is vooral jammer (vind ik dan) omdat het daardoor voor mij ook moeilijk word mijn kinderen wel die ruimte geven. Helemaal in je eentje buiten spelen is namelijk geen ruk aan, het gaat erom dat je met een of meerdere vriendjes dat kunt doen. Dat geeft ook nog een bepaalde veiligheid.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
17-04-2018 11:25
Toch vreemd, maar totaal niet herkenbaar.
Dat is fijn, maar hier is het wel herkenbaar.

Vroegah kon je na school bij ons op school nog lekker spelen. Nu is de school een "integraal kindcentrum" en mogen na schooltijd alleen kinderen van de BSO daar nog spelen. Andere kinderen worden onverbiddelijk van het schoolplein gestuurd en komt het vaker voor, dan kun je als ouder een belletje verwachten.

Het dichtsbijzijnde "park" is een kale vlakte met her en der een boom, een altijd gesloopte basketbalbasket en wat kleuterspeeldingen. Beslist niet aanlokkelijk voor iets oudere kinderen. In het midden van het park is een betonnen bak geplaatst, de bedoeling was dat daar in de winter geschaatst kon worden, maar elk flintertje ijs wat aangroeit wordt onmiddelijk gesloopt.
Een stuk verderop staat een voetbalkooi, maar die is het domein van hangjongeren die niet komen voetballen.

Ik woon in een doodnormale, keurige, oudere nieuwbouwwijk.

Mijn oudere kinderen komen heus buiten, maar spelen toch echt niet meer buiten, al zou de oudste dat best willen, maar gesloopt spul. Hij gaat regelmatig een kilometer of 5 verderop basketballen, daar blijft de basket blijkbaar wel ongemoeid. En de basket op het schoolplein, daar mag hij dus niet komen. Andere zoon sport zoveel (buiten) dat even rustig thuis zitten voor hem gewoon broodnodig is en dochter brengt al haar vrije tijd op een pony door(waar ze ook regelmatig van af valt). Veel "buitenspelen" doen ze dus niet, al is het maar net welke definitie je daar aan hangt.
hollebollegijs schreef:
17-04-2018 12:00
Ligt er aan.

Als een kind geen contact zoekt prima maar in alle samenlevingsvormen zal je te maken hebben met een rangorde, je moeten staande houden in een groep al is het maar op je werk.

En nee dat zal niet in alle gevallen belangrijk / noodzakelijk zijn maar het zijn wel handige vaardigheden om te beheersen mocht je het ooit nodig hebben.

Een kind volgens in zijn / haar behoeftes is mooi maar er komt een leeftijd dat dingen voor hem / haar bepaalt gaan worden en ook daar moet een kind klaar voor zijn.
Tot op zekere hoogte snap ik wat je bedoelt, maar ik denk ook dat voor veel kinderen geldt die samen voetballen op veldjes, zich in groepjes verzamelen op pleintjes, samen terreinen ontdekken die verboden zijn etc. dit doen omdat ze er plezier aan beleven om dit samen te doen. Ook denk ik dat kinderen goed weten (ook zonder deelname) wat de rangorde is, waar zij zelf staan en welke betekenis dat heeft voor henzelf en voor anderen. Kinderen spelen samen op veldjes omdat ze daar plezier aan beleven, niet om aan hun rangorde te werken.

Hoewel, dat werken aan die "rangorde" kan wel degelijk een bepaalde rol spelen, maar in dat geval heeft die rangorde dan ook betekenis voor hen. Of krijgt het dat altijd/in de meeste gevallen wel?

Ik krijg sterk de indruk dat het belang van buiten spelen weinig te maken heeft met het belang van spelen, maar met sociale vaardigheden.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
17-04-2018 12:50
Stiekem lekkers kopen van je zakgeld omdat je het thuis niet krijgt. Zit net te denken, nu kijken de ouders na wat ze hebben gepind ook zo jammer.
Precies, tijden veranderen.

Speel je een keer buiten dan heb je door je smartphone een soort Track & Trace bij je.
Een verkeerde beweging en een correctieve APP volgt.

Sta je thuis te ontkennen dat je stiekem naar het winkelcentrum bent geweest heeft een vriendje het op Facebook gezet en jouw daarin getackd

Net als je schoolagenda online en je cijferlijst digitaal opvraagbaar door je ouders.

Volgens mij hadden wij het makkelijker.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven