Kinderen zijn in vijf jaar minder buiten gaan spelen

17-04-2018 08:10 412 berichten
Wat ik zo typisch vind: de m.i. nummer 1- oorzaak wordt helemaal niet genoemd. Ik heb er natuurlijk geen onderzoek naar gedaan, maar het eerste waar ik aan denk is dat het komt naar het aanbod schermen binnenshuis. In die vijf jaar is de iPad erg in opkomst geraakt. Er staat wel iets vaags als 'meer keuzes', maar niks over schermen. Wat denken jullie?

http://nos.nl/l/2227689
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
17-04-2018 09:41
Ouders zijn angstiger omdat er gewoon meer gebeurt. Vroeger stormde de buurman wel naar buiten, of de buurvrouw met bezem, als jantje in elkaar werd geslagen. Tegenwoordig draait iedereen zijn kop om.
Er is geen sociale controle meer, het is ieder voor zich. En nee daar stel je je kind niet aan bloot.
sorry maar dat is een kul-argument.

ik woon in een gehucht. hier is zeker wél sociale controle, maar ook hier wordt weinig buiten gespeeld.
En doooooor!
broadway schreef:
17-04-2018 10:14
sorry maar dat is een kul-argument.

ik woon in een gehucht. hier is zeker wél sociale controle, maar ook hier wordt weinig buiten gespeeld.
Ik woon middenin het centrum van een vrij grote stad en hier ook meerdere buurmannen die naar buiten komen als er een hond op de stoep poept.
En de politie rijdt achterlijk veel rondjes om de boel in de gaten te houden (en maakt dan ook altijd een praatje met groepjes in het parkje).
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 17-04-2018 10:17
16.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
17-04-2018 09:48
Nou daar krijg je tegenwoordig een boete voor van handhaving. De bomen beschadigen namelijk (zeggen ze) Het mag dus gewoon niet meer.
volgens mij valt dat allemaal best wel mee.

ik denk dat de ouders het vooral lastig vinden en het wel makkelijk vinden dat het kroost braaf naar de tablet zit te staren terwijl er een bos om de hoek ligt. maar daar worden ze vies van en moeder heeft het al zo zwaar met haar parttime baantje, minfulnesscursus en 3500 clubjes waar ze de kinderen heen moet taxiën terwijl pa fulltime+ werkt omdat ze in de zomer wél naar een all inclusief moeten en wintersport ook moet.... mét de nieuwe volvo..
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
17-04-2018 08:41
Tja helaas is de wereld niet meer zo lief als 50 jaar geleden waar je je deur nog gewoon van het slot kon laten en een kinderfietsje de volgende dag nog net zo lag als het was achtergelaten op de stoep.
Er gebeuren gewoon steeds meer rare dingen dus ja, ik snap prima dat je een kind niet meer zonder toezicht buiten laat spelen. Times they are a chanchin'
Het zij zo.
Er is niets veranderd, alleen de publiciteit er over en de bespreekbaarheid.
In de jaren 50 /60/70 was er net zoveel / weinig kindermisbruik als anno nu.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
17-04-2018 09:46
Dus vroeger waren er ook 14 jarigen die een oud vrouwtje beroven? Was kopschoppen ook standaard? Dacht het toch echt van niet. De tendens van het harder worden is al een tijdje aan de gang. Het recht van de sterkste geld steeds meer.
Dat was er allemaal.
Beroven, verkrachten, steken, kopschoppen
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik heb geen kinderen maar worden kinderen niet juist vervelend als ze hun energie niet kwijt kunnen? Niet mogen voetballen op het veldje iets verderop, niet naar de speeltuin, zelfs niet mogen knikkeren voor op de stoep met buurkinderen. Tja dan zoeken ze toch wat anders om energie kwijt te kunnen? Of dat wenselijk is dat is een andere vraag. En dan heb ik het niet over die kinderen die geen fatsoenlijke opvoeding krijgen.

Vroeger werden er ook oude vrouwtjes beroofd door kinderen, fikkie stoken, maïs jatten bij de boer etc. Ik zit me nu even af te vragen of kinderen nog wel weten hoe je fikkie kan stoken met een vergrootglas.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen hebben veel speelgoed en twee zussen dus bij slechter weer is binnenspelen een aantrekkelijke keuze. Ze spelen veel met elkaar en de lego is binnen en staat klaar. Dus zeker met minder mooi weer zijn ze veel binnen.
Maar nu met het mooie weer heb ik gisteren toen het bedtijd was uit de speeltuin geplukt, heerlijk.
Alleen de middelste speelt elke dag na schooltijd op het schoolplein tot ze eraf geschopt wordt of het plenst van de regen. Het leuke is dat veel kinderen uit haar klas mogen blijven, daardoor is het leuk. Zij haalt een uur gemiddeld per dag wel. Maar ook zij heeft een vriendinnetje van 10 dat haar straat niet uit mag. Daar gaat ze af en toe heen, maar echt leuk is het niet dat ze dan daar de straat niet uit mag, rustige woonwijk trouwens. Ik vraag me ook af hoe ze dat gaan doen met het vo over 1 1/2 jaar.
Dan zitten ze alledrie op scouting en zijn ze de hele zaterdagmiddag bij droog weer ook buiten en bij niet droog weer toch zeker een uur.
Mijn oudste is 12 en speelt ook nog volop, binnen en buiten, heel leuk om te zien hoe dat spel zich heeft ontwikkeld naar fantasy met nerfguns en trollen en elven of Harry Potter wereld.
"Vroeger" als je als tiener contact wilde onderhouden ging je op straat hangen met je vrienden. Bellen (op de huistelefoon) was niet iets wat je deed of mocht. Tegenwoordig hoef je niet meer naar buiten om contacten te onderhouden met je vrienden, je appt of snapt ze immers gewoon. Ik denk dat tieners daarom minder buiten zijn.

Mijn zus en ik mochten vroeger na school geen tv kijken (als er al iets op was voor kinderen). Maar de kinderen van mijn zus zie ik nu geregeld voor de tv hangen overdag. Op de vraag waarom ze niet buiten spelen krijg ik vaak als antwoord dat er niemand buiten is. Terwijl ze nota bene in een zeer kinderrijke wijk wonen, met speeltuintjes en weinig verkeer. Maar idd, ik zie er ook nooit een kind. Denk dat overbezorgdheid van ouders en alle schermen die er nu zijn zeker een rol spelen.
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
17-04-2018 10:17
volgens mij valt dat allemaal best wel mee.

ik denk dat de ouders het vooral lastig vinden en het wel makkelijk vinden dat het kroost braaf naar de tablet zit te staren terwijl er een bos om de hoek ligt. maar daar worden ze vies van en moeder heeft het al zo zwaar met haar parttime baantje, minfulnesscursus en 3500 clubjes waar ze de kinderen heen moet taxiën terwijl pa fulltime+ werkt omdat ze in de zomer wél naar een all inclusief moeten en wintersport ook moet.... mét de nieuwe volvo..
Dit!!!!!

En een tendens dat alles "geregeld" moet worden dus ook vertier.
In plaats van een hut te bouwen en en boompje klimmen gaan wij ouders nu op zaterdag naar een heus KLIMBOS
Betalen we €12,- pp om onder begeleiding in een boom te klimmen.

Kinderen hebben een steeds slechtere motoriek, kunnen niet meer fietsen etc.
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/kind ... ak-fietsen

En dan vinden we het vreemd dat het gemiddelde kind een complete medische encyclopedie aan afwijkingen ontwikkeld op de lagere school.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Interessant. Ik vraag me wel af of buiten spelen vooral goed is voor het buiten-zijn of voor het typische buiten-spel. Als ik naar mijn kinderen kijk, de oudste dan vooral, dan is dat niet iemand die heel erg blij wordt van buiten-spel. Hij houdt wel van buiten zijn, maar als hij buiten gaat spelen dan speelt hij eigenlijk op dezelfde manier als dat hij binnen speelt.

Hij is meestal wel dagelijks buiten, los van het buitenspelen op school, vooral in de tuin. In de weer met zand, takjes, blaadjes, speurend naar diertjes of slakkenhuisjes. Zou dat óók een goede vorm van buiten spelen zijn of is het echt van groot belang dat kinderen rennen, klimmen, achter een bal aan gaan, ravotten met elkaar? Het sociale aspect? Of telt in je eentje in de achtertuin ook als buiten spelen?
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig lees je op nu.nl of wat voor nieuwssite dan ook over dingen die 3 provincies verder zijn gebeurd.
Vroeger kwam dat niet verder dan de regionale katern van de krant. Statistisch gezien komen veel zaken als geweldsdelicten mínder voor, maar lijkt het meer vanwege internet/media. Echt een vertekend beeld.

Mijn indruk is overregulering. Dat wat ik als kind deed (spelen op de zandberg van een bouwterrein/hutten bouwen op braakliggende grond/ met stokjes peuren aan de slootkant) mag allemaal niet meer. We willen alles snel, efficiënt en aangeharkt. Spelende kinderen worden als overlast gezien, en de klagende calculerende burger wil daarin meteen gefaciliteerd worden.

Schermen spelen een rol. Maar ook dat je kind 'onbeheerd' laten spelen niet bon ton meer is.

Er is een soort hysterisch hijgerigheid ontstaan (die ik al langere tijd in de pers waarneem) waarin alle risico's waaraan je blootstaat moet worden ingedamd. Er is een groter schuldgevoel. Vroeger was het God of het lot dat maakte dat je kind iets overkwam, nu ben je als ouder kennelijk degene die alles bepaalt en moet voorzien; een hyperfocus op je verantwoordelijkheid als ouder. Dat nodigt niet uit om dan een risico als buitenspelen aan te gaan.
hanke321 wijzigde dit bericht op 17-04-2018 10:49
2.32% gewijzigd
Ik snap het niet zo goed. Hier in de buurt is het heel normaal dat kinderen zeker twee of drie dagen naar het kdv gaan, daar spelen ze zeker een paar uur per dag buiten. En op de bso gebeurt dat toch ook?

En als je zelf een paar dagen met je kind thuis bent, dan is het toch haast niet te doen om binnen te blijven? En met opa en oma gaan ze toch ook wel even naar buiten?

Hoe kom je dan ooit aan zo weinig uren?
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
17-04-2018 10:17
volgens mij valt dat allemaal best wel mee.

ik denk dat de ouders het vooral lastig vinden en het wel makkelijk vinden dat het kroost braaf naar de tablet zit te staren terwijl er een bos om de hoek ligt. maar daar worden ze vies van en moeder heeft het al zo zwaar met haar parttime baantje, minfulnesscursus en 3500 clubjes waar ze de kinderen heen moet taxiën terwijl pa fulltime+ werkt omdat ze in de zomer wél naar een all inclusief moeten en wintersport ook moet.... mét de nieuwe volvo..

Deze generalisatie doet geen recht aan de werkelijkheid. De meeste ouders willen góede ouders zijn, niet zo min mogelijk last hebben van hun kinderen. Het probleem is dat ‘goed’ momenteel een definitie kent die niet te verenigen is met kinderen alleen laten, iets wat nu juist voorwaardelijk is voor leuk buitenspelen. Ouders zitten in een spagaat: buitenspelen versus veiligheid. Goed ouderschap versus vrijheid. Zaken die momenteel moeilijk met elkaar te verenigen zijn. Die spagaat ontkennen doet geen recht aan het probleem.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
17-04-2018 10:36
Interessant. Ik vraag me wel af of buiten spelen vooral goed is voor het buiten-zijn of voor het typische buiten-spel. Als ik naar mijn kinderen kijk, de oudste dan vooral, dan is dat niet iemand die heel erg blij wordt van buiten-spel. Hij houdt wel van buiten zijn, maar als hij buiten gaat spelen dan speelt hij eigenlijk op dezelfde manier als dat hij binnen speelt.

Hij is meestal wel dagelijks buiten, los van het buitenspelen op school, vooral in de tuin. In de weer met zand, takjes, blaadjes, speurend naar diertjes of slakkenhuisjes. Zou dat óók een goede vorm van buiten spelen zijn of is het echt van groot belang dat kinderen rennen, klimmen, achter een bal aan gaan, ravotten met elkaar? Het sociale aspect? Of telt in je eentje in de achtertuin ook als buiten spelen?
Een combinatie van, buiten spelen betekende ook een rangorde, je staande houden in een groep.
Je ging buiten spelen en die wilde voetballen, die wilde een hut bouwen en een ander wilde verstoppertje spelen.

Dan ging je een compromis zoeken of een keuze maken.
Net als met voetballen, ook zonder ouders kwamen er 2 partijen en was er iets van arbitrage.

Maar ook gepest worden door "de grote jongens" en daar mee omgaan.

Op een Ipad leer je dat niet.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
17-04-2018 10:36
Interessant. Ik vraag me wel af of buiten spelen vooral goed is voor het buiten-zijn of voor het typische buiten-spel. Als ik naar mijn kinderen kijk, de oudste dan vooral, dan is dat niet iemand die heel erg blij wordt van buiten-spel. Hij houdt wel van buiten zijn, maar als hij buiten gaat spelen dan speelt hij eigenlijk op dezelfde manier als dat hij binnen speelt.

Hij is meestal wel dagelijks buiten, los van het buitenspelen op school, vooral in de tuin. In de weer met zand, takjes, blaadjes, speurend naar diertjes of slakkenhuisjes. Zou dat óók een goede vorm van buiten spelen zijn of is het echt van groot belang dat kinderen rennen, klimmen, achter een bal aan gaan, ravotten met elkaar? Het sociale aspect? Of telt in je eentje in de achtertuin ook als buiten spelen?
Onderzoekend in de natuur vind ik net zo goed buitenspelen, wel ander spel en minder oefening in de grove mororiek en sociaal, maar wel buiten spelen. Een kind doet wel dat wat het leuk vindt. Zou mooi zijn als hij een vriendje vindt dat dezelfde interesse heeft, dan komt het sociale weer erbij kijken.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 17-04-2018 10:46
7.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Frox schreef:
17-04-2018 10:38
Deze generalisatie doet geen recht aan de werkelijkheid. De meeste ouders willen góede ouders zijn, niet zo min mogelijk last hebben van hun kinderen. Het probleem is dat ‘goed’ momenteel een definitie kent die niet te verenigen is met kinderen alleen laten, iets wat nu juist voorwaardelijk is voor leuk buitenspelen. Ouders zitten in een spagaat: buitenspelen versus veiligheid. Goed ouderschap versus vrijheid. Zaken die momenteel moeilijk met elkaar te verenigen zijn. Die spagaat ontkennen doet geen recht aan het probleem.
De meeste ongelukken, gevallen van huiselijk geweld en kindermisbruik komen voor in huiselijke kring.
Dus als je veiligheid beargumenteert is het statistisch gezien veiliger je kind buiten te laten spelen.

Verklaar mij eens wat er onveilig is aan buiten spelen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
17-04-2018 10:44
De meeste ongelukken, gevallen van huiselijk geweld en kindermisbruik komen voor in huiselijke kring.
Dus als je veiligheid beargumenteert is het statistisch gezien veiliger je kind buiten te laten spelen.

Verklaar mij eens wat er onveilig is aan buiten spelen.

Ideeen over ‘goed’ zijn zelden rationeel :)
hollebollegijs schreef:
17-04-2018 10:41
Een combinatie van, buiten spelen betekende ook een rangorde, je staande houden in een groep.
Je ging buiten spelen en die wilde voetballen, die wilde een hut bouwen en een ander wilde verstoppertje spelen.

Dan ging je een compromis zoeken of een keuze maken.
Net als met voetballen, ook zonder ouders kwamen er 2 partijen en was er iets van arbitrage.

Maar ook gepest worden door "de grote jongens" en daar mee omgaan.

Op een Ipad leer je dat niet.
Is het belangrijk om die rangorde te leren kennen? Je staande te leren houden in een groep? Is de keuze om deze gewoon niet op te zoeken een goede keuze of is stimulans hierin aan te bevelen? Ik ben sterk geneigd om mijn kind in zijn eigen behoeftes en voorkeuren te volgen maar heb geen idee of dat juist goed voor hem is of dat ik hem juist tekort doe.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
17-04-2018 10:52
Is het belangrijk om die rangorde te leren kennen? Je staande te leren houden in een groep? Is de keuze om deze gewoon niet op te zoeken een goede keuze of is stimulans hierin aan te bevelen? Ik ben sterk geneigd om mijn kind in zijn eigen behoeftes en voorkeuren te volgen maar heb geen idee of dat juist goed voor hem is of dat ik hem juist tekort doe.
het zou in het ideale geval een combinatie zijn van beiden. rangorde, compromissen, groepsdruk. allemaal zaken die ze straks op school en in de werksituatie tegen gaan komen. lijkt mij goed om dat niet dan pas voor het eerst tegen te komen.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
het is absoluut waar dat de motoriek van veel kinderen steeds minder wordt.
oei kom uit de boom! niet zo hoog! Straks val je! Pas op! Kijk uit!
Ik ben meerdere malen door andere ouders aangesproken op mijn overal op kimmende zoon; "ehhh moet je kijken hoe hoog hij is" "is dat niet gevaarlijk?" "oei, krijg je daar geen buikpijn van?"
Nee. want als hij valt dan valt hij. Kinderlichamen zijn flexibel. Dan breekt hij wat, en dan? Ja even vervelend voor hem. Maar ook dat hoort erbij.

Het is trouwens superhandig zo een klimaap als er met voetballen weer eens iemand de bal op het dak geschoten heeft; ".......!! De bal ligt op het dak! Haal jij hem er even af?"
hollebollegijs schreef:
17-04-2018 10:41
Een combinatie van, buiten spelen betekende ook een rangorde, je staande houden in een groep.
Je ging buiten spelen en die wilde voetballen, die wilde een hut bouwen en een ander wilde verstoppertje spelen.

Dan ging je een compromis zoeken of een keuze maken.
Net als met voetballen, ook zonder ouders kwamen er 2 partijen en was er iets van arbitrage.

Maar ook gepest worden door "de grote jongens" en daar mee omgaan.

Op een Ipad leer je dat niet.
Ja, o zo leuk om gepest te worden, daar leer je zo ontzettend veel van. :facepalm:
En wat wordt vergeten in het verhaal van dat het goed is dat kinderen leren een rangorde te hebben en gepest te worden: dan moeten er wel andere kinderen zijn om jouw kind de o zo leerzame ervaring van gepest worden bij te brengen :facepalm:
Uvita schreef:
17-04-2018 08:37
Voor een 16jarige is dat toch niet vreemd. Zou het vreemder vinden als hij buiten zou gaan spelen.
Inderdaad buiten spelen doet een 16 jarige niet meer.
Maar uren op een PlayStation, dan is er ook tijd om te sporten of bijbaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me over wat hier allemaal geschreven wordt. Hier, in een rustige, kinderrijke woonwijk in een kleine stad wordt er in het voorjaar en de zomer enorm veel buiten gespeeld. Ook onze jongste van bijna vier speelt zonder continu toezicht op het grasveld voor het huis en loopt heen en weer tussen ons huis en dat van buurtkinderen (wel regelmatig even checken). Nu snap ik dat er een verschil is tussen wonen op een rustige plek en wonen in een grote stad met veel verkeer maar wijken als die wij waar wij wonen zijn er natuurlijk veel meer in Nederland.
NYC schreef:
17-04-2018 10:36
Interessant. Ik vraag me wel af of buiten spelen vooral goed is voor het buiten-zijn of voor het typische buiten-spel. Als ik naar mijn kinderen kijk, de oudste dan vooral, dan is dat niet iemand die heel erg blij wordt van buiten-spel. Hij houdt wel van buiten zijn, maar als hij buiten gaat spelen dan speelt hij eigenlijk op dezelfde manier als dat hij binnen speelt.

Hij is meestal wel dagelijks buiten, los van het buitenspelen op school, vooral in de tuin. In de weer met zand, takjes, blaadjes, speurend naar diertjes of slakkenhuisjes. Zou dat óók een goede vorm van buiten spelen zijn of is het echt van groot belang dat kinderen rennen, klimmen, achter een bal aan gaan, ravotten met elkaar? Het sociale aspect? Of telt in je eentje in de achtertuin ook als buiten spelen?
Heerlijk toch! Fijn zelf met iets bezig zijn in de buitenlucht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven