Klimaathysterie

23-09-2019 15:03 1278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die het overdreven vindt? De protesten, de verheerlijking van Greta Thunberg, de schaamte als je het vliegtuig pakt?

Ja, wij als mensen hebben zeker invloed op het klimaat, maar of ik nou wel of geen vliegtuig pak is veel minder interessant dan of Shell milieuvriendelijk te werk gaat.

Deze massahysterie doet me denken aan de 1% protesten en de gekte rondom Kony. Alsof je er niet bij hoort als je er niet mee bezig bent...

Ik let op water, electriciteit en biologisch eten. Ook gooi ik mijn afval netjes gescheiden weg. Meer vind ik overdreven.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
08-10-2019 19:59
Mijn eigen agenda?
Vertel dan eens in welke context jij dit ziet? Toeval :sarcastic:
Heb je dit al gezien: in het Duitse Vogtland, ten zuidwesten van Chemnitz, rijden een aantal auto's hiermee rond.

Afbeelding

Daar moet je ook een beetje de humor van inzien.
Haar boodschap is prima, daar kan je weinig van zeggen maar voor de rest een over het paard getilde puber.
Overigens is dat het media circus om haar heen.

Ze moet gewoon doen wat andere meisjes op die leeftijd doen, op de bank liggen, Netflix kijken en appen met vrienden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
08-10-2019 22:44
Ze moet gewoon doen wat andere meisjes op die leeftijd doen, op de bank liggen, Netflix kijken en appen met vrienden.
Want? Daar wordt de wereld beter van? Zij is wel in haar eentje verantwoordelijk voor het ontstaan van de nieuwe milieubeweging onder de jeugd (en in het kielzog volwassenen). Ik heb groot respect voor haar en vind het schandalig dat volwassen mensen haar afzeiken op uiterlijk, gedrag, woordkeuze en de moed en durf om die labbekakken van politici op te porren. Dat de wereld op zijn donder krijgt van een tienermeisje dat oprecht vreselijk kwaad is op veel pratende maar bar weinig handelende machthebbers vind ik een van de grootste gebeurtenissen uit mijn leven.
Voor mij is het net heugelijk dat ze weerstand krijgt.
Mocht iedereen haar gewoon achternalopen (zoals de mediashow graag wenst), zou ik meer vragen stellen bij haar boodschap.
Best een amusant topic.
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
08-10-2019 23:24
Want? Daar wordt de wereld beter van? Zij is wel in haar eentje verantwoordelijk voor het ontstaan van de nieuwe milieubeweging onder de jeugd (en in het kielzog volwassenen). Ik heb groot respect voor haar en vind het schandalig dat volwassen mensen haar afzeiken op uiterlijk, gedrag, woordkeuze en de moed en durf om die labbekakken van politici op te porren. Dat de wereld op zijn donder krijgt van een tienermeisje dat oprecht vreselijk kwaad is op veel pratende maar bar weinig handelende machthebbers vind ik een van de grootste gebeurtenissen uit mijn leven.
Ik vind Greta moedig en ze heeft gelijk. Ze vecht alleen een verloren strijd. De wil om dingen te laten voor het klimaat is nagenoeg afwezig. De meesten willen niet minder rijden en vliegen. De meesten willen elk seizoen de laatste mode dragen. En sommigen ontkennen zelfs dat er een klimaatprobleem bestaat. Ook op dit forum zitten ontkenners.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
08-10-2019 22:37
Hoe kom je aan die wijsheid? Laat maar heel erg niet on topic.

Oh, dat was een reactie op een bovenstaande. Mist een quote.

Haal jij je "feiten" overigens van het Viva forum?
Beijtje schreef:
09-10-2019 08:29
Oh, dat was een reactie op een bovenstaande. Mist een quote.

Haal jij je "feiten" overigens van het Viva forum?
Alleen van jou.
Ik vind het jammer dat er zo'n polarisatie gaande is.
Het onderwerp is in toenemende mate een discussie die 'gewonnen' moet worden en daar pas ik voor.
Ook de rampspoed boodschap ben ik spuugzat.
Ik begrijp de intentie, maar het roept zoveel angst, weerstand en discussie op.

Er is ook andere content om te delen, zoals de lezingen en documentaires van ecoloog John D Liu.
Hij documenteert succesvolle projecten en nieuwe ontwikkelingen, maakt het ecologisch herstel van (hele) grote gebieden zichtbaar.

Ik vind dat kinderen die nu doodsbang worden gemaakt voor hun toekomst, dit (ook) zouden moeten leren: dat het goed mogelijk is om ecosystemen te herstellen, en dat dat op diverse plekken op de wereld al gaande is.
En dat is wat deze man zichtbaar maakt.
Aanrader.

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... Y5uyy91RX9
anoniem_389827 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 11:06
0.12% gewijzigd
oudebaas schreef:
09-10-2019 08:26
Ik vind Greta moedig en ze heeft gelijk. Ze vecht alleen een verloren strijd. De wil om dingen te laten voor het klimaat is nagenoeg afwezig. De meesten willen niet minder rijden en vliegen. De meesten willen elk seizoen de laatste mode dragen. En sommigen ontkennen zelfs dat er een klimaatprobleem bestaat. Ook op dit forum zitten ontkenners.
Terecht opgemerkt!
Dankjewel Nibbe.
Het is niet zo dat de wereld ten onder gaat en alleen maar toekijkt. In 1993 kregen wij voor het eerst te maken met milieuwetgeving inzake het besluit ozonlaag aantastende stoffen. Dat is 25 jaar geleden! Sinds die tijd zijn wij bezig met veranderingen en beperkingen. In eerste instantie werkte zelfs de grootste vervuilers niet mee, maar uiteindelijk moesten we allemaal aan de bak.
Er werden recordboetes uitgeschreven voor overtredingen, en voor wat ik zélf meekreeg waren die overtreders de grote verrassing, het waren niet de klanten die je gedacht zou hebben. Mensen die een eed moeten afleggen en te maken hebben met ethiek...
Zelfs nú nog kijk ik uit op een gesponsorde auto van een professionele sporttak de al 20 minuten met stationair draaiende motor staat te wachten. Jong, topsporter, en niet verder denken dan : het is te koud om mijn motor af te zetten....
Mensen zijn geneigd niet verder te denken dan de eigen comfortzone, en de politiek maakt beleid. Dat doen ze al decennialang.
oudebaas schreef:
09-10-2019 08:26
Ik vind Greta moedig en ze heeft gelijk. Ze vecht alleen een verloren strijd. De wil om dingen te laten voor het klimaat is nagenoeg afwezig. De meesten willen niet minder rijden en vliegen. De meesten willen elk seizoen de laatste mode dragen. En sommigen ontkennen zelfs dat er een klimaatprobleem bestaat. Ook op dit forum zitten ontkenners.
Google eens op "het openlijk ventileren van de juiste mening als statussymbool".
Gisteren onder de brug in het Vondelpark een handjevol XR-gekkies met Engelstalige spandoeken. Verspreid in het park her en der meisjes en jongens die zittend in een kringetje workshops deden onder leiding van dikbuikige vijftigers die ernaast stonden.

Bah.
Ik heb trouwens niemand van kleur gezien gisteren bij die XR-groep. Ook geen vrouwen of meisjes met hoofddoekjes. Waarom is dat? Maken zij zich geen zorgen?
Alle reacties Link kopieren
forsyth schreef:
09-10-2019 12:24
Gisteren onder de brug in het Vondelpark een handjevol XR-gekkies met Engelstalige spandoeken. Verspreid in het park her en der meisjes en jongens die zittend in een kringetje workshops deden onder leiding van dikbuikige vijftigers die ernaast stonden.

Bah.
Laat ze toch lekker. In het Vondelpark hinderen ze het verkeer niet zoals de boze boeren doen zoals ze wel deden op de Stadhouderskade.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
forsyth schreef:
09-10-2019 12:53
Ik heb trouwens niemand van kleur gezien gisteren bij die XR-groep. Ook geen vrouwen of meisjes met hoofddoekjes. Waarom is dat? Maken zij zich geen zorgen?
Waar was jij dan?

Ik zie er sowieso geen normale doorsnee mensen in dat XR-clubje dus wat dat betreft is het niet zo gek dat je weinig mensen van kleur ziet :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
08-10-2019 22:44
Daar moet je ook een beetje de humor van inzien.
Haar boodschap is prima, daar kan je weinig van zeggen maar voor de rest een over het paard getilde puber.
Overigens is dat het media circus om haar heen.

Ze moet gewoon doen wat andere meisjes op die leeftijd doen, op de bank liggen, Netflix kijken en appen met vrienden.

Dit zijn geen vrienden van Greta Thunberg, denk ik zo, en ook geen mensen die er redelijk neutraal in staan, dus nee, ik zie daar eerder agressie dan humor in. Die agressie verplaatst zich van de onlinewereld naar de fysieke, dat vind ik er verontrustend aan, zowel dit als die pop in Italië. Ook hiernaar doet het Openbaar Ministerie onderzoek.

Verder moet ze doen wat zij nodig vindt, ze is geen jong kind meer. Niet ieder meisje van die leeftijd wil alleen maar rondhangen.
De bewondering die ze oogst, zoals bij haar toespraak bij de VN, vind ik trouwens net zomin een teken dat ze serieus genomen wordt als de spot.
nounou
Alle reacties Link kopieren
forsyth schreef:
09-10-2019 12:24
Gisteren onder de brug in het Vondelpark een handjevol XR-gekkies met Engelstalige spandoeken. Verspreid in het park her en der meisjes en jongens die zittend in een kringetje workshops deden onder leiding van dikbuikige vijftigers die ernaast stonden.

Bah.
Ach laat ze toch,vroeger gingen dat soort types bij een sekte als de Baghwan en nu bij de klimaatsekte.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nibbe schreef:
09-10-2019 09:51
Ik vind het jammer dat er zo'n polarisatie gaande is.
Het onderwerp is in toenemende mate een discussie die 'gewonnen' moet worden en daar pas ik voor.
Ook de rampspoed boodschap ben ik spuugzat.
Ik begrijp de intentie, maar het roept zoveel angst, weerstand en discussie op.

Er is ook andere content om te delen, zoals de lezingen en documentaires van ecoloog John D Liu.
Hij documenteert succesvolle projecten en nieuwe ontwikkelingen, maakt het ecologisch herstel van (hele) grote gebieden zichtbaar.

Ik vind dat kinderen die nu doodsbang worden gemaakt voor hun toekomst, dit (ook) zouden moeten leren: dat het goed mogelijk is om ecosystemen te herstellen, en dat dat op diverse plekken op de wereld al gaande is.
En dat is wat deze man zichtbaar maakt.
Aanrader.

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... Y5uyy91RX9

Je hebt gelijk dat er teveel polarisatie is en dat er te weinig aandacht is voor projecten die opbouwen of herstellen.
Zelf heb ik ook heel lang op die lijn gezeten, dingen opbouwen, de grond verzorgen.

Toch kan ik me niet onttrekken aan wanhoop: meer klimaatbossen planten (afgelopen vrijdag in de brief van het kabinet), hoeveel zin heeft dat als tegelijkertijd mensen in het vliegtuig blijven stappen naar Bali of Dubai?
Ik las dat een bos van 60.000 bomen in een jaar ongeveer de CO2-uitstoot van een reis van een groep van 40 mensen in het vliegtuig naar Bali compenseert.
Of die cijfers kloppen weet ik niet.
Daar is niet tegenop te planten. Het lijkt alleen symboolpolitiek.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
09-10-2019 14:56
Je hebt gelijk dat er teveel polarisatie is en dat er te weinig aandacht is voor projecten die opbouwen of herstellen.
Zelf heb ik ook heel lang op die lijn gezeten, dingen opbouwen, de grond verzorgen.

Toch kan ik me niet onttrekken aan wanhoop: meer klimaatbossen planten (afgelopen vrijdag in de brief van het kabinet), hoeveel zin heeft dat als tegelijkertijd mensen in het vliegtuig blijven stappen naar Bali of Dubai?
Ik las dat een bos van 60.000 bomen in een jaar ongeveer de CO2-uitstoot van een reis van een groep van 40 mensen in het vliegtuig naar Bali compenseert.
Of die cijfers kloppen weet ik niet.
Daar is niet tegenop te planten. Het lijkt alleen symboolpolitiek.
Échte effectieve maatregelen zijn absoluut onhaalbaar. Men is nu eenmaal niet bereid om echte veren te laten, nu niet en nooit niet. De vliegreis, de auto, dagelijks warm douchen en de verwarming op 22 zijn heilig. Om het gemoed te sussen neemt dan dan een paar symboolmaatregeltjes.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
09-10-2019 15:01
Échte effectieve maatregelen zijn absoluut onhaalbaar. Men is nu eenmaal niet bereid om echte veren te laten, nu niet en nooit niet. De vliegreis, de auto, dagelijks warm douchen en de verwarming op 22 zijn heilig. Om het gemoed te sussen neemt dan dan een paar symboolmaatregeltjes.

Juist.
Dat is precies waarom de protesten van jonge mensen zo'n zeer doen en zoveel weerstand oproepen: het geweten speelt op.

Eigenlijk is dat een hoopvol teken.
Vraag is hoe we uit die vicieuze cirkel van schuldgevoel en verzet daartegen komen. En hoe we van het wederzijds wantrouwen afkomen.
nounou
Zazamaenade schreef:
09-10-2019 15:10
Juist.
Dat is precies waarom de protesten van jonge mensen zo'n zeer doen en zoveel weerstand oproepen: het geweten speelt op.

Eigenlijk is dat een hoopvol teken.
Vraag is hoe we uit die vicieuze cirkel van schuldgevoel en verzet daartegen komen. En hoe we van het wederzijds wantrouwen afkomen.
Nee hoor. Die protesten doen zeer omdat ze er toe kunnen leiden dat er weer verhogingen van energieprijzen, benzine e.d. doorheen gedrukt worden. En die klimaatpubers zullen zelf nog wel anders piepen zodra ze zelf de rekeningen moeten gaan betalen.
Zazamaenade schreef:
09-10-2019 14:56
Je hebt gelijk dat er teveel polarisatie is en dat er te weinig aandacht is voor projecten die opbouwen of herstellen.
Zelf heb ik ook heel lang op die lijn gezeten, dingen opbouwen, de grond verzorgen.

Toch kan ik me niet onttrekken aan wanhoop: meer klimaatbossen planten (afgelopen vrijdag in de brief van het kabinet), hoeveel zin heeft dat als tegelijkertijd mensen in het vliegtuig blijven stappen naar Bali of Dubai?
Ik las dat een bos van 60.000 bomen in een jaar ongeveer de CO2-uitstoot van een reis van een groep van 40 mensen in het vliegtuig naar Bali compenseert.
Of die cijfers kloppen weet ik niet.
Daar is niet tegenop te planten. Het lijkt alleen symboolpolitiek.
Ik kom niet verder als: 'ik weet het niet'.
Het onderwerp is -in ieder geval voor mij- te complex om een stellige mening / visie te hebben.

Voor mij is belangrijk om niet te verzanden in het politieke gekissebis en alle ontwikkelingen vanuit commerciële belangen.

Dat betekent een open blik en uit alle visies informatie (proberen te) filteren zonder erin meegesleept te worden.
Meer kan ik helaas niet doen.
Ik doe mijn best. ;-D
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-10-2019 15:17
Nee hoor. Die protesten doen zeer omdat ze er toe kunnen leiden dat er weer verhogingen van energieprijzen, benzine e.d. doorheen gedrukt worden. En die klimaatpubers zullen zelf nog wel anders piepen zodra ze zelf de rekeningen moeten gaan betalen.

Hahaha ja precies. Heb je de foto's gezien van die pubers in Londen die aan het protesteren waren? En daarna ff lekker eten bij de Mac. Waar komt al die rotzooi van de Mac vandaan? Dat vragen die pubers zich helemaal niet af, die lopen gewoon de meute na. Is bijna eng, sekteachtig
oudebaas schreef:
09-10-2019 08:26
Ik vind Greta moedig en ze heeft gelijk. Ze vecht alleen een verloren strijd. De wil om dingen te laten voor het klimaat is nagenoeg afwezig. De meesten willen niet minder rijden en vliegen. De meesten willen elk seizoen de laatste mode dragen. En sommigen ontkennen zelfs dat er een klimaatprobleem bestaat. Ook op dit forum zitten ontkenners.
Precies omdat de wil (en soms ook de mogelijkheid) om drastisch te veranderen ontbreekt bij veel individuen is dat een taak van de overheid. Een democratische overheid die die handschoen niet oppakt uit zichzelf kun je als volk echter wel bijsturen door politieke keuzes en maatschappelijke acties. Maatschappelijke acties worden vaak aangestuurd en geïnitieerd door kleine groepen of markante, sterke individuen. Deze hebben vaak een activistisch karakter en verstoren dus meestal de "orde", wat op weerstand stuit bij gematigde krachten in de maatschappij. Dan kun je daar wel "de lange lat overheen leggen", zoals je eerder voorstond, maar dergelijke aanjagers die rammelen aan de gevestigde orde zijn juist uiterst belangrijk voor het maatschappelijk debat en maatschappelijke en politieke veranderingen.

Activisten zijn belangrijk. Je moet juist flink aanzetten als je iets wilt veranderen, want tegen de tijd dat je ideeën voedingsbodem krijgen zijn ze al door zoveel dempende en afremmende lagen heengegaan dat er van het activistische karakter niets meer over is, maar wel een aanzet tot verandering bleken.

Ik zou zeggen: koester degenen die juist niet braaf meelopen met de massa. De luizen in de pels en de critici zijn degenen die het verschil maken. En dan heb ik het niet over degenen die strijden voor zichzelf, maar over degenen die strijden voor ideeën, voor idealen die eigenbelang overstijgen, voor langetermijndoelen.
oudebaas schreef:
09-10-2019 15:01
Échte effectieve maatregelen zijn absoluut onhaalbaar. Men is nu eenmaal niet bereid om echte veren te laten, nu niet en nooit niet. De vliegreis, de auto, dagelijks warm douchen en de verwarming op 22 zijn heilig. Om het gemoed te sussen neemt dan dan een paar symboolmaatregeltjes.
Beter symboolmaatregelen dan helemaal niets.
Probleem dat zich op dit moment stelt is dat de personen die het meest geconfronteerd zullen worden met een eventuele klimaatverandering, niet kiesgerechtigd zijn en een substantieel deel van het electoraat bestaat uit personen die er over dertig jaar niet meer zijn. Langetermijndenken wordt gehinderd omdat politici ook slechts mensen zijn die oog hebben voor de volgende verkiezing.
Harde maatregelen zullen pas bij wet beslecht worden eens de burger geconfronteerd wordt met de gevolgen, alleen zullen ze in deze discussie te laat komen omdat op dat moment de effecten onomkeerbaar worden.
Mocht de klimaatopwarming bewaarheid worden, dan zullen we allen lijden en valt hier weinig tegen te doen.

Voor de personen die dit een hoax of hysterie noemen: wat is het ergste gevolg van maatregelen hiertegen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven