Klimaathysterie

23-09-2019 15:03 1278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die het overdreven vindt? De protesten, de verheerlijking van Greta Thunberg, de schaamte als je het vliegtuig pakt?

Ja, wij als mensen hebben zeker invloed op het klimaat, maar of ik nou wel of geen vliegtuig pak is veel minder interessant dan of Shell milieuvriendelijk te werk gaat.

Deze massahysterie doet me denken aan de 1% protesten en de gekte rondom Kony. Alsof je er niet bij hoort als je er niet mee bezig bent...

Ik let op water, electriciteit en biologisch eten. Ook gooi ik mijn afval netjes gescheiden weg. Meer vind ik overdreven.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
23-09-2019 16:22
Het zou toch weleens interessant zijn als mensen hun eigen woorden kiezen in plaats van steekwoorden als 'massahysterie','klimaathysterie', 'deugouders' en meer van dat soort termen die voorgekauwd zijn door de rechtse klimaatsceptische lobby.
Dan zou het allemaal wat minder rellerig en wat intelligenter overkomen.
Dat zou de discussie wat mij betreft beter en inhoudelijker maken.
Als de boodschap hetzelfde blijft dan maakt het toch niet zo heel veel uit hoe je iets zegt? Dat je je eraan kunt storen, dat begrijp ik wel, maar het gaat natuurlijk om de inhoud van de boodschap.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
23-09-2019 16:27
Ik zeg toch niets over je stemgedrag, ik heb het over je woordgebruik.
Wat denk je te bereiken met tieren over massahysterie?
Of is het bedoeld als een 'ik wil mijn hart luchten'-topic?
Ik vind het lekker klinken. Ik kan ook vaak lachenom GeenStijl of Charlie Hebdo, hoe fout ook. Het bekt lekker weg.

En ja, daar is het forum voor, er is ook een pro-klimaathysterie topic.
DariaMorgendorffer schreef:
23-09-2019 16:28
In de jaren 60 had je ook al Flowerpower. Het is heus niet zo innovatief. Gewoon mensen die zichzelf goed willen voelen door massaal ergens achteraan te lopen.

Een ieder met een beetje intellect ziet dingen genuanceerd en overschat zijn eigen belangrijkheid niet.
Ik vind vooral jou een beetje ongenuanceerd overkomen eerlijk gezegd.

Ik hoor hier niemand zeggen dat zijn of haar gedragsverandering HET verschil zal maken.

Maar wat jij zegt, dat je men hier in de tijd van de flowerpower al over hoorde is alleen maar logisch. Als je je een beetje verdiept in gedragsverandering weet je sowieso dat daar generaties overheen gaan, kijk maar naar roken. Ik heb het genieten van mijn (moes)tuin en de natuur van mijn oma’s meegekregen.

Wat jij massahysterie noemt is het bespreekbaar maken van een bepaald onderwerp. Je hebt altijd haaibaaien die ergens bovenop springen. Maar dat betekent niet dat er geen betrouwbare of nuttige lessen te leren zijn.

En het “gewoon goed voelen”, dat is de drijfveer van iedere mens. Of je nu in een dure auto rijd, een milieu hippie bent, of een gezinsleven hebt. Je staat allemaal ergens voor.
Alle reacties Link kopieren
DariaMorgendorffer schreef:
23-09-2019 16:28
In de jaren 60 had je ook al Flowerpower. Het is heus niet zo innovatief. Gewoon mensen die zichzelf goed willen voelen door massaal ergens achteraan te lopen.

Een ieder met een beetje intellect ziet dingen genuanceerd en overschat zijn eigen belangrijkheid niet.
Ik zie liever dat mensen dingen ziet zoals ze zijn in plaats van genuanceerd.
Alle reacties Link kopieren
Pogoroden schreef:
23-09-2019 16:30
Als de boodschap hetzelfde blijft dan maakt het toch niet zo heel veel uit hoe je iets zegt? Dat je je eraan kunt storen, dat begrijp ik wel, maar het gaat natuurlijk om de inhoud van de boodschap.
Was het maar waar... Ik vind je een beetje naief hierin. Alsof het niets uitmaakt of iemand het heeft over "klimaatprobleem" of "klimaathysterie."

Daarnaast zou het wel heel fijn zijn als we gewoon met de statistieken konden zwaaien en mensen daarmee zouden kunnen overtuigen, maar dat blijkt niet het geval. Dus ja, dan maar een beetje hysterie.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
23-09-2019 16:34

Ik hoor hier niemand zeggen dat zijn of haar gedragsverandering HET verschil zal maken.
Waarom zou dat zijn denk je?
Alle reacties Link kopieren
Pogoroden schreef:
23-09-2019 16:35
Ik zie liever dat mensen dingen ziet zoals ze zijn in plaats van genuanceerd.
Dat raakt kant noch wal. Niet alles is zwart-wit en juist in de klimaatdiscussie is de nuance belangrijk. Ik lees veel mensen die zeggen "zo lang China niets aan zijn uitstoot doet pak ik ook gewoon het vliegtuig." Dat is ongenuanceerd en daarnaast ook onzin. Als consument heb je andere verantwoordelijkheden dan als multinational of consument.

Wat de mensen die dat roepen ook heus wel weten, maar het is wel handig om je daarachter te verschuilen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
DariaMorgendorffer schreef:
23-09-2019 16:21
Niet in onze levens.
Tenzij je erg jong bent zou je het al kunnen zien
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
23-09-2019 16:35
Was het maar waar... Ik vind je een beetje naief hierin. Alsof het niets uitmaakt of iemand het heeft over "klimaatprobleem" of "klimaathysterie."

Daarnaast zou het wel heel fijn zijn als we gewoon met de statistieken konden zwaaien en mensen daarmee zouden kunnen overtuigen, maar dat blijkt niet het geval. Dus ja, dan maar een beetje hysterie.
Dat er klimaatproblemen zijn hoef je volgens mij niemand van te overtuigen. Hoe we daar met elkaar mee om (moeten) gaan is volgens mij meestal het onderwerp van discussie.
Pogoroden schreef:
23-09-2019 16:36
Waarom zou dat zijn denk je?
Omdat het niet altijd zo simpel is als 1 + 1 = 2

Soms heb je 3 x 3 + 5 = 14

Of 897 - 113 x 2 : 2 + 113 = 897
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
23-09-2019 16:37
Dat raakt kant noch wal. Niet alles is zwart-wit en juist in de klimaatdiscussie is de nuance belangrijk. Ik lees veel mensen die zeggen "zo lang China niets aan zijn uitstoot doet pak ik ook gewoon het vliegtuig." Dat is ongenuanceerd en daarnaast ook onzin. Als consument heb je andere verantwoordelijkheden dan als multinational of consument.

Wat de mensen die dat roepen ook heus wel weten, maar het is wel handig om je daarachter te verschuilen.
Als consument kun je niet zoveel, tenzij je een dusdanig collectief kunt vormen dat je samen een vuist kunt maken.

Er zitten momenteel nog te weinig mensen op dat treintje naar een beter milieu. De vraag is hoe we meer mensen op kunnen laten stappen.
Alle reacties Link kopieren
Pogoroden schreef:
23-09-2019 16:40
Dat er klimaatproblemen zijn hoef je volgens mij niemand van te overtuigen. Hoe we daar met elkaar mee om (moeten) gaan is volgens mij meestal het onderwerp van discussie.
Zelfs dat is geen onderwerp van discussie. Minder vlees eten, minder autorijden, minder vliegvakanties voor de consument; minder fossiele brandstoffen voor energie-opwekking en betere regelgeving en naleving omtrent CO2-uitstoot voor overheden, en voor het bedrijfsleven, nou ja, ongeveer hetzelfde. Dat was het wel. Over de mate waarin dit plaats moet vinden vindt nog wel enige discussie plaats maar wat er nu vooral gebeurt is consumenten die met de beschuldigende vinger naar bedrijven wijzen, die hun schouders ophalen en naar de overheid wijzen, die vervolgens weer andere overheden de schuld geven.

Misschien moet iedereen op zijn of haar eigen niveau gewoon kijken wat hij of zij beter kan doen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf en zo.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Pogoroden schreef:
23-09-2019 16:45
Als consument kun je niet zoveel, tenzij je een dusdanig collectief kunt vormen dat je samen een vuist kunt maken.

Er zitten momenteel nog te weinig mensen op dat treintje naar een beter milieu. De vraag is hoe we meer mensen op kunnen laten stappen.
Je kunt een heleboel als consument. Minder vlees eten, minder vaak de auto pakken, minder vaak op vliegvakantie gaan - dit zijn allemaal dingen die je geen of weinig geld kosten en die je prima zelf in de hand hebt. Daarnaast kun je je ook verdiepen in hoe klimaatneutraal een bepaald bedrijf is en bij een gelijkwaardig product daar de voorkeur aan geven. Zo moeilijk is het niet.

En nee, doe je dit in je eentje dan levert het weinig op, maar als nu eens 100 mensen dit doen? Of 1000? Of heel Nederland? Heel Europa?

Als al die mensen eerst naar de buurman kijken voor ze actie ondernemen gebeurt er niets, maar je hebt de buurman er niet voor nodig. Dat is nou net het mooie.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Pogoroden schreef:
23-09-2019 16:40
Dat er klimaatproblemen zijn hoef je volgens mij niemand van te overtuigen. Hoe we daar met elkaar mee om (moeten) gaan is volgens mij meestal het onderwerp van discussie.
Dit. De hysterie van nu is overdreven. Bewust omgaan met het milieu en vervuilende bedrijven boycotten haalt meer uit dan in een grote vervuilende massa te luisteren naar een gehandicapt kind.
Alle reacties Link kopieren
DariaMorgendorffer schreef:
23-09-2019 16:48
Dit. De hysterie van nu is overdreven. Bewust omgaan met het milieu en vervuilende bedrijven boycotten haalt meer uit dan in een grote vervuilende massa te luisteren naar een gehandicapt kind.
Voor jou misschien - en dat is prima - maar mijn leerlingen vinden haar duidelijk wél inspirerend. Daar is ook niets mis mee. Wat mensen van boven de 30 ook van haar mogen vinden, ze krijgt wel de jongere generatie mee.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop geen kleding van slavenmerkeh als Primark. Ik koop biologisch. Ik heb geen auto. Ik ruim mijnafval op. Etc, etc. Dat draagt tig keer meer bij dan hysterische pubers die met de auto gebracht worden om te protesteren. Heb je ooit een kantine gezien op een school? Een grote teringzooi. Toen mijn 10 jaar jongere nichtje haar diploma ophaalde vorig jaar was er niks veranderd. Frikandelbroodjes op de grond etc.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
23-09-2019 16:49
Voor jou misschien - en dat is prima - maar mijn leerlingen vinden haar duidelijk wél inspirerend. Daar is ook niets mis mee. Wat mensen van boven de 30 ook van haar mogen vinden, ze krijgt wel de jongere generatie mee.
Nah, mijn nichtje vindt haar maar raar. Maar je hoort er bij als je die dingen deelt op instagram.

Bovendien zijn pubers nog niet uitontwikkeld, het is hetzelfde soort hysterie als Biebermania of nu met die Koreaanse bands. Pubers denken heel extreem nog.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
23-09-2019 16:49
Voor jou misschien - en dat is prima - maar mijn leerlingen vinden haar duidelijk wél inspirerend. Daar is ook niets mis mee. Wat mensen van boven de 30 ook van haar mogen vinden, ze krijgt wel de jongere generatie mee.
inspirerend, mijn gat, ze willen er gewoon bijhoren en denken dat het cool is van te brossen
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
23-09-2019 15:43
Ik heb vooral met Greta te doen. Ze wordt nu vooral misbruikt.
En dan zulke plaatjes vind ik niet kunnen, we moeten niet vergeten dat ze nog een kind is!

Ik snap wat Charlie Hebdo is, maar Greta is minderjarig.
Eens maar waar ik me vooral over verbaas als Greta weer een bericht op twitter plaatst zijn de ruim volwassen mensen die dat kind bewieroken en aanbidden als ware ze Jezus Christus die vanuit de hemel weer op aarde is gekomen.
Het lijkt haast wel een religieuze sekte.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het klimaat probleem is ons probleem, niet die van de planeet of het milieu.

Het klimaat wordt door de mens bepaald voor een periode en is altijd al aan veranderingen onderhevig geweest.

Het wisselen van de polen.is nu volop aan de gang en zorgt voor een tijdelijke versnelling.

De klimaathysterie is misschien vervelend maar waarschijnlijk ook nodig voor een beetje bewustwording. Helaas blijkt het in de praktijk dat het vooral betekent dat er met geld gesmeten wordt zodat we het beste jongetje van de klas worden in plaats van te investeren in duurzame oplossingen.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
23-09-2019 16:58
Eens maar waar ik me vooral over verbaas als Greta weer een bericht op twitter plaatst zijn de ruim volwassen mensen die dat kind bewieroken en aanbidden als ware ze Jezus Christus die vanuit de hemel weer op aarde is gekomen.
Het lijkt haast wel een religieuze sekte.
Maar echt, ziekelijk.
Alle reacties Link kopieren
DariaMorgendorffer schreef:
23-09-2019 16:30
Ik vind het lekker klinken. Ik kan ook vaak lachenom GeenStijl of Charlie Hebdo, hoe fout ook. Het bekt lekker weg.

En ja, daar is het forum voor, er is ook een pro-klimaathysterie topic.

Je gaat je gang verder maar hoor; alleen niet gaan zeuren als je tegengas krijgt.

Als je eens op dat andere topic had gekeken had je gezien dat daar aardig wat wordt gepost door forummers die het allemaal ook 'hysterie' vinden, of gewoon 'lekker warm weer'; trouwens ook weleens door forummers die wel degelijk argumenten hebben waarom het misschien beter zou zijn het anders aan te pakken dan door klimaatactivisten wordt gepropageerd.

Ik vind het jammer dat vanuit tegenstanders vaak vooral veel geroeptoeter komt in de standaard-soundbytes.
Dat er wat moet gebeuren daar is vrijwel iedereen het over eens, een goede discussie gericht op het samen verder komen in plaats van elkaar dwars te zitten, ook al ben je het oneens, lijkt me hoognodig.

Dit zal alleen wat te serieus zijn naar jouw smaak, vrees ik ;)
nounou
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell1988 schreef:
23-09-2019 16:56
inspirerend, mijn gat, ze willen er gewoon bijhoren en denken dat het cool is van te brossen
Precies. De helft van de pubermeiden is nu VSCO-girl met een kankenrugzakje en protestbord.
Alle reacties Link kopieren
zelfs kleuters gebruiken ze die nog niet eens kunnen lezen wat er op hun borden staat. van brainwashing gesproken
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
23-09-2019 17:00
Je gaat je gang verder maar hoor; alleen niet gaan zeuren als je tegengas krijgt.

Als je eens op dat andere topic had gekeken had je gezien dat daar aardig wat wordt gepost door forummers die het allemaal ook 'hysterie' vinden, of gewoon 'lekker warm weer'; trouwens ook weleens door forummers die wel degelijk argumenten hebben waarom het misschien beter zou zijn het anders aan te pakken dan door klimaatactivisten wordt gepropageerd.

Ik vind het jammer dat vanuit tegenstanders vaak vooral veel geroeptoeter komt in de standaard-soundbytes.
Dat er wat moet gebeuren daar is vrijwel iedereen het over eens, een goede discussie gericht op het samen verder komen in plaats van elkaar dwars te zitten, ook al ben je het oneens, lijkt me hoognodig.

Dit zal alleen wat te serieus zijn naar jouw smaak, vrees ik ;)
De voorstanders komen vooral enorm drammerig en belerend over. Dat is storend. Tenzij je een tokkie bent weet iedereen heus wel dat de mens zorgvuldig moet omgaan met de natuur. Maar wat er nu gebeurt lijkt wel de herrijzing vsn Jezus die waarschuwt voor de apocalyps. Totaal gestoord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven