Klimaathysterie

23-09-2019 15:03 1278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die het overdreven vindt? De protesten, de verheerlijking van Greta Thunberg, de schaamte als je het vliegtuig pakt?

Ja, wij als mensen hebben zeker invloed op het klimaat, maar of ik nou wel of geen vliegtuig pak is veel minder interessant dan of Shell milieuvriendelijk te werk gaat.

Deze massahysterie doet me denken aan de 1% protesten en de gekte rondom Kony. Alsof je er niet bij hoort als je er niet mee bezig bent...

Ik let op water, electriciteit en biologisch eten. Ook gooi ik mijn afval netjes gescheiden weg. Meer vind ik overdreven.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
23-09-2019 17:24
Je noemt zaken die allemaal hand in hand gaan. iPhone, massaconsumptie. Massaconsumptie is slecht voor de aarde. De Mac is ongezond fastfood, slecht voor de aarde. Armoede, kindermishandeling, een groot deel daarvan word veroorzaakt door de belachelijke overconsumptie in westerse landen. En wederom heeft dat invloed op de aarde.

Maar blijf lekker star volhouden omdat je hebt besloten dat het massahysterie is. Niet klagen als er over 10 jaar nog steeds troep en frikandellenbroodjes in je schoolkantine te vinden zijn he.
Ik heb in dit topic meermaals gepost wat IK voor het milieu doe. Ik vind protesteren hysterie. Er iets aan doen niet.
YellowLemon schreef:
23-09-2019 17:13
Heb jij iets genomen ofzo?


Je zou het denken he.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
23-09-2019 17:33
Als we niet heel snel allemaal onze levensstijl aanpassen, krijgen de kinderen van nu nooit kleinkinderen. Zo ernstig is de situatie helaas.
Geloof je dit nu werkelijk???
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-09-2019 17:30
Dan moeten die kinderen van nu kindvrij blijven, dan doen ze het een nieuwe generatie niet aan.
De mensen die nu voor de keus staan voort te planten weten waar ze hun kind mee opzadelen. Heb ik als bewust kindvrije geen medelijden mee en ik zal er geen vliegreis minder om maken zolang ik 't kan betalen.
Deels eens. Ik vind 1, max 2 kinderen ok. In grootvervuiler India hebben ze er zo 5 of 6. Daar ligt het probleem, niet hier.
Advies : schop je Facebook en andere hysterische social media uit je leven. Kies zélf je bronnen en op welk moment je die wilt raadplegen. Resultaat : een heerlijk rustig, licht en vrolijk leven zonder ‘bubbel’ en zonder constante druk en ergernis. Je krijgt weer een heldere, nuchtere kijk op de zaken en de vrijheid om je éigen mening te vormen in plaats van kamp A of kamp B na te wauwelen. Maar ja ... ‘ik kan niet van FB af want al m’n vrieeeeeeeeeeenden zitten erop of ik heb het nodig voor de zaaaaaaaaaak.’
Zelfgekozen slavernij.

OT : Ik had nog nooit van het meiske Greta gehoord. Dus ik heb haar even gegoogled. Ik zie een rustige jonge meid, geen schreeuwer en geen nitwit, die met overtuiging praat over dat waar zij met hart en ziel achter staat. Altijd prachtig, jonge mensen met een overtuiging. Zulke mensen hebben we sowieso meer nodig als tegenwicht tegen visieloze politici en graaiende multinationals. Hoezo misbruik van haar handicap ? Wat een onzin. De heldere blik wordt vertroebelt door alles wat (social) media over dit meisje uitbraakt.
Ik zie enkel een krachtige jonge meid die weet wat ze wil en die een boodschap heeft. Niks mis mee. Haar autisme is in deze niet relevant.

Wat betreft het klimaat : vergis je niet. Het draait enkel en alleen om het koste wat het kost in stand houden van het kapitalisme en economische groei. Als we zo nodig heel altruïstisch de planeet hadden willen redden hadden we decennia geleden al drastische maatregelen moeten nemen. De diverse overheden wereldwijd hebben daar nadrukkelijk niet voor gekozen, je weet wel, die democratisch gekozen regeringen. Zoals we in dit topic ook kunnen lezen : niemand is echt bereid om ook maar een millimeter welvaart in te leveren. Terecht of onterecht ? We zullen het vanzelf wel merken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik over twintig jaar nieteens meer wil leven. Ik heb de wereld zien veranderen en ik ben niet zo tuk meer op een vervolg.

En voor de mensen die dat wél willen: komt tijd komt raad.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
DariaMorgendorffer schreef:
23-09-2019 18:21
Deels eens. Ik vind 1, max 2 kinderen ok. In grootvervuiler India hebben ze er zo 5 of 6. Daar ligt het probleem, niet hier.

Waar baseer je dat cijfer op?
Volgens deze gegevens over India van de Wereldbank was het in 2015 2,3 kinderen per vrouw, en volgens Index Mundi in 2017 2 kinderen.
https://www.google.com/publicdata/explo ... l=nl&dl=nl
https://www.indexmundi.com/map/?v=31&l=nl

Zoals je kunt zien is het cijfer wat je noemt van 5-6 gebaseerd op informatie van decennia geleden. Jaren 60-80.
Desinformatie, zou ik zeggen, op basis van recente cijfers.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 23-09-2019 18:50
14.71% gewijzigd
nounou
Francien2019 schreef:
23-09-2019 18:38

Wat betreft het klimaat : vergis je niet. Het draait enkel en alleen om het koste wat het kost in stand houden van het kapitalisme en economische groei. Als we zo nodig heel altruïstisch de planeet hadden willen redden hadden we decennia geleden al drastische maatregelen moeten nemen. De diverse overheden wereldwijd hebben daar nadrukkelijk niet voor gekozen, je weet wel, die democratisch gekozen regeringen. Zoals we in dit topic ook kunnen lezen : niemand is echt bereid om ook maar een millimeter welvaart in te leveren. Terecht of onterecht ? We zullen het vanzelf wel merken.
Inderdaad. We willen de mens redden. Niet de aarde. Die blijft toch wel bestaan. Met ons of zonder ons. De aarde is vast beter af zonder de mens.
Alle reacties Link kopieren
Francien2019 schreef:
23-09-2019 18:38
Advies : schop je Facebook en andere hysterische social media uit je leven. Kies zélf je bronnen en op welk moment je die wilt raadplegen. Resultaat : een heerlijk rustig, licht en vrolijk leven zonder ‘bubbel’ en zonder constante druk en ergernis. Je krijgt weer een heldere, nuchtere kijk op de zaken en de vrijheid om je éigen mening te vormen in plaats van kamp A of kamp B na te wauwelen. Maar ja ... ‘ik kan niet van FB af want al m’n vrieeeeeeeeeeenden zitten erop of ik heb het nodig voor de zaaaaaaaaaak.’
Zelfgekozen slavernij.

OT : Ik had nog nooit van het meiske Greta gehoord. Dus ik heb haar even gegoogled. Ik zie een rustige jonge meid, geen schreeuwer en geen nitwit, die met overtuiging praat over dat waar zij met hart en ziel achter staat. Altijd prachtig, jonge mensen met een overtuiging. Zulke mensen hebben we sowieso meer nodig als tegenwicht tegen visieloze politici en graaiende multinationals. Hoezo misbruik van haar handicap ? Wat een onzin. De heldere blik wordt vertroebelt door alles wat (social) media over dit meisje uitbraakt.
Ik zie enkel een krachtige jonge meid die weet wat ze wil en die een boodschap heeft. Niks mis mee. Haar autisme is in deze niet relevant.

Wat betreft het klimaat : vergis je niet. Het draait enkel en alleen om het koste wat het kost in stand houden van het kapitalisme en economische groei. Als we zo nodig heel altruïstisch de planeet hadden willen redden hadden we decennia geleden al drastische maatregelen moeten nemen. De diverse overheden wereldwijd hebben daar nadrukkelijk niet voor gekozen, je weet wel, die democratisch gekozen regeringen. Zoals we in dit topic ook kunnen lezen : niemand is echt bereid om ook maar een millimeter welvaart in te leveren. Terecht of onterecht ? We zullen het vanzelf wel merken.
Nou daar denkt Greta zelf heel anders over.

Greta Thunberg was al vroeg sterk geïnteresseerd in milieu en wetenschap. Om de koolstofvoetafdruk te verminderen, overtuigde ze haar gezinsleden om veganistisch te eten, te consuminderen en niet meer te reizen met het vliegtuig.[6]Tijdens de TEDx Conferentie in Stockholm in november 2018 verklaarde ze te zijn gediagnosticeerd met obsessieve-compulsieve stoornis[7], selectief mutisme[7], ADHD[8] en het syndroom van Asperger.[7] Zij verklaart haar zwart-witdenken en de verbetenheid van haar engagement ten dele vanuit haar autisme.[9][10]


Een puber van 16 met het uiterlijk van een 10 jarige die op haar tiende al depressief was vanwege het klimaat hoort bij een goede psychiater thuis en niet misbruikt te worden door volwassenen die hun eigen (politieke)agenda door willen drammen.
Ik vind het werkelijk schandalig hoe volwassen mensen dit kind misbruiken.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Beijtje schreef:
23-09-2019 18:08
Dat proces is mede de reden dat het "klimaatprobleem" bestaat.

De grootte van de invloed zit tussen onze oren. Dat wij wél op een andere manier de aarde verkloten staat daar weer los van.


(Uiteraard zijn dit ook aannames)
Ah, ja, duidelijk. Ik begreep de oorzaak en gevolg verkeerd om. Wat jij zegt klopt wel ja, makes sense.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-09-2019 17:30
Dan moeten die kinderen van nu kindvrij blijven, dan doen ze het een nieuwe generatie niet aan.
De mensen die nu voor de keus staan voort te planten weten waar ze hun kind mee opzadelen. Heb ik als bewust kindvrije geen medelijden mee en ik zal er geen vliegreis minder om maken zolang ik 't kan betalen.

Kom nooit aan dat heilige huisje...
De allergrootste bedreiging voor de aarde is overbevolking. Minder mensen, minder ellende. Zo simpel is het. Als de bevolking zou afnemen in plaats van toenemen gaat het met de aarde in een rap tempo een goede kant op. Weg milieu zorgen.
Maar ja, kinderen zijn een soort grondrecht en vertel iemand met meer dan 2 kinderen nooit dat ze bijdragen aan de ondergang van de aarde. Nee, het is makkelijker schelden op iemand die 1 keer per jaar het vliegtuig pakt...
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
DariaMorgendorffer schreef:
23-09-2019 18:19
Geloof je dit nu werkelijk???

Wat is dat toch met dat geloven steeds? Geloven doe je in de kerk.
Wat is dan 'heel snel' volgens jou Julius? Relatief of absoluut?
Alle reacties Link kopieren
KitKeller schreef:
23-09-2019 19:13
Kom nooit aan dat heilige huisje...
De allergrootste bedreiging voor de aarde is overbevolking. Minder mensen, minder ellende. Zo simpel is het. Als de bevolking zou afnemen in plaats van toenemen gaat het met de aarde in een rap tempo een goede kant op. Weg milieu zorgen.
Maar ja, kinderen zijn een soort grondrecht en vertel iemand met meer dan 2 kinderen nooit dat ze bijdragen aan de ondergang van de aarde. Nee, het is makkelijker schelden op iemand die 1 keer per jaar het vliegtuig pakt...

Vraag is natuurlijk hoe je dat gaat bereiken. Het is gemakkelijk roepen dat anderen minder of geen kinderen moeten krijgen.
Wat je dus kunt zien in mijn link is dat in India in 50 jaar het aantal kinderen per vrouw van bijna 6 naar 2 is gegaan.
Zonder 1-kind politiek zoals die in China is afgedwongen.

Dit zijn cijfers over het groeitempo van de wereldbevolking uit een rapport van de Rabobank:

Afbeelding
https://economie.rabobank.com/publicati ... nscholend/
nounou
Alle reacties Link kopieren
DariaMorgendorffer schreef:
23-09-2019 17:04
De voorstanders komen vooral enorm drammerig en belerend over. Dat is storend. Tenzij je een tokkie bent weet iedereen heus wel dat de mens zorgvuldig moet omgaan met de natuur. Maar wat er nu gebeurt lijkt wel de herrijzing vsn Jezus die waarschuwt voor de apocalyps. Totaal gestoord.

De herrijzing van Jezus IS de apocalyps. Nou ja, niet exact, maar je hebt je metaforen duidelijk niet helemaal op een rijtje.

Ik hoop dat de koorts snel een beetje zakt.
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
23-09-2019 15:09
"the planet is fine. It's the people who are fucked"

En zo is het!
Alle reacties Link kopieren
DariaMorgendorffer schreef:
23-09-2019 15:42
Eerlijk? Als ik dood ben en de mensheid over 1000 jaar uitsterft zal het me niks kunnen schelen. Met de atoombommen en chemische wapens die we hebben houden we het nog lang vol

Tja, het punt is nu dat we het niet meer hebben over 1000 jaar. De ontwikkelingen van de laatste jaren lopen decennia voor op wat de klimaatmodellen tot nu toe voorspelden. Als deze trend doorzet kunnen we binnen een jaar of 10-15 al grote problemen gaan verwachten. O.a. in voedseltekorten, watertekorten, grote migratiestromen die op gang komen (kijk maar vast naar Zuid Amerika), geopolitieke spanningen, ontwrichting van economische- en monetaire systemen, militaire agressie tussen staten. Op een schaal waarop pensioenkortingen, lerarentekorten, tekorten in de zorg, krapte op de huizenmarkt, etc. in het niet vallen. En niet alleen in verweggistan, dit gaat ook gewoon ons kleine landje treffen. En dan moeten we heel veel sneller veel meer gaan inleveren dan ons lief is, omdat we eerder niet met z'n allen een beetje hebben weten te matigen.
redbulletje schreef:
23-09-2019 17:28
Ik vind het ook complete massahysterie en ik doe er niet aan mee.
Ik heb ook geen vliegschaamte en ik eet gewoon vlees.
En dat hysterische kind mag ook opbokken.
+1
Alle reacties Link kopieren
DariaMorgendorffer schreef:
23-09-2019 15:53
Ik vind sowieso dat men teveel auto's heeft, soms 3 per gezin hier. Het OV is, zeker in de steden, prima te doen. Ik heb geen auto omdat ik hem niet nodig heb.
Op het Groningse platteland is het voor een gezin met vier kinderen >18 jaar niet vreemd als er zes auto's voor de deur staan.

Het OV is niet al te denderend...

Maar daar heb je in elk geval geen gezeik met parkeervergunningen. Plek genoeg.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
23-09-2019 16:19
De wereld vergaat niet.
Het leven verdwijnt niet.
Leven zoals wij dat gewend zijn verandert wel vrij drastisch
Dit, inderdaad. Onze zon gaat nog een paar miljard jaar mee, daarna is het waarschijnlijk gedaan met leven op deze planeet.

Ik denk niet dat de mensheid tegen die tijd nog bestaat. "We" zijn dom genoeg om ons eigen leven te vernietigen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
23-09-2019 16:41
Omdat het niet altijd zo simpel is als 1 + 1 = 2

Soms heb je 3 x 3 + 5 = 14

Of 897 - 113 x 2 : 2 + 113 = 897

Ik heb dit op school geleerd: 16:8x2=1.

Zoon heeft 16:8x2=4 geleerd.

Zelfs rekenen is sinds 1991 niet meer betrouwbaar. Sta je je kind braaf MeneerVanDalenWachtOpAntwoord te leren... Geldt het niet meer.
:huh:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
23-09-2019 18:51
Nou daar denkt Greta zelf heel anders over.

Greta Thunberg was al vroeg sterk geïnteresseerd in milieu en wetenschap. Om de koolstofvoetafdruk te verminderen, overtuigde ze haar gezinsleden om veganistisch te eten, te consuminderen en niet meer te reizen met het vliegtuig.[6]Tijdens de TEDx Conferentie in Stockholm in november 2018 verklaarde ze te zijn gediagnosticeerd met obsessieve-compulsieve stoornis[7], selectief mutisme[7], ADHD[8] en het syndroom van Asperger.[7] Zij verklaart haar zwart-witdenken en de verbetenheid van haar engagement ten dele vanuit haar autisme.[9][10]


Een puber van 16 met het uiterlijk van een 10 jarige die op haar tiende al depressief was vanwege het klimaat hoort bij een goede psychiater thuis en niet misbruikt te worden door volwassenen die hun eigen (politieke)agenda door willen drammen.
Ik vind het werkelijk schandalig hoe volwassen mensen dit kind misbruiken.
Eens!
Alle reacties Link kopieren
Foechoer schreef:
23-09-2019 19:35
De herrijzing van Jezus IS de apocalyps. Nou ja, niet exact, maar je hebt je metaforen duidelijk niet helemaal op een rijtje.

Ik hoop dat de koorts snel een beetje zakt.
Ik ben verder niet zo bekend met de Bijbel.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
23-09-2019 15:36
Als we ons niet meer voortplanten sterven we uit. Dat is ook een keuze natuurlijk, maar niet die van mij.
Er is zit nog wel iets tussen uitsterven en een bevolkingsexplosie. Het zou goed zijn als de wereldbevolking gecontroleerd zou afnemen naar 1 á 2 miljard. Deze mensen zouden dan op een Europees niveau kunnen leven zonder dat de Aarde bezwijkt.
Momenteel worden er veel te veel kinderen geboren. En als er niks aan wordt gedaan loopt de bevolking ook terug, maar dan op een zeer pijnlijke en catastrofale wijze.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Foechoer schreef:
23-09-2019 19:59
Tja, het punt is nu dat we het niet meer hebben over 1000 jaar. De ontwikkelingen van de laatste jaren lopen decennia voor op wat de klimaatmodellen tot nu toe voorspelden. Als deze trend doorzet kunnen we binnen een jaar of 10-15 al grote problemen gaan verwachten. O.a. in voedseltekorten, watertekorten, grote migratiestromen die op gang komen (kijk maar vast naar Zuid Amerika), geopolitieke spanningen, ontwrichting van economische- en monetaire systemen, militaire agressie tussen staten. Op een schaal waarop pensioenkortingen, lerarentekorten, tekorten in de zorg, krapte op de huizenmarkt, etc. in het niet vallen. En niet alleen in verweggistan, dit gaat ook gewoon ons kleine landje treffen. En dan moeten we heel veel sneller veel meer gaan inleveren dan ons lief is, omdat we eerder niet met z'n allen een beetje hebben weten te matigen.
Ben je bioloog/klimatoloog? Of heb je dat van een aluhoedjessite?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven