Komt die grote knal in Groningen eigenlijk wel ?

03-02-2018 08:11 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tot nu toe vind ik al die commotie over aardbevingen in Groningen schromelijk overdreven. Er zijn geen gewonden gevallen, en zijn de trillingen die worden waargenomen in huizen van de 'slachtoffers' vergelijkbaar met wonen aan het spoor of aan een weg waar een vrachtwagen langskomt. Veel van de gevallen van instortingsgevaar is deels ook te wijten aan achterstallig onderhoud en de meeste van deze ontzettend oude panden zouden zonder de gaswinning ook op de nominatie hebben gestaan om gesloopt te worden. Veel van de bewoners wijten de waardevermindering van hun huis aan de gaswinning, maar niemand wil daar eigenlijk wonen. Nu kan het volk daar nog rekenen op support van opportunistische bekende Nederlanders en politici. Ik vraag mij af of dat wanneer iedereen in Nederland 100 tot 200 euro per maand aan gas meer moet betalen zij nog kunnen rekenen op sympathie uit de rest van Nederland. En komt die grote knal eigenlijk wel waar ze het altijd over hebben en worden we gewoon in de maling genomen en kun je dat nooit voorspellen ?
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
In Groningen wordt de gasproductie misschien iets teruggeschroefd, nu de schade zo groot is dat de publieke opinie is gekanteld.

Maar intussen wordt deze winter bv.in Friesland volop naar gas gezocht. Henk Kamp heeft daar vorig jaar nog even fijn een vergunning voor verleend aan het Canadeze bedrijf Vermillion.

Friesland vreest Groningse toestanden en de gemeenten en provincies zijn tegen. Maar ja, die gaan alleen over de bovengrond.

Overigens is het idee dat iedere nederlander 100-200 euro meer moet betalen voor energie straks ook niet juist. Mensen met voldoende vermogen/inkomen om te kunnen investeren en een eigen woning gaan van het gas af als het duurder wordt. De rest die geen cent te makken heeft gaat straks 400 euro per maand meer betalen, alleen al omdat de kosten voor de leidingen e.d in het vastrecht moeten worden omgeslagen over steeds minder mensen. Ben benieuwd hoe ons kabinet dat probleem gaat aanpakken straks. ;-)
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
03-02-2018 09:48
Er zit wel iets in in wat TO schrijft. Uiteindelijk zijn er beschadigingen en die worden vergoed door ons allemaal.
Héérlijk, die simplificering.
Waar maken we ons eigenlijk druk om hier in het noorden? Vandaag een scheurtje, morgen een bouwbedrijf om het te herstellen en de rekening naar Den Haag.
(Tenminste, er blijken mensen te zijn die denken dat het zo gaat. Keep on dreaming.)
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
03-02-2018 09:38
Wees een kerel en ga in Groningen vanavond aan de bar in een kroeg deze filosofie eens spuien.


Zou het wel willen, maar ze verstaan me niet.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
03-02-2018 09:58
Zou het wel willen, maar ze verstaan me niet.
Dat zal eerder andersom zijn.
Heineken-drinkers neem ik sowieso niet serieus.
Succes met je reltopic.
Eens hoor, TO. Maar ik vind Groningers sowieso aanstellerige types.
vrouwjagersma schreef:
03-02-2018 10:13
Eens hoor, TO. Maar ik vind Groningers sowieso aanstellerige types.
:biggrin:
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
03-02-2018 09:58
Zou het wel willen, maar ze verstaan me niet.
Oh je bent een Fries. Zeg dat dan.
merano schreef:
03-02-2018 09:55
In Groningen wordt de gasproductie misschien iets teruggeschroefd, nu de schade zo groot is dat de publieke opinie is gekanteld.

Maar intussen wordt deze winter bv.in Friesland volop naar gas gezocht. Henk Kamp heeft daar vorig jaar nog even fijn een vergunning voor verleend aan het Canadeze bedrijf Vermillion.

Friesland vreest Groningse toestanden en de gemeenten en provincies zijn tegen. Maar ja, die gaan alleen over de bovengrond.

Overigens is het idee dat iedere nederlander 100-200 euro meer moet betalen voor energie straks ook niet juist. Mensen met voldoende vermogen/inkomen om te kunnen investeren en een eigen woning gaan van het gas af als het duurder wordt. De rest die geen cent te makken heeft gaat straks 400 euro per maand meer betalen, alleen al omdat de kosten voor de leidingen e.d in het vastrecht moeten worden omgeslagen over steeds minder mensen. Ben benieuwd hoe ons kabinet dat probleem gaat aanpakken straks. ;-)
Je maakt een grapje toch?
Alle reacties Link kopieren
Aandachtsgeile OP.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Enige wat me is bijgebleven in deze hele discussie is het item over de huizen aan de noord-zuid lijn, geloof dat het 3 amsterdamse panden waren die door het werk daar verzakten, of dreigden te verzakken. Daar ging niet zo een lange tijd over heen om financieel te compenseren.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
03-02-2018 09:48
Er zit wel iets in in wat TO schrijft. Uiteindelijk zijn er beschadigingen en die worden vergoed door ons allemaal.

Ook wat TO schrijft over de extra lasten voor de rest van het land is niet zomaar uit de lucht gegrepen. Je ziet nu al de eerste paniekverhalen over wat het allemaal wel niet moet kosten om van het gas af te raken. En de kans dat gas nu fors duurder gaat worden is 100%.

We maken er ook met het hele land gebruik van he. Dan kun je die mensen niet laten stikken en het hun probleem vinden want het mag jou niets kosten.

Dit is gewoon een hele grote fout van de Nederlandse overheid, Noorwegen gebruikt Nederland als voorbeeld van hoe je vooral niet met de winst uit gaswinning moet omgaan. De Noren hebben het grootste deel van hun winst in een fonds gestopt en die zijn nu 500 miljard euro rijker. Daar kun je flink wat aardbevingsbestendige huizen van bouwen lijkt me. Maar ja zo slim was Nederland helaas niet, al die miljarden zijn allang verdampt, uitgegeven aan aan geld verslindende projecten, uitkeringen en wat al niet mee. Typisch Nederland ook weer om pas ergens iets aan te gaan doen als het echt niet meer anders kan. Van de AOW wist men in de jaren 80 ook al dat dat systeem onhoudbaar was voor de toekomst maar er is pas wat aan gedaan toen het niet meer anders kon en nu lijden we daar allemaal onder. Het wordt tijd voor politici die een standpunt durven in te nemen, we moeten namelijk ook echt een discussie gaan voeren over de zorg en vooral de kosten maar daar wil ook niemand het over hebben terwijl de zorgkosten de pan uit rijzen en dat alleen maar erger gaat worden als de babyboomers straks veel zorg nodig hebben, dan is de zorg in deze vorm niet meer te betalen. Maar niemand wil het erover hebben want dat is niet gezellig en je wordt er niet populair van.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
03-02-2018 10:32
Aandachtsgeile OP.


Juist niet. Anders zat ik wel bij de rest van jankend Nederland bij Jinek of DWDD. Ieder verhaal heeft meerdere kanten. In mijn misschien simpele optiek word ik alleen geinformeerd over alle vermeende slachtoffers daar. Het wordt zelfs zo erg dat het misschien wel uitdraait op gewelddadige akties waar sommigen al mee lopen te dreigen. Maar ik denk dat deskundigen daarom bang zijn een tegengeluid te laten horen omdat zij terplekke vanwege massahysterie opgehangen worden.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Zo TO. Ik had je OP niet moeten lezen.
Ik word zo oprecht verdrietig en naar van je bericht.
Laatst heb ik Dit was dit was het nieuws afgezet. Weet je waarom? Omdat Jan Jaap van der Wal daar helemaal in de Randstad vond dat hij er niet zoveel mee had. Met de ellende in Groningen. Subiet uitgezet.

Ik zou zeggen; kom eens naar onze prachtige provincie. Lees eens dat wurgcontract van 55 jaar geleden. Kom eens in een huis zitten dat op instorten staat!
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel schreef:
03-02-2018 10:40
Van de AOW wist men in de jaren 80 ook al dat dat systeem onhoudbaar was voor de toekomst maar er is pas wat aan gedaan toen het niet meer anders kon en nu lijden we daar allemaal onder.
Sterker nog, vadertje Drees heeft bij de invoering van de AOW al gewaarschuwd dat het systeem steeds bijgesteld diende te worden.

Voor de problemen in Groningen werd in de jaren '70 al gewaarschuwd.
Doreia schreef:
03-02-2018 10:59
Zo TO. Ik had je OP niet moeten lezen.
Ik word zo oprecht verdrietig en naar van je bericht.
Laatst heb ik Dit was dit was het nieuws afgezet. Weet je waarom? Omdat Jan Jaap van der Wal daar helemaal in de Randstad vond dat hij er niet zoveel mee had. Met de ellende in Groningen. Subiet uitgezet.

Ik zou zeggen; kom eens naar onze prachtige provincie. Lees eens dat wurgcontract van 55 jaar geleden. Kom eens in een huis zitten dat op instorten staat!
Er zijn gelukkig ontzettend veel mensen in de Randstad (en daarbuiten) die het wél als gezamenlijk probleem zien :hug:
Doreia schreef:
03-02-2018 10:59
Zo TO. Ik had je OP niet moeten lezen.
Ik word zo oprecht verdrietig en naar van je bericht.
Laatst heb ik Dit was dit was het nieuws afgezet. Weet je waarom? Omdat Jan Jaap van der Wal daar helemaal in de Randstad vond dat hij er niet zoveel mee had. Met de ellende in Groningen. Subiet uitgezet.

Ik zou zeggen; kom eens naar onze prachtige provincie. Lees eens dat wurgcontract van 55 jaar geleden. Kom eens in een huis zitten dat op instorten staat!
Ik vond juist dat Van der Wal heel passend aan de kaak stelde dat het de andere mensen echt geen biet kan schelen. En Harm Edens was er voor het tegenwicht. De Groningers hebben hier ook hun volksaard een beetje tegen, we zijn veel te lang rustig gebleven. En ik ben blij dat er nu andere mensen in beeld komen dan Annemarie Heite of die malle John Lanting.
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
03-02-2018 10:59
ZIk word zo oprecht verdrietig en naar van je bericht.
Laatst heb ik Dit was dit was het nieuws afgezet. Weet je waarom? Omdat Jan Jaap van der Wal daar helemaal in de Randstad vond dat hij er niet zoveel mee had. Met de ellende in Groningen. Subiet uitgezet.



Zolang hij niet ondertiteld wordt zet ik hem sowieso uit. Maar hij is wel eerlijk. Ik heb er ook niet veel mee. De enige mensen die ik daar ken zijn vroegere bewoners die vanuit de randstad daar naar toe emigreerden en die voor een appel en een ei een vrijstaand huis kochten, ons uitlachten omdat zij voor weinig grond hadden en ruim woonden.......

BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
merano schreef:
03-02-2018 09:55
In Groningen wordt de gasproductie misschien iets teruggeschroefd, nu de schade zo groot is dat de publieke opinie is gekanteld.

Maar intussen wordt deze winter bv.in Friesland volop naar gas gezocht. Henk Kamp heeft daar vorig jaar nog even fijn een vergunning voor verleend aan het Canadeze bedrijf Vermillion.

Friesland vreest Groningse toestanden en de gemeenten en provincies zijn tegen. Maar ja, die gaan alleen over de bovengrond.

Overigens is het idee dat iedere nederlander 100-200 euro meer moet betalen voor energie straks ook niet juist. Mensen met voldoende vermogen/inkomen om te kunnen investeren en een eigen woning gaan van het gas af als het duurder wordt. De rest die geen cent te makken heeft gaat straks 400 euro per maand meer betalen, alleen al omdat de kosten voor de leidingen e.d in het vastrecht moeten worden omgeslagen over steeds minder mensen. Ben benieuwd hoe ons kabinet dat probleem gaat aanpakken straks. ;-)

Hoe kan dat nou € 400 per maand. Er zijn mensen die dat niet eens te besteden hebben aan de boodschappen.
Zal wel per jaar moeten zijn om iedereen te laten blaten, lekker paniek zaaien. En uiteindelijk wordt het dan geen 400 maar 200 per maand waarop iedereen een zucht van verlichting slaat want "het valt gelukkig mee".
anoniem_129305 wijzigde dit bericht op 03-02-2018 11:21
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel schreef:
03-02-2018 10:40
Dit is gewoon een hele grote fout van de Nederlandse overheid, Noorwegen gebruikt Nederland als voorbeeld van hoe je vooral niet met de winst uit gaswinning moet omgaan. De Noren hebben het grootste deel van hun winst in een fonds gestopt en die zijn nu 500 miljard euro rijker.......
Klopt helemaal mv Theelepel.
Dat verkwistende regeringsbeleid van destijds heeft zelfs in het buitenland een "eervolle " naam gekregen, The Dutch Disease
https://www.ad.nl/dit-zijn-wij/hoe-de-w ... ~ab7906c4/
nighttripper wijzigde dit bericht op 03-02-2018 11:19
1.07% gewijzigd
Vraag blijft,why is the rum gone?
Waarvan akte dan maar.
Had eigenlijk meer van je verwacht kroegfilosoof.
vrouwjagersma schreef:
03-02-2018 10:13
Eens hoor, TO. Maar ik vind Groningers sowieso aanstellerige types.
Het enige waar ze over praten is groentesoep en hoe duur de prei is ;-).
Alle reacties Link kopieren
Mw theelepel
Helemaal mee eens. En zelfde voor de zorgkosten, studiefinanciering enz.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
celine2906 schreef:
03-02-2018 11:17
Het enige waar ze over praten is groentesoep en hoe duur de prei is ;-).
39 cent bij Lidl. Per stúk. Ja, dan heb je aan mij een hele slechte.
vrouwjagersma schreef:
03-02-2018 11:21
39 cent bij Lidl. Per stúk. Ja, dan heb je aan mij een hele slechte.
Dat bedoel ik nou. Grote problemen in Groningen maar de prijs van de prei staat op nummer 1 vrouw Jagersma.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven