Komt die grote knal in Groningen eigenlijk wel ?

03-02-2018 08:11 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tot nu toe vind ik al die commotie over aardbevingen in Groningen schromelijk overdreven. Er zijn geen gewonden gevallen, en zijn de trillingen die worden waargenomen in huizen van de 'slachtoffers' vergelijkbaar met wonen aan het spoor of aan een weg waar een vrachtwagen langskomt. Veel van de gevallen van instortingsgevaar is deels ook te wijten aan achterstallig onderhoud en de meeste van deze ontzettend oude panden zouden zonder de gaswinning ook op de nominatie hebben gestaan om gesloopt te worden. Veel van de bewoners wijten de waardevermindering van hun huis aan de gaswinning, maar niemand wil daar eigenlijk wonen. Nu kan het volk daar nog rekenen op support van opportunistische bekende Nederlanders en politici. Ik vraag mij af of dat wanneer iedereen in Nederland 100 tot 200 euro per maand aan gas meer moet betalen zij nog kunnen rekenen op sympathie uit de rest van Nederland. En komt die grote knal eigenlijk wel waar ze het altijd over hebben en worden we gewoon in de maling genomen en kun je dat nooit voorspellen ?
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
Stellafietst schreef:
14-04-2018 14:57
Laat de grootste inkomstenbron van Noorwegen nou bestaan uit de opbrengsten van olie...ook al zo'n fossiele brandstof die er over niet al te lange tijd voor een groot deel uit zal gaan en dan hebben ze daar ook een probleem qua overheidsinkomen.

Wanneer domheid pijn gaat doen loop jij de hele dag te gillen. 95 % van de elektriciteit wordt bij ons opgewekt door waterkrachtcentrales. Bij de huidige progressie van elektrisch rijden zitten wij in ieder geval beter dan Nederland en de rest van Europa.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
16-04-2018 14:34
Wanneer domheid pijn gaat doen loop jij de hele dag te gillen. 95 % van de elektriciteit wordt bij ons opgewekt door waterkrachtcentrales. Bij de huidige progressie van elektrisch rijden zitten wij in ieder geval beter dan Nederland en de rest van Europa.
Goed lezen.......de grootste inkomstenbron, niet de grootste energie-opwekkingsbron.
Op díé fiets!
Alle reacties Link kopieren
Stellafietst schreef:
16-04-2018 15:14
Goed lezen.......de grootste inkomstenbron, niet de grootste energie-opwekkingsbron.

..........en daardoor ook een grote inkomstenbron.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
De feitelijke discussie:
KroegFilosoof schreef:
03-02-2018 17:24
Het is in Groningen volgens mij nog nooit boven de 3.8 op de schaal van richter geweest. Tot 4.0 is het, uit mijn hoofd, kan er naast zitten, een lichte aardbeving. Volgens richter is het dan

3 tot 3,9
Licht
Veel mensen nemen trillingen als van een voorbijrijdende vrachtwagen waar; tegen elkaar staande glazen rinkelen; hooguit zeer lichte schade mogelijk, zoals losse dakpannen.
Stellafietst schreef:
03-02-2018 17:28
Wiki:
De aardbevingen in Noordoost-Groningen veroorzaken veel schade aan woningen omdat deze zich voordoen op slechts drie kilometer onder het aardoppervlak. Bovendien zorgt de kleigrond voor een golvende werking aan het oppervlak wat er eveneens voor zorgt dat de schade aan huizen en gebouwen veelal aanzienlijk is.
KroegFilosoof schreef:
03-02-2018 17:39
En op dit punt spreken wetenschappers elkaar tegen. Als door een golfbeweging de aardbeving heftiger is, dan zou het op de schaal van richter beduidend hoger moeten zijn. Dan hebben ze geen beving van 3.2 maar 6.0 .
Nee, KroegFilosoof. Wetenschappers spreken elkaar niet tegen. Jíj snapt alleen niet wat de Richter schaal betekent. Om precies te zijn:
Richter definieerde een aardbeving met magnitude 3 als een aardbeving die op een Wood-Anderson seismograaf een uitwijking van 1 mm opwekt op een epicentrale afstand van 100 km.
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Richter

Daarmee hangt de impact van een aardbeving met een gegeven sterkte op deze schaal per definitie af van de diepte. Dat staat ook duidelijk vermeld op diezelfde wiki pagina:
Een aardbeving met een magnitude van 2,0 op normale diepte kan onder optimale omstandigheden nog net worden gevoeld. De zeer ondiepe bevingen in Noord-Nederland (tot maximaal 3 kilometer diep) kunnen soms al bij een magnitude van 1,2 worden gevoeld. In Zuid-Nederland komen bevingen voor op een diepte van 30 kilometer, die pas worden gevoeld bij een magnitude groter dan 3,0.
Kortom: jouw bewering dat de gemeten aardbevingen "licht" waren komt voort uit jouw onbegrip van de Richter schaal. Begrijpelijk misverstand, maar het is gewoon niet waar.

Vaak blijken zaken bij verder doorgraven iets ingewikkelder in elkaar te zitten dan je als kroegfilosoof zou denken. Proost. :cheers:
kennis is knowledge
Alle reacties Link kopieren
SubterraneanHomesickAlien schreef:
16-04-2018 17:17
Vaak blijken zaken bij verder doorgraven iets ingewikkelder in elkaar te zitten dan je als kroegfilosoof zou denken. Proost. :cheers:



Wikipedia vertrouw ik sowieso niet zonder bronvermelding. Dus feitelijk zeg je dus dat een aardbeving van 2.8 op de schaal van richter eigenlijk een aardbeving is van 5.0 op diezelfde schaal van Richter.........
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
Nee.

Wat ik zeg, is dat de schaal van Richter je niet rechtstreeks vertelt wat de impact van een aardbeving is. De schaal van Richter meet namelijk de hoeveelheid energie die vrijkomt bij het epicentrum. Dat is de magnitude.

De intensiteit vertelt je de lokale impact, dus wat het effect ervan is. Die hangt ervan af hoe ver je van het epicentrum vandaan bent. En hoe dichter bij het oppervlak het epicentrum ligt, hoe groter de intensiteit erboven op de grond.

Snap je het nu?

Als je Wiki niet vertrouwt heb ik ook nog wel andere bronnen voor je hoor. Hier wordt het verschil tussen magnitude en intensiteit bijvoorbeeld ook uitgelegd:

https://www.gns.cri.nz/Home/Learning/Sc ... -Intensity
anoniem_266123 wijzigde dit bericht op 16-04-2018 18:05
7.67% gewijzigd
kennis is knowledge
KroegFilosoof schreef:
14-04-2018 10:07
Vandaag weer een 'heftige' aardbeving in het noorden. 2.8 op de schaal van richter......zo zwaar dat het nooit door mensen zelf kan worden waargenomen. Het is nog niet eens een trilling, dus waarom is dat nieuws ? Zelfs de zwaarste aardbeving in Groningen was maar 3.6 op de schaal van Richter.......is nog niet eens genoeg om een dakpan te verschuiven.........Dus zijn al die toekomstige maatregelen niet een beetje overdreven ?
Je bent van harte welkom om in het aardbevingsgebied te komen wonen. Er staan genoeg huizen te koop voor spotprijsjes.

Als je dan een paar bevingen hebt meegemaakt dan praten we weer verder, deal?
Alle reacties Link kopieren
SubterraneanHomesickAlien schreef:
16-04-2018 17:56
Nee.

Wat ik zeg, is dat de schaal van Richter je niet rechtstreeks vertelt wat de impact van een aardbeving is. De schaal van Richter meet namelijk de hoeveelheid energie die vrijkomt bij het epicentrum. Dat is de magnitude.

Snap je het nu?

Thanks, ik snap er nu meer van. Toch denk ik dat één en ander ook afhankelijk is van de bouwstructuur, ouderdom en onderhoud van gebouwen. M.a.w., dezelfde gebouwen zouden in bijvoorbeeld in een veengebied allang gesloopt en vervangen zijn door een sterker exemplaar. En omdat ze in dit gebied de schuld kunnen geven aan de gaswinning doet iedereen met een krakkemikkig pand dit ook. Terwijl dit nooit altijd alleen de oorzaak kan zijn.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
Lil0u schreef:
16-04-2018 18:01
Je bent van harte welkom om in het aardbevingsgebied te komen wonen. Er staan genoeg huizen te koop voor spotprijsjes.

Als je dan een paar bevingen hebt meegemaakt dan praten we weer verder, deal?


Zelfs voordat er aardbevingen waren wilden mensen er niet graag wonen. Alleen hardnekkige noorderlingen en een enkele randstedeling die dankzij de lage huizenprijzen eindelijk hun flatje konden inruilen voor een vrijstaand huisje met een tuin. En die rollen nu jankend over straat omdat het misschien achteraf een foute keuze was.

BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
KroegFilosoof schreef:
17-04-2018 08:34
Zelfs voordat er aardbevingen waren wilden mensen er niet graag wonen. Alleen hardnekkige noorderlingen en een enkele randstedeling die dankzij de lage huizenprijzen eindelijk hun flatje konden inruilen voor een vrijstaand huisje met een tuin. En die rollen nu jankend over straat omdat het misschien achteraf een foute keuze was.

Er hebben altijd mensen in dat gebied gewoond. Al eeuwenlang. Wat minder dan in de steden, maar alsnog, er woonden gewoon mensen.

En nogmaals: je hebt kennelijk geen idee van de impact van de bevingen, dat is verder niet erg, maar roeptoeter niet zo hard vanuit het westen als je zelf geen beving hebt meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
17-04-2018 08:29
Thanks, ik snap er nu meer van. Toch denk ik dat één en ander ook afhankelijk is van de bouwstructuur, ouderdom en onderhoud van gebouwen. M.a.w., dezelfde gebouwen zouden in bijvoorbeeld in een veengebied allang gesloopt en vervangen zijn door een sterker exemplaar. En omdat ze in dit gebied de schuld kunnen geven aan de gaswinning doet iedereen met een krakkemikkig pand dit ook. Terwijl dit nooit altijd alleen de oorzaak kan zijn.
Ik heb je net uitgelegd waarom die aardbevingen helemaal niet zo licht waren. Toch beweer je dat alle gebouwen met schade krakkemikkig zijn. Waar baseer je dat dan op? Heb je dat ergens gelezen? Heb je die gebouwen zelf gezien? Of vertrouw je mensen die schade melden bij voorbaat niet?
kennis is knowledge
Alle reacties Link kopieren
SubterraneanHomesickAlien schreef:
17-04-2018 08:52
Ik heb je net uitgelegd waarom die aardbevingen helemaal niet zo licht waren. Toch beweer je dat alle gebouwen met schade krakkemikkig zijn. Waar baseer je dat dan op? Heb je dat ergens gelezen? Heb je die gebouwen zelf gezien? Of vertrouw je mensen die schade melden bij voorbaat niet?

Laten we dit onderzoek vooral aan onafhankelijke experts overlaten....Maar niemand durft het voor de NAM op te nemen omdat je meteen bedreigd wordt en met pek en veren de provincie wordt uitgetrapt. ...Ik vind dat ieder verhaal 2 kanten heeft. Maar het lijkt er in dit land meer op dat hoe harder je jankt, hoe meer je gelijk krijgt. Let maar op, wanneer het hele land de gevolgen voelt van een dichte gaskraan, dan keert de publieke opinie zich binnen no time tegen de Groningers. En stemt het hele land om alles dan maar plat te gooien daar en dat ze dan maar hier moeten komen wonen wanneer de gaswinning gewoon door gaat.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
Toch heel knap, dat in dit gebied waar nooit iemand wilde wonen zoveel middeleeuwse kerken staan, bijna 100. De top 10 staat in het epicentrum van het aardbevingsgebied.

https://hotspotholland.nl/groningen-mid ... se-kerkjes
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Joh, er schijnt ook een aardgasveld bij Woerden te liggen, gaan ze dat toch lekker
leegpompen en wachten tot Utrecht gaat beven en verzakken........ who needs Groningen
:bonk:
Op díé fiets!
KroegFilosoof schreef:
17-04-2018 09:07
Laten we dit onderzoek vooral aan onafhankelijke experts overlaten....Maar niemand durft het voor de NAM op te nemen omdat je meteen bedreigd wordt en met pek en veren de provincie wordt uitgetrapt. ...Ik vind dat ieder verhaal 2 kanten heeft. Maar het lijkt er in dit land meer op dat hoe harder je jankt, hoe meer je gelijk krijgt. Let maar op, wanneer het hele land de gevolgen voelt van een dichte gaskraan, dan keert de publieke opinie zich binnen no time tegen de Groningers. En stemt het hele land om alles dan maar plat te gooien daar en dat ze dan maar hier moeten komen wonen wanneer de gaswinning gewoon door gaat.
Maar waarom zou iemand het willen opnemen voor de NAM? Het verhaal heeft zeker meer kanten, maar aangetoond is dat zowel de overheid als de NAM geen oog hebben gehad voor de veiligheid maar alleen voor geld verdienen. Lees dit: https://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderz ... -groningen, gezien je interesse in het thema kan ik het je echt aanraden.

Ik vind dat je heel extreem en eenzijdig denkt. Ook zonder de aardbevingen in Groningen zullen we af moeten van fossiele brandstoffen. Het is juist beter als Nederland daar zo snel mogelijk mee begint. Nederland is een kenniseconomie en het is alleen maar goed als we hier expertise opbouwen die we naar het buitenland kunnen exporteren. Net als met onze waterbouwkunde :)
Alle reacties Link kopieren
htt[url]ps://www.nu.nl/koningsdag/5242760/aantal-kij ... daald.html[/url]

Gek he dat iedereen afhaakt. Bij elk gesprek dat iemand van het koninklijk huis aanknoopte met een lokale huilebalk begonnen ze te janken over aardbevingen. Tragisch dieptepunt was een in elkaar geknutseld schaalmodel van een gebouw die geplaatst was op een stellage die heen en weer stond te schudden.......Het was koningsdag, maar het leek wel dodenherdenking.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
KroegFilosoof schreef:
28-04-2018 11:17
htt[url]ps://www.nu.nl/koningsdag/5242760/aantal-kij ... daald.html[/url]

Gek he dat iedereen afhaakt. Bij elk gesprek dat iemand van het koninklijk huis aanknoopte met een lokale huilebalk begonnen ze te janken over aardbevingen. Tragisch dieptepunt was een in elkaar geknutseld schaalmodel van een gebouw die geplaatst was op een stellage die heen en weer stond te schudden.......Het was koningsdag, maar het leek wel dodenherdenking.
:there:
Ik zou zeggen, kom hier in Slochteren eens een rondje doen als je durft.
Dan mag je hier op het forum vertellen dat het wel allemaal mee valt.
Je weet niet eens waar je het over hebt.
Je bent uitgenodigd bij deze.
Alle reacties Link kopieren
Hij mag van zijn moeder maar 50 meter van huis weg...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
KroegFilosoof schreef:
16-04-2018 14:34
Wanneer domheid pijn gaat doen loop jij de hele dag te gillen. 95 % van de elektriciteit wordt bij ons opgewekt door waterkrachtcentrales. Bij de huidige progressie van elektrisch rijden zitten wij in ieder geval beter dan Nederland en de rest van Europa.
Was het maar waar.
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
30-04-2018 19:30
Was het maar waar.
Hij schijnt in Noorwegen te wonen, al of niet dat land in Scandinavië ;-)
nounou
Alle reacties Link kopieren
KroegFilosoof schreef:
03-02-2018 09:16
Erg makkelijk om wanneer je iets leest wat je niet bevalt te melden dat er wellicht iets scheelt aan de geestelijke gezondheid van de boodschapper.
Het enige wat ik doe is twijfelen aan de eenzijdige berichtgeving van de media die hun vingers niet willen branden.
En dat mensen zo overtuigd zijn van hun gelijk dat iedereen die een andere mening heeft meteen bedreigd wordt.
Hier zit wel een punt in, ook al kan ik me niet helemaal in je OP vinden.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
http://www.dvhn.nl/groningen/Groninger- ... 28815.html

Voor de tweede keer is het niet de minister maar een boer uit Zijldijk die geheime gaswinningsdocumenten openbaart. Het is tijd voor een parlementaire enquête, betoogt hij. „De overheid is aansprakelijk voor wat in Groningen gebeurt.”
Kaarsrecht zit Sijbrand Nijhoff op zijn stoel in het kantoor van zijn advocaten in Leeuwarden. Het is een zonnige vrijdagochtend in mei, vier maanden nadat hij de geheime overeenkomst uit 1963 over de gaswinning in Groningen tevoorschijn toverde. Ook vandaag heeft hij iets opgeduikeld. Op tafel ligt een stapel papier met handtekeningen uit 1971 en 1972.
De 77-jarige boer uit Zijldijk oogt vastberaden. „Ik ben het zat”, zegt hij. „De Groningers worden al meer dan vijftig jaar belazerd. We hebben recht op eerlijke antwoorden.”




Mysterieuze overeenkomst uit 1963
Nijhoff verraste vriend en vijand toen hij in januari de mysterieuze overeenkomst uit 1963 tussen de Staatsmijnen, de NAM en de voorlopers van Shell en ExxonMobile aan Dagblad van het Noorden overhandigde. De krant publiceerde het document, waardoor het na 55 jaar geheimhouding en vele vergeefse zoektochten voor iedereen te lezen was.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
http://www.dvhn.nl/economie/Postuum-eer ... 96426.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven