Komt die grote knal in Groningen eigenlijk wel ?

03-02-2018 08:11 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tot nu toe vind ik al die commotie over aardbevingen in Groningen schromelijk overdreven. Er zijn geen gewonden gevallen, en zijn de trillingen die worden waargenomen in huizen van de 'slachtoffers' vergelijkbaar met wonen aan het spoor of aan een weg waar een vrachtwagen langskomt. Veel van de gevallen van instortingsgevaar is deels ook te wijten aan achterstallig onderhoud en de meeste van deze ontzettend oude panden zouden zonder de gaswinning ook op de nominatie hebben gestaan om gesloopt te worden. Veel van de bewoners wijten de waardevermindering van hun huis aan de gaswinning, maar niemand wil daar eigenlijk wonen. Nu kan het volk daar nog rekenen op support van opportunistische bekende Nederlanders en politici. Ik vraag mij af of dat wanneer iedereen in Nederland 100 tot 200 euro per maand aan gas meer moet betalen zij nog kunnen rekenen op sympathie uit de rest van Nederland. En komt die grote knal eigenlijk wel waar ze het altijd over hebben en worden we gewoon in de maling genomen en kun je dat nooit voorspellen ?
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Pientjexxxx schreef:
03-02-2018 13:58
Ik denk dat er wel degelijk echte schade is die door de aardbevingen zijn veroorzaakt, maar ik denk dat er bij veel huizen ook sprake is van achterstallig onderhoud en dat deze mensen graag meeliften met de schadevergoedingsprocedure.

Op tv zag ik regelmatig heel oude, niet onderheide huizen langskomen, waar jaren niets aangedaan is en daar zaten dan scheuren in. In mijn buurt (Randstad) staan ook dergelijke woningen met scheuren terwijl hier nooit een aarbeving is geweest.
Dat denk je verkeerd. Ook nieuw gebouwde huizen scheuren.
miekemv schreef:
03-02-2018 22:03
Dat denk je verkeerd. Ook nieuw gebouwde huizen scheuren.
Zelfs de bouw van het nieuwe Groninger forum moet aangepast en aardbevingsbestendig. En dat is midden in Stad!
Doreia schreef:
03-02-2018 22:05
Zelfs de bouw van het nieuwe Groninger forum moet aangepast en aardbevingsbestendig. En dat is midden in Stad!
Ja klopt.

Ik vind het eigenlijk wel erg dat een dergelijk topic wordt geopend over de ruggen van mensen met veel leed en dat maar eventjes ter discussie te stellen.

Sorry ik vind het te ver gaan en niet topicwaardig.
miekemv schreef:
03-02-2018 22:10
Ja klopt.

Ik vind het eigenlijk wel erg dat een dergelijk topic wordt geopend over de ruggen van mensen met veel leed en dat maar eventjes ter discussie te stellen.

Sorry ik vind het te ver gaan en niet topicwaardig.
Gelukkig voor hem durft kroegfilosoof zijn ouders niet te vragen hem naar Loppersum te rijden. Of misschien wassen zijn ouders hem de oren.
Alle reacties Link kopieren
Inwoners van aardbevingsbestendige huizen in Loppersum hebben schade gemeld na de aardbeving maandag van 3,4 op de schaal van Richter. De huizen werden halverwege 2017 opgeleverd.

Woordvoerder Arjan van de Leur van Centrum Veilig Wonen (CVW) in Appingedam bevestigt de schademeldingen. ,,Het gaat om schade aan twee woningen. Voor ons is dat aanleiding om ook de andere huizen goed te bekijken.’’

Jarinowoningen
In Loppersum wordt een plan ontwikkeld van 42 vervangende huizen voor de destijds gesloopte Jarinowoningen. De helft daarvan is inmiddels opgeleverd. Van de Leur: ,,De mensen die de schade hebben gemeld, zijn toch behoorlijk van slag. Dat valt te begrijpen. Het is niet niks wat er is gebeurd. De beving bij Zeerijp hakt er stevig in.’’
Misverstand over bevingsbestendig
Van de Leur zegt dat het begrip bevingsbestendig tot misverstanden leidt. Veel mensen denken dat je dan in een huis woont waar geen schade kan ontstaan. Dat is niet zo. Bevingsbestendig wil alleen zeggen dat je bij een zware beving veilig uit je huis kunt komen. Daar is genoeg tijd voor. We leggen dat goed uit, maar het komt niet altijd duidelijk over.’’

Schade aan stucwerk
Uit de eerste berichten bij CVW blijkt dat in de nieuwe bevingsbestendige woningen schade aan stucwerk is ontstaan. ,,Dat is eenvoudig te verhelpen.’’ Het CVW bekijkt de komende dagen in het gasgebied zeventien woningen van mensen die zich na de beving in Zeerijp onveilig voelen in hun huis. ,,Die signalen nemen we zeer serieus. We kijken wat er aan de hand is. Als de situatie niet ernstig is, blijkt vaak dat ze na enige uitleg toch weer gerustgesteld zijn.’’

In een uiterste situatie wordt besloten tot uithuisplaatsing. Bouw- en woningtoezicht van de gemeenten wordt dan gevraagd een second opinion te geven. Als de veiligheid in het geding is, moet de burgemeester toestemming geven voor de uithuisplaatsing
.


http://www.dvhn.nl/groningen/Onvrede-ov ... 07602.html

Aardbevingsbestendig is helaas niet wat je zou denken.
Deze huizen zijn amper een half jaar oud en moeten opnieuw gestuct worden....
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd of dit gebouw aardbevingsbestendiger is dan de nieuwe woningen in Loppersum. Het zou ook milieuvriendelijk zijn, want het levert meer energie op dan dat het verbruikt. En stukken sneller klaar dan het Forum.

https://www.epi-kenniscentrum.org/energ ... ijsgebouw/


Aardbevingsveilig bouwen
De Energy Academy Europe is een van de eerste
Groningse gebouwen die aardbevingsveilig is ontworpen.
Mocht er een beving zijn, dan zullen zes zogeheten
seismische wanden de energie van de aardschokken
absorberen. Het gebouw beweegt dan flexibel rondom
deze stevige, seismische kernen.
Andere bijzondere kenmerken om het gebouw
aardbevingsveilig te maken zijn: extra gehard en gelaagd
glas, loopbruggen in het atrium als verbinding tussen
bouwdelen en een dak dat als geheel kan meebewegen.
Uniek aardbevingstype in Groningen
In Groningen kennen we door de gaswinning geïnduceer-
de bevingen. Deze hebben een ander effect dan tektoni-
sche aardbevingen die optreden als gevolg van natuurlijke
breuklijnen in de aardkorst, zoals bijvoorbeeld in Japan.
‘Groningse bevingen’ zijn vaak kort en stevig, waarbij een
verticale versnelling (compressiegolf) wordt gevolgd door
een horizontale versnelling (schuifgolf). De schade kan
dan ook groter zijn dan bij een vergelijkbare natuurlijke
beving. De Schaal van Richter biedt hier geen juiste maat.
Het gaat in Groningen om het effect van de grondversnel-
ling (Peak Ground Acceleration).
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
miekemv schreef:
03-02-2018 22:03
Dat denk je verkeerd. Ook nieuw gebouwde huizen scheuren.
Ik ontken toch niet dat er schade is? Alleen denk ik dat niet alle scheuren in muren in Groningen direct met aardbevingen te maken hebben. Zelf heb ik in een niet onderheide woning buiten Groningen gewoond waar de muren ook scheurden.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
04-02-2018 01:38
Ik ontken toch niet dat er schade is? Alleen denk ik dat niet alle scheuren in muren in Groningen direct met aardbevingen te maken hebben. Zelf heb ik in een niet onderheide woning buiten Groningen gewoond waar de muren ook scheurden.
Nogmaals, schade door aardbevingen is goed aan te tonen.
Pientjexxxx schreef:
04-02-2018 01:38
Ik ontken toch niet dat er schade is? Alleen denk ik dat niet alle scheuren in muren in Groningen direct met aardbevingen te maken hebben. Zelf heb ik in een niet onderheide woning buiten Groningen gewoond waar de muren ook scheurden.
Als de echte bevingsschade al bij de Helsdeuren vandaan moet worden gehaald betwijfel ik of je dit wil gaan aangrijpen om te frauderen met schade dat niet bevingsgerelateerd is.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
04-02-2018 01:38
Ik ontken toch niet dat er schade is? Alleen denk ik dat niet alle scheuren in muren in Groningen direct met aardbevingen te maken hebben. Zelf heb ik in een niet onderheide woning buiten Groningen gewoond waar de muren ook scheurden.
Heipalen zijn tot nu toe verticaal gewapend. Dat helpt niet tegen aardbevingen.
Er is nog geen nieuw Bouwbesluit, maar waarschijnlijk wordt daarin opgenomen dat heipalen óók horizontaal moeten worden gewapend.

Het gebouw van de Energy Academy in Groningen heeft zelfs geen heipalen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Je hebt wel gelijk hoor pientje, er zijn natuurlijk ook scheuren door achterstallig onderhoud, maar zoals boven werd gezegd: dat kan je vaak uitzoeken. Scheuren door bodemtrilling zitten bijvoorbeeld op een andere plek, of de omstandigheden zijn zo dat een scheur door 'gewone' oorzaak niet logisch is.

En het kan zijn dat er wel achterstallig onderhoud is, maar dat het erger is geworden door bevingen. Dat heet B schade en wordt ook vergoed. En ja, dan zal er wel eens een scheur zijn die in zijn geheel hersteld wordt omdat hij voor de helft door bevingen komt. Maar zonder de bevingen was het makkelijker zelf te herstellen.

De NAM moet bewijzen dat het niet door bevingen komt, in plaats van dat jij moet bewijzen dat het dat wel is en niet het achterstallig onderhoud. Maar het is niet zo dat elke scheur in Groningen automatisch betaald wordt. Over letterlijk elk scheurtje wordt gesteggeld.
Alle reacties Link kopieren
The College voor de Rechten van de Mens, the Dutch NHRI, in 2015 confirmed that The State ignores
human rights in Groningen and concluded that the rights to health, security and safe and adequate housing
and living conditions are at stake. It proclaimed that the State is primarily responsible to guarantee these
rights are respected, protected and fulfilled.30
In addition to those human rights, the right to life and family life, as protected under ICCPR and the
European Convection on Human Rights and the (long term sustainability elements - protecting currently
clean sources - of the) right to water, are threatened and violated in Groningen.
The general human rights principle of equity is also at stake, whereas the people of Groningen have
provided with wealth a lot of monetary wealth for the whole country, receiving relatively little of that
money in return. However, they have to live with the earthquakes, the damages thereof to their property
and to their health. This impacts the people of Groningen today, but also their children and future
generations. Therefore the principle of intergenerational equity is also at stake in Groningen.
Human Rights and Business and Access to Remedies
Besides taking too little action to restrict the amount and impact of the earthquakes, remedies are often hard
to obtain for people with damage. The Dutch State often points at the NAM, the Shell and Exxon owned
company, which explores the gas, as being responsible for dealing with damages and complaints for the
people of Groningen. However, the Dutch State remains primarily responsible based on human rights.
This is also confirmed through the UN Guiding Principles on Business and Human Rights. These same
Principles require the State to ensure that effective human rights due diligence is implemented by NAM.
“The legal obligations of the State to respect and protect human rights are additional to the enterprise’s own
responsibility to respect human rights and do not diminish it in any regard. The human rights due diligence
process should uncover risks of non-legal (or perceived) as well as legal complicity and generate
appropriate responses.” and “Due diligence has been defined as “such a measure of prudence, activity, or
assiduity, as is properly to be expected from, and ordinarily exercised by, a reasonable and prudent [person]
under the particular circumstances; not measured by any absolute standard, but depending on the relative
facts of the special case”.



https://www.google.nl/url?q=https://upr ... cZtA6ZPQCs
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Leuk die aardbevingsbestendige huizen waar je veilig uit kunt komen als de nood aan de man is. Maar die ontsierende scheuren in je stucwerk moet je er maar bij nemen, want ja: dat gebeurt nu eenmaal.

Wij zijn de aardbevingsgebieden nog net niet uit gerend na meermaals de toko tijdelijk te moeten verlaten wegens herstelwerkzaamheden. En na de zoveelste muur die door midden ging hebben we besloten te verhuizen. Het was een nieuwbouw huis. Op de rand van het bevingsgebied. Prachtig verbouwd. Strak in het pak, en toch een blok aan ons been.

We zijn nog net niet midden in het centrum op de hondsrug gaan wonen. Geen klei maar zand. Hatsekidee. Geen aardbevingsrapport te vinden over dit adres. Dikke prima. Huis netjes verkocht. Kon beter, kon minder. En dan hier een nieuwe start.
Je raadt het al: weer een aardbeving. En ik schrok me de tandjes. Halve huis aan gort. BInnenmuur door. Radio en tv erbij gehaald. Ik was en ben pisheet. Net weer een verbouwing achter de rug. Mijn nieuwe stucwerk nu al naar de tyfes. Nergens kan je je schade melden. En je mag het niet eens zelf herstellen dus ik koekeloer nu naar tig scheuren aan. Hopende dat mijn binnenmuur er niet uitkukelt want die is door en door (dus voor en achterkant van plafond tot bodem) doormidden. En aan het plafond vd uitbouw zit een enorme krak. En boven op de geijkte plekken (ramen, duren, verwarming etc)

Het is niet alleen ontsierend maar de mensen zijn ook gewoon boos en teleurgesteld. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Mensen zijn boos omdat hun eigen woning, hun bezit, onder hun handen afbrokkelt en minder waard wordt. Omdat ze kunnen melden tot ze een ons wegen maar dat je ooit of misschien wel nooit geholpen gaat worden. De realiteit is dat je jaren van je leven kwijt bent met gesprekken, melden, papierwerk invullen, dossier opbouw, wegens wisseling vd wacht opnieuw kunt beginnen, dan is er van alles toegezegd en dan ineens is het C schade dan moet je een contraexpertise bedrijf van wc eend laten komen. Ben je al gauw weer anderhalf jaar verder, en ondertussen komen de bevingen en gaan de bevingen en worden bestaande scheuren hele spelonken.
Het is niet zo dat we zomaar een zak met geld krijgen of niet moeten zeuren of dat het wel meevalt.
De materiele schade is afschuwelijk, onderschat dat niet, maar de onveiligheid en je niet gehoord voelen is minstens zo erg.
We voelen ons bij de neus genomen, uitgelachen en we zitten weer volop in de mallemolen en er is niet eens een orgaan die alles gaat komen beoordelen. Dat kan nog wel anderhalf jaar duren. Melden heeft geen enkele zin.

En voor iedereen die denkt dat 3,5 op de schaal van richter gelul in de ruimte is moet een en ander even in perspectief zien.
De gewone aardbevingen van 5 of 6 of zelfs 7 spelen zich af diep in de grond; zo'n 30 km diep. Deze bevingen spelen zich af op 3! km diepte, de impact van een 3 op de schaal van richter is daarom ook veel heftiger. Je voelt het, je hoort het, je huis kraakt en je lampen schudden en je boeken vallen uit de kast.
Het is niet 1 keer maar soms meerdere keren per week en dat jaar in jaar uit. Alles wat je opbouwd is in 1 beving weer weg en kan je weer van voren af aan beginnen.

En dan te bedenken dat vrijwel al het gas wat hier onze huizen kapot maakt elders heen gaat. Het is met geen pen te beschrijven wat dit met de mensen doet hier.
Oordelen is makkelijk. Maar het ware verhaal van de man of de vrouw die er woont is toch wel degelijk andere koek.

En als je denkt dat je zomaar centen krijgt voor een random scheur in je muur: think again! Dat is zo'n totale onzin, dat ik niet eens weet met te beginnen te vertellen dat het echt 180 graden anders is dan sommigen denken. Bovendien is er bijna geen geld in de wereld die jou je veiligheidsgevoel, toch een basisrecht in dit land, terug kan geven na te meegemaakt te hebben.

I rest my case.
Schade aan de huizen komt door de ondergrond. Groningers wonen op klei en de grond zakt. Dus je woning komt steeds lager te liggen. Er is een filmpje die precies laat zien hoe dat gaat. Heel verhelderend.

Bevingschade ziet er trouwens totaal anders uit dan een random scheur in de muur. Dat kan ik zelfs beoordelen. Er zijn typische plekken waar aardbevingsschade zich als eerste laat zien en er zijn bepaalde vorm etc waar je al van alles aan af kunt lezen.

Gewone werkingsscheuren zien er echt wel anders uit.
Achterstallig onderhoud vertaalt zich niet in een verzakte voorgevel of scheur in je stucwerk van boven naar beneden en een lekke kruipruimte en doormidden gescheurde tegels.
Alle reacties Link kopieren
Gescheurde ziekenhuisvloeren, gescheurde mestkelders, gescheurde parkeergaragevloeren....

https://www.nu.nl/gaswinning-groningen/ ... erijp.html

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/188720/S ... aardbeving

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/189249/B ... ingen-lekt


Deze man verdient geen lintje, maar een standbeeld omdat hij de "geheime documenten" van de Nederlandse Staat heeft geopenbaard. Hij procedeert al jaren en wordt nog steeds van het kastje naar de muur gestuurd.

https://brandpuntplus.kro-ncrv.nl/brand ... oer-horen/

http://www.groninger-bodem-beweging.nl
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Yggdrasil- schreef:
04-02-2018 09:26
Schade aan de huizen komt door de ondergrond. Groningers wonen op klei en de grond zakt. Dus je woning komt steeds lager te liggen. Er is een filmpje die precies laat zien hoe dat gaat. Heel verhelderend.

Bevingschade ziet er trouwens totaal anders uit dan een random scheur in de muur. Dat kan ik zelfs beoordelen. Er zijn typische plekken waar aardbevingsschade zich als eerste laat zien en er zijn bepaalde vorm etc waar je al van alles aan af kunt lezen.

Gewone werkingsscheuren zien er echt wel anders uit.
Achterstallig onderhoud vertaalt zich niet in een verzakte voorgevel of scheur in je stucwerk van boven naar beneden en een lekke kruipruimte en doormidden gescheurde tegels.
Nou, dan denk ik dat je toch eens hier moet komen kijken naar oude woningen. Ik kan je legio woningen tonen waar de voorgevels zijn verzakt en waarvan het stucwerk vol met scheuren zit. Zelfs in onze redelijk jonge woning heb ik scheuren in tegels en muren. Als je woning op een slappe ondergrond, zoals bijvoorbeeld veen, is gebouwd dan werken trillingen van veel zwaar verkeer ook door.

Natuurlijk moet de schade in Groningen netjes worden vergoed, helemaal mee eens, want die schade door aardbevingen is er wel degelijk. Het is alleen niet zo dat er alleen in Groningen woningen met scheuren en verzakte gevels staan.
Alle reacties Link kopieren
..
lopervanhiernaardaar wijzigde dit bericht op 04-02-2018 10:49
Reden: geen toegevoegde waarde
99.26% gewijzigd
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Pientjexxxx schreef:
04-02-2018 10:18


Natuurlijk moet de schade in Groningen netjes worden vergoed, helemaal mee eens, want die schade door aardbevingen is er wel degelijk. Het is alleen niet zo dat er alleen in Groningen woningen met scheuren en verzakte gevels staan.
Dat zegt hier ook niemand natuurlijk.
In Groningen is het wel zo dat de NAM moet aantonen dat de schade niet door de gaswinning wordt veroorzaakt en niet de bewoner. De bewijslast is dus omgedraaid. Dat is niet zonder reden gebeurd. De context/de omstandigheden zijn niet te vergelijken met de rest van het land.
KroegFilosoof schreef:
03-02-2018 10:53
Juist niet. Anders zat ik wel bij de rest van jankend Nederland bij Jinek of DWDD. Ieder verhaal heeft meerdere kanten. In mijn misschien simpele optiek word ik alleen geinformeerd over alle vermeende slachtoffers daar. Het wordt zelfs zo erg dat het misschien wel uitdraait op gewelddadige akties waar sommigen al mee lopen te dreigen. Maar ik denk dat deskundigen daarom bang zijn een tegengeluid te laten horen omdat zij terplekke vanwege massahysterie opgehangen worden.
Blijkbaar zit het je zo dwars allemaal dat je eenzijdig geïnformeerd wordt, dat je er een topic over opent.
Maar toen je ter plekke in Groningen poolshoogte ging nemen om jezelf ervan te overtuigen hoe het werkelijk zit, wat zag je toen?

Ik neem aan dat wanneer je twijfelt aan alle berichtgevingen dat je dan zelf gaat kijken.
Pientjexxxx schreef:
04-02-2018 10:18
Nou, dan denk ik dat je toch eens hier moet komen kijken naar oude woningen. Ik kan je legio woningen tonen waar de voorgevels zijn verzakt en waarvan het stucwerk vol met scheuren zit. Zelfs in onze redelijk jonge woning heb ik scheuren in tegels en muren. Als je woning op een slappe ondergrond, zoals bijvoorbeeld veen, is gebouwd dan werken trillingen van veel zwaar verkeer ook door.

Natuurlijk moet de schade in Groningen netjes worden vergoed, helemaal mee eens, want die schade door aardbevingen is er wel degelijk. Het is alleen niet zo dat er alleen in Groningen woningen met scheuren en verzakte gevels staan.
Het werkt zo; een aardbeving is vaak meer dan 5000 nieuwe schades. Het gaat dus om acute schade en huizen met gevaar voor instorting. Zo duidelijker?
Alle reacties Link kopieren
PowerCube schreef:
03-02-2018 09:51
De gasbaten waren er voor het hele land, niet alleen voor Groningen, dus de kosten zullen ook door het hele land moeten worden gedragen, niet alleen door Groningen.

Prima als mensen zich niet in het onderwerp willen verdiepen maar kraam er dan ook geen onzin over uit zeg.
+1
miekemv schreef:
04-02-2018 11:20
Het werkt zo; een aardbeving is vaak meer dan 5000 nieuwe schades. Het gaat dus om acute schade en huizen met gevaar voor instorting. Zo duidelijker?
Lees mijn posts nu eens goed. Ik schrijf toch nergens dat er geen schade is in Groningen!!!
Pientjexxxx schreef:
04-02-2018 11:30
Lees mijn posts nu eens goed. Ik schrijf toch nergens dat er geen schade is in Groningen!!!
Wat wil je eigenlijk zeggen? Want natuurlijk verzakken, scheuren en storten huizen ergens anders ook in. Maar wat heeft dat te maken met de specifieke problematiek in Groningen en het conflict rondom vergoeden van de schade?
Pientjexxxx schreef:
03-02-2018 13:58
Ik denk dat er wel degelijk echte schade is die door de aardbevingen zijn veroorzaakt, maar ik denk dat er bij veel huizen ook sprake is van achterstallig onderhoud en dat deze mensen graag meeliften met de schadevergoedingsprocedure.

Op tv zag ik regelmatig heel oude, niet onderheide huizen langskomen, waar jaren niets aangedaan is en daar zaten dan scheuren in. In mijn buurt (Randstad) staan ook dergelijke woningen met scheuren terwijl hier nooit een aarbeving is geweest.
Op zandgrond is een koeiehuid afdoende als fundering.

Lees je eerst in voordat je oordeelt.
Ga niet praten over funderingsproblematiek in de randstad, en het vergelijken met Groninger zandgrond.

(Groninger klei en Veengrond werkt anders. Weet ik)
anoniem_210148 wijzigde dit bericht op 04-02-2018 12:10
Reden: Typo
3.40% gewijzigd
Mellona schreef:
04-02-2018 11:59
Op zandgrond is een koeiehuid afdoende als fundering.

Lees je eerst in voordat je oordeelt.
Ga niet praten over funderingsproblematiek in de randstad, en het vergelijken met Groninger zandgrond.

(Groninger klei en Veengrond werkt anders. Weet ik)
Heel Groningen is toch niet op zandgrond gebouwd?

Die fundering van koeienhuiden is trouwens onzin. Misschien kun je je ook eens inlezen:

https://www.quattro-expertise.nl/projec ... t-of-fabel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven