Komt er een Derde Golfoorlog?

05-01-2020 18:03 172 berichten
President Trump heeft met de liquidatie van de Iraanse generaal Soleimani in Irak de boel in het Midden Oosten weer flink op scherp gezet. Komt er een Derde Golfoorlog (of zelfs een wereldoorlog, aangezien Rusland en China bevriend zijn met Iran), en was dat de bedoeling van Trump?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... aketaanval
Alle reacties Link kopieren
Het is begonnen.
De Iraanse Revolutionaire Gardes hebben met raketten een luchtmachtbasis in Irak aangevallen waar Amerikaanse militairen zitten, en er is ook een aanval op een site in Erbil geweest.
Arm Irak.
nounou
Wat een puinhoop. Wat een puinhoop. Wat een puinhoop.
Aan dit kaartje kun je goed zien hoe de VS zich de afgelopen decennia heeft gepositioneerd rondom Iran. Het is net Risk.

Afbeelding
RikM schreef:
08-01-2020 09:08
Aan dit kaartje kun je goed zien hoe de VS zich de afgelopen decennia heeft gepositioneerd rondom Iran. Het is net Risk.

Afbeelding
Hoe ware de getallen onder leiding van Obama?
De afgelopen decennia...daar zat Obama ook in, en Bush, en Clinton, en Bush, en Reagan en Carter en Kennedy als ik me niet vergis ;)
kadanz schreef:
08-01-2020 10:00
De afgelopen decennia...daar zat Obama ook in, en Bush, en Clinton, en Bush, en Reagan en Carter en Kennedy als ik me niet vergis ;)

Het begon 30 jaar geleden met Bush Sr. en de eerste Golfoorlog. Eerst via Koeweit naar Irak, daarna Afghanistan, Libanon, Syrië, en nu Iran. Dan heb je de hele axis of evil wel zo ongeveer gehad (Noord-Korea is een verhaal apart, maar daar zijn ze ook mee bezig).
kadanz schreef:
08-01-2020 10:00
De afgelopen decennia...daar zat Obama ook in, en Bush, en Clinton, en Bush, en Reagan en Carter en Kennedy als ik me niet vergis ;)
Dat is niet mijn vraag. Ik ben benieuwd wat het verschil is met toen Obama nog aan de macht was en ik ga er vanuit dat nu de huidige cijfers gepubliceerd wordt en niet een optelsom van alle leiders.
RikM schreef:
08-01-2020 10:27
Het begon 30 jaar geleden met Bush Sr. en de eerste Golfoorlog. Eerst via Koeweit naar Irak, daarna Afghanistan, Libanon, Syrië, en nu Iran. Dan heb je de hele axis of evil wel zo ongeveer gehad (Noord-Korea is een verhaal apart, maar daar zijn ze ook mee bezig).
Het begon in de Tweede Wereld oorlog met de deal tussen de Amerikanen en de Saudi's.
Sophiever schreef:
08-01-2020 10:33
Dat is niet mijn vraag. Ik ben benieuwd wat het verschil is met toen Obama nog aan de macht was en ik ga er vanuit dat nu de huidige cijfers gepubliceerd wordt en niet een optelsom van alle leiders.
Nagenoeg geen.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt erop dat we eerst wat legers gaan verplaatsen en bijzetten voordat er gedobbeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
08-01-2020 10:39
Nagenoeg geen.
Exact. Geen.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
bizar ook dat er juist nu een Oekraïens vliegtuig in Iran crasht.

en dan nog een aardbeving in de buurt van een Iraanse kerncentrale.
wij slapen nooit.
Jeetje mensen wat is het hier stil. De raketten vliegen over en weer hoor..
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
08-01-2020 14:12
Jeetje mensen wat is het hier stil. De raketten vliegen over en weer hoor..
Welnee, er vliegt niets over en weer, alles en iedereen is in “overleg”. De hogere legerleiding wereldwijd. En minbuzas enz enz enz.
Al een account? Log dan hier in.
Een stuk spannender dan wel of geen kind nemen :)
Alle reacties Link kopieren
De Koerdische regiopresident Barzani heeft opgeroepen geen strijdtoneel te maken van Irak en benadrukt dat ze hulp nodig blijven houden van de coalitietroepen om IS te bestrijden.
Slovenië heeft besloten haar 6 (?) soldaten terug te trekken van de door de Duitsers geleide missie op de basis in Erbil die ook aangevallen is.
The Guardian heeft een goed liveblog: https://www.theguardian.com/us-news/liv ... -democrats

Bizar inderdaad dat het om een Oekraiens vliegtuig gaat dat is verongelukt.
@Kadanz, dat weet jij vast wel: is er een manier om internationaal toezicht bij het onderzoek naar de zwarte doos te forceren als een land die niet wil afgeven, zoals nu lijkt te gebeuren tussen Iran en Boeing?
nounou
kadanz schreef:
08-01-2020 14:22
Een stuk spannender dan wel of geen kind nemen :)
Zo grappig is het niet voor de mensen die dadelijk hun kinderen verliezen.
Trump heeft het goed opgelost. Hij onderneemt geen nieuwe militaire acties tegen Iran maar Iran krijgt wel sancties. Er komt dus geen 3e golfoorlog.
Er wordt nu gedacht dat Iran opzettelijk Amerikaanse slachtoffers vermeden heeft bij de raketaanval. Op die manier hebben ze toch een vergelding gedaan maar kan verdere escalatie voorkomen worden. Als dat zo is dan hebben ze het heel verstandig gespeeld.
Alle reacties Link kopieren
Beetje blaffen en grauwen naar elkaar, that’s it. Meer is het niet.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Bruintjedebeer schreef:
08-01-2020 17:23
Zo grappig is het niet voor de mensen die dadelijk hun kinderen verliezen.
Stel je niet aan, er gebeurt verder niks.
Al een account? Log dan hier in.
Trump de grote vredesstichter :)
Bruintjedebeer schreef:
08-01-2020 17:23
Zo grappig is het niet voor de mensen die dadelijk hun kinderen verliezen.
Jeetje bruintjedebeer, neem het niet zo letterlijk, je weet heel goed waar ik naar verwees.
yasmijn schreef:
08-01-2020 18:51
Beetje blaffen en grauwen naar elkaar, that’s it. Meer is het niet.

Behalve dan dat Iran nu een generaal minder heeft. :sarcastic:
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
08-01-2020 18:59
Behalve dan dat Iran nu een generaal minder heeft. :sarcastic:
Part of the game.
Al een account? Log dan hier in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven