Komt er een Derde Golfoorlog?

05-01-2020 18:03 172 berichten
President Trump heeft met de liquidatie van de Iraanse generaal Soleimani in Irak de boel in het Midden Oosten weer flink op scherp gezet. Komt er een Derde Golfoorlog (of zelfs een wereldoorlog, aangezien Rusland en China bevriend zijn met Iran), en was dat de bedoeling van Trump?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... aketaanval
willem1959 schreef:
06-01-2020 15:52
Nogmaals, je draagt bij gebrek aan inlevingsvermogen het verkeerde advies aan. Het gaat er niet om dat één iemand, ik in dit geval, al zijn bezittingen weggeeft.
Het gaat er om dat de maatschappij waarin wij nu leven (het woord samenleving dekt nauwelijks meer de waarde) uiteindelijk verrot is en dat dat alleen hersteld kan worden door een land via een oorlog weer terug bij start te brengen. En dat zou een hoop mensen uiteindelijk goed doen. Misschien niet de generatie die het betreft en de oorlog daadwerkelijk meemaakt, maar zeker de generaties daarna.
Je schijnt niet helemaal te begrijpen wat ik zeg, maar veel mensen die nu leven zijn rechtstreeks een generatie erna en veel zijn tweede, derde of zelfs vierde generatie oorlogsslachtoffer. Die hebben nog dagelijks te maken met de trauma's opgelopen uit de tweede wereldoorlog. En je kan als je de huidige maatschappij in Nederland of in Europa je niet aanstaat kan je toch emigreren naar een land waar volgens jou de samenhorigheid wel bestaat? Nederlanders zijn een van gelukkigste landen ter wereld dus ik denk toch hoe jij je voelt het voor een groot deel aan jezelf ligt en daar kan je prima wat aan doen. Maar als jij denkt dat een oorlog een goede manier is om vanaf het begin te resetten ga dan even langs bij bijvoorbeeld het Sinai centrum en zie daar wat een oorlog teweegbrengt ook voor de generaties erna.
anoniem_109905 wijzigde dit bericht op 06-01-2020 16:58
0.03% gewijzigd
Ik kan niet wachten op het moment dat die verlepte oranje wortel uit het witte huis is verdwenen.

Wat een verschrikkelijke ego tripper, ikke, ikke, ikke Bah!
anoniem_325195 wijzigde dit bericht op 06-01-2020 16:57
7.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
06-01-2020 16:52
Dat weet ik ook niet. Ik las deze retweet op de twitteraccount van Rukmini Callimachi:
I have also covered plenty of state sponsored rallies in #Iran where crowd is bused in. It never gets bigger than tens of thousands.
This is millions. This is not coerced.
#SoleimaniFuneral #قاسم_سیلمانی

https://twitter.com/farnazfassihi/statu ... 8194025472

je weet gewoon ook niet meer wat er waar is en wat niet.

misschien is Khamenei wel hartstikke blij dat die Soleimani dood is, die man werd vereerd natuurlijk.
maar schoot ook demonstranten dood en was wreed.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
06-01-2020 16:56
je weet gewoon ook niet meer wat er waar is en wat niet.

misschien is Khamenei wel hartstikke blij dat die Soleimani dood is, die man werd vereerd natuurlijk.
maar schoot ook demonstranten dood en was wreed.

Dat kan ook nog. Met als bonus talloze mensen die weer schreeuwen "Dood aan Amerika".
Hier livebeelden van de begrafenisdienst van Solameini in Teheran: https://www.theguardian.com/world/live/ ... -nato-iraq
nounou
Alle reacties Link kopieren
De VS zal Iran nooit binnenvallen, en Iran zal nooit totale vernietiging riskeren. Dus nee, een derde golfoorlog zie ik niet gebeuren.

Daarbij ga ik er wel vanuit dat Trump een tweede termijn wint. Als ie dreigt te gaan verliezen, kan ie nog wel eens nog dommere dingen gaan doen dan ie al gedaan heeft. Gelukkig is er voor een oorlog toestemming nodig van het congres en hebben de democraten daar een meerderheid. Aan de andere kant heeft Trump al meerdere malen aangetoond dat als de president iets wil, hij linksom of rechtsom altijd zijn zin kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
06-01-2020 17:04
De VS zal Iran nooit binnenvallen, en Iran zal nooit totale vernietiging riskeren. Dus nee, een derde golfoorlog zie ik niet gebeuren.

Daarbij ga ik er wel vanuit dat Trump een tweede termijn wint. Als ie dreigt te gaan verliezen, kan ie nog wel eens nog dommere dingen gaan doen dan ie al gedaan heeft. Gelukkig is er voor een oorlog toestemming nodig van het congres en hebben de democraten daar een meerderheid. Aan de andere kant heeft Trump al meerdere malen aangetoond dat als de president iets wil, hij linksom of rechtsom altijd zijn zin kan krijgen.
hij is , tot nog toe, in elk geval geen land binnen gevallen om dat aan puinhopen achter te laten, zoals zijn voorgangers.
wij slapen nooit.
Ik lig er niet wakker van.
valentinamaria schreef:
06-01-2020 16:56
je weet gewoon ook niet meer wat er waar is en wat niet.

misschien is Khamenei wel hartstikke blij dat die Soleimani dood is, die man werd vereerd natuurlijk.
maar schoot ook demonstranten dood en was wreed.

Waarom zou Khamenei daar nou iets op tegen hebben ???
valentinamaria schreef:
06-01-2020 17:09
hij is , tot nog toe, in elk geval geen land binnen gevallen om dat aan puinhopen achter te laten, zoals zijn voorgangers.

Hij is wel een land uitgehuppeld om het in puinhopen achter te laten.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
05-01-2020 19:21
Dat is toch in hemelsnaam geen oorlog waard man. Kan me gewoonweg niet voorstellen dat de welvaart je zo dwars zit. Ben je een jaloerse armoedzaaier ofzo?
+1
Alle reacties Link kopieren
Het is in ieder geval iets dat zowel het Pentagon als Pompeo afstand hebben genomen van de idiote dreigingen van Trump dat ook Iraans cultureel erfgoed vernietigd zou worden door aanvallen van de VS. Dat is oproepen tot oorlogsmisdaden die doen denken aan IS en Taliban en laat zien wat het morele niveau is van Trump.
Hopelijk is het flink aan het gisten achter de schermen en gaan Republikeinen eens echt afstand nemen van deze president.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Iets van vergelding zal er zeker komen. Ik gok dat niet Iran zelf dat doet, maar dat op laat knappen door 1 van de buurlanden en dan op een Amerikaanse basis.
...
Quaintrelle schreef:
07-01-2020 14:15
Iets van vergelding zal er zeker komen. Ik gok dat niet Iran zelf dat doet, maar dat op laat knappen door 1 van de buurlanden en dan op een Amerikaanse basis.
Waarom zou een ander zich daarvoor lenen?
Alle reacties Link kopieren
Ja. Ze zullen misschien wachten tot Soleimani begraven is. De begrafenis schijnt uitgesteld te zijn omdat er tientallen mensen zijn omgekomen in het gedrang van de stoet nadat er paniek uitbrak.
Zou het Amerikaanse leger zich echt gaan terugtrekken uit Irak?
zazamaenade wijzigde dit bericht op 07-01-2020 17:36
0.78% gewijzigd
nounou
Quaintrelle schreef:
07-01-2020 14:15
Iets van vergelding zal er zeker komen. Ik gok dat niet Iran zelf dat doet, maar dat op laat knappen door 1 van de buurlanden en dan op een Amerikaanse basis.

Zouden ze zo onverstandig zijn? Trump zegt 52 doelen te hebben geselecteerd (een verwijzing naar de 52 Amerikanen die in 1979 een jaar lang werden gegijzeld in Iran), en ik denk niet dat het een loos dreigement is.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
07-01-2020 14:24
Waarom zou een ander zich daarvoor lenen?
Iran heeft bondgenoten. Ze zullen zelf geen actie willen starten, maar ze steunen de Hezbollah in Libanon met geld en wapens. Zelfde steun geldt voor Syrië, Irak, Palestijnse gebieden en Jemen. Vlak de haat tegen Amerika niet uit.
...
willem1959 schreef:
05-01-2020 18:33
Nee, ik heb het zelf niet meegemaakt. Maar ik weet wel van mijn ouders. Hoe blij je was met een beetje welvaart. En dat stelde dan in onze ogen helemaal niets voor. Hoe mensen als gemeenschap leefde en de boel er weer bovenop hielpen.
De generaties van nu heeft alleen maar eisen. Wil zich nergens voor inzetten. Het gaat alleen maar om het eigenbelang.

Echt, een oorlog zou de samenleving goed doen. Dan leren mensen weer dat welvaart niet vanzelfsprekend is.
Een oorlog maakt de samenleving echt niet beter. En als jouw ouders de echte ellende van de oorlog hadden meegemaakt hadden ze vast niet zo dom gekletst.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
07-01-2020 14:24
Waarom zou een ander zich daarvoor lenen?

Nasrallah, de leider van Hezbollah in Libanon, is de gemoederen al aan het opwarmen, maar roept op geen Amerikaanse burgers te treffen.
https://twitter.com/halaljew/status/1213960967538786305
https://twitter.com/halaljew/status/1213956538106368002
zazamaenade wijzigde dit bericht op 07-01-2020 14:40
19.22% gewijzigd
nounou
SallySpectra* schreef:
07-01-2020 14:36
Een oorlog maakt de samenleving echt niet beter. En als jouw ouders de echte ellende van de oorlog hadden meegemaakt hadden ze vast niet zo dom gekletst.
Hij heeft dat vast van de Matrix. Er was een perfecte vreedzame samenleving, maar mensen vonden het maar niets, hele oogsten gingen verloren.
Alle reacties Link kopieren
Er staat een interview in het AD met Jeanine Hennis, speciaal afgezant van de VN in Bagdad. De granaten vallen al om de Green Zone heen. De leiders zijn het er wel over eens dat men de kalmte moet bewaren maar er zijn zoveel groeperingen die er allemaal verschillend over denken. Zij vreest voor een burgeroorlog in Irak of een oorlog tussen Iran en de VS die op Irakees grondgebied uitgevochten zal worden.
RikM schreef:
07-01-2020 14:33
Zouden ze zo onverstandig zijn? Trump zegt 52 doelen te hebben geselecteerd (een verwijzing naar de 52 Amerikanen die in 1979 een jaar lang werden gegijzeld in Iran), en ik denk niet dat het een loos dreigement is.

Ik denk wel dat Trump maar wat lult over die 52 doelen, maar ik denk ook niet dat het helemaal een loos dreigement is. De VS rekent op vergelding en is vast ook wel bereid die te beantwoorden.

Maar het zal er ook aan liggen wat die vergelding is. Als een Iraans vliegtuig een Amerikaans vliegtuig neer schiet is het vrij duidelijk en zal er een respons zijn. Als er iemand zich op blaast bij een Amerikaanse basis maar er kan niet aangetoond worden dat (de regering van) Iran er achter zit kan je niet zo makkelijk toch even een paar doelen bombarderen in Iran op basis van een aanname. Ook de VS niet.
Alle reacties Link kopieren
De manier waarop Trump het persbericht uitbracht over hoe Soleimani gepakt werd, speelde natuurlijk ook op de emotie. Ik had het gevoel dat het hem vooral om chaos en tegen reactie te doen was. Voor zover je die idioot in kunt schatten.
...
Alle reacties Link kopieren
Die brief van de Amerikaanse brigadegeneraal aan Bagdad over terugtrekking van de troepen schijnt dus echt te zijn maar is 'per ongeluk' verstuurd. Raar verhaal.
https://www.ad.nl/buitenland/brief-over ... ~a261186e/
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
07-01-2020 14:25
Ja. Ze zullen misschien wachten tot Solameini begraven is. De begrafenis schijnt uitgesteld te zijn omdat er tientallen mensen zijn omgekomen in het gedrang van de stoet nadat er paniek uitbrak.
Zou het Amerikaanse leger zich echt gaan terugtrekken uit Irak?

misschien moeten ze gaan ingrijpen in Libie.
Turkije heeft daar al Syrische rebellen heen gebracht, om te gaan vechten tegen Haftar,

is een chaos daar, de moslimbroederschap, gesteund door Turkije, Italie en erkend door de VN tegen Haftar,
Haftar wordt gesteund door Rusland, S Arabie, Rusland en Frankrijk.

Frankrijk tegen Italie?
wij slapen nooit.
Hoe dan ook een vreselijke puinhoop weer. En er zullen weer talloze burgers, vrouwen en kinderen met name, slachtoffer worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven