Lerarensalarissen

30-08-2017 18:15 748 berichten
Ik hoop niet dat ik nu alle lesgevende forummers op mijn nek krijg maar vroeg me iets af over de kwestie lerarensalarissen. Ik begrijp uit de meest recente nieuwsberichten dat het kabinet de salarissen voor leerkrachten basisonderwijs gelijk wil gaan trekken met de tweedegraads leerkracht op het voortgezet onderwijs. Is dat wel 'eerlijk' als je kijkt naar de inhoud van de functie? Qua belasting geloof ik heus wel dat dat aan elkaar gelijk is, maar een salaris heeft toch ook te maken met complexiteit en niveau van een functie? De stof die je als leerkracht b.o. moet overbrengen is totaal niet te vergelijken met bijv een vak als biologie of Frans, en zo'n lerarenopleiding wordt over het algemeen een stuk moeilijker gevonden dan de pabo.
Ander puntje is dat ambtenaren in andere takken van sport met hbo vaak ook niet verder komen dan schaal 9. Dan is het toch erg lullig dat een leerkracht b.o. ineens veel meer gaat verdienen dan iemand met bijv een financiële of managementsfunctie bij een gemeente.
Alleen een zware functie door werkdruk en (licht) administratieve bijkomende taken rechtvaardigt toch geen hoger salaris?
MinkeDeWit schreef:
30-08-2017 21:40
Dat zeg ik niet. Ik denk alleen dat ik denk dat de inhoud van mijn werk moeilijker is dan het werk als groepsleerkracht. Het lijkt me dan wel weer loodzwaar om de hele dag met 30 leerlingen te zitten die je de hele dag in de gaten houden.
En dat kan toch ook heel goed? We weten niet wat voor werk je doet dus kan het prima moeilijker oid zijn dan leerkracht.
Alle reacties Link kopieren
KeaAlpine schreef:
30-08-2017 21:28
Ja, dat geloof ik, maar dat streep ik weg tegen de mensen die ook binnen die andere CAO's meer werken en is erg variabel en ook afhankelijk van persoonlijke factoren zoals grenzen stellen. (En ja, ik weet hoe moeilijk dat is wanneer je met mensen te maken hebt en een onbegripvol manager en wanneer het werk gewoon doorgaat...)
Het moeilijke is het hart voor het kind en het verdriet, de teleurstelling of de boosheid van de ouder. De ouders die steeds meer eisen willen het beste voor hun kind, waar ik dat ook wil. Het past alleen niet. Ik kan geen individueel onderwijs verzorgen en iedere aanpassing die ik voor hun kind doe, ieder mailtje die ik beantwoord, ieder overleg dat ik voer is eigenlijk al buiten mijn normale uren. En ja, sommige ouders mailen iedere dag, of staan vijf dagen per week op de stoep. Omdat ze het soms ook niet meer weten.

Je kunt als leerkracht niet én hart voor het kind hebben én heel sterk je grenzen stellen. Wanneer een leerling op vrijdagmiddag na lang trekken vertelt dat hij zo verdrietig is omdat zijn ouders zo erg ruzie gemaakt hadden dat het bloed in het huis lag, wanneer na lang zoeken er ein-de-lijk een gesprek is gepland met een zorgteam (gemeente, CJG, etc) op een niet-werkdag omdat moeder komt te overlijden en je wilt bespreken hoe het gezin ondersteund kan worden, wanneer de zoektocht voor een autistische leerling naar een beter passende onderwijsplek zo moeizaam verloopt dat het nodig is om de ouders 's avonds te bellen, in het weekend allerlei mails te sturen, dan doe je dat.
En ja, dat heb ik allemaal wel meegemaakt in het afgelopen schooljaar, het zijn (helaas!) geen grote uitzonderingen meer.

Maar tegelijkertijd heb je ook die leerling met een IQ van 68 in je groep, voor wie je een passend aanbod wil voorzien. En zijn de ouders van die leerling met een IQ van 140 ook weer langsgeweest omdat hun zoon zich verveelt en niet meer naar school wil.
MinkeDeWit schreef:
30-08-2017 21:40
Dat zeg ik niet. Ik denk alleen dat ik denk dat de inhoud van mijn werk moeilijker is dan het werk als groepsleerkracht. Het lijkt me dan wel weer loodzwaar om de hele dag met 30 leerlingen te zitten die je de hele dag in de gaten houden.
Je mag denken wat je wil, maar er is maar één manier om erachter te komen.
MinkeDeWit schreef:
30-08-2017 21:40
Dat zeg ik niet. Ik denk alleen dat ik denk dat de inhoud van mijn werk moeilijker is dan het werk als groepsleerkracht. Het lijkt me dan wel weer loodzwaar om de hele dag met 30 leerlingen te zitten die je de hele dag in de gaten houden.
Mag je niet betaald krijgen voor de zwaarte van je baan? Ik gok dat het werken als leerkracht tegenwoordig wat complexer is dan jij denkt.
MinkeDeWit schreef:
30-08-2017 21:40
Dat zeg ik niet. Ik denk alleen dat ik denk dat de inhoud van mijn werk moeilijker is dan het werk als groepsleerkracht. Het lijkt me dan wel weer loodzwaar om de hele dag met 30 leerlingen te zitten die je de hele dag in de gaten houden.
Er bestaat meer dan het dorpsklasje hè?
Al het speciaal onderwijs valt ook onder de CAO PO.
En ik heb dan ook maar de arrogantie om te zeggen dat mijn werkveld een van de meest complexe werkvelden is die er bestaat. Je moet vaardigheden beheersen die niet aan te leren zijn of te faken.
Je werkt voortdurend met mensen, elke handeling die ik doe heeft invloed op de ander. Ik maak de hele dag door risico analyses, ter plekke, waar ik direct naar moet handelen.
Ik zie de meest complexe, maar ook letterlijk bizar zieke, dossiers. Dagelijks.
Ik heb dingen gezien, die je werkelijk alleen maar begrijpt als je werkt waar ik werk.

Onderwijs bestaat uit veel meer dan de basisschooljuf.
KeaAlpine schreef:
30-08-2017 21:41
Oh, dat hoort toch gewoon bij het onderwijs? In andere banen heb je 'maar' 5 weken vakantie per jaar en hoe je dus geen extra vakantie bij elkaar te sparen. Maar dan heb je die extra vakantie ook niet.
Maar dat is het hem. Feitelijk heb ik geen extra vakantie, het is de "uitbetaling" van mijn overuren.
MinkeDeWit schreef:
30-08-2017 21:40
Dat zeg ik niet. Ik denk alleen dat ik denk dat de inhoud van mijn werk moeilijker is dan het werk als groepsleerkracht. Het lijkt me dan wel weer loodzwaar om de hele dag met 30 leerlingen te zitten die je de hele dag in de gaten houden.
.
De inhoud van het werk kun je alleen maar vergelijken als je ook de rest erom heen vergelijkt.

Je collega's effe wegwijs maken in Excel bestand voor jouw afdeling is vele malen simpeler dan een kind, leren hoe je sommen over de tien kunt uitrekenen.
MoirenPhae schreef:
30-08-2017 21:44
Er bestaat meer dan het dorpsklasje hè?
Al het speciaal onderwijs valt ook onder de CAO PO.
En ik heb dan ook maar de arrogantie om te zeggen dat mijn werkveld een van de meest complexe werkvelden is die er bestaat. Je moet vaardigheden beheersen die niet aan te leren zijn of te faken.
Je werkt voortdurend met mensen, elke handeling die ik doe heeft invloed op de ander. Ik maak de hele dag door risico analyses, ter plekke, waar ik direct naar moet handelen.
Ik zie de meest complexe, maar ook letterlijk bizar zieke, dossiers. Dagelijks.
Ik heb dingen gezien, die je werkelijk alleen maar begrijpt als je werkt waar ik werk.

Onderwijs bestaat uit veel meer dan de basisschooljuf.
Je weet het wel beeldend te beschrijven.
Alle reacties Link kopieren
KeaAlpine schreef:
30-08-2017 21:07
Oh, ik had het zelfs verkeerd gelezen, het is meer in het primaire onderwijs, dus voor alle duidelijkheid:

PO: €2436 - €3482 (LA)
VO: €2601 - €3978 (LB) / €2617 - €4639 (LC)
Ik vind dit eigenlijk prima salarissen..
Verkademeisje schreef:
30-08-2017 21:42
Het moeilijke is het hart voor het kind en het verdriet, de teleurstelling of de boosheid van de ouder. De ouders die steeds meer eisen willen het beste voor hun kind, waar ik dat ook wil. Het past alleen niet. Ik kan geen individueel onderwijs verzorgen en iedere aanpassing die ik voor hun kind doe, ieder mailtje die ik beantwoord, ieder overleg dat ik voer is eigenlijk al buiten mijn normale uren. En ja, sommige ouders mailen iedere dag, of staan vijf dagen per week op de stoep. Omdat ze het soms ook niet meer weten.

Je kunt als leerkracht niet én hart voor het kind hebben én heel sterk je grenzen stellen. Wanneer een leerling op vrijdagmiddag na lang trekken vertelt dat hij zo verdrietig is omdat zijn ouders zo erg ruzie gemaakt hadden dat het bloed in het huis lag, wanneer na lang zoeken er ein-de-lijk een gesprek is gepland met een zorgteam (gemeente, CJG, etc) op een niet-werkdag omdat moeder komt te overlijden en je wilt bespreken hoe het gezin ondersteund kan worden, wanneer de zoektocht voor een autistische leerling naar een beter passende onderwijsplek zo moeizaam verloopt dat het nodig is om de ouders 's avonds te bellen, in het weekend allerlei mails te sturen, dan doe je dat.
En ja, dat heb ik allemaal wel meegemaakt in het afgelopen schooljaar, het zijn (helaas!) geen grote uitzonderingen meer.

Maar tegelijkertijd heb je ook die leerling met een IQ van 68 in je groep, voor wie je een passend aanbod wil voorzien. En zijn de ouders van die leerling met een IQ van 140 ook weer langsgeweest omdat hun zoon zich verveelt en niet meer naar school wil.
Tsja, dat snap ik heel goed, maar in mijn werk kan ik ook niet álles voor elk kind of gezin doen dat ik zou willen. Sommige kinderen groeien gewoon op in verre van ideale omstandigheden en daar kan ik gewoon niet alles aan veranderen. En als mijn caseload vol is, maar we een wachtlijst hebben van hier tot Tokio en de zaak is complex, ja dan neem ik hem ook wel eens er toch bij, omdat je niet wil dat een kind in zo'n situatie moet wachten. Maar dat kan niet eindeloos en tóch heb ik ook in mijn werk moeten leren grenzen stellen omdat het werk gewoon blijft komen. Je kan gewoon niet álles doen en als je geen grenzen stelt, dan blijf je problemen oplossen en gaat er nooit een signaal af naar hogerop dat het op deze manier niet kan. En uit eindelijk heb je kans dat je er zelf aan onderdoor gaat.

Door mijn werk kom ik regelmatig op scholen, dus ik weet wat er ongeveer in de klas rondloopt tegenwoordig en ik moet er niet aan denken er zelf voor te staan (nouja, het is mijn roeping ook beslist niet ;-D ) maar dingen als overwerken en problemen oplossen die binnen de sector spelen. We kunnen gewoon niet alles voor iedereen oplossen en ik vind grenzen leren stellen daarin ook écht heel belangrijk. Ook om signalen af te geven. Ik ben geen held, ik kan niet alles en die illusie wil ik ook niet hebben. Recept voor een burnout. Grenzen stellen vind ik mijn verantwoordelijkheid. Als ik vind dat ik te veel werk heb, dan moet ik niet klagen daarover en het toch alsmaar blijven oplossen. Ik snap echt wel dat de praktijk anders is en dat iedereen toch iets harder gaat lopen en toch overuren maakt, in mijn werk is dat precies zo, maar dat gaat niet eindeloos door.
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 30-08-2017 21:49
5.30% gewijzigd
Zebra123 schreef:
30-08-2017 21:48
Ik vind dit eigenlijk prima salarissen..
Ik had me er ook iets anders bin voorgesteld toen ik eerder 1500 netto las.
MoirenPhae schreef:
30-08-2017 21:45
Maar dat is het hem. Feitelijk heb ik geen extra vakantie, het is de "uitbetaling" van mijn overuren.
Dus? Ik heb ook geen extra vakantie, gewoon 5 weken.
Verkademeisje schreef:
30-08-2017 21:42
Het moeilijke is het hart voor het kind en het verdriet, de teleurstelling of de boosheid van de ouder. De ouders die steeds meer eisen willen het beste voor hun kind, waar ik dat ook wil. Het past alleen niet. Ik kan geen individueel onderwijs verzorgen en iedere aanpassing die ik voor hun kind doe, ieder mailtje die ik beantwoord, ieder overleg dat ik voer is eigenlijk al buiten mijn normale uren. En ja, sommige ouders mailen iedere dag, of staan vijf dagen per week op de stoep. Omdat ze het soms ook niet meer weten.

Je kunt als leerkracht niet én hart voor het kind hebben én heel sterk je grenzen stellen. Wanneer een leerling op vrijdagmiddag na lang trekken vertelt dat hij zo verdrietig is omdat zijn ouders zo erg ruzie gemaakt hadden dat het bloed in het huis lag, wanneer na lang zoeken er ein-de-lijk een gesprek is gepland met een zorgteam (gemeente, CJG, etc) op een niet-werkdag omdat moeder komt te overlijden en je wilt bespreken hoe het gezin ondersteund kan worden, wanneer de zoektocht voor een autistische leerling naar een beter passende onderwijsplek zo moeizaam verloopt dat het nodig is om de ouders 's avonds te bellen, in het weekend allerlei mails te sturen, dan doe je dat.
En ja, dat heb ik allemaal wel meegemaakt in het afgelopen schooljaar, het zijn (helaas!) geen grote uitzonderingen meer.

Maar tegelijkertijd heb je ook die leerling met een IQ van 68 in je groep, voor wie je een passend aanbod wil voorzien. En zijn de ouders van die leerling met een IQ van 140 ook weer langsgeweest omdat hun zoon zich verveelt en niet meer naar school wil.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik er ontzettend veel respect voor heb. Die vakanties gun ik jullie ook gewoon. De leerkrachten van mijn kinderen maken vaak ook ontzettend lange dagen, en dan moet ik er niet aan denken dat ze dus ook nog thuis gemaild en gebeld worden :O
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
30-08-2017 21:27
Mijn werk is inhoudelijk complex, steeds nieuwe feiten en veranderende wetgeving, gesprekken op directieniveau in aanwezigheid van duurbetaalde adviseurs die goed beslagen ten ijs komen.
Geen idee of jouw werk complexer is dan mijn werk. Ik heb jouw werk nog nooit uitgevoerd, dus ik kan er niet over oordelen. Ik kan het alleen vergelijken met een kassabaan in een supermarkt, en ja, dan is mijn huidige werk wel wat complexer :)

Het moeilijke van het onderwijs vind ik dat het de plek is geworden waar problemen in de maatschappij opgelost moeten worden.
Ik wil me graag kunnen richten op onze primaire taak, maar dat wordt onmogelijk gemaakt.
Kinderen te dik? Het PO moet lessen verzorgen over gezonde voeding.
Kinderen bewegen te weinig? Er moet meer gymles komen.
Drugs? Leerkrachten moeten preventielessen verzorgen.
Vuurwerk? In het PO komt de voorlichting.
Loverboys? Iedere school krijgt een verplicht lesprogramma.
Om over het volkslied nog maar te zwijgen.

En zo zijn er nog talloze voorbeelden. Minimaal iedere maand lees ik wel iets in de krant waarbij aangegeven wordt dat het onderwijs dit moet voorkomen of op moet lossen.


Maar over complex:
Wat ik complex vind is dat je als leerkracht én geschoold moet zijn in én affiniteit moet hebben met:
- Hoogbegaafde kinderen;
- Zwakbegaafde leerlingen;
- Leerlingen met autisme;
- Leerlingen met AD(H)D;
- Leerlingen met alle andere gedragsproblemen die er bestaan;
- Leerlingen met een TOS, dyslexie, dyscalculie, dyspraxie of alle andere leerstoornissen die er bestaan;
- Hooggevoelige leerlingen;
- Beelddenkers;
- Leerlingen met complexe thuissituaties;
- Leerlingen met medische aandoeningen;
- Depressieve leerlingen of leerlingen met angststoornissen;
- Etc. Etc.

En ook hierbij geldt: ja, alles gezien. Alle leerlingen in mijn klas gehad, meerdere malen. En je wil ze als leerkracht allemaal goed onderwijs bieden.

Dus nee, voor mij lost een hoger salaris dit niet op. Het is wel terecht om het gelijk te trekken met het VO, vind ik, maar het lost de problemen niet op.
KeaAlpine schreef:
30-08-2017 21:50
Dus? Ik heb ook geen extra vakantie, gewoon 5 weken.
Zucht. Nog een keer.


Mensen roepen: BELACHELIJK!!! Die juffen die niet kunnen spellen verdienen genoeg!!! EN dan hebben ze OOK nog eens 12 weken vakantie en dat voor DAT SALARIS, die juffies moeten niet zo klagen. Iedereen wil wel 12 weken!!! vakantie.

Die 12 weken zijn geen cadeau, daar werk ik voor.
Ik kan aardig spellen en natuurlijk zou ik wel meer willen verdienen. Maar jeetje, wat is mijn werk gruwelijk leuk. Het vervelende is dat wij gewoon standaard 2-3fte open hebben staan.
Het werk is niet aantrekkelijk. Misschien zou een wat hoger salaris de drempel om een lesbevoegdheid te halen wat verkleinen?
Alle reacties Link kopieren
Zebra123 schreef:
30-08-2017 21:48
Ik vind dit eigenlijk prima salarissen..
Inderdaad, prima betaald, niks mis mee.
Ab imo pectore
MoirenPhae schreef:
30-08-2017 21:45
Maar dat is het hem. Feitelijk heb ik geen extra vakantie, het is de "uitbetaling" van mijn overuren.
Ik snap je. Duidelijk. Nu niemand meer zeuren over die vakanties.

Vraagje, wat vind jij? Passend onderwijs is gewoon een ordinaire bezuiniging ten koste van de leerkracht èn de doorsnee leerling.
MoirenPhae schreef:
30-08-2017 21:59
Zucht. Nog een keer.


Mensen roepen: BELACHELIJK!!! Die juffen die niet kunnen spellen verdienen genoeg!!! EN dan hebben ze OOK nog eens 12 weken vakantie en dat voor DAT SALARIS, die juffies moeten niet zo klagen. Iedereen wil wel 12 weken!!! vakantie.

Die 12 weken zijn geen cadeau, daar werk ik voor.
Ik kan aardig spellen en natuurlijk zou ik wel meer willen verdienen. Maar jeetje, wat is mijn werk gruwelijk leuk. Het vervelende is dat wij gewoon standaard 2-3fte open hebben staan.
Het werk is niet aantrekkelijk. Misschien zou een wat hoger salaris de drempel om een lesbevoegdheid te halen wat verkleinen?
.
Ik vind het ook een prima (zelfs gewoon goed) salaris voor een HBO-er en al helemaal vergeleken met de andere sectoren die door ovrheidsgeld worden gefinancieerd. Die vakantie streep je toch weg tegen de extra uren die je werkt door het jaar heen? Ik werk geen extra uren, maar heb ook geen extra vakantie. Nouja, ik maak wel overuren soms, maar daar krijg ik niks voor terug, maar dat zal in het onderwijs vast ook voor bepaalde uren zijn. Net als mijn man in de IT. Hij werkt wekelijks, structureel zo'n 10 uur extra. Het heeft allebei vóór en nadelen lijkt mij.

Maar ik heb het in dit topic niet echt zien gebeuren, mensen die vinden dat leerkrachten 'gratis' 12 weken vakantie hebben.
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 30-08-2017 22:06
Reden: quote toegevoegd
34.17% gewijzigd
2Italy2 schreef:
30-08-2017 22:04
Ik snap je. Duidelijk. Nu niemand meer zeuren over die vakanties.

Vraagje, wat vind jij? Passend onderwijs is gewoon een ordinaire bezuiniging ten koste van de leerkracht èn de doorsnee leerling.
Absoluut, volmondig helemaal mee eens.
emmylou schreef:
30-08-2017 22:03
Inderdaad, prima betaald, niks mis mee.
Zoals ik het lees...prima instapsalaris. Na 10 jaar amper nog salarisverhoging.

Ik zou als juf dus na 10 jaar Ajuu paraplu roepen.
MoirenPhae schreef:
30-08-2017 21:59
Zucht. Nog een keer.


Mensen roepen: BELACHELIJK!!! Die juffen die niet kunnen spellen verdienen genoeg!!! EN dan hebben ze OOK nog eens 12 weken vakantie en dat voor DAT SALARIS, die juffies moeten niet zo klagen. Iedereen wil wel 12 weken!!! vakantie.

Die 12 weken zijn geen cadeau, daar werk ik voor.
Ik kan aardig spellen en natuurlijk zou ik wel meer willen verdienen. Maar jeetje, wat is mijn werk gruwelijk leuk. Het vervelende is dat wij gewoon standaard 2-3fte open hebben staan.
Het werk is niet aantrekkelijk. Misschien zou een wat hoger salaris de drempel om een lesbevoegdheid te halen wat verkleinen?
Ik ken aardig wat leerkrachten en allemaal werken ze enorm veel uren. Soms schakelen ze zelfs de familie in om op zondag speelzand te komen kleuren of 30 vaderdagcadeautjes in te pakken. De urentoekenning klopt ook niet, dat je bijvoorbeeld 30 uur per jaar krijgt om wekelijks een nieuwsbrief samen te stellen en rond te mailen. Ik denk dat het eerder zou lonen als je (weer) meer ondersteunend personeel krijgt.
MoirenPhae schreef:
30-08-2017 22:06
Absoluut, volmondig helemaal mee eens.

Terecht dus dat de salarissen omhoog moeten. Alle problematieken uit so (een vluchtelingen en weet ik veel meer) op jullie bordje. Ongeschoold, zonder steun, zonder de LB schaal die daarbij hoort.


Mijn steun heb je joh. Al staken jullie drie weken. (Jullie zij potverdorie geen geen gratis opvang). Go girl!!
Vecht voor de toekomst van het onderwijs en onze kinders. Maak die flapdrollen in Den Haag maar wakker!!
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
30-08-2017 21:40
Dat zeg ik niet. Ik denk alleen dat ik denk dat de inhoud van mijn werk moeilijker is dan het werk als groepsleerkracht. Het lijkt me dan wel weer loodzwaar om de hele dag met 30 leerlingen te zitten die je de hele dag in de gaten houden.
Maar wat weegt dan zwaarder? De moeilijkheid van je werk? De complexiteit? De zwaarte/werkdruk? Het opleidingsniveau?

Er is gewoon zo moeilijk een vergelijking te maken. Heeft geen enkele zin.

Ik sta al tien jaar in het SO in de bovenbouw.
Geef mij een klas met kleuters en ik kom elke dag jankend thuis. Betekent dat dat moeilijker is? Nee, maar daar heb ik geen affiniteit mee. Verschillende sectoren vergelijken heeft gewoon zo weinig zin.
Alle reacties Link kopieren
Even inhakend op het bericht over de onderwijsassistenten, gespecialiseerde leerkrachten en kleine klassen in het speciaal (basis)onderwijs... Dat is echt niet het geval.

Ik werk nu 6 jaar in het sbo en ben ernstig aan het overwegen om ander werk te zoeken. Ik ga dit jaar een dag minder werken (van 5 naar 4 dagen) omdat ik het simpelweg te zwaar vind.

We hebben fantastische collega's: kanjers die met hart en ziel voor de kinderen werken. Maar ook collega's die het niet (meer) aan kunnen, die overspannen raken (de problematiek intensiveert doordat alles wat enigszins naar het regulier onderwijs kan geen beschikking voor het s(b)o meer krijgt, dus wij houden de meest 'extreme gevallen' over: zowel verbale als fysieke agressie is aan de orde van de dag) en voor hen is geen vervanging. Gepensioneerde collega's worden opgeroepen om in te vallen, klassen worden verdeeld (extra belasting voor de overige collega's), onderwijsassistenten voor de klas. Nieuwe collega's raken opgebrand en haken af (net als wat ik dus mogelijk ga doen).

Onderwijsassistenten zijn er slechts voor enkele groepen en dan voor een paar uren / dagdelen / dagen per week. Er zijn maximale leerlingaantallen per klas, maar in geval van nood (crisisopvang, verhuizing, zieke collega) wordt hiervan afgeweken.

Ik zie gelukkig de mooie kanten van mijn werk en het lukt me mede hierdoor om het hoofd boven water te houden. De vakanties dragen hier ook aan bij: even bijtanken en op adem komen. Maar zeggen dat het werk niet complex is vind ik echt niet kunnen.
doces wijzigde dit bericht op 30-08-2017 22:25
Reden: Typfout (en dat kan natúúrlijk niet als leerkracht...)
0.49% gewijzigd
Ik heb respect voor leraren, net zoals voor bijna alle andere beroepen. Ik snap niet zo goed waarom leraren volgens sommigen zo bewierookt moeten worden alsof ze een soort helden zijn. Ik verwacht ook niet dat ik bejubeld word als ik gewoon m'n werk doe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven