Lerarensalarissen

30-08-2017 18:15 748 berichten
Ik hoop niet dat ik nu alle lesgevende forummers op mijn nek krijg maar vroeg me iets af over de kwestie lerarensalarissen. Ik begrijp uit de meest recente nieuwsberichten dat het kabinet de salarissen voor leerkrachten basisonderwijs gelijk wil gaan trekken met de tweedegraads leerkracht op het voortgezet onderwijs. Is dat wel 'eerlijk' als je kijkt naar de inhoud van de functie? Qua belasting geloof ik heus wel dat dat aan elkaar gelijk is, maar een salaris heeft toch ook te maken met complexiteit en niveau van een functie? De stof die je als leerkracht b.o. moet overbrengen is totaal niet te vergelijken met bijv een vak als biologie of Frans, en zo'n lerarenopleiding wordt over het algemeen een stuk moeilijker gevonden dan de pabo.
Ander puntje is dat ambtenaren in andere takken van sport met hbo vaak ook niet verder komen dan schaal 9. Dan is het toch erg lullig dat een leerkracht b.o. ineens veel meer gaat verdienen dan iemand met bijv een financiële of managementsfunctie bij een gemeente.
Alleen een zware functie door werkdruk en (licht) administratieve bijkomende taken rechtvaardigt toch geen hoger salaris?
Nee hoor ze willen meer salaris
Kirsi schreef:
30-08-2017 21:19
Voor degene die niet snappen dat meer salaris een werkdrukverlichting oplevert:
Als je eerst (bijvoorbeeld) 2000 euro verdient voor 40 uur werken. En na de salarisverhoging kun je 30 uur werken voor diezelfde 2000 euro. Dan gaat de werkdruk zeker wel omlaag.
Dit vind ik nou niet echt een structurele oplossing. En volgens mij zitten de problemen in het onderwijs (die ook flink bijdragen aan de werkdruk) in de structuur en beleid van ons huidige onderwijs. Met mensen die minder gaan werken raakt het allemaal alleen nog meer versnipperd. Het doet helemaal niks voor de hoeveelheid taken die je allemaal inmiddels hebt als leerkracht.

Als ik vergelijk met mijn eigen werk, dan zou meer salaris helemaal niets voor mijn oplossen wat betreft werkdruk, ja ik zou evt een paar uur minder kunnen gaan werken, maar de druk in mijn sector blijf hetzelfde. Het bureaucratisch gedoe blijft hetzelfde. De problematiek van mijn cliënten blijft hetzelfde. De manier waarop de zaken in mijn sector geregeld worden blijft hetzelfde, alles wat daar wel of niet handig aan is blijft hetzelfde. Misschien zou ik 1 of 2 gezinnen minder op mijn caseload hebben, maar ik heb ook minder uren, dus ik denk dat de druk redelijk hetzelfde blijft. En als leerkracht lijkt me dat nog minder opgaan, want je zal niet een hele klas minder hebben, dus zou je misschien meer leerkrachten hebben voor 1 klas en dat zou dan nóg meer overleg en afstemmen betekenen. Het onderwijs raakt nóg meer versnipperd. Ik weet niet voor wie dat duidelijker of lichter werken wordt. Maar misschien ervaar jij het als leerkracht anders?
MoirenPhae schreef:
30-08-2017 21:13
Wat vind jij minder complex?
Mijn werk is inhoudelijk complex, steeds nieuwe feiten en veranderende wetgeving, gesprekken op directieniveau in aanwezigheid van duurbetaalde adviseurs die goed beslagen ten ijs komen.
Verkademeisje schreef:
30-08-2017 21:20
Klopt.
En, uitzonderingen daargelaten, bijna iedere docent werkt gewoon nog veel meer. Ik heb jaren mijn uren bij moeten houden, ik zou willen dat het bij 40 uur ophield. Zo werkt het gewoon niet. En dat geeft niet, zolang er dan ook niet zo veroordelend gekeken wordt naar de vakanties.
Ja, dat geloof ik, maar dat streep ik weg tegen de mensen die ook binnen die andere CAO's meer werken en is erg variabel en ook afhankelijk van persoonlijke factoren zoals grenzen stellen. (En ja, ik weet hoe moeilijk dat is wanneer je met mensen te maken hebt en een onbegripvol manager en wanneer het werk gewoon doorgaat...)
MinkeDeWit schreef:
30-08-2017 21:27
Mijn werk is inhoudelijk complex, steeds nieuwe feiten en veranderende wetgeving, gesprekken op directieniveau in aanwezigheid van duurbetaalde adviseurs die goed beslagen ten ijs komen.
O, jij denkt dat ik de hele dag wat aan het knutselen bent?
Dan heb ik een uitdaging voor je. Kom eens een dagdeel mijn klas draaien. Als je na een uur nog overeind staat kom ik je koffie brengen, lukt het je het hele dagdeel zonder incidenten te werken én het programma naar behoren te draaien, krijg jij mijn salaris van die dag.
Wel onvoorbereid natuurlijk, want mijn werk is een makkie.
Een salarisverhoging kan ook de status van het beroep weer wat opkrikken. Die is namelijk gedaald de afgelopen 25 jaar, terwijl het werk naar mijn idee zwaarder en gevarieerder is geworden. Iemand beschreef al wat er allemaal gedaan moet worden. Passend onderwijs bieden aan zorgleerlingen is ook niet makkelijk als er tegelijkertijd grote klassen zijn.
MinkeDeWit schreef:
30-08-2017 21:27
Mijn werk is inhoudelijk complex, steeds nieuwe feiten en veranderende wetgeving, gesprekken op directieniveau in aanwezigheid van duurbetaalde adviseurs die goed beslagen ten ijs komen.
Vind je het werk van een basisschool leerkracht niet zo complex dan? Wel eens een dag of een week in een klas van tegenwoordig meegelopen, en dan ook nog na schooltijd alles meegekregen wat een leerkracht moet doen en overzien?
MoirenPhae schreef:
30-08-2017 21:29
O, jij denkt dat ik de hele dag wat aan het knutselen bent?
Dan heb ik een uitdaging voor je. Kom eens een dagdeel mijn klas draaien. Als je na een uur nog overeind staat kom ik je koffie brengen, lukt het je het hele dagdeel zonder incidenten te werken én het programma naar behoren te draaien, krijg jij mijn salaris van die dag.
Wel onvoorbereid natuurlijk, want mijn werk is een makkie.
Wat een onaardige toon sla je hier aan zeg.
MoirenPhae schreef:
30-08-2017 21:22
Nee.

Ik werk elke week wat meer uur dan ik betaald krijg. En van die uren krijg ik vakantie. Mijn werkgever wijkt van de wettelijke regeling af, dus minder vakantieuren dan anderen die in de CAO PO zitten.
Sorry, ik snap het niet. Jij betaalt elk uur vakantie uit eigen zak? Als je niet extra zou werken zou je 0 uur vakantie per jaar hebben?
Verkademeisje schreef:
30-08-2017 21:24
Om maar niet te spreken over een zieke onderwijsassistent, IB'er of directeur. Die kunnen in de praktijk niet eens vervangen worden, dus doe je maar zonder.
.
En soms staan die ib-er of directeur dan maar voor de klas. Of zelfs de onderwijsassistent! In de overlevingsstand, want die mensen doen dat zo of te weinig om het gedegen te kunnen doen of ze zijn er niet eens voor opgeleid. Maar je moet iets.
HasseSimonsdochter schreef:
30-08-2017 21:31
Wat een onaardige toon sla je hier aan zeg.
Ja, ik word echt lichtelijk geïrriteerd van het hautaine toontje dat mijn werk niet complex zou zijn.
Zo'n ontzettend dom vooroordeel.
Alle reacties Link kopieren
MoirenPhae schreef:
30-08-2017 21:23
Kan je nagaan hoe het in het so is.
Het 'voordeel' van het soort is o.a. De kleinere klassen, de onderwijsassistent in de klas en dat je de problematiek bij elkaar hebt zitten. Kinderen zien dus bijvoorbeeld dat er meer kinderen zijn zoals zij en op school is daar voldoende expertise over in huis.
Gedragsproblemen zitten geclusterd, leerproblemen, handicaps etc.
Ik weet niet hoe het nu is, maar vroeger verdiende je ook meer in het so dan in het bo, ook omdat je er een extra opleiding voor moet volgen en omdat het toch een pittige baan is.
MinkeDeWit schreef:
30-08-2017 21:27
Mijn werk is inhoudelijk complex, steeds nieuwe feiten en veranderende wetgeving, gesprekken op directieniveau in aanwezigheid van duurbetaalde adviseurs die goed beslagen ten ijs komen.
Ja, weinig verschil met het onderwijs, vrees ik.
Ik heb overigens niets te klagen, maar ik begrijp de collega's uit het bo/sbo heel goed.
KeaAlpine schreef:
30-08-2017 21:32
Sorry, ik snap het niet. Jij betaalt elk uur vakantie uit eigen zak? Als je niet extra zou werken zou je 0 uur vakantie per jaar hebben?
Heel normjaartaak verhaal. Je werkt extra uren om je vakantie uren te compenseren.
HasseSimonsdochter schreef:
30-08-2017 21:31
Wat een onaardige toon sla je hier aan zeg.
Vind je? Ik kan me wel indenken dat je zo reageert als iemand impliceert dat je werk niet bijzonder is, als je zelf dag in dag uit anders ervaart. En het is een leuk aanbod.
Dar kijkt me vrij logisch toch? Die vele vakanties zullen toch ergens gecompenseerd moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
HasseSimonsdochter schreef:
30-08-2017 21:31
Wat een onaardige toon sla je hier aan zeg.
Heb je ook gelezen waar ze op reageerde?
renske1975 schreef:
30-08-2017 21:33
Het 'voordeel' van het soort is o.a. De kleinere klassen, de onderwijsassistent in de klas en dat je de problematiek bij elkaar hebt zitten. Kinderen zien dus bijvoorbeeld dat er meer kinderen zijn zoals zij en op school is daar voldoende expertise over in huis.
Gedragsproblemen zitten geclusterd, leerproblemen, handicaps etc.
Ik weet niet hoe het nu is, maar vroeger verdiende je ook meer in het so dan in het bo, ook omdat je er een extra opleiding voor moet volgen en omdat het toch een pittige baan is.
Geen onderwijsassistenten.
Klassen boven het maximale aantal om de formatie rond te kunnen krijgen.
Expertise? Sommige. Enorme personeelsproblemen, dus zolang je maar ademhaalt zijn ze tevreden. Scheelt weer een klas die thuis zit.
Nee hoor, alles zit gewoon door elkaar in die clusters.
Geen extra opleiding, ik verdien ietsje meer, maar minder dan het VO (ik werk vso).
cupcakegirl schreef:
30-08-2017 21:36
Dar kijkt me vrij logisch toch? Die vele vakanties zullen toch ergens gecompenseerd moeten worden.
Mij hoor je toch niet klagen?
Ik ben alleen dat gezeik zat dat iedereen maar denkt dat ik die vakanties cadeau krijg.
MoirenPhae schreef:
30-08-2017 21:34
Heel normjaartaak verhaal. Je werkt extra uren om je vakantie uren te compenseren.
Ja, dát snap ik. Maar nu lijkt het of jij 0 uur vakantie hebt en al je vakantie uit eigen zak betaalt, maar ik geloof niet dat dat kan kloppen.
renske1975 schreef:
30-08-2017 21:36
Heb je ook gelezen waar ze op reageerde?
Nee joh, ik lees niks en post in het wilde weg. Eh ja, natuurlijk heb ik dat gelezen. En ik vind de post onaardig van toon.
KeaAlpine schreef:
30-08-2017 21:38
Ja, dát snap ik. Maar nu lijkt het of jij 0 uur vakantie hebt en al je vakantie uit eigen zak betaalt, maar ik geloof niet dat dat kan kloppen.
Ik bedoel, dat die vakanties waarvan iedereen roept dat ze zo'n leuke perk zijn gewoon door mijzelf bij elkaar gewerkt dienen te worden.
MoirenPhae schreef:
30-08-2017 21:29
O, jij denkt dat ik de hele dag wat aan het knutselen bent?
Dan heb ik een uitdaging voor je. Kom eens een dagdeel mijn klas draaien. Als je na een uur nog overeind staat kom ik je koffie brengen, lukt het je het hele dagdeel zonder incidenten te werken én het programma naar behoren te draaien, krijg jij mijn salaris van die dag.
Wel onvoorbereid natuurlijk, want mijn werk is een makkie.
Dat zeg ik niet. Ik denk alleen dat ik denk dat de inhoud van mijn werk moeilijker is dan het werk als groepsleerkracht. Het lijkt me dan wel weer loodzwaar om de hele dag met 30 leerlingen te zitten die je de hele dag in de gaten houden.
MoirenPhae schreef:
30-08-2017 21:38
Mij hoor je toch niet klagen?
Ik ben alleen dat gezeik zat dat iedereen maar denkt dat ik die vakanties cadeau krijg.
Jeetje, ga je lekker? Voel je je nou zo aangevallen?
MoirenPhae schreef:
30-08-2017 21:39
Ik bedoel, dat die vakanties waarvan iedereen roept dat ze zo'n leuke perk zijn gewoon door mijzelf bij elkaar gewerkt dienen te worden.
Oh, dat hoort toch gewoon bij het onderwijs? In andere banen heb je 'maar' 5 weken vakantie per jaar en hoe je dus geen extra vakantie bij elkaar te sparen. Maar dan heb je die extra vakantie ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven